AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:58 #1 Del Skrevet torsdag kl 14:58 Hei, håper noen kan veilede meg. Jeg er blitt syk av en virus infeksjon og var sykemeldt to perioder på jobb (mine jobbperioder). Sykdommen har nå vedvart i over 4 uker. Jeg har oppsøkt fastlege for sykemelding de arbeidsperiodene jeg har i turnus (medlever). Jeg oppsøkte ikke fastlege i min friperiode for videre sykemelding da jeg hele veien har tenkt at jeg skulle bli frisk før jeg skulle tilbake på jobb etter nyttår. Jeg er ikke frisk, veldig påvirket enda og har nå fått ny sykemelding av fastlegen. Det vil si at jeg har en periode på 12 dager uten sykemelding hvor jeg har hatt fri i turnus. Min arbeidsgiver forteller at jeg må ha sammenhengende sykemelding - også de periodene hvor jeg har fri i turnus, ellers trekker de meg for lønn for «fri periodene» min uten vakter i turnus. Er dette lov? Hva hvis jeg hadde blitt frisk til min første vakt, skulle jeg likevel hatt sykemelding? Fastlegen vil ikke tilbakedatere sykemeldingen da jeg ikke har hatt timer hos han i perioden hvor jeg har hatt fri (og jeg tenkte jo at jeg skulle bli frisk). Kan noen hjelpe meg å navigere i lovverket? Jeg trodde at dette skulle gå i orden, det er mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, og det skal jo da i praksis regnes inn som en del av mitt første fravær som gjør at arbeidsgiver får dekket inn arbeidsgiverperioden (noe de sier de ikke gjør uten at jeg har sykemelding). Jeg er veldig fortvilet, var ikke klar over dette, og lurer på om det virkelig er lov? TS Anonymkode: e1424...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #2 Del Skrevet torsdag kl 16:10 Sjefen har rett. I IA avtalen er det også maks 8 dager fravær i en 16 dagers periode, men der teller vaktfrie dager mellom to egenmeldingsdager med. Dvs at om du er syk mandag, så har fri tirsdag og onsdag, og er syk torsdag igjen, så har du brukt fire dager, ikke to. Turnus gjennomsnittsberegnes, så derfor trenger du sykemelding om det går over IA tiden. Her har du drete på draget rett og slett, og sjefen kan trekke deg i lønn. Anonymkode: 7031e...c73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:15 #3 Del Skrevet torsdag kl 16:15 Er du ikke fagorganisert? Anonymkode: 96d91...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:16 #4 Del Skrevet torsdag kl 16:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du ikke fagorganisert? Anonymkode: 96d91...615 Hjelper ikke siden TS har tabbet seg ut. Anonymkode: d86c9...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:21 #5 Del Skrevet torsdag kl 16:21 Bare å si at det er en annen sykdom. Anonymkode: 05538...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:06 #6 Del Skrevet torsdag kl 22:06 Jeg ville bedt legen om å tilbakedatere sykmeldingen slik at den også gjelder friperioden. Det går mest sannsynlig fint, du har jo vært hos legen. Anonymkode: 35c36...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:35 #7 Del Skrevet torsdag kl 22:35 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sjefen har rett. I IA avtalen er det også maks 8 dager fravær i en 16 dagers periode, men der teller vaktfrie dager mellom to egenmeldingsdager med. Dvs at om du er syk mandag, så har fri tirsdag og onsdag, og er syk torsdag igjen, så har du brukt fire dager, ikke to. Turnus gjennomsnittsberegnes, så derfor trenger du sykemelding om det går over IA tiden. Her har du drete på draget rett og slett, og sjefen kan trekke deg i lønn. Anonymkode: 7031e...c73 Kanskje du kan linke til denne IA-avtalen som vel ikke gjelder lengre i 2025? Dette står imidlertid hos NAV: Hvis arbeidstakeren blir friskmeldt før en hel arbeidsgiverperiode er over, og det går mindre enn 16 kalenderdager før arbeidstakeren blir sykmeldt på nytt, blir det nye sykefraværet regnet med i samme arbeidsgiverperiode. https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden#arbeidsgiverperioden Anonymkode: 7aab6...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå