Gå til innhold

Hvordan forberede seg på praksis på legevakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er sykepleierstudent på 3. året som nettopp har fått praksisplass på legevakt som lurer på hva jeg skal gjøre for å forberede meg? Jeg skulle egentlig på helsehus, men så skjedde det noen omrokkeringer på avdelingene der som har gjort at jeg nå i siste liten ble flyttet til legevakta istedenfor. Det gjør meg i grunn ikke så mye at jeg har blitt flyttet da jeg egentlig ønsket å være på legevakt til å begynne med, men det betyr også at jeg nå føler meg veldig uforberedt.

Det jeg lurer mest på er vel egentlig om det er noen prosedyrer eller fagfelt jeg burde lese litt ekstra på? Hørt det er mye psykiatri som kommer innom, så kanskje det, men noe annet?

Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: feebb...082

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye rus / psykiatri. Synes legevakt virker mye morsomere enn helsehus så du har jo i grunn vært heldig.

Ellers er jo sykdomslære svært relevant, kjenne igjen tegn på alvorlig akutt sykdom som hjerteinfarkt, slag osv er veldig relevant.

Tingen med legevakt er at du kan få inn pasienter med alle mulige problemstillinger, men alvorlige tilfeller vil sendes raskt videre til sykehus.

Hvor lenge er det til du starter i praksis?

Anonymkode: 7a6e9...3cc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke, første vakt er 9.1, så ikke veldig lenge😅 Endringene ble gjort i dag, så merker jeg er veldig spent på hvordan det skal gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En uke, første vakt er 9.1, så ikke veldig lenge😅 Endringene ble gjort i dag, så merker jeg er veldig spent på hvordan det skal gå!

Glemte å trykke på multisiter, men dette svaret var naturligvis ment til deg!😅

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye rus / psykiatri. Synes legevakt virker mye morsomere enn helsehus så du har jo i grunn vært heldig.

Ellers er jo sykdomslære svært relevant, kjenne igjen tegn på alvorlig akutt sykdom som hjerteinfarkt, slag osv er veldig relevant.

Tingen med legevakt er at du kan få inn pasienter med alle mulige problemstillinger, men alvorlige tilfeller vil sendes raskt videre til sykehus.

Hvor lenge er det til du starter i praksis?

Anonymkode: 7a6e9...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite hva man skal forberede seg på på legevakt, for der kommer alt mulig. 

Men hvis jeg skal trekke frem to ting da:

1. Husk at den du kommer med har et akutt problem som ikke kan vente til fastlegen åpner, og mange er opprørte/redde. Det er mye alvorlig som kommer på legevakta, men også det du anser som mindre alvorlig (man får et annet perspektiv etter en stund) kan oppleves skremmende for den det gjelder. Gi god informasjon.

2. Også psykisk helse og rus er sykdom, selv om det ikke vises på en blodprøve. "Det er psykisk" betyr ikke at det skal avfeies, man har bare funnet en annen forklaring. Og også psykisk syke blir fysisk syk, så vær forsiktig med å fei alt over i "angst"sekken. 

Utover dette kommer du langt med å være ydmyk, observere, og ta til deg læring. Selv den mest arrogante og travle lege vil ha noe verdifullt å lære deg. 

Lykke til TS.

Anonymkode: 85a33...d0d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg fysisk og mentalt all ære til den legen som sydde finger,n min jeg orket ikke å se 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye rus, psykiatri og samarbeid med politi.

Mange som er utålmodige og redde. Sinte fordi de må vente. Du må avvæpne og berolige.

Se opp for de stille. Der må du følge ekstra med. 

Anonymkode: 6f8bc...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å vite hva man skal forberede seg på på legevakt, for der kommer alt mulig. 

Men hvis jeg skal trekke frem to ting da:

1. Husk at den du kommer med har et akutt problem som ikke kan vente til fastlegen åpner, og mange er opprørte/redde. Det er mye alvorlig som kommer på legevakta, men også det du anser som mindre alvorlig (man får et annet perspektiv etter en stund) kan oppleves skremmende for den det gjelder. Gi god informasjon.

2. Også psykisk helse og rus er sykdom, selv om det ikke vises på en blodprøve. "Det er psykisk" betyr ikke at det skal avfeies, man har bare funnet en annen forklaring. Og også psykisk syke blir fysisk syk, så vær forsiktig med å fei alt over i "angst"sekken. 

Utover dette kommer du langt med å være ydmyk, observere, og ta til deg læring. Selv den mest arrogante og travle lege vil ha noe verdifullt å lære deg. 

Lykke til TS.

Anonymkode: 85a33...d0d

1. Det er bare tull. Majoriteten av de som kommer til legevakten kunne fint ventet til fastlegen åpnet igjen, eller faktisk ikke gått til lege i det hele tatt. Det er også mange som tror legevakt er synonymt med kveldsåpent legekontor. 

2. Avhengig av legevakt er mye rus/psyk i kategorien overdose, vil ha a/b-preparater, en og annen suicidalvurdering, og en sjelden gang noen akuttpsykiatri som faktisk ikke kunne vært tatt hos fastlege/fast behandler i går, i morgen eller neste uke. 

Ts det er helt tullete at du har fått praksis på legevakt, du må bare gjøre det beste ut av det, men det er faktisk begrenset læring. Avhengig av stor eller liten legevakt så kan du jo lese på vurdering av vitalia, behandling av akutte sår, kommunikasjon og enkle prosedyrer. 

Anonymkode: 5285b...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skjelt ut over telefon fra en sykepleier på legevakten i Bergen, jeg var veldig urolig for " noe synlig, skremmende" symtom på min far, og ringte for veiledning.

Fikk skikkelig kjeft for at jeg ringte dem en lørdag og det var kaos der..............................😳😢

Uken etter fikk han en alvorlig kreftdiagnose, og heldigvis får vi hjelp nå.

Anonymkode: 1f5a2...287

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble skjelt ut over telefon fra en sykepleier på legevakten i Bergen, jeg var veldig urolig for " noe synlig, skremmende" symtom på min far, og ringte for veiledning.

Fikk skikkelig kjeft for at jeg ringte dem en lørdag og det var kaos der..............................😳😢

Uff, det hørtes ikke fint ut! Det er bra at faren din får hjelp nå, så ønsker jeg masse god bedring til han, og håper neste møte med legevakten blir bedre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig syns at du fikk kjekt, men kreftutedning tar man ikke hos legevakten. Med mindre det er noe skutt som må gjøres noe med der og da er ikke de rett sted. 

Anonymkode: 5285b...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva har kreftdiagnoser med legevakten å gjøre? 
blir som å si at du fikk kjeft hos legevakten men uken etterpå var onkelen din i en trafikkulykke og knakk foten. 

legevakten kunne ikke påvirket det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg er sykepleierstudent på 3. året som nettopp har fått praksisplass på legevakt som lurer på hva jeg skal gjøre for å forberede meg? Jeg skulle egentlig på helsehus, men så skjedde det noen omrokkeringer på avdelingene der som har gjort at jeg nå i siste liten ble flyttet til legevakta istedenfor. Det gjør meg i grunn ikke så mye at jeg har blitt flyttet da jeg egentlig ønsket å være på legevakt til å begynne med, men det betyr også at jeg nå føler meg veldig uforberedt.

Det jeg lurer mest på er vel egentlig om det er noen prosedyrer eller fagfelt jeg burde lese litt ekstra på? Hørt det er mye psykiatri som kommer innom, så kanskje det, men noe annet?

Tusen takk på forhånd!

Kanskje lese litt på sortering/triagde? På vår legevakt har de et fargekodesystem som bestemmer hvem som skal først inn og jeg tror det er sykepleier som tar den vurdering hvis jeg ikke tar helt feil😌

Anonymkode: e3342...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar så langt, nå har jeg en liten leseliste for helgen som jeg kan kose meg med😊 Kom forresten også på at jeg lurte på hvordan turnus på legevakt normalt er; to-delt eller tre-delt? Det er vel en del av kommunehelsetjenesten som pleier å være to-delt, ikke sant? Eller blir det annerledes med legevakt?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om triage. Prøv å finn ut hvilket system legevakten bruker. 
Trygge, veilede, gi god og tydelig informasjon. Vær ydmyk. 
Forsøk å få vært med på alt. Spesielt når pasienter ringer inn og får veiledning. Samme med skranke. Kommunikasjon er viktig. 
Etterhvert får du kanskje ansvar for å ta blodtrykk, puls, respirasjon, oksygenmetning og annet i påvente av legetilsyn og rapporterer til veileder. Informer om anslått ventetid på legen eller informer om at det kan bli venting og hvorfor (prioriteringer). Opplevd mange som blir sittende og vente og hvor de tror legen er på vei med en gang målinger er tatt. Sørg evt for å gå innom underveis for å høre hvordan det går og gi en oppdatering til pasient. 

Anonymkode: d647e...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye logistikk, hvem skal inn først, mye blodprøver, ekg , blodtrykk, sikkert en del kateterisering andre små-prosedyrer.. mye urinstix.. ved alle type smerter og magevondt ble alltid det tatt graviditetstest.. så gikk en del gravi-tester.. 

Veldig mye crp..

Det å Bistå leger i gyn-undersøkelser var det mye av da jeg jobbet der (da med spesielt tanke på truende aborter etc..), diverse magesmerter eller lignende.. eller anbefales jo absolutt disse undersøkelsene å vente til fastlege. Jeg jobbet på Oslo legevakt og der er barneavdeling og voksne adskilt. På barneavdeling var det mye inhalator (type falsk krupp, astma) , prøvetaking for urin, berolige foreldre, kommunikasjon med barn og foreldre kan med fordel øves på:) 

litt hierarki var det mtp hvem som hadde jobbet lengst.. de mest erfarne sykepleiere satt i skranken og hadde første pasientkontakt.. 

Veldig lærerik og dynamisk jobb, men tempo er høyt, er lite satt struktur, er jo ikke behandlingsmøter så man må henge seg på, spørre, og konsultere leger på egen hånd. Husker jeg med mitt litt stille og innadvendte vesen syns akkurat det var litt vanskelig..:) passer sikkert sånn egentlig best for en ekstrovert person. 

Anonymkode: 4938b...669

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for alle svar så langt, nå har jeg en liten leseliste for helgen som jeg kan kose meg med😊 Kom forresten også på at jeg lurte på hvordan turnus på legevakt normalt er; to-delt eller tre-delt? Det er vel en del av kommunehelsetjenesten som pleier å være to-delt, ikke sant? Eller blir det annerledes med legevakt?

Kommer nok an på hvilke avtaler høgskolen har med praksisplassen, men man pleier jo å følge praksisveileders turnus , eller i det hele tatt man jobber jo det som er vanlig på den jobben og legevaktsarbeid er i aller høyeste grad natt-arbeid. Spesielt det som kommer fra ambulanse..

Noen legevakter har egen psykiatri og varme-avdeling (Oslo har hvert fall det). Men i mindre byer ; får man alt inn. 

Anonymkode: 4938b...669

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ønsker faren din masse god bedring ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Romkom skrev (9 timer siden):

Hva har kreftdiagnoser med legevakten å gjøre? 
blir som å si at du fikk kjeft hos legevakten men uken etterpå var onkelen din i en trafikkulykke og knakk foten. 

legevakten kunne ikke påvirket det

Det var et skremmende symtom,  godt synlig og intense smerter så jeg ble REDD og ringte etter veiledning, altså 7 min av tid.

Høres helt malplassert ut, men jeg jobber hardt i min jobb for andre menneskers beste, jeg hadde aldri oppført meg slik og etterspør faktisk mer empati der ute.

I tillegg betaler jeg nesten halve lønnen min i skatt, jeg kunne kjøpt privat helseforsikring, gjør det virkelig noe når man må be legevakten om veiledning en lørdag?

Gjør det virkelig noe?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...