Gå til innhold

Ett par spørsmål om klatring og buldring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ingen å klatre med nå, så jeg vurderer å kjøpe meg årskort i buldrehallen og begynne å buldre alene, men jeg er skikkelig dårlig på både buldring og klatring og synes det er flaut å  dra dit alene... Noen som har noen gode tips for å ta mot til seg likevel? Håper jo på at jeg kan bli bedre og kanskje finne noen å buldre sammen med, men sjelden jeg har sett folk dra alene...

Jeg har egentlig veldig lyst til å klatre mer, men jeg tør ikke ta brattkort fordi jeg er så redd for å gjøre noe feil/glippe tauet slik at personen som jeg sikrer faller i bakken. Noen som har noen gode råd for å tørre likevel? 

Anonymkode: ddab8...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg på brattkortkurs! Da må man klatre sammen med noen, kanskje den personen heller ikke har noen å klatre med?

Det har kommet nye regler, så de eneste taubtemsene som er lov, er selvlåsende bremser, så den frykten din er helt ubegrunnet faktisk!

Kos deg med klatring,  det er kjempegøy!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Metalbitch skrev (1 time siden):

Meld deg på brattkortkurs! Da må man klatre sammen med noen, kanskje den personen heller ikke har noen å klatre med?

Det har kommet nye regler, så de eneste taubtemsene som er lov, er selvlåsende bremser, så den frykten din er helt ubegrunnet faktisk!

Kos deg med klatring,  det er kjempegøy!

Ja, jeg håper at jeg en dag er modig nok til at jeg får meldt meg på brattkortkurs. Forhåpentligvis kanskje man kan bli litt kjent der. Men hvor god må man egentlig være på å klatre for å klare kurset? Jeg er så dårlig form at jeg sjeldent kommer meg til toppen på barneveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg håper at jeg en dag er modig nok til at jeg får meldt meg på brattkortkurs. Forhåpentligvis kanskje man kan bli litt kjent der. Men hvor god må man egentlig være på å klatre for å klare kurset? Jeg er så dårlig form at jeg sjeldent kommer meg til toppen på barneveggen.

Man trenger ikke være god i det hele tatt ;)

Meningen med brattkortkurs er jo egentlig ikke klatringen i seg selv, men å lære seg å sikre hverandre. Jeg tok brattkortkurs og hadde nesten aldri klatret før. 

Anonymkode: afe9b...81d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke være god i det hele tatt ;)

Meningen med brattkortkurs er jo egentlig ikke klatringen i seg selv, men å lære seg å sikre hverandre. Jeg tok brattkortkurs og hadde nesten aldri klatret før. 

Anonymkode: afe9b...81d

Åja, det var jo godt å høre :) Da gjelder det vel bare å manne seg opp til å melde seg på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er som deg, og jeg har tilrettelagt slik at jeg får mulighet til å gå dit når det er minst mulig folk på senteret. Jeg har litt fleksitid på jobb, så jeg drar når de åpner på hverdager og jobber heller litt lenger den ettermiddagen. Det er jo ikke sikkert dette er mulig for deg. Ellers er det som regel ganske få i helgene når de først åpner, med mindre det er noe slags studentuketilbud eller barneklatring etc!

Anonymkode: 1990c...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er som deg, og jeg har tilrettelagt slik at jeg får mulighet til å gå dit når det er minst mulig folk på senteret. Jeg har litt fleksitid på jobb, så jeg drar når de åpner på hverdager og jobber heller litt lenger den ettermiddagen. Det er jo ikke sikkert dette er mulig for deg. Ellers er det som regel ganske få i helgene når de først åpner, med mindre det er noe slags studentuketilbud eller barneklatring etc!

Det var lurt, ser buldrehallen her åpner kl 9 på hverdager så det kunne jo vært noe å forsøke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var lurt, ser buldrehallen her åpner kl 9 på hverdager så det kunne jo vært noe å forsøke...

Jeg er nesten alltid den eneste der når jeg drar dit ved åpningstid på hverdager! Og de ansatte kan ikke se meg direkte fra der de sitter, men det hender jo de går rundt, men de føles alltid super støttende og gira, og det hjelper til å få selvfølelsen litt opp. Alltid vanskelig når vi føler oss utilpasse i et scenario, men det er kjempebra at du ønsker å trø utenfor komfortsonen! Du kommer til å ha et sykt bra år bare ved å tørre å pushe forbi dette, for det vil være en positiv snøball som baller på seg 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg er instruktør på diverse kurs om klatring. Du trenger ikke være god i det hele tatt. Vi har brattkortkurs for foreldre som bare skal sikre barna sine på ledklatring, og enkelte av dem kommer seg knapt opp til første bolt. Det er helt greit, det. Brattkortkurs er et sikringskurs, ikke et klatrekurs sånn sett. Mange klubber faser ut å kalle det et klatrekurs, nettopp fordi folk tror det er klatringen som er i fokus. 

På sånne kurs terpes det på sikringsarbeidet, og det er sjeldent folk ikke får det til etter nok trening. Du kan lese litt her (https://klatring.no/sikkerhet/brattkort/) om du vil forberede deg, men de fleste kommer helt uforberedt.

Støtter den over som anbefalte å dra i hallen når det er lite folk! Da får du ro på deg til å kunne gjøre dine greier.

Og velkommen til sporten!❤️

Anonymkode: 5ff37...4d1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er nesten alltid den eneste der når jeg drar dit ved åpningstid på hverdager! Og de ansatte kan ikke se meg direkte fra der de sitter, men det hender jo de går rundt, men de føles alltid super støttende og gira, og det hjelper til å få selvfølelsen litt opp. Alltid vanskelig når vi føler oss utilpasse i et scenario, men det er kjempebra at du ønsker å trø utenfor komfortsonen! Du kommer til å ha et sykt bra år bare ved å tørre å pushe forbi dette, for det vil være en positiv snøball som baller på seg 😄

Det høres bra ut. Jeg håper du har rett i at jeg kommer til å ha ett sykt bra år 😊 Jeg skal virkelig forsøke å tørre pushe forbi det. Tenkte jeg kan oppdatere tråden her når jeg har vært der, som motivasjon 😄

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg er instruktør på diverse kurs om klatring. Du trenger ikke være god i det hele tatt. Vi har brattkortkurs for foreldre som bare skal sikre barna sine på ledklatring, og enkelte av dem kommer seg knapt opp til første bolt. Det er helt greit, det. Brattkortkurs er et sikringskurs, ikke et klatrekurs sånn sett. Mange klubber faser ut å kalle det et klatrekurs, nettopp fordi folk tror det er klatringen som er i fokus. 

På sånne kurs terpes det på sikringsarbeidet, og det er sjeldent folk ikke får det til etter nok trening. Du kan lese litt her (https://klatring.no/sikkerhet/brattkort/) om du vil forberede deg, men de fleste kommer helt uforberedt.

Støtter den over som anbefalte å dra i hallen når det er lite folk! Da får du ro på deg til å kunne gjøre dine greier.

Og velkommen til sporten!❤️

Anonymkode: 5ff37...4d1

Takk for forklaring. Og takk for at du ønsker meg velkommen, hyggelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...