Gå til innhold

Hvordan kan jeg skaffe en sånn «sluk» til kjøkkenvasken?

HylendeApe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
HylendeApe skrev (13 timer siden):

Tusen takk for gode tips!

Den prisen overrasket meg :o Trodde det kosta 19,90 elns.

De du fikk link til er kombinert rist og propp, og litt mer avanserte enn en enkel rist. Om de passer til vasken din er de verdt pengene, etter min mening, da de er enklere og mer praktiske i bruk og har mye bedre holdbarhet enn de billigste plastristene. 

Hvis du er ute etter en enkel rist som bare ligger i ro og fanger opp matrester etc. kan du få det mye billigere. F.eks. på Biltema

(Og så litt begrepsrydding til slutt: Sluket er selve åpningen vannet renner ned i, ikke risten som fanger opp skitt. Og det du har i vasken er et sluk/sluket. En sluk/sluken er et fiskeredskap.  :) )

Anonymkode: b2ff0...a3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk skal du ha! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(Og så litt begrepsrydding til slutt: Sluket er selve åpningen vannet renner ned i, ikke risten som fanger opp skitt. Og det du har i vasken er et sluk/sluket. En sluk/sluken er et fiskeredskap.  :) )

Selvfølgelig! Her skal vi gå i oss selv, og bøye oss i hatten på perrongen. 
Jeg er på ekte temmelig opptatt av korrekt norsk språk, så takk for korrigeringen!

Men om ikke annet har vi etablert at denne redskapen (dette reskapet?) har mange forskjellige navn!

Endret av HylendeApe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HylendeApe skrev (43 minutter siden):

Takk skal du ha! 

Selvfølgelig! Her skal vi gå i oss selv, og bøye oss i hatten på perrongen. 
Jeg er på ekte temmelig opptatt av korrekt norsk språk, så takk for korrigeringen!

Men om ikke annet har vi etablert at denne redskapen (dette reskapet?) har mange forskjellige navn!

Tydeligvis! Eventuelt ingen fast definerte, så alle forhandlerne finner på sitt eget? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (19 timer siden):

Kjempefarlig å forgifte rusket i vasken (som man allikevel skal hive i matavfallet).

Og hvor ender matavfallet? Det blir gjerne brukt om igjen, som kompostgjødsel som spres på åkrene, eller som dyremat eller annet. Uansett ender det opp et sted. Det blir ikke bare borte på magisk vis. Er det greit at natur og dyr blir forgiftet? Da ender jo giften lett tilbake til oss mennesker.

Og hvor pleier avløpsvannet å ende opp etter å ha rent forbi denne muligens giftige silen og tatt med seg litt gift og mikroplast? Det ender gjerne opp i naturen et sted, som regel i havet. Ikke bra det heller....

Prøv å la tankene vandre litt forbi eget synsfelt neste gang. Bare fordi noe kanskje ikke påvirker deg selv direkte, betyr ikke at det er en god løsning.

Men nå tror ikke jeg alt fra Temu er giftig. Det er bare det at Temu-varene for det meste produseres i land hvor regelverket i forhold til produktenes giftinnhold, miljøpåvirkning og fabrikkansattes arbeidsforhold er svakt slik at vi ikke kan stole på at produktene er trygge og tilfredsstiller europeiske og norske krav til helse, miljø og sikkerhet. Fordi disse millionene av småpakker som stort sett kommer med forurensende flytransport og velter inn over norskegrensa uten at det blir kontrollert, kan det inneholde farlige stoffer eller ha andre egenskaper som gjør at det ville vært forbudt å selge i Norge.

Anonymkode: 546e2...eff

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (15 timer siden):

Nå redder man ikke verden om man kjøper ei avløpssil fra lokal butikk i stede for Temu - men hvor tror dere vannet som renner ned i vasken havner?

Det er ikke sånn at det er fritt frem å forgifte avløpet bare fordi det går ut av huset og ikke lenger ditt problem. Det er litt korttenkt og naivt.

Nå må du roe litt ned her. Greit å ikke være tilhenger av temu og slike butikker, men et sted må faktisk grensen gå. Det og nærmest beskylde folk for å forgifte avløpet vårt ved å ha en sil fra temu, det er å dra den veldig langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 23.30):

Temu er kjempegiftig og forgifter videre nedover i rørene.

Anonymkode: ec715...163

Ja, og det er kjempe farlig for rørene, de kan faktisk bringe død og lidelse for alle baktusene i sluket! 

Nå er det jo slik at ikke alt fra temu er giftig. 

Jeg ville ikke tatt sjangs på å kjøpe noe spiselig, noe å spise fra, noe som en vil bære på huden eller ha liggende på soverommet eller en plass en er mye. 

Anonymkode: 15d7d...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, veldig, når noe skal ligge nedi en sluk på en kjøkkenvask. 
I tillegg er de laget av rustfritt stål. Om du kjøper fra Temu til noen kroner eller for flere hundre kroner på vvs butikken, det er bare du som taper på, produktene er de samme, med likt stempel på. 

Anonymkode: df377...077

Det er svingiftig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HylendeApe skrev (På 2.1.2025 den 15.12):

Du vet, sånn ting man setter i der vannet skal renne ned, slik at du samler opp matrester og lort? 

Jeg begynner endelig å få dårlig samvittighet for å skylle mat ned i vasken, og vet at det finnes ulike... losamlere. Jeg aner ikke hva det heter. Og hvordan kan jeg finne en som passer min vask?

Temu ! 

Anonymkode: f11a1...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, og det er kjempe farlig for rørene, de kan faktisk bringe død og lidelse for alle baktusene i sluket! 

Nå er det jo slik at ikke alt fra temu er giftig. 

Jeg ville ikke tatt sjangs på å kjøpe noe spiselig, noe å spise fra, noe som en vil bære på huden eller ha liggende på soverommet eller en plass en er mye. 

Du ser ikke hva du selv skriver, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ser ikke hva du selv skriver, altså.

Jeg lukket kanskje øynene og skrev i blinde.. Jeg ser ikke problemet med en rist i sluket.

Men så legger jeg ikke mat i vasken, jeg sitter ikke i vasken og ikke vasker jeg stort i vasken da jeg har vaskemaskin. Og bruker bøtte når jeg vasker. Kanskje du pleier å sitte i vasken å slappe av. Eller legger mat direkte i vasken.. hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (8 timer siden):

Nå må du roe litt ned her. Greit å ikke være tilhenger av temu og slike butikker, men et sted må faktisk grensen gå. Det og nærmest beskylde folk for å forgifte avløpet vårt ved å ha en sil fra temu, det er å dra den veldig langt! 

Poenget var ikke giftmengden fra den ene sila. Jeg trodde jeg skrev tydelig at man ikke redder verden med å bytte ut den kjøkkensila. Men kommentaren min var til at folk må tenke seg om i forhold til sin rolle i verden. Bare fordi det renner ut i sluken betyr det ikke at det ikke påvirker en.

Det er for eksempel en del båtturister som kaster søpla si over bord. Ute av syne ute av sinn. Den ene båtturisten ødelegger nok ikke mye men totalen utgjør et ganske stort problem i større sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lukket kanskje øynene og skrev i blinde.. Jeg ser ikke problemet med en rist i sluket.

Men så legger jeg ikke mat i vasken, jeg sitter ikke i vasken og ikke vasker jeg stort i vasken da jeg har vaskemaskin. Og bruker bøtte når jeg vasker. Kanskje du pleier å sitte i vasken å slappe av. Eller legger mat direkte i vasken.. hvem vet?

Men du drikker på sikt vannet som kommer ut fra vasken. Som kjent resirkulerer naturen dette. Med 1000000++ siler fra Temu blir vannet bare bedre og bedre enn det allerede er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...