Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har i høst vært i prosessen med å selge og kjøpe bolig. Vi manglet litt på egenkapital for å få drømmebolig. Mine foreldre gav meg forskudd på arv som ble opplyst om ved overførsel. Min samboers far ønsket også å hjelpe, men gjennom gaver vi kunne selge. Han er klokkeinteressert og hadde to verdifulle Rolex han sa vi kunne selge, da han er gammel og ikke hadde initiativ til det selv. Vi gjorde det og transaksjonene fra to salg kom inn på min konto. Vi betalte det inn på egenandel på lånet. Nå lenge etterpå kom det melding fra banken om at de av rutine må spørre om de pengene, hva formålet med transaksjonene var og hvorfor jeg fikk dem. Jeg kan jo ikke opplyse om disse gavene før neste selvangivelse da de ble gitt i høst. Har jeg gjort noe galt her? Er det ikke lov å få gaver og selge dem? Det er jo bare en annen versjon av det mine foreldre gjorde, for å gi arv. Hvorfor henger de seg opp i det? Føles som de mistenker meg for noe. Er ca 350 000 

Anonymkode: a0056...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er strenge hvitvaskingsregler som bankene må følge og de skal vite hvor penger kommer fra. Det er ikke noe unormalt med den henvendelsen du har fått, og du må bare oppgi hvordan og hvorfor de 350.000 har kommet inn på din konto.

Anonymkode: f80a1...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde noe lignende for tre år siden, bortsett fra at "gaven" var i form av noen gullmynter. Mottaker av gaven dro til mynthandler og vekslet inn. Disse myntene regnes som vanlig valuta, og ergo ingen skatt på veksel. Har aldri fått spørsmål om dette i etterkant.

Anonymkode: 0685b...861

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke noe med skattemyndighetene å gjøre, men bankens regelverk. Du må bare forklare hvor pengene kommer fra. 

Anonymkode: 49279...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette har ikke noe med skattemyndighetene å gjøre, men bankens regelverk. Du må bare forklare hvor pengene kommer fra. 

Anonymkode: 49279...d70

Det er ikke "bare å forklare". Jeg betalte inn penger jeg tok ut fra diverse investeringer på et forbrukslån og forklarte dette da banken spurte. Jeg fikk da krav om å dokumentere alle disse summene.

Jeg gadd ikke det siden jeg ikke har noe behov for et fortsatt kundeforholdet i den banken jeg fikk forbrukslånet fra, men TS kan nok bli nødt til å dokumentere siden det er snakk om et boliglån hun skal ha en stund...

Anonymkode: 4ad45...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...