AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:26 #1 Del Skrevet torsdag kl 13:26 Dere som hadde barn som var veldig sent ute med språket, når løsnet det og lå det noe mer bak en kun sen språkutvikling? F eks adhd, autisme, taleapraksi. Har ei med veldig forsinket språk, men veldig god språkforståelse. Sosial, sover godt, spiser godt, leker med andre..Hun har også hatt dårlig hørsel, stramt tungebånd som er klippet. Mye adhd og dysleksi på begge sider. Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:29 #2 Del Skrevet torsdag kl 13:29 Min datter var sent med å snakke. Men hun lærte å lese og skrive da hun var 4 år🙈 Nå er hun 15 år og får omtrent bare 6 på ungdomsskolen. Har gjort det bra på skolen både skriftlig og muntlig. Anonymkode: dca3b...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:29 #3 Del Skrevet torsdag kl 13:29 Ved 2.5, skikkelig ved 3 år. Tror ikke det er noe annet bak, kanskje en ADHD diagnose om noen år, hvem vet… men han blomstret veldig da han begynte på “storbarns”-avdeling i barnehagen. Fortsatt redd for høye lyder, og vanskelig for å tolerere når andre blir lei seg og gråter (da blir han selv sint og lei seg). 5 år nå. Men bare det siste året har han blitt enormt “voksen” og babler i vei på både norsk og engelsk, en følsom og fin gutt som er både høyt og lavt 🥰 Brukte utrolig mye tid på å være bekymret for om det lå noe bak, mest for om han kom til å kunne få et normalt liv. Men jeg ser nå at han har vokst seg til og at om han så er redd for hunder som bjeffer resten av livet, og ikke liker lyden av nyttårsraketter så skal det nok bli folk av han også 🥰 Anonymkode: 10b23...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 15:58 #4 Del Skrevet torsdag kl 15:58 (endret) Vår (vel, strengt tatt min stesønn, men jeg ser på han som min sønn) 6-åring (snart 7) har sen språkutvikling grunnet hjerneskade/psykisk utviklingshemming og autisme (blant annet). Man beregnet at han egentlig kom til å bli en "grønnsak", hvis man skal si det litt brutalt, så alt utover det er en stor bonus. I dag er han motorisk som andre 6-åringer, men mentalt som en treåring, og språklig som en 2-3-åring. Men, vi har merket stor endring det siste året. Han har gått fra enstavelsesord og enkeltord til å si setninger. Han har også begynt å snu om verb/subjekt osv. Da jeg kom inn i bildet var det å dytte hånda til koppen, så var det å si "tørst", nå kan han si "drikke vann" eller "jeg vil ha vann". For oss er det enorm fremgang. Han kan også plutselig si "jeg vil bade", "vil du bade?", "skal vi bade?". Han har begynt å leke med ord og setninger. Det er veldig gøy. Skal sies at vi bruker en del ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) gjennom symboler, tegn-til-tale m.m. Dessuten har vi fått et "eget" språk oss i mellom. Men, han vil nok neppe komme dit at han vil klare å holde lange meningsbærende samtaler, men han klarer i større grad å uttrykke ønsker og det han har lyst til. Det er veldig bra. Vi fokuserer mye på ting han liker og skape mestring i det han synes er gøy, da dette driver språkutviklingen videre. Vi gjør dette sammen med spesialskolen han går på, i tillegg til at jeg jobber med dette til daglig som lærer (jeg brenner veldig for ASK og det å gi min stesønn så gode muligheter for meningsbærende språk som overhodet mulig). Det er veldig viktig fordi det gir barnet autonomi og stor mestringsfølelse. Endret torsdag kl 16:00 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:30 #5 Del Skrevet torsdag kl 16:30 Hvor gammelt er barnet? Språkforståelse er mye viktigere enn prating. Så lenge barnet skjønner hva folk sier til det, ville jeg ikke vært så bekymra. Hva sier barnehagen? Jeg har to barn som det var veldig stor forskjell på når det gjaldt det å begynne og snakke. Den eldste snakket i setninger før han var 1,5 år. Den andre sa omtrent ingenting før han var 3. De er to tette, og det utviklet seg et slags mønster mellom dem der storebror snakket for og "oversatte" for lillebror. Den yngste begynte gradvis å snakke mer fra 3-årsalderen og har et helt normalt språk i dag. Det som er litt morsomt, er at den eldste, som begynte å snakke tidlig, lenge hadde ulike uttalefeil (f.eks. klarte ikke å si r), mens den yngste som var sein, snakket helt perfekt da han først begynte Anonymkode: 1178e...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:02 #6 Del Skrevet i går, 09:02 Vi har en som har en diagnose i bunnen. Begynte å snakke da han var 4 år. Var ikke så veldig bekymret siden Bailey test viste god språkforståelse (scoret normalt på receptivt språk og kognitivt, men forsinket på ekspressivt). Normalt språk som 8-åring. Anonymkode: 647c4...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #7 Del Skrevet i går, 09:48 Har et barn med svært forsinket språk. Det var rundt 2-3 årsalderen vi ble bekymret for språkutviklingen. Fikk først påvist nedsatt hørsel grunnet kronisk mellomørebetennelse. Når han var tre fikk han satt inn dren i ørene, og hørselen ble bedre. Språket kom fortsatt ikke. Når han var fire ble han diagnosert autist. Han bruker nå talemaskin og kommuniserer med ASK, forstår det meste som blir sagt, men har problemer med å kommunisere selv 😊 Kan prate til en viss grad med enkle setninger, men ikke som man kan forvente for et barn på denne alderen. Ville anbefalt å starte med bildespråk så tidlig som mulig, det støtter utviklingen av talespråk og gir barn som ikke kan kommunisere med tale en måte å kommunisere sine behov og ønsker på. Anonymkode: 8bae5...c81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #8 Del Skrevet i går, 10:12 Her viste det seg at det var uoppdaget epilepsi. Som ble oppdaget ved 12 års alder. Hadde da først fått spesifikke språkvansker diagnose ved 2 års alder. Spesped og språklæring i bhg fra 3.5år. Løsnet ikke før ved 5 års alder. Har det de nå kaller ordleter og er ord fortsatt sliter med. 20år Anonymkode: 953d5...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #9 Del Skrevet i går, 17:16 Her var det vann i øret som ikke ble oppdaget ved første undersøkelse. Dette var midt i en viktig fase av språklæringen, og fikk ikke forståelig språk før han fikk logoped da han var 6 år. Han har også ADHD og Asperger. Fikk ok karakterer i språk muntlig, ellers veldig høye karakterer i matte og naturfag og lignende. Anonymkode: fd1ff...6e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:39 #10 Del Skrevet i går, 18:39 Barna til en slektning av meg var sene ute med prating. Sa ikke sitt første ord da de var over to år gamle. Ingen diagnoser, helt normale barn i dag. Får ok karakterer, har et godt sosialt liv. Helt normale unger. Anonymkode: e48e4...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:50 #11 Del Skrevet i går, 18:50 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 14.26): Dere som hadde barn som var veldig sent ute med språket, når løsnet det og lå det noe mer bak en kun sen språkutvikling? F eks adhd, autisme, taleapraksi. Har ei med veldig forsinket språk, men veldig god språkforståelse. Sosial, sover godt, spiser godt, leker med andre..Hun har også hatt dårlig hørsel, stramt tungebånd som er klippet. Mye adhd og dysleksi på begge sider. Anonymkode: e7ade...c3f Sønnen min var sent ute. Han snakket svært lite da han var 3 år. Det løsnet da han var 4, nærmet seg 5. Nå snakker han som en foss (6 år). Ingen underliggende diagnose. Vi flyttet mye. De første leveårene bodde vi i Finnmark i en samisk kommune. Han lærte seg samisk flytende, og i dag behersker han 3 språk flytende (norsk, polsk og samisk). Han var, og er veldig sosial. Har utarbeidet seg mye kompenserende atferd, f.eks lyder, gester og bevegelser. Gikk mye på tær frem til han var 4 år (nå ser jeg det svært sjeldent). Mange tenkte autisme, men det var helt uaktuelt å kaste seg på den hypotesen. Anonymkode: 542b0...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden min er snart 13 og hun startet normalt med mamma, pappa, osv. Men så stoppet det helt opp og hun hadde ingen språkforståelse heller. Snakket svært lite da hun startet på skolen, og først de senere årene det har gått bedre, men det var fordi hun fikk ADHD diagnosen og startet på medikamenter. Plutselig kom hun hjem og forstod matten, fikk alt rett på gangetabellen. Nå reflekterer hun og er opptatt av politikk osv. Jeg syns det er så synd vi ikke fikk hjelp og ble hørt tidligere. Jeg er ikke en av de mødrene som skriker høyest. Ser en venninne av meg fikk hjelp fra dag 1 fordi hun brøytet seg igjennom. Anonymkode: cea67...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Her på det Asperger bak. Begynte å snakke til vanlig tid, men sen fremgang (aldri regresjon). Hen har godt språk nå (8), men har fremdeles noen grammatiske feil innimellom, og det kan være vanskelig å føre en samtale hvis hen er uinteressert. Har alltid hatt god språkforståelse. Lærte veldig raskt å lese, er på høyeste lesenivå i klassen. Anonymkode: 3ddfb...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Jenta vår var sen med språket, snakket veldig utydelig. Det var mye væske i ørene og hun fikk dren. De testet også hørselsnerven, den var i orden. Språket ble da raskt bedre. Men hun er ei stille jente, prater kun hvis hun må. Er nå tenåring og følges opp på bup. Evnetest viser nedsatt verbal forståelse og arbeidsminne pga den nedsatte hørselen som liten. Det hadde jeg ikke gjettet. Hun utredes også for mulig Asperger/høytfungerende autisme. Så ikke særlig tegn til dette da hun var liten egentlig, men skolegang har vært veldig vanskelig. Anonymkode: 74d60...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jenta vår var sen med språket, snakket veldig utydelig. Det var mye væske i ørene og hun fikk dren. De testet også hørselsnerven, den var i orden. Språket ble da raskt bedre. Men hun er ei stille jente, prater kun hvis hun må. Er nå tenåring og følges opp på bup. Evnetest viser nedsatt verbal forståelse og arbeidsminne pga den nedsatte hørselen som liten. Det hadde jeg ikke gjettet. Hun utredes også for mulig Asperger/høytfungerende autisme. Så ikke særlig tegn til dette da hun var liten egentlig, men skolegang har vært veldig vanskelig. Anonymkode: 74d60...4a2 Hun gjør det forresten bra i fremmedspråk og i skriftlige fag, det er det muntlige hun sliter med. Anonymkode: 74d60...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Men hva er seint egentlig? Jeg har ei på halvannet, og hu sier så vidt mamma og pappa en gang, men har en utrolig bra språkforståelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Hva er sent? Min sa ikke stort før 3 år, men hadde hele veien veldig god språkforståelse. Noen venter til de er trygge på at de virkelig kan snakke, mens andre babler i vei fra de første ordene. Min er gutt og tok igjen alle guttene på ordforråd da han begynte å snakke. Alle jentene på avdelingen hadde godt ordforråd, så han tok kanskje ikke igjen dem, men kom på omtrent samme nivå. Han har i ettertid fått en ADHD-diagnose, men jeg vet ikke om det er relevant. Anonymkode: 8706b...be9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå