Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om bruken av sutt når barnet begynner å blit stort?

Er det ok at barnet har den i munnen hele tiden, eller skal den brukes når barnet skal sove, er lei seg, slått seg osv.?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Mine brukte den bare når de sov, fra de var rundt 1 år gammel.

Skrevet

Smokken kan alltid ligge i sengen synes jeg :-)

Gjest LoisLane
Skrevet

Er smokk og sutt det samme? Jeg tenker på sutt som koseklut, jeg.

Skrevet
Er smokk og sutt det samme? Jeg tenker på sutt som koseklut, jeg.

Jeg mener smokk. Det er jo individuelt hva man sier, så jeg brude ha skrevet smokk, for det er vel det det egentlig heter.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil prøve å ikke la barna mine få bruke smokk. Og dersom det skjærer seg skal det kun være dersom det er umulig å få barnet til å sove/ i situasjoner der barnet må være stille.

Gjest Gjest
Skrevet

Det verste jeg ser er unger som går rundt med smokk. Smokk bør hvis nødvendig kun brukes når barnet skal sove.

Skrevet

Smokk hele tiden er uaktuellt. Jeg prøver å begrense det til "trøtte tider" og aller helst bare ved soving. I bilen synes jeg det er ok at den er tilgjengelig for barnet ved en sånn snor som henger i jakken.

Skrevet

Smokk hører til på spebarn og i sengen etter den fasen. Har jo barn i barnehagen som kommer med smokken i munnen (og jeg jobber på "store barn" (3-6år).

Skrevet

"Store" barn med smokk er det værste jeg vet. Jenta mi fikk smokk dag og natt til hun var 6mnd da fikk hun den kun om natten (og når hun sov på dagen). Vi sluttet helt med smokk da hun ble et år. Da sluttet vi også med sånn magic cup.

Hun drikker nå av vanlig drikke flaske.

Skjønner ikke poenget med smokk og magic cup lenger enn 1- 1,5 års alder. Har jobbet på skolen og der var det faktisk ei jente som brukte smokk da hun begynte i 1. klasse!!!!! Hun fikk da også saft på sånn magic cup som hun hadde med seg overalt. Stakkars tenner...

Skrevet
i situasjoner der barnet må være stille.

jeg er av den oppfatning av at det ikke finnes situasjoner hvor et barn MÅ være stille, iallefall ikke små barn. Barn er barn og lydene kommer med eller uten smokk! :ler:

Skrevet
Smokk hører til på spebarn og i sengen etter den fasen. Har jo barn i barnehagen som kommer med smokken i munnen (og jeg jobber på "store barn" (3-6år).

Enig i detta.

Spädbarn (men inte dygnet runt) och i sängen när de börjar gå.

Gjest Gjesta
Skrevet
jeg er av den oppfatning av at det ikke finnes situasjoner hvor et barn MÅ være stille, iallefall ikke små barn. Barn er barn og lydene kommer med eller uten smokk! :ler:

Det finne situasjoner der det vil være mest heldig om barnet forholder seg mest mulig i ro

Gjest LoisLane
Skrevet

Bruken bør begrenses til senge- og sovesituasjoner. Men jeg vet hvor lett det har for å skli ut...

Har erfart at det er lurt å kaste den tidlig. Ettogethalvt - toårsalder, det går bedre enn man tror. Og mye enklere enn med en femåring.

Skrevet

Gutten min på 1 1/2 år bruker stort sett bare smokk når han legger seg, og noen ganger når vi er ute og går tur.

Minstemann på 4 måneder bruker ikke smokk i det hele tatt.

Skrevet

Selv ødela jeg tennene mine med smokkebruk.. Derfor håper jeg å kunne slutte med smokk til mitt barn, så snart det lar seg gjøre. Og som dere andre sier.. Spedbarn + soving er ok. Men ikke dagen lang. Hvilken grunn har en fireåring til å vandre rundt med en plastdings i munnen? Regner med at smokkebruk forsvinner i perioden etter ammeslutt.

Skrevet

Smokk er jo strengt tatt ikke er nødvendig. Men jeg velger å la datteren min på 16 mnd få smokk når hun skal sove, og i enkelte andre situasjoner hun finner trøst i den (f.eks. har hun nettopp vært ganske syk, og synes smokken var til stor trøst..). Når det gjelder dette suttebehovet som ble tatt opp i en liknende tråd, er det faktisk stor forskjell på dette behovet hos små barn. Datteren min suttet omtrent i stykker hendene sine, og de ble såre og røde, derfor begynte vi med smokk. Klarer man seg uten smokk er det fint, har man behov for smokk, er det også helt greit. Skjønner ikke helt den store motstanden mot smokk, hvis man bare bruker den fornuftig! (som med alt annet..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...