AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:08 #1 Del Skrevet torsdag kl 12:08 Hei. Jeg har lyst i sommer å arransjere en hagefest med rundt 20 gjester. Det blir alkohol og musikk så det kommer jo til å bråke litt. Men jeg kommer til å si at ingen får skrike eller være hensynsløse. Men høy latter og litt overlapping i pratinga regner jeg med det blir når det er så mange folk. Festen skal starte kl 18 og vil nok tro jeg hiver di som ikke har dratt enda ut i 12 tiden. Evt skru ned musikken og ha en seneste grense på 02:00 før alle må hjem. Tenker da i tilfelle noen ikke kommer før etter jobb at di skal rekke å mingle litt med oss andre før alle drar hjem. Spørsmålet mitt er om hvordan jeg kan spør om dette er greit for naboene og om dere syns dette hørtes ut som en hensynsløs fest å arransjere når man har nærme naboer? Vi har en nabo rett ved siden av Hagen vår (en eldre mann) og en nabo ett steinkast andre veien (trolig ett eldre ektepar) hvis jeg spør dem pent om det er greit og gir dem datoen goood tid i forkant. Vil dere tro dette er innafor å arrangere? Er det stor sjangs for å få ett nei? Kan jeg evt tilby betaling for at jeg skal få lov å ha en litt bråkene fest? Det er en fest med ungdommer mellom 18 og 23 år men vil tro folk tar hensyn… Anonymkode: 13462...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:15 #2 Del Skrevet torsdag kl 12:15 Du legger nabovarsel i oostkassa, eller informerer muntlig. Du ber ikke om tillatelse, du sier ifra hva som vil skje. Da vil de fleste naboer synes det er greit med litt ekstra bråk 1 kveld. Da sier du fra om dato, at det vil bli 20-talls mennesker, det vil bli musikk og den vil dempes kl 01 senest. Og naboene vil selvsagt forvente at dine gjester oppfører seg normalt, og holder seg i din hage. Ikke noe renning i andres hager og hus, hærverk, dustete oppførsel. Anonymkode: f1716...2a6 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:16 #3 Del Skrevet torsdag kl 12:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du legger nabovarsel i oostkassa, eller informerer muntlig. Du ber ikke om tillatelse, du sier ifra hva som vil skje. Da vil de fleste naboer synes det er greit med litt ekstra bråk 1 kveld. Da sier du fra om dato, at det vil bli 20-talls mennesker, det vil bli musikk og den vil dempes kl 01 senest. Og naboene vil selvsagt forvente at dine gjester oppfører seg normalt, og holder seg i din hage. Ikke noe renning i andres hager og hus, hærverk, dustete oppførsel. Anonymkode: f1716...2a6 Det er greit å legge ved telefonnummer og oppfordring om at de kan sende sms dersom de mener at støyen er sjenerende. Anonymkode: 6e679...168 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:20 #4 Del Skrevet torsdag kl 12:20 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei. Jeg har lyst i sommer å arransjere en hagefest med rundt 20 gjester. Det blir alkohol og musikk så det kommer jo til å bråke litt. Men jeg kommer til å si at ingen får skrike eller være hensynsløse. Men høy latter og litt overlapping i pratinga regner jeg med det blir når det er så mange folk. Festen skal starte kl 18 og vil nok tro jeg hiver di som ikke har dratt enda ut i 12 tiden. Evt skru ned musikken og ha en seneste grense på 02:00 før alle må hjem. Tenker da i tilfelle noen ikke kommer før etter jobb at di skal rekke å mingle litt med oss andre før alle drar hjem. Spørsmålet mitt er om hvordan jeg kan spør om dette er greit for naboene og om dere syns dette hørtes ut som en hensynsløs fest å arransjere når man har nærme naboer? Vi har en nabo rett ved siden av Hagen vår (en eldre mann) og en nabo ett steinkast andre veien (trolig ett eldre ektepar) hvis jeg spør dem pent om det er greit og gir dem datoen goood tid i forkant. Vil dere tro dette er innafor å arrangere? Er det stor sjangs for å få ett nei? Kan jeg evt tilby betaling for at jeg skal få lov å ha en litt bråkene fest? Det er en fest med ungdommer mellom 18 og 23 år men vil tro folk tar hensyn… Anonymkode: 13462...0b1 «Kommunale vedtekter Hver kommune har vedtekter, og disse sier noe om støy. Noe variasjon er det mellom kommunene, men det er stort sett konsensus ang nattero. Det skal være nattero mellom kl. 23 og 06 (07 enkelte steder).» Som regel er naboer overbærende med støy så lenge de informert. Men jeg hadde skrudd av musikken kl 23 om dere bor i ett byggefelt, evt flyttet musikken inn -så kan de som vil høre musikk inne. Anonymkode: fb8d1...6cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:22 #5 Del Skrevet torsdag kl 12:22 Ikke greit med høy musikk etter 23. Naboene her begynte med utendørs fester under pandemien, et mareritt. Lyden bærer utrolig langt, så de holdt blokker med mange hundre beboere våkne. Anonymkode: 40a2e...2c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:45 #6 Del Skrevet torsdag kl 13:45 Du må forholde deg til reglene i kommunen angående bråk. I de fleste kommuner skal det være nattero etter kl 23. Du bør sende ut nabovarsel, med kontaktinfo, så naboene kan kontakte deg for å si ifra om det blir for høylydt. Du er ikke garantert at gjestene oppfører seg og viser hensyn. Vi har et nabopar som vi føler er ekstremt hensynsløse. De bor rett over veien fra oss, og har uteplassen sin på vår side av huset. De sender aldri nabovarsel. Og de har hagefest minst 2-3 ganger hver sommer, da høylydt, med skrål og synging og hoiing, til etter kl 23, og altså helt uten å gi noe forvarsel. Kjempegøy når de vekker småunger med plutselige hoi og kauk.. Anonymkode: 24640...eb9 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:39 #7 Del Skrevet torsdag kl 14:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du legger nabovarsel i oostkassa, eller informerer muntlig. Du ber ikke om tillatelse, du sier ifra hva som vil skje. Da vil de fleste naboer synes det er greit med litt ekstra bråk 1 kveld. Da sier du fra om dato, at det vil bli 20-talls mennesker, det vil bli musikk og den vil dempes kl 01 senest. Og naboene vil selvsagt forvente at dine gjester oppfører seg normalt, og holder seg i din hage. Ikke noe renning i andres hager og hus, hærverk, dustete oppførsel. Anonymkode: f1716...2a6 Kl 01 er alt for sent, spesielt om det skal være stille etter kl 23 i ts sin kommune! At det er fest er ingen unnskyldning for å holde på senere enn det tidspunktet det skal være stille på! Anonymkode: eb2e5...49c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:46 #8 Del Skrevet torsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Festen skal starte kl 18 og vil nok tro jeg hiver di som ikke har dratt enda ut i 12 tiden. Evt skru ned musikken og ha en seneste grense på 02:00 før alle må hjem. Det er en fest med ungdommer mellom 18 og 23 år men vil tro folk tar hensyn… Anonymkode: 13462...0b1 Avslutt hagefesten kl 23. Enten drar dere ut på byen eller flytter dere innendørs. Anonymkode: c9a79...e86 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:57 #9 Del Skrevet torsdag kl 14:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du legger nabovarsel i oostkassa, eller informerer muntlig. Du ber ikke om tillatelse, du sier ifra hva som vil skje. Da vil de fleste naboer synes det er greit med litt ekstra bråk 1 kveld. Da sier du fra om dato, at det vil bli 20-talls mennesker, det vil bli musikk og den vil dempes kl 01 senest. Og naboene vil selvsagt forvente at dine gjester oppfører seg normalt, og holder seg i din hage. Ikke noe renning i andres hager og hus, hærverk, dustete oppførsel. Anonymkode: f1716...2a6 Nabovarsel er fint det, men man nå fortsatt forholde seg til kommunens og eventuelt sameie/borettslagets regler. Man er ikke fritatt fra regler om når det skal være ro, bare fordi man har sendt et nabovarsel i forkant. Ts, ha også i tankene at lyd kan bære veldig langt. Der vi bor, er det noen som pleier å ha årlig hagefest ganske langt vekk fra oss. Huset vårt er på en "ås" over et jordet fra de, men lyden bærer så godt at det er som at festen er hjemme hos oss. Så dere bør avslutte eller trekke inn senest kl 23.00. Anonymkode: e7d5c...555 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:18 #10 Del Skrevet torsdag kl 15:18 Musikk utendørs er sjeldent ok etter kl 23. Spesielt ikke når det allerede da har pågått i fem timer. Ville ha satset på å trekke innendørs, eller dra videre kl 23. En ting er at det en sjelden gang er noe støy etter kl 23, men når det er snakk om 6-8 timers fest med fulle unge mennesker og musikk, det er ett mareritt for mange. Anonymkode: eb837...92d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:26 #11 Del Skrevet torsdag kl 15:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har lyst i sommer å arransjere en hagefest med rundt 20 gjester. Det blir alkohol og musikk så det kommer jo til å bråke litt. Men jeg kommer til å si at ingen får skrike eller være hensynsløse. Men høy latter og litt overlapping i pratinga regner jeg med det blir når det er så mange folk. Festen skal starte kl 18 og vil nok tro jeg hiver di som ikke har dratt enda ut i 12 tiden. Evt skru ned musikken og ha en seneste grense på 02:00 før alle må hjem. Tenker da i tilfelle noen ikke kommer før etter jobb at di skal rekke å mingle litt med oss andre før alle drar hjem. Anonymkode: 13462...0b1 Dette er fullstendig hensynsløst. Du kan feire så mye du vil, og klokken 21.00 kverker du musikken. Tror du at du har rett eller krav på å forårsake lydstøy for alle naboene dine fordi du vil ha hagefest? Alle vet at selv om dere demper musikken så vil det fortsatt være uakseptabelt med støy, og folk kommer til å være høylytte til klokken 02.00. Hadde jeg vært naboen din og du gikk igjennom med dette, hadde jeg ringt politiet og sagt at jeg hadde observert bruk og salg av narkotika på festen din. Anonymkode: 15ec6...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:52 #12 Del Skrevet torsdag kl 15:52 Musikk av senest kl 23, skal dere være ute etter det er det kun rolig prating som er greit. Hoiing, allsang og fyllevrøvl må flyttes inn eller videre på et utested. Anonymkode: 114db...494 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:57 #13 Del Skrevet torsdag kl 15:57 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette er fullstendig hensynsløst. Du kan feire så mye du vil, og klokken 21.00 kverker du musikken. Tror du at du har rett eller krav på å forårsake lydstøy for alle naboene dine fordi du vil ha hagefest? Alle vet at selv om dere demper musikken så vil det fortsatt være uakseptabelt med støy, og folk kommer til å være høylytte til klokken 02.00. Hadde jeg vært naboen din og du gikk igjennom med dette, hadde jeg ringt politiet og sagt at jeg hadde observert bruk og salg av narkotika på festen din. Anonymkode: 15ec6...bf8 😂 I alle dager. 1 dag i året kan folk tåle at andre bruker eiendommen sin på en måte som ikke er perfekt for dem. Om det skjer mange ganger i året er det noe helt annet. Når jeg har gjort det samme har vi skrudd ned musikken kl. 23, og forsøkt å holde oss mest innendørs med lukkede vinduer. Vi er høylytte og ler og koser oss til 03-05 alt ettersom. Om naboene blir sure for det så får de kose seg med surheten sin og jeg ønsker dem bare god bedring. Anonymkode: 0d47e...36e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:37 #14 Del Skrevet torsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kl 01 er alt for sent, spesielt om det skal være stille etter kl 23 i ts sin kommune! At det er fest er ingen unnskyldning for å holde på senere enn det tidspunktet det skal være stille på! Anonymkode: eb2e5...49c Vel mange av oss synes det er helt greit en gang i blant Anonymkode: c9662...9b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:37 #15 Del Skrevet torsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er fullstendig hensynsløst. Du kan feire så mye du vil, og klokken 21.00 kverker du musikken. Tror du at du har rett eller krav på å forårsake lydstøy for alle naboene dine fordi du vil ha hagefest? Alle vet at selv om dere demper musikken så vil det fortsatt være uakseptabelt med støy, og folk kommer til å være høylytte til klokken 02.00. Hadde jeg vært naboen din og du gikk igjennom med dette, hadde jeg ringt politiet og sagt at jeg hadde observert bruk og salg av narkotika på festen din. Anonymkode: 15ec6...bf8 Herregud Anonymkode: c9662...9b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:03 #16 Del Skrevet torsdag kl 17:03 Musikken må du dempe klokken 23 ellers kan det hende du får politiet på døra. Anonymkode: 2d4e0...8b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:11 #17 Del Skrevet torsdag kl 17:11 Når vi arrangerer den type fester så gir vi naboene beskjed i forkant. Som regel ringer vi bare på døren og gir beskjed muntlig. Vi gir også beskjed til gjestene om at festen blir rundet av ca 23 av hensyn til naboene. Da er det som regel en del som enten drar hjem på det tidspunktet eller videre til byen. De som eventuelt ønsker å være igjen blir med inn i huset og fortsetter festen der. Det har alltid funket fint her. Her forsvinner sola uansett i 22-tiden på sommeren og det er ikke så trivelig å sitte ute lenger så det stopper seg litt selv. Så lenge vi er utendørs så spiller vi uansett ikke på bånn gnu. Nå er vi en god del eldre enn dere, så kanskje lettere for oss å få gjestene til å respektere reglene, men dette funker for oss. Anonymkode: e7183...392 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:16 #18 Del Skrevet torsdag kl 17:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 I alle dager. 1 dag i året kan folk tåle at andre bruker eiendommen sin på en måte som ikke er perfekt for dem. Om det skjer mange ganger i året er det noe helt annet. Når jeg har gjort det samme har vi skrudd ned musikken kl. 23, og forsøkt å holde oss mest innendørs med lukkede vinduer. Vi er høylytte og ler og koser oss til 03-05 alt ettersom. Om naboene blir sure for det så får de kose seg med surheten sin og jeg ønsker dem bare god bedring. Anonymkode: 0d47e...36e Så var det det med å være voksen og reflektert nok til å skjønne at man ikke er verdens midtpunkt. Tror du alle som har hagefest en dag i året har det på samme dag? AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vel mange av oss synes det er helt greit en gang i blant Anonymkode: c9662...9b7 Det er mange narsissister som tror deres behov trumfer regler og normer alle andre følger. Anonymkode: 15ec6...bf8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:21 #19 Del Skrevet torsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så var det det med å være voksen og reflektert nok til å skjønne at man ikke er verdens midtpunkt. Tror du alle som har hagefest en dag i året har det på samme dag? Det er mange narsissister som tror deres behov trumfer regler og normer alle andre følger. Anonymkode: 15ec6...bf8 Du høres ut som den største narsissisten i denne tråden. Nei, jeg tror ikke alle har hagefest på samme dag. Jeg tror ikke folk har samme liv, men jeg tror alle i nabolaget jeg bor i har forståelse for at vi ønsker ulikt ut av livet, og på samme måte som at noen tåler ekstrem skråling fra barn med kolikk i perioder, tåler andre en og annen fest hos andre gjennom året. Det høres ut som du burde ta deg noen timer hos "modenhets-pedagogen", for måten du skriver på til andre vitner ikke om modenhet eller evne til refleksjon. Anonymkode: 0d47e...36e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:22 #20 Del Skrevet torsdag kl 17:22 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så var det det med å være voksen og reflektert nok til å skjønne at man ikke er verdens midtpunkt. Tror du alle som har hagefest en dag i året har det på samme dag? Det er mange narsissister som tror deres behov trumfer regler og normer alle andre følger. Anonymkode: 15ec6...bf8 Har man valgt å bo et sted med mange naboer, må man regne med litt lyd... Anonymkode: 69bcd...461 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå