Gå til innhold

Det blir litt forskjell på barna, fordi den ene blir med på ting og den andre takker nei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan du ikke bare be det barnet som stadig takker nei om å bli med på noe, bare du og det barnet?

Nå har du jo tatt det/de andre barnet med på masse, bare de. Da tenker jeg du kan gjøre noe bare sammen med det barnet som ikke har vært med.

Og så ville jeg gjort en innsats for å finne ut hvorfor barnet ikke har blitt med, men der bør du gå forsiktig frem i måten du gjør det, for det kan være du kan få svar som ikke passer med hvordan du opplever ting.

Vis dette andre barnet at det skal prioriteres også i 2025.

Anonymkode: c42ac...504

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg spør hvorfor det ikke passer og får alltid til svar at de har andre planer, skal dra bort osv. Aktivitetene er ting de vanligvis gjør som familie også. Alle barnebarna er omtrent like gamle, det er 3 barn i alderen 8-10 år. Og de kommer godt overens. Jeg har spurt dem om aktiviteten ikke passer, får da til svar «nei, kino er topp det, men denne helgen skal vi noe annet».

Anonymkode: 89684...90a

Kunne du spurt om de vet en helg de har tid til å finne på noe da? 

Anonymkode: f623b...93c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du som bestemoren her, og spør alltid det ene barnet ditt først, for å så invitere de andre hvis første takker ja?

Eller er de andre barnebarna av det slaget som okkuperer deg helt, så barna i nei-takk familien bli usynlige.

Evnt det ene søskenet okkuperer deg, så det andre blir utenfor.

I sånne situasjoner er det nemlig lett å si nei takk!

Hvis ikke bør du snakke med barnet ditt, og finne ut hvordan løse det. Ikke tilby penger. Evnt gi et kinogavekort de kan bruke senere, hvis dere andre skal på kino.

Anonymkode: 14ed5...744

Jeg spør alltid i gruppe - chatten vår på Messenger, der er begge barna og deres samboere med. Så de får tilbudet samtidig. Spør gjerne 2-3 uker i forveien 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne du spurt om de vet en helg de har tid til å finne på noe da? 

Det har jeg også gjort. Det var slik vi fikk til å møtes de to gangene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det sønnen det sjelden passer for ? 

Anonymkode: 777d1...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har jeg også gjort. Det var slik vi fikk til å møtes de to gangene :)

Kanskje det er slik du skal spørre da? Hei vil dere gå på kino? Er det en helg som passer for alle? Hva med dato, dato eller dato? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg spør alltid i gruppe - chatten vår på Messenger, der er begge barna og deres samboere med. Så de får tilbudet samtidig. Spør gjerne 2-3 uker i forveien 

Kanskje dette er en medvirkende årsak..? At de ikke ønsker å gjøre ting med søsken + deres samboer og barn? At det rett og slett blir for mye? Kanskje de ville vært med om det kun var deg? 

Om du inviterer dem, og kun dem, er det også lettere for dem å si at nei, det passer ikke nå, men kan vi ta det dette her tidspunktet i stedet? Det er ikke like lett når det virker som det er en gruppe-invitasjon, og tidspunktet også da må passe før søsken+familie. 

Anonymkode: a1d66...222

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodde 3t unna besteforeldrene mine. De andre barnebarna bodde i samme by. Ble derfor naturlig at de ble med på aktiviteter og feks påspandert kafe, restaurant, is osv. Når besteforeldrene mine kom hit pleide jeg å få litt ekstra som godteri, is på butikken, gavekort på det lokale senteret, et nytt spill, noe klær.  

Man må ikke gi likt. I dette tilfellet sier hun nei. Hun har valget. 

Anonymkode: ba439...051

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg spør hvorfor det ikke passer og får alltid til svar at de har andre planer, skal dra bort osv. Aktivitetene er ting de vanligvis gjør som familie også. Alle barnebarna er omtrent like gamle, det er 3 barn i alderen 8-10 år. Og de kommer godt overens. Jeg har spurt dem om aktiviteten ikke passer, får da til svar «nei, kino er topp det, men denne helgen skal vi noe annet».

Men da har du forsøkt, og prøvd å tilpasse.🥰 De må også legge inn en innsats hvis de har lyst til å tilbringe tid sammen. Det kan ikke bare gå den ene veien. 

Endret av caroline.s
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo "hennes feil" om hun overhodet ikke tenker på hva som passer for barnet når hun inviterer? Det er for lett å si "du takker jo alltid nei", når problemet gjerne er at hun alltid inviterer på tidspunkter som bare ikke går i praksis? 

Litt sånn hos oss også. Vi ønsker å prioritere tid med besteforeldre og er fleksible. Vi blir ofte med selv om vi må gjøre om på planer, og vi betaler ofte for oss selv også. 

Min søster sier derimot nei og er veldig rigid på egne planer. Tror hun kjenner på litt urettferdighet, men skjønner heldigvis at det er seg selv hun må jobbe med. Våre foreldre gjør ikke noe galt. De inviter og inkluderer oss begge. 

Anonymkode: f6e34...354

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det virker som om du gjør ting på en fair måte. Er jo synd at det ene barnet aldri kan, da. Du kan jo kanskje sende en melding rett til det barnet og si at du har veldig lyst til å finne på noe og om de har en dag som passer. 

Anonymkode: c67de...15b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det sønnen det sjelden passer for ? 

Anonymkode: 777d1...9e2

Enda en mannehater eller en som skal gi skylda til svigerdatter?😂For alt vi vet har ts to døtre eller to sønner. Ikke alle sønner og svigerdøtre som er den store stygge ulven altså 

Anonymkode: 7e7ae...51c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror jeg sa "nei" til bortimot 10 flotte utenlandsturer, Thailand, USA, med mer, da jeg var i 20-årene. 

Har ikke tenkt et sekund at jeg skulle blitt kompensert for dette. Det var opplevelsen, og tid sammen, de ville gi meg. Ikke pengene. 

Anonymkode: 5a9a0...445

Bare av nysgjerrighet; hvorfor ville du ikke ta imot opplevelse og tiden de ønsket å gi deg? Var det enten eller ift å leve studentlivet? Ikke rom for begge deler?

Anonymkode: c375a...bd0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har to voksne barn og begge har etablert seg med samboere og barn. Jeg spør ofte barna om de vil bli med på restaurant/kafé, om jeg kan ta med barna deres på kino eller lignende. Den ene takker ofte ja, og den andre avslår alltid. 

Jeg spør alltid begge samtidig og jeg spør når det passer meg å finne på noe. Det blir som regel i helgene, da jeg enda jobber 100%. Nå ser jeg at det ene barnet mitt og barnebarnet var med meg 10-11 ganger i fjor, på forskjellige ting alt fra kino og spa til restaurant og lekeland. Mens barnet som alltid takker nei, var med 2 ganger. 

Dette begynner å bli veldig skjevt, og det liker jeg ikke. Fordi jeg ikke vil gjøre forskjell på barna mine, men samtidig så kan jeg ikke tvinge dem med på ting. Når det gjelder gaver får ungene og barnebarna alltid samme beløp…

Tenker dere at dette er rettferdig eller kan det skape splid mellom ungene på sikt? 

Jeg har selv 3 gutter og det siste jeg ville ha tatt dem med på er flere timer med rumpesitting og inntak av søtsaker. Altså kino, kafé og restaurant. Hva med å foreslå turer i skog og mark? Badeland eller lekeland? Aketur? Langrenn? Jeg regner faktisk med at foreldrene sier nei til dine meget stillesittende aktiviteter fordi de har barn som trenger å være aktive 😅

Anonymkode: cccc3...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har selv 3 gutter og det siste jeg ville ha tatt dem med på er flere timer med rumpesitting og inntak av søtsaker. Altså kino, kafé og restaurant. Hva med å foreslå turer i skog og mark? Badeland eller lekeland? Aketur? Langrenn? Jeg regner faktisk med at foreldrene sier nei til dine meget stillesittende aktiviteter fordi de har barn som trenger å være aktive 😅

Gud forby at man skal kose seg med rolige aktiviteter innimellom….

Anonymkode: 97607...b64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herlighet, det var da voldsomt så kravstor man skal være. Ta en tur på lekeplassen først og få ut krutt. Velg popcorn i stedet for snop. Jeg har også gutt, en som elsker stillesittende aktiviteter mye mer en badeland.  

Anonymkode: 401db...86f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør det andre barnet hva det selv vil finne på da. Hvis det bare ikke synes kvalitetstid er viktig så kan du jo ikke gjøre så mye med det. Kanskje er det bate mer braktisk for det barnet å være hjemme hos seg, lage middag, se en film der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje dette er en medvirkende årsak..? At de ikke ønsker å gjøre ting med søsken + deres samboer og barn? At det rett og slett blir for mye? Kanskje de ville vært med om det kun var deg? 

Om du inviterer dem, og kun dem, er det også lettere for dem å si at nei, det passer ikke nå, men kan vi ta det dette her tidspunktet i stedet? Det er ikke like lett når det virker som det er en gruppe-invitasjon, og tidspunktet også da må passe før søsken+familie. 

Dette er grunnen til at jeg ofte takker nei til svigers. Blir for mye at alle skal samles samtidig. Det er et behov svigermor har, ikke vi andre. Er mer behagelig å f. eks være på hytta i mindre grupper.

Anonymkode: efc5a...707

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at der det ofte takkes nei, er du farmor? Og mormor til der det sies ofte ja?

Anonymkode: 962d6...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men. Herlighet som du finner på unnskyldinger, de forventer tilbud og takker nei, men du mener ts skal la andre avgjøre når det passe , legge premisser for ts osv 

Anonymkode: 8c4d5...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...