Gå til innhold

Må ned i vekt, faste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg må ned noen kilo. De siste årene har jeg ikke tatt vare på kroppen, og har nok dessverre brukt mat/ snacks til trøst. Det har sakte men sikkert lagt seg på kroppen.

Jeg tenker at jeg vil jobbe med få ting om gangen, for å holde ut. Det første jeg kuttet er snop. Jeg har også som mål å gå MINST 10.000 skritt hver dag. Så vet jeg at jeg må gjøre noe med mengde mat. Men hvordan er egentlig dette med faste? For eksempel med spisevindu: Har det noe å si om jeg spiser den kveldsmat, eller bør jeg heller spise mer til middag? Er det summen kalorier jeg får i meg i løpet av dagen som teller? Eller er det tidspunktet på måltidene?

Anonymkode: a42fc...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier du vil jobbe med få ting av gangen. Det høres fornuftig ut. Men alt det andre du skriver høres ganske overveldende ut.

Nei, jeg ville ikke ha fastet. Da blir du veldig sulten etter på, og vanskelig å ikke spise mye.

Jeg ville bare begynt med å spise mindre til hvert måltid, ingenting imellom, og avsluttet å spise kl 18. hvis du ikke er i besøk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med periodisk faste i ca 1,5 år nå. Gått ned 20 kilo (nå er det kun vedlikehod, skal ikke ned mer)
For meg har det funket veldig fint. Og det stemmer ikke som den over skriver at man blir mer sulten og spiser mer. Jeg er mindre sulten nå enn tidligere og orker heller ikke like store porsjoner lenger. Takler også sult mye bedre, før ble jeg nesten dårlig og skjelven, det blir jeg ikke lenger. Har en IBS mage, den er også blitt bedre.
Jeg spiser første måltid til lunsj (mellom 10 og 12) og siste til middag (16-18) varierer litt pga turnus jobb. Spiser et lite mellom måltid imellom der og som regel. Nøye på hva jeg spiser når jeg spiser. Går mye i egg og rent kjøtt. 
I helger og høytider så faster jeg ikke. og kan da kose meg med både god mat og godis sammen med familien. 

Anonymkode: 71573...575

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer forskjellig på faste, så du må evt prøve deg frem. Det anbefales vel kanskje ikke for kvinner over 40/50, men ellers må du bare se hvordan det føles for deg. :) 

Anonymkode: 555a5...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

har nok dessverre brukt mat/ snacks til trøst

Det er her du må starte, jobber du ikke med det så skal det godt gjøres at du går ned i vekt.

Anonymkode: 6bacf...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mange går ned i vekt under periodisk faste, er fordi det setter "regler" for når man kan spise, og dermed blir det "forbudt" å spise på de tidspunktene man kanskje har spist mest unødvendige kalorier. Det kan typisk være godteri og snacks på kveldstid. Det er antall kalorier som teller; ikke tidspunktet du spiser dem på. Hvis du mistrives med strenge regler for spisevindu, så skal du ikke praktisere det, men da må du være bevisst på måltidsrytmen din. Innholdet i måltidene må du selvsagt være bevisst på enten du velger periodisk faste eller ei. 

Uansett hvilken strategi man velger for vektnedgang, må man ha en struktur på det. Selv har jeg gått ned ca 20 kg i løpet av et halvår uten at jeg praktiserte periodisk faste. Jeg teller og registrerer kalorier, og legger ukeplaner for middager og innkjøp. Jeg spiser både frokost, lunsj, middag og kveldsmat, men holder meg innenfor et kaloribudsjett. Jeg har blitt veldig obs på tomme kalorier, og sørger for at karbohydratkildene er grove og fiberrike. 

Anonymkode: e9898...7a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså, jeg må ned noen kilo. De siste årene har jeg ikke tatt vare på kroppen, og har nok dessverre brukt mat/ snacks til trøst. Det har sakte men sikkert lagt seg på kroppen.

Jeg tenker at jeg vil jobbe med få ting om gangen, for å holde ut. Det første jeg kuttet er snop. Jeg har også som mål å gå MINST 10.000 skritt hver dag. Så vet jeg at jeg må gjøre noe med mengde mat. Men hvordan er egentlig dette med faste? For eksempel med spisevindu: Har det noe å si om jeg spiser den kveldsmat, eller bør jeg heller spise mer til middag? Er det summen kalorier jeg får i meg i løpet av dagen som teller? Eller er det tidspunktet på måltidene?

Du kan sette spisevinduet når du vil. Jeg spiser lunsj og middag, da unngår jeg tomme kalorier foran TVen om kvelden.  Men om det passer bedre for deg kan du spise om kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste er ikke noen magisk løsning på vektnedgang. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med å kutte usunn mat/snop og hatt fokus på bevegelse. Fokus på sunne næringsrike måltider. Så kan du heller avansere etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt summen av kalorier som gjelder. Tidspunktet/fastetiden gir deg mindre rom for småspising og "glemte" kalorier.
Men det hjelper ikke ha spise-vinsu mellom kl 18 og 22, hvis du sitter å trykker i deg snacks hele tiden da.

Jeg spiser på kvelden, fordi det gir meg mindre cravings. Jeg har lite matlyst på formiddagen, og har ingen problemer med å gå uten mat frem til i 18tiden. Men de få gangene jeg spiser frokost, så har jeg konstant sultfølelse og cravings.

Anonymkode: 3541e...f31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste fungerer om du ikke overspiser når du ikke faster. Det vil si, om du faster i 16 timer i døgnet så hjelper det ikke om du spiser 3000+ kalorier de timene du spiser. Om du faster i 23 timer og dermed bare spiser ett måltid i døgnet, så skal det nå godt gjøres at du spiser et måltid som er på 2000 kalorier. 

Anonymkode: 8c9fa...8c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste virker når du er frisk. Har du noen sykdommer, må du snakke med legen din først. Tingen er å oppnå/øke autofagi, der kroppen begynner å bryte ned og "spise opp" egne celler, som vanligvis starter etter 13-16 timer med faste. Det er først da at kiloene raser ned. Les litt om faste og autofagi eller se noen filmer på YT. Begynn med et 16-8 vindu så kan du øke ettervhert. Tidspunktet har ikke så mye å si. For å øke autofagi kan du trene eller gå på slutten av fasten før du skal begynne å spise. Kutt mesteparten av snop og søppelmat. Etter første bølge kommer du ikke til å lide av sult. Du får derimot mye skarpere sanser når autofagi slår til. Spennende å oppleve - lukt, syn, hørsel blir sylskarpe, nærmest dyrisk. 

Anonymkode: fffff...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med periodisk fasting med gode resultater. Spiser som regel mellom 10 og 18. I starten var jeg sulten om kvelden, men etter litt tid, og fokus på å spise riktig og mettende mat, går dette veldig fint.

Jeg liker denne måten og gå ned på, fordi det er veldig enkelt å forholde seg til 😅

Ingen strenge regler eller kaloritelling. Som nevnt over her kan du jo ikke spise mengder av usunn mat i spisevinduet, da er du like langt. Men jeg kan kose meg både med favorittmaten og litt snop når jeg vil, i fornuftige mengder. Så lærer du deg etterhvert hvordan du best spiser for å holde deg mett og holde på energien.

Anonymkode: 56063...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det at mange går ned i vekt under periodisk faste, er fordi det setter "regler" for når man kan spise, og dermed blir det "forbudt" å spise på de tidspunktene man kanskje har spist mest unødvendige kalorier.

Anonymkode: e9898...7a6

Nei, den fungerer ikke slik du beskriver. Nå er ikke periodisk faste i utgangspunktet en slankekur heller, slanking er en "bivirkning" her.

Anonymkode: fffff...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar!

Jeg begynner som sagt med å kutte snop og snacks. Så nå i kveld koser jeg meg med tørkede tranebær, tørket mango og litt ost. Veiet opp, så jeg ikke spiser for mye😅. Går også 10.000 skritt daglig.

Vil også forsøke å trene noen minutter daglig med stryrketrening, der jeg kun bruker kroppen min. Tanken er å helt forsiktig bygge litt kjernemuskulatur, før jeg eventuelt begynner å trene styrke/ kardio. Ble litt inspirert av Kaveh, som sa at 5 minutter trening er mye bedre enn ingen trening😅.

Så dropper jeg faste, men spiser mindre til hvert måltid. Skal også forsøke å lage mer mat fra bunnen, og unngå prosessert mat. Håper å få med meg samboer, for det er nok lettere når vi er to😅. Han kommer hjem fra jobb på søndag, og tror det er da jeg kan gå på en smell😅.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare et lite ps sånn angående tørket frukt hentet fra vektklubb.no: 

Eksempelvis inneholder 100 gram tørket aprikos 248 kcal, mens fersk aprikos inneholder 52 kcal per 100 gram

Så du bør være litt obs så du ikke spiser for mye tørket frukt, da er det heller bedre å spise frukt som ikke er tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg begynner som sagt med å kutte snop og snacks. Så nå i kveld koser jeg meg med tørkede tranebær, tørket mango og litt ost. Veiet opp, så jeg ikke spiser for mye😅. Går også 10.000 skritt daglig.

Vil også forsøke å trene noen minutter daglig med stryrketrening, der jeg kun bruker kroppen min. Tanken er å helt forsiktig bygge litt kjernemuskulatur, før jeg eventuelt begynner å trene styrke/ kardio. Ble litt inspirert av Kaveh, som sa at 5 minutter trening er mye bedre enn ingen trening😅.

Så dropper jeg faste, men spiser mindre til hvert måltid. Skal også forsøke å lage mer mat fra bunnen, og unngå prosessert mat. Håper å få med meg samboer, for det er nok lettere når vi er to😅. Han kommer hjem fra jobb på søndag, og tror det er da jeg kan gå på en smell😅.

TS

Jeg over her som skrev om min erfaring med faste over her. Jeg har forresten også kuttet ut brød. Mest pga min IBS, men tror også dette har bidratt til vektnedgangen. De få gangene jeg har spist brød siste året så merker jeg at jeg blir mye raskere sulten igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare et lite ps sånn angående tørket frukt hentet fra vektklubb.no: 

Eksempelvis inneholder 100 gram tørket aprikos 248 kcal, mens fersk aprikos inneholder 52 kcal per 100 gram

Så du bør være litt obs så du ikke spiser for mye tørket frukt, da er det heller bedre å spise frukt som ikke er tørket.

Fordelen med tørket, er at det går kjappere å finne frem og lettere å måle opp😅. Tok 50g mango og ost, i tillegg til 25g tranebær. Delte opp i småbiter, og det fungerte godt som substitutt til sjokolade. Så får det bli fersk frukt når mannen er hjemme.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg over her som skrev om min erfaring med faste over her. Jeg har forresten også kuttet ut brød. Mest pga min IBS, men tror også dette har bidratt til vektnedgangen. De få gangene jeg har spist brød siste året så merker jeg at jeg blir mye raskere sulten igjen...

Takk for et lett og konkret tips. Brød er ikke det verste å kutte ut. Mye enklere enn godis, så det skal jeg klare!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordelen med tørket, er at det går kjappere å finne frem og lettere å måle opp😅

Fordelen med ikke tørket frukt og grønt er at det er anbefalt å få i seg 800 gram om dagen så det skal godt gjøres å overspise på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Periodisk faste har vært redningen for min overspising. Det var vanskelig i begynnelsen, men nå er jeg mindre fysen og blir raskere mett, mer energi og tenker generelt mindre på mat. Det virker som det har gjort magesekken min mindre. Anbefales hvis du strever med overspising og mye tanker om mat. 

Anonymkode: 6e9b5...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...