Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket nettopp Sortere-appen, og i følge den skal ødelagte tekstiler i restavfall I min kommune.

Brukbare klær kaster jeg ikke, men putter i klescontainer ved matbutikken.

Anonymkode: 68dae...c43

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja de ber folk legge det i poser for at det skal bli lettere. Mye sånt er basert på frivillig eller lavest lønna via nav

Anonymkode: a1705...0a4

Aner ikke det var så mørkt og kaldt der jeg kastet det at jeg ikke hadde klart og lese noe   jeg var mere interresert i å komme meg inn i den varme Dieselbilen enn å fryse i kulda synes de bør få bedre betalt enn NAV lønn det er jo så masse penger i det derre miljøgreiene milliarder 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 minutter siden):

Aner ikke det var så mørkt og kaldt der jeg kastet det at jeg ikke hadde klart og lese noe   jeg var mere interresert i å komme meg inn i den varme Dieselbilen enn å fryse i kulda synes de bør få bedre betalt enn NAV lønn det er jo så masse penger i det derre miljøgreiene milliarder 

Jeg elsker innleggene dine i alle trådene jeg har sett deg i. Vær så snill og aldri forandre deg ❤️

Anonymkode: 79246...57d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så syns jeg slike sokker passer bedre i søppelkassa enn i innsamlingscontainere blir nok endring når det meldes om ubrukelige klær 

8062724142_3eddbd2409.jpg.df65a68a9efb4d710dec2210e4782b511.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg elsker innleggene dine i alle trådene jeg har sett deg i. Vær så snill og aldri forandre deg ❤️

Anonymkode: 79246...57d

Tusen takk det varmer elsker de selv og de skrives med glimt i øyet nei jeg skal ikke forandre meg ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (37 minutter siden):

Helt riktig ikke skal du bare kjøre for å kvitte deg med rask av sokker og hullete truser snart skal du kjøre og hente reklamen og posten din også vinninga går opp i spinninga miljømessig dette har jeg mistenkt helt siden miljøprosjektet startet 

Men hele poenget med at vi skal måtte kjøre hit og dit er jo fordi kommunen ikke har råd til en dritt lenger. Bare å skyve alt over på innbyggerne med avgifter i øst og vest. Miljøfolka som har makta i dag.

Anonymkode: 06e0b...32f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hele poenget med at vi skal måtte kjøre hit og dit er jo fordi kommunen ikke har råd til en dritt lenger. Bare å skyve alt over på innbyggerne med avgifter i øst og vest. Miljøfolka som har makta i dag.

Ser den kommunen har masse penger men de brukes feil kommunene er storpådriver for all galskapen som foregår i de fleste kommuner påkosta seg miljørådgivere også hva nå enn det er for noe og resultatet er ennå mere forurensning ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg sjekket nettopp Sortere-appen, og i følge den skal ødelagte tekstiler i restavfall I min kommune.

Brukbare klær kaster jeg ikke, men putter i klescontainer ved matbutikken.

Anonymkode: 68dae...c43

Men nå har du fått klar beskjed fra Stortinget at slike sokker skal til Fretex eller UFF  heretter 

8062724142_3eddbd2409.jpg.df65a68a9efb4d710dec2210e4782b511.jpg.8a84ed8fa9cc56c157d5e078a9d80c41.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Personlig så syns jeg slike sokker passer bedre i søppelkassa enn i innsamlingscontainere blir nok endring når det meldes om ubrukelige klær 

8062724142_3eddbd2409.jpg.df65a68a9efb4d710dec2210e4782b511.jpg

Kjenner tåfisen helt hit😷

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner tåfisen helt hit😷

Ja kjenner det 😁 er ett hån og slenge sånt i Containeren til Fretex håper det blir en egen container på gjenvinningsstasjonene 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja kjenner det 😁 er ett hån og slenge sånt i Containeren til Fretex håper det blir en egen container på gjenvinningsstasjonene 

Hos oss har de gått over fra å hente glass/metall en gang hver 4 uke til en gang hver 8 uke. Da burde det være rom for å hente tekstiler hver 8 uke også? Kan bare sette en pose/sekk der som beholderne står? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster alt i samme pose uansett. At jeg sorterer avfall redder ikke verden.

Anonymkode: 51a67...c2a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel. så tørk deg med klærne etter du har vært på do, da blir det lovlig å kaste det i søppelet. 

Anonymkode: 1db7c...c6b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss har de gått over fra å hente glass/metall en gang hver 4 uke til en gang hver 8 uke. Da burde det være rom for å hente tekstiler hver 8 uke også? Kan bare sette en pose/sekk der som beholderne står? 

De har det ja da er det sjeldent husker nesten ikke sist jeg kastet glass/metall ja det burde vært rom for å hente tekstil offentlige tjenester blir dyrere og dårligere kan sikkert sette en sekk med tekstil der men spørs om den blir hentet da det ikke er en offentlig oppgave og hente tekstil det er vår oppgave og bekoste ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kaster alt i samme pose uansett. At jeg sorterer avfall redder ikke verden.

Anonymkode: 51a67...c2a

Enig 😀 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

javel. så tørk deg med klærne etter du har vært på do, da blir det lovlig å kaste det i søppelet. 

Skal sikkert snart tørke dopapiret også og bruke det på begge sider 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

De har det ja da er det sjeldent husker nesten ikke sist jeg kastet glass/metall ja det burde vært rom for å hente tekstil offentlige tjenester blir dyrere og dårligere kan sikkert sette en sekk med tekstil der men spørs om den blir hentet da det ikke er en offentlig oppgave og hente tekstil det er vår oppgave og bekoste ☹️

Eh, jo. Når det offentlige sier ved lov at det er forbudt å kaste tekstiler, er det deres oppgave å ha rutiner slik at folk kan bli kvitt dette avfallet også. Å ha klær/tekstiler er like vanlig og naturlig som å ha papir/mat/glass avfall.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eh, jo. Når det offentlige sier ved lov at det er forbudt å kaste tekstiler, er det deres oppgave å ha rutiner slik at folk kan bli kvitt dette avfallet også. Å ha klær/tekstiler er like vanlig og naturlig som å ha papir/mat/glass avfall.

Er enig med deg men jeg tror ikke det fungerer sånn dette blir vårt ansvar akkurat som på alle andre punkter hvor miljø skrikes om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke. Her går klærne i restavfall, såfremt det ikke kommer opp en egen "tekstil"-container ved siden av restavfall og papp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis det er slik at det skal bli forbudt så betyr det vel egentlig at veldig mange kaster klær som er fullt brukbare? 

jeg kastet en bukse nylig, den hadde et stort hull pga slitasje. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...