Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har mest klær av polyester og dette går det vel ikke an å gjenvinne. Kaster det i restavfallet. Blir bare merarbeid for de som sorterer å ta det ut. Jeg kjøper og kaster ekstremt sjelden klær da, med unntak av hullete sokker, er år siden sist jeg har kastet noe.

Anonymkode: 79246...57d

Uten å være helt sikker, har ikke Lindex strømpebukser av brukt, gjenvunnet fiber? Polyamid er vel nesten det samme?

Anonymkode: 06e0b...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trusene mine går i restavfall. Jeg smører med sterke salver og liniment nedentil så når jeg hiver en truse så er den brun og råtten i stoffet pga smøringen pluss jeg har klippet over strikken i lysken (gnager på utslett) og da revner de tvert over.

Anonymkode: fc5a1...78b

Og hvor stor prosentvis andel av befolkningen har en slik diagnose som deg? Ganske i mindretall vil jeg tro, og om du da kaster dine utgjør ikke du det store problemet heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og det må da være flaut. Få bilde av gamle truser og vite at det har de på gjenvinningsstasjonen moret seg med de. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

Er folk her 10år? Hvem bryr seg om rene hullete truser?

Tror det er morsommere som renovasjonsarbeiderne med dildoer i elektronikkavfallet, dersom de ikke det hele tatt bryr seg.

Kanskje sommervikarene som har sin første jobb etter VGS eller de som er utplassert på OD-dagen synes det er hysterisk morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten å være helt sikker, har ikke Lindex strømpebukser av brukt, gjenvunnet fiber? Polyamid er vel nesten det samme?

Godt mulig. Er ikke helt det samme... Polyamid er mer elastisk. Polyester kan lages av plastflasker. Men når polyesteren er blitt til tøy, så tror jeg ikke man kan bruke den om igjen. Ikke sikker på hvor den resirkulerte polyamiden kommer fra, det står at det er fra avfall fra produksjonen. Tror ikke man kan bruke polyamidklær om igjen heller, men vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, slike holdninger skal redde miljøet og en voksende klimakrise? Tenk om alle skulle tenke som ego deg? Latskap. Du "gidder"  å kjøpe disse klærne, da får du gidde å levere de tilbake til gjenvinning også.

Må minimum ha truse ihvertfall. Klær kjøper man på nett.

Anonymkode: a0cd1...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

😧😧

Glad jeg kom over denne kommentaren. Jeg har akkurat fylt en pose plastavfall med isopor etter en ny komfyr.

Men det er ikke plast? Når ble det endret på? 🥲

Jaja, får gå å ta ut av isoporen, og bare ta den kjedelige turen til bossplassen da 😕

Anonymkode: 51a89...a16

Vent til en dag det er tjukk tåke, og ta med deg problemavfallet til et sted der ingen ser deg og sett fyr på det. I restavfallet blir det brent et sted likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her må man kjøre et stykke til avfallsstasjonen. Og gjett hva 😃. De har bare åpningstid mens folk er på jobb.

Anonymkode: e3954...87e

Ja, da må du ta deg fri, og husk å bruke elbil. Bruker du diesel så blir forurensing den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg vaske truser som jeg skal kaste? Det er jo helt høl i hue.

Anonymkode: 17e42...620

Fordi det tar ca 0 sekunder ekstra å gi den trusa en runde til å vaskemaskinen du uansett skal sette på med andre klær. Så sorterer du den etter vask. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er nok forskjellige regler ja. .. a16bør nok sjekke der du bor. Kanskje står det noe på plastsekken? Ev. på nett. Tror at isopor alltid har vært restavfall her men er ikke sikker. 

Barnebleier var matavfall her før, og det er jo helt vanvittig for det er jo masse plast i. Men de endret det til restavfall for noen år siden. Er endringer hele tiden, så alle bør holde seg oppdatert på reglene for sin kommune. 

Søkte det opp nå, isopor skal i restavfallet. Som om det er plass der, overfylles hver eneste måned (bor ikke alene og må dele dunker med flere leiligheter).

Godt jeg kom over kommentaren, for jeg vet at på et tidspunkt i livet ble jeg fortalt at isopor er plast 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster kanskje en truse hvert 3.år, skal jeg samle opp små truser i 30 år for å kunne levere 10 stk da, mener du??? Hadde vært noe annet om jeg var feit og brukte xxxl, men mine truser er bitte små og i str XXS. Orker ikke ha en pose med slitte truser stående i 30 år ass. Så tror neppe de små truser er noe problem :P Alt annet leveres til gjenvinning, jeg kildesorterer alt riktig og leverer alle klær unntatt truser til Fretex. Så jeg er nok flinkere enn deg der, gitt, frøken nesevis ;) 😂

Anonymkode: 3d80e...f2b

Det blir arven din til barna dine, husk på dødsleie: Husk å gjennvinn mine truser jeg har spart på nå i 30 år 😵

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil og bor slik til at det absolutt ikke er gåavstand til en slik container? Hvis jeg har ryddet i skapet samler jeg selvfølgelig alt og gjør en avtale slik at jeg får sittet på med noen til containeren, når de skal samme vei. Jeg kan ikke organisere hverdagen min rundt det å skulle kaste et hvert slitt plagg i den containeren. 

Anonymkode: d2586...9ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike holdninger skal redde miljøet og en voksende klimakrise? Tenk om alle skulle tenke som ego deg? Latskap. Du "gidder"  å kjøpe disse klærne, da får du gidde å levere de tilbake til gjenvinning også.

Selv om nå dette blir innført i hele EU, så kan du tenke deg hvor mange som gidder følge reglene... Ikke alle i hvert fall. Når vi ser hvor ekstremt mye som produseres og kastes av klesindustrien, og hvor mye som kastes i søpla land med enormt mange innbyggere, så blir dette en dråpe i havet.

Jeg var veldig nøye med å være miljøvennlig før, men når man tenker etter hvor mange turer Taylor Swift tar i privatjeten sin, og hvor mange sceneantrekk verdens artister har (nytt antrekk for hver konsert), og hvor mange fans som flyr rundt for å se 10 konserter i året,  så har det ikke en dritt å si at jeg boykotter fly eller kildesorterer trusene mine i lille Norge. Beklager, men det er sannheten. (Hater ikke Swift, var bare et eksempel) Vi kan kutte 100% av utslippene i Norge, det har fortsatt ikkno å si. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søkte det opp nå, isopor skal i restavfallet. Som om det er plass der, overfylles hver eneste måned (bor ikke alene og må dele dunker med flere leiligheter).

Godt jeg kom over kommentaren, for jeg vet at på et tidspunkt i livet ble jeg fortalt at isopor er plast 😅

Glad for å være til nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får vel bli en ekstra liten klesavgift man betaler når man kjøper klærne, så kan man levere til klesbutikkene. Sånn som avgift på el apparater 😇😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om nå dette blir innført i hele EU, så kan du tenke deg hvor mange som gidder følge reglene... Ikke alle i hvert fall. Når vi ser hvor ekstremt mye som produseres og kastes av klesindustrien, og hvor mye som kastes i søpla land med enormt mange innbyggere, så blir dette en dråpe i havet.

Jeg var veldig nøye med å være miljøvennlig før, men når man tenker etter hvor mange turer Taylor Swift tar i privatjeten sin, og hvor mange sceneantrekk verdens artister har (nytt antrekk for hver konsert), og hvor mange fans som flyr rundt for å se 10 konserter i året,  så har det ikke en dritt å si at jeg boykotter fly eller kildesorterer trusene mine i lille Norge. Beklager, men det er sannheten. (Hater ikke Swift, var bare et eksempel) Vi kan kutte 100% av utslippene i Norge, det har fortsatt ikkno å si. 

Skal alle tenke slik, så er det ingen andre som gidder gjøre det heller. Vil gå foran som et godt eksempel på å ikke gjøre noe du skjønner jeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er flere nettbutikker dom selger strømpebukser av bambusstoff. Det er mer miljøvennlig enn polyamid og polyester som er plast.

Anonymkode: ef573...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke gjøre ting ulovlig før det er system for hvordan vi skal kvitte oss med det ellers. Da må vi få inn enda en bossdunk.

For disse stedene som Fretex der man kan levere inn klær; ingen ønsker hullete truser, og andre klær som er brukt opp.

Jeg har ingen sted nær meg, foruten slike innleveringsbokser, der jeg kan levere klær. Hva skal jeg gjøre neste gang jeg har en truse som må kastes? 

Blir sikkert opprettet en egen avdeling ala forsvaret som skal lappe trusene før de selges/doneres videre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke gjøre ting ulovlig før det er system for hvordan vi skal kvitte oss med det ellers. Da må vi få inn enda en bossdunk.

For disse stedene som Fretex der man kan levere inn klær; ingen ønsker hullete truser, og andre klær som er brukt opp.

Jeg har ingen sted nær meg, foruten slike innleveringsbokser, der jeg kan levere klær. Hva skal jeg gjøre neste gang jeg har en truse som må kastes? 

Var nettopp nede i UFF kontaineren med 5 boxere de hadde hull men de fikser det sikkert i og med at det er ny lov nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit777 skrev (11 minutter siden):

Får vel bli en ekstra liten klesavgift man betaler når man kjøper klærne, så kan man levere til klesbutikkene. Sånn som avgift på el apparater 😇😇

Hadde vert bedre med behovsprøvet lovlighet til å kjøpe inntil et visst antall nye klær. Enkelte kjøper vanvittig mye klær. Må sette en stopper for det her ved å hindre kjøp.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Var nettopp nede i UFF kontaineren med 5 boxere de hadde hull men de fikser det sikkert i og med at det er ny lov nå 

Men det er ikke gjengen bak UFF som har endret loven. Håper du vaska de først i allefall 

Anonymkode: a1705...0a4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...