Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Enig! Plastklær fra temu, alibaba eller hva det heter osv burde forbys! Det er miljø-uvennlig, ikke pent, ikke godt å ha på og går sikkert i stykker/blir nuppete fort. Forurensende å vaske også. Mye verre å kjøpe sånt ræl enn å kaste en truse i året i restavfallet. 

Anonymkode: 3d80e...f2b

Det er helt sant. Plastklær burde forbys, plastavfall fra disse klærne sirkulerer rundt i luften, vi puster det inn, det havner i lungene, og med åpne sår havner det i blodbanen og tetter igjen. 

Anonymkode: ef573...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For så vidt riktig, bortsett fra at svært få kaster så lite undertøy som ei stakkars truse i året, du kan nok tidoble det tallet, inkl. annet som defineres som undertøy.

Anonymkode: 06e0b...32f

Jeg kaster svært sjeldent truser, så tror ikke det blir mer enn ei truse i året. Trusene blir jo ikke så fort utslitt og hullete at jeg må kaste flere i året. Har også BHer som er nesten 20 år gamle som fremdeles er helt i orden.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skyller kun det som er enkelt å skylle. Står ikke og vasker poser med masse matsøl, tørker det og så videre. Det har jeg ikke tid til.

Anonymkode: b7300...119

Nei, plastavfall som er innsauset i gugge som er vanskelig å få bort, orker ikke jeg heller å vaske. Da går det i restavfallet. Men kan det skylles så gjør jeg det, og har noen ganger brukt oppvaskbørste også.
Å vaske småplagg i vaskemaskin er uansett enklere enn å skrubbe plastavfall for hånd.

Anonymkode: 16d33...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusene mine går i restavfall. Jeg smører med sterke salver og liniment nedentil så når jeg hiver en truse så er den brun og råtten i stoffet pga smøringen pluss jeg har klippet over strikken i lysken (gnager på utslett) og da revner de tvert over.

Anonymkode: fc5a1...78b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, ryktespredninger og tilhørende svar. Den er i tillegg flyttet fra underforumet Klær, sko og mote.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke gjøre ting ulovlig før det er system for hvordan vi skal kvitte oss med det ellers. Da må vi få inn enda en bossdunk.

For disse stedene som Fretex der man kan levere inn klær; ingen ønsker hullete truser, og andre klær som er brukt opp.

Jeg har ingen sted nær meg, foruten slike innleveringsbokser, der jeg kan levere klær. Hva skal jeg gjøre neste gang jeg har en truse som må kastes? 

Anonymkode: 51a89...a16

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, slike holdninger skal redde miljøet og en voksende klimakrise? Tenk om alle skulle tenke som ego deg? Latskap. Du "gidder"  å kjøpe disse klærne, da får du gidde å levere de tilbake til gjenvinning også.

Vi har en innvirkning på klima, men til hvilken grad er overdrevet. Hvorfor? Vel, fordi hovedaktørene i klimapolitikken, er alternativ energi. Det er altså rike selskaper som søker å profittere på energi (Akkurat slik oljeindustrien gjør).

Også er det slik at tiltak som faktisk stagnerer eller reduserer CO2 i atmosfæren, er ikke noe den "lille mann" kan stå for (Ikke engang 100 millioner av oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

e kan ikke gjøre ting ulovlig før det er system for hvordan vi skal kvitte oss med det ellers. Da må vi få inn enda en bossdunk.D

For disse stedene som Fretex der man kan levere inn klær; ingen ønsker hullete truser, og andre klær som er brukt opp.

Jeg har ingen sted nær meg, foruten slike innleveringsbokser, der jeg kan levere klær. Hva skal jeg gjøre neste gang jeg har en truse som må kastes? 

Det er dette som er saken. Når staten (regjeringen) vedtar en ny lov, kan vel ikke en kommune overprøve dette? De blir rett og slett forpliktet til å ha et eller annet system for å ta i mot eller henting av slikt avfall. Så må sikkert vi som forbrukere betale for tjenesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De kan ikke gjøre ting ulovlig før det er system for hvordan vi skal kvitte oss med det ellers. Da må vi få inn enda en bossdunk.

Ikke prøv deg på problemløsing i alle fall…

Anonymkode: 4a43c...b6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede plukket ut kastede tekstiler (fra mannen) fra søpla og levert til H&M i ca et halvt år allerede. Der kan man levere tekstiler til resirkulering. Blir altså ingen stor endring for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 minutt siden):

Har allerede plukket ut kastede tekstiler (fra mannen) fra søpla og levert til H&M i ca et halvt år allerede. Der kan man levere tekstiler til resirkulering. Blir altså ingen stor endring for meg. 

Honnør til deg da!👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare vrangt syns jeg. Det er da vanlig å samle opp andre ting før man leverer til gjenvinning. Og er da ikke slik at noen truser tar plass å samle opp. 

Og hva er problemet med det?Du trenger jo ikke sette på en egen maskin for det men hiver de med annet undertøysvask . 

Det er bare dårlige unnskyldninger. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

Sist jeg kastet en truse var på jobb, da hadde jeg blødd igjennom. Kommer ikke på tale å oppbevare en blodig truse en hel arbeidsdag, ta den med på trikken hjem og vaske den. Den går i søpla der jeg er.

Anonymkode: 04b0c...0c5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest klær av polyester og dette går det vel ikke an å gjenvinne. Kaster det i restavfallet. Blir bare merarbeid for de som sorterer å ta det ut. Jeg kjøper og kaster ekstremt sjelden klær da, med unntak av hullete sokker, er år siden sist jeg har kastet noe.

Anonymkode: 79246...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det kun innsamblingbokser som tilhører Fretex. Og de vil ikke ha ødelagte og slitte klær. Inntil styret i borettslaget inngår en avtale med å ha en innsamblingsboks til kun ødelagte og slitte klær, så går våre slitte og ødelagte truser, sokker, t-skjorter m.m. i restavfallet. Større klær som jakker, sko og eventuelt bukser havner i vår lille kjellerbod inntil vi kommer oss til en gjennvinningsstasjon. Men nå har vi ikke bil og å ta buss med flere søppelsekker med kjellerboss, det er jo selvsagt ikke aktuelt. Pluss at det er ikke så enkelt å komme seg til gjenvinningsstasjonen uten bil. 

Så inntil noe skjer her i borettslaget, så får jeg være en lovbryter. De kan ikke komme med en ny lov som skal gjelde, uten å legge fram alternativer til oss som ikke har annet sted å kaste ødelagte/slitte klær enn i restavfallet.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og HVORDAN skal de gjøre det, da? Ta opp en restavfallspose mens de står der med bilen, og begynne å grave nedi den, med kamera på, slik at de kan dokumentere?

Anonymkode: b7300...119

De har hansker og graver nedi. De dokumenterer ikke, de noterer bare på en lapp at det er feilsortert så dunken hentes ikke, og så festes lappen på dunken. Jeg har feilsortert matavfall, og de hentet da ikke dunken. Kastet også isopor i plastsekken før jeg skjønte at det skal ikke i plast, og da hentet de ikke sekken. Ser sånne lapper om feilsortering på dunkene av og til, men de sjekker jo ikke ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n dette vraker jo min plan om å selge brukte boxere, kommer jo til å bli overflod av brukte boxere på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (Akkurat nå):

F**n dette vraker jo min plan om å selge brukte boxere, kommer jo til å bli overflod av brukte boxere på markedet!

Du får bare solgt hvis du møter personen fysisk. Jeg har prøvd ja. Null salg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har hansker og graver nedi. De dokumenterer ikke, de noterer bare på en lapp at det er feilsortert så dunken hentes ikke, og så festes lappen på dunken. Jeg har feilsortert matavfall, og de hentet da ikke dunken. Kastet også isopor i plastsekken før jeg skjønte at det skal ikke i plast, og da hentet de ikke sekken. Ser sånne lapper om feilsortering på dunkene av og til, men de sjekker jo ikke ofte. 

😧😧

Glad jeg kom over denne kommentaren. Jeg har akkurat fylt en pose plastavfall med isopor etter en ny komfyr.

Men det er ikke plast? Når ble det endret på? 🥲

Jaja, får gå å ta ut av isoporen, og bare ta den kjedelige turen til bossplassen da 😕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kaster bare truser, ødelagte bh-er og hullete sokker. Kommer nok til å bli lovbryter, gitt.

Anonymkode: fb7ff...442

Me too🫣😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😧😧

Glad jeg kom over denne kommentaren. Jeg har akkurat fylt en pose plastavfall med isopor etter en ny komfyr.

Jaja, får gå å ta ut av isoporen, og bare ta den kjedelige turen til bossplassen da 😕

Det med isopor er forskjellig fra kommune til kommune. Vi kan hive isopor i samme sekk som vi hiver plast i. Kjører vi til søppelfyllinga selv må vi sortere isopor i en egen kontakter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det med isopor er forskjellig fra kommune til kommune. Vi kan hive isopor i samme sekk som vi hiver plast i. Kjører vi til søppelfyllinga selv må vi sortere isopor i en egen kontakter.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

😧😧

Er nok forskjellige regler ja. .. a16bør nok sjekke der du bor. Kanskje står det noe på plastsekken? Ev. på nett. Tror at isopor alltid har vært restavfall her men er ikke sikker. 

Barnebleier var matavfall her før, og det er jo helt vanvittig for det er jo masse plast i. Men de endret det til restavfall for noen år siden. Er endringer hele tiden, så alle bør holde seg oppdatert på reglene for sin kommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...