Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det må da være flaut. Få bilde av gamle truser og vite at det har de på gjenvinningsstasjonen moret seg med de

Anonymkode: 7df3e...ce8

Ha Ha, moret seg med ei avlagt truse? Man skal høre mye før øra faller av.

Anonymkode: 06e0b...32f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymbruker*** skrev (56 minutter siden):

Det er mye fokus på gjenbruk av hele tekstiler når man leser om kasting av tekstiler. Mine tekstiler er virkelig oppbrukte når de hives, hullete/misfarget/nuppete. Det koster meg ikke mye å samle dem opp og levere en bærepose max 1 gang i året for all del, men jeg ser for meg at dette bare vil gi medarbeid for de frivillige organisasjonene da det til syvende og sist neppe er brukbart til noe. 

Kirkens bymisjon bruker gamle klær med hull til å reparere eller lage ting av.

Anonymkode: ef573...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt greit for meg, dersom de setter opp en avfallsbøtte til tøy ved returpunkt.

Det eneste problemet er at de har lagt ned alle returpunktene i kommunen, gjenvinningsstasjon er i en helt annen by, og jeg har ikke bil :roll:

Anonymkode: 50d57...677

Men du har egne beholdere til restavfall, papir, plast, glass og matavfall? Da kunne de vel også ta med en pose tekstilavfall hvert kvartal f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kaster aldri brukbare klær - gir dem bort eller selger på finn.

Kaster kun utslitte og hullete. Disse vil ingen gjenvinningsordninger ta i mot uansett.

Jo det vil de.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Si meg, hvordan kan de sy om eller lage ting av ei revna nylonstrømpebukse?

De bruker det som fyllstoff i ting. Det er flere steder som lager puter med fyllstoff av slitte klær som er kverna opp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke regel for private husholdninger - det er regel for kommuner å samle tekstiler separat til gjenvinning. Vi får vel enda en dunk eller enda en søppelpose, den til tekstiler. :vetikke:

Anonymkode: 85828...baa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du har egne beholdere til restavfall, papir, plast, glass og matavfall? Da kunne de vel også ta med en pose tekstilavfall hvert kvartal f.eks.

Ja, det har jeg. Hadde vært fint om de kunne ta med tekstilavfall, men det er dessverre ikke en tjeneste de tilbyr.

Nå var jeg innom hjemmesiden for å dobbeltsjekke, og det står at tøy som er tynnslitt, misfarget, eller har store hull skal i restavfall, så da gjør jeg det enkelt ved å rive hull i klærne jeg må kaste.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er bare vrangt syns jeg. Det er da vanlig å samle opp andre ting før man leverer til gjenvinning. Og er da ikke slik at noen truser tar plass å samle opp. 

Og hva er problemet med det?Du trenger jo ikke sette på en egen maskin for det men hiver de med annet undertøysvask . 

Det er bare dårlige unnskyldninger. 

Fordi de fleste gidder ikke å vaske og tørke søppel.

Anonymkode: b7300...119

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det har jeg. Hadde vært fint om de kunne ta med tekstilavfall, men det er dessverre ikke en tjeneste de tilbyr.

Nå var jeg innom hjemmesiden for å dobbeltsjekke, og det står at tøy som er tynnslitt, misfarget, eller har store hull skal i restavfall, så da gjør jeg det enkelt ved å rive hull i klærne jeg må kaste.

Ikke sant? Det er enkelt å omgå disse idiotiske reglene. Bare å søle noe på klærne eller rive dem sunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan ikke den siden være særlig oppdatert, for nå er det ved lov forbudt å kaste tekstiler i restavfall. Da burde kommunen din ta konsekvensen av dette og sørge for henting av tekstilavfall også, på linje med matavfall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke med beste fantasi se problemet. Det er ikke søppel før du kaster det,det koster null kalorier å sende den med i en vask. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ekstra festlig når folk handler dårlige plastklær fra Temu. De er jo helt ubrukelige til gjenbruk.
Det burde være mer fokus på hva man kjøper og tar inn i huset, lenge før det blir til søppel.

Anonymkode: 16d33...508

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel vaske/skylle plastavfall før man kaster det i plastsekken også. Noen av oss prøver i hvert fall å gjøre en innsats.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo ekstra festlig når folk handler dårlige plastklær fra Temu. De er jo helt ubrukelige til gjenbruk.
Det burde være mer fokus på hva man kjøper og tar inn i huset, lenge før det blir til søppel.

Enig! Plastklær fra temu, alibaba eller hva det heter osv burde forbys! Det er miljø-uvennlig, ikke pent, ikke godt å ha på og går sikkert i stykker/blir nuppete fort. Forurensende å vaske også. Mye verre å kjøpe sånt ræl enn å kaste en truse i året i restavfallet. 

Anonymkode: 3d80e...f2b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok fortsatt til å kaste klær akkurat der jeg vil. Brukte klær av ok kvalitet går til Fretex 

Anonymkode: 9752b...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Plastklær fra temu, alibaba eller hva det heter osv burde forbys! Det er miljø-uvennlig, ikke pent, ikke godt å ha på og går sikkert i stykker/blir nuppete fort. Forurensende å vaske også. Mye verre å kjøpe sånt ræl enn å kaste en truse i året i restavfallet. 

For så vidt riktig, bortsett fra at svært få kaster så lite undertøy som ei stakkars truse i året, du kan nok tidoble det tallet, inkl. annet som defineres som undertøy.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåttvann skrev (3 timer siden):

Dere vasker det vel før dere kaster det?

Hvorfor skal jeg vaske truser som jeg skal kaste? Det er jo helt høl i hue.

Anonymkode: 17e42...620

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må vel vaske/skylle plastavfall før man kaster det i plastsekken også. Noen av oss prøver i hvert fall å gjøre en innsats.

Jeg skyller kun det som er enkelt å skylle. Står ikke og vasker poser med masse matsøl, tørker det og så videre. Det har jeg ikke tid til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt riktig, bortsett fra at svært få kaster så lite undertøy som ei stakkars truse i året, du kan nok tidoble det tallet, inkl. annet som defineres som undertøy.

Joda, sant det, men jeg har sikkert 80 truser, så hver truse blir ikke så fort slitt. Kaster kanskje én tynnstrømpebukse i året også, har mange der også og bruker det ikke så ofte. Men den får jeg levere til Fretex da, så får de gjøre hva de vil med den. Egentlig burde man få en egen dunk for ødelagte klær. Da vil nok mange flere gjenvinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da kan ikke den siden være særlig oppdatert, for nå er det ved lov forbudt å kaste tekstiler i restavfall. Da burde kommunen din ta konsekvensen av dette og sørge for henting av tekstilavfall også, på linje med matavfall osv.

Artikkelen er fra slutten av november 2024, så da retter jeg meg etter det mitt lokale gjenvinningsselskap skriver: Tøy med misfarging/tynnslitt/med store hull skal i restavfall 🤷‍♀️

Enig i at kommunen må gjøre det mer lettvint hvis det er tenkt at dette skal være veldig strengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...