Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, DET har de kapasitet til - altså, finne ut hvem som har kastet en skitten, hullete truse i restavfallet. Men å følge opp saker om overgrep og vold - nei da, det har de ikke kapasitet til. Mye viktigere med trusene. Det er for øvrig bare tull at man skal få bøter, med mindre man kaster svære lass med klær på én gang. Hvordan skal man finne ut hvem sine klær det er? Ta for deg en situasjon: du kaster en truse i restavfallet, sammen med masse annet. Søppelbilen kommer og henter restavfallet fra deg og 15 andre husstander i gata. Så blir avfallet kjørt til avfallshåndteringen. Tror du at de som håndterer søpla, har tid og kapasitet til å gå gjennom poser med restavfall, gjenstand for gjenstand, for å så drive etterforskningsarbeid på HVEM denne trusa tilhører? Det står jo ikke navn på trusa eller på søpla i posen. Folk liker å bli lurt til lydighet, altså :D 

Anonymkode: b7300...119

Søppelkjørerne må selvsagt ta stikkprøver når de henter søppel!😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags røyk og utslipp blir det av dine brente truser?

Anonymkode: 06e0b...32f

Ikke så mye ☺️ utslipp bryr jeg meg ikke noe om ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sortert noe søppel og kommer ikke til å gjøre det nå heller… 

Anonymkode: a3838...273

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fokus på gjenbruk av hele tekstiler når man leser om kasting av tekstiler. Mine tekstiler er virkelig oppbrukte når de hives, hullete/misfarget/nuppete. Det koster meg ikke mye å samle dem opp og levere en bærepose max 1 gang i året for all del, men jeg ser for meg at dette bare vil gi medarbeid for de frivillige organisasjonene da det til syvende og sist neppe er brukbart til noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kaster kanskje en truse hvert 3.år, skal jeg samle opp små truser i 30 år for å kunne levere 10 stk da, mener du??? Hadde vært noe annet om jeg var feit og brukte xxxl, men mine truser er bitte små og i str XXS. Orker ikke ha en pose med slitte truser stående i 30 år ass. Så tror neppe de små truser er noe problem :P Alt annet leveres til gjenvinning, jeg kildesorterer alt riktig og leverer alle klær unntatt truser til Fretex. Så jeg er nok flinkere enn deg der, gitt, frøken nesevis ;) 😂

Anonymkode: 3d80e...f2b

Flink du da, men de fleste kaster nok mye oftere en deg, og det er de som ergo er det største problemet. Men hvor gjør du av dine sokker, strømpebukser og bh som er ødelagte da? I søpla?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (2 timer siden):

Tilgrisede, mugne, og våte tekstiler skal fortsatt i restavfallet. 

Bare å grise til eller fukte før kasting, altså. 

Anonymkode: efd18...310

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (29 minutter siden):

Søppelkjørerne må selvsagt ta stikkprøver når de henter søppel!😁

Og HVORDAN skal de gjøre det, da? Ta opp en restavfallspose mens de står der med bilen, og begynne å grave nedi den, med kamera på, slik at de kan dokumentere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og HVORDAN skal de gjøre det, da? Ta opp en restavfallspose mens de står der med bilen, og begynne å grave nedi den, med kamera på, slik at de kan dokumentere?

Hemmelige kontrollører som kommer og tar uanmeldte stikkprøver av søpla di. Ekstra avgift til kommunen for å dekke opp for utgift til kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hemmelige kontrollører som kommer og tar uanmeldte stikkprøver av søpla di. Ekstra avgift til kommunen for å dekke opp for utgift til kontrollen.

Skal de ta DNA-prøver av tekstilene også? Her er vi 100 stk som kaster i samme dunker. 

Anonymkode: efd18...310

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke rart skatter, avgifter og priser øker og øker. Når man holder på med sånt tull.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune kan man legge brukte, ødelagte osv tekstiler i en lilla søppelpose (fåes gratis på butikker og gjennvinnimgsstasjoner). Den kan knytes sammen og legges oppi papiravfallet, og blir hentet sammen med det. Har vært slik i mange år. 

Anonymkode: 49f14...898

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra Oslo kommunes nettsider:

Klær og tekstiler

Oslo kommune har avtale med fire tekstilinnsamlere om å samle inn klær og tekstiler fra offentlige områder: UFF, Kirkens bymisjon, Røde Kors og NLM.

De har satt ut tekstilbokser ved siden av 400 returpunkter for glass- og metallemballasje. I disse tekstilboksene kan du levere:

• hele og brukbare klær, tekstiler og sko.
  • slitte og ødelagte klær og tekstiler.

Du kan levere dem samlet i én pose, eller sortere brukbart og ødelagt hver for seg. Da merker du den ene posen med "tekstilavfall".

OBS: Alt du leverer MÅ være rent og tørt, og i en pose med dobbelt knute.

Anonymkode: 59bbb...d8b

Våte/fuktige/sølete klær og tekstiler (for eksempel klær med malingsøl) er restavfall. Hvis disse leveres i en tekstilcontainer, kan fukten ødelegge på de tørre. Da kan alt ende som restavfall.

Ødelagte sko, vesker, belter og annet tilbehør skal også i restavfallet.

- fant fortsettelsen på det du limet inn 😝 aldri sett disse boksene i Oslo.. lurer på hvor de står hend 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her i Oslo har jeg sett at de spretter opp søppelposer flere ganger. De gir bøter på til den/de som eier dunken. Vil tro de dokumenterer ved å ta bilder dersom de finner noe de vil bøtelegge for, ja.

Anonymkode: 5dd4f...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke alle år spurt de på gjenvinningsstasjonen hvor tekstiler skal og de har sagt jeg skal gi det til Fretex. Noe som er ganske vilt, for hos Fretex skal bare klær som er gode nok for salg! Så utrolig frekt å dytte dette problemet over på en privat og frivillig aktør!

Så da satser jeg på at de setter opp en søppelcontainer for klær. De kunne jo vurdert å sette opp slike innsamlingsbokser som Fretex har langs veier og i borettslag, men merke det tydelig at det er for klær som er ødelagt og ikke kan selges.

Putt ødelagte klær i kontaineren til Kirkens bymisjon. De lager ting av klær med hull eller syr om.

Anonymkode: ef573...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å ha en pose/sekk til å sale de opp i, slik at når du eller noen i familien en gang i året eller to skal forbi et sted med innsamling så kan du/dere levere da? Vasker du dine truser/sokker/strømpebukser så blir det ikke noe lukt heller. Mye verre med matavfallet i så måte.

Jeg samler opp alt av hullete truser, sokker, klær og lignende i en pose. Når den er full kaster jeg den i nærmeste tømmeboks til Kirkens bymisjon. De syr om og lapper gamle klær og lager ting av det som er for ødelagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster aldri brukbare klær - gir dem bort eller selger på finn.

Kaster kun utslitte og hullete. Disse vil ingen gjenvinningsordninger ta i mot uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig, men jeg gidder ikke samle opp en masse slitte truser før jeg leverer det. Kjører heller ikke 1 mil for å levere én truse. Det er ihvertfall ikke miljøvennlig… Så jeg kaster de i restavfallet når de er utslitt. Og ja, jeg bruker dem til de er utslitt. Kaster ikke en pen Trude fordi jeg er lei av fargen, liksom 

Anonymkode: 3d80e...f2b

Det er bare vrangt syns jeg. Det er da vanlig å samle opp andre ting før man leverer til gjenvinning. Og er da ikke slik at noen truser tar plass å samle opp. 

Gidder ikke vaske skitne truser før jeg kaster de nei.

Anonymkode: 04b0c...0c5

Og hva er problemet med det?Du trenger jo ikke sette på en egen maskin for det men hiver de med annet undertøysvask . 

Det er bare dårlige unnskyldninger. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Putt ødelagte klær i kontaineren til Kirkens bymisjon. De lager ting av klær med hull eller syr om.

Si meg, hvordan kan de sy om eller lage ting av ei revna nylonstrømpebukse?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her i Oslo har jeg sett at de spretter opp søppelposer flere ganger. De gir bøter på til den/de som eier dunken. Vil tro de dokumenterer ved å ta bilder dersom de finner noe de vil bøtelegge for, ja.

Anonymkode: 5dd4f...96d

Og det må da være flaut. Få bilde av gamle truser og vite at det har de på gjenvinningsstasjonen moret seg med de. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit for meg, dersom de setter opp en avfallsbøtte til tøy ved returpunkt.

Det eneste problemet er at de har lagt ned alle returpunktene i kommunen, gjenvinningsstasjon er i en helt annen by, og jeg har ikke bil :roll:

Anonymkode: 50d57...677

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...