Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Hiver alle tekstiler i søpla og kommer til å fortsette med dette.

Anonymkode: 125f5...364

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en plikt som pålagt av staten som fører til høyere offentlige utgifter og følgelig flere skatter og avgifter til kommunen, flott.

Anonymkode: 5dd4f...96d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (23 minutter siden):

Neinei, har du ikke en innsamlingsboks eller gjenvinningsstasjon i nærheten så kjører du selvfølgelig ikke flere mil for ei truse. 😅 Virker bare som et prinsipp i seg selv å ikke levere akkurat trusene og det var rart for meg.

Her må man kjøre et stykke til avfallsstasjonen. Og gjett hva 😃. De har bare åpningstid mens folk er på jobb.

Anonymkode: e3954...87e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å fortsette å kaste ødelagte enkelt plagg i søpla, for eksempel truser, sokker, stillongser.

Hvis jeg ser at det er flere ting som er ødelagt, samler jeg det sammen og leverer til UFF. Ett par - tre ganger i året går jeg igjennom barnas klær, det som ikke kan arves bort går til UFF. De maler opp og lager pledd av det som ikke kan brukes på annen måte.

Anonymkode: c19a1...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (44 minutter siden):

Hvorfor ikke? Dere vasker det vel før dere kaster det? Og skal alle utslitte tekstiler samles inn for å kvernes opp så blir det garantert vasket igjen uansett.

Selvfølgelig, men jeg gidder ikke samle opp en masse slitte truser før jeg leverer det. Kjører heller ikke 1 mil for å levere én truse. Det er ihvertfall ikke miljøvennlig… Så jeg kaster de i restavfallet når de er utslitt. Og ja, jeg bruker dem til de er utslitt. Kaster ikke en pen Trude fordi jeg er lei av fargen, liksom 

Anonymkode: 3d80e...f2b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Dere vasker det vel før dere kaster det? Og skal alle utslitte tekstiler samles inn for å kvernes opp så blir det garantert vasket igjen uansett.

Gidder ikke vaske skitne truser før jeg kaster de nei.

Anonymkode: 04b0c...0c5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å innføre regler på dette uten alternativer.  Har ikke funnet ut i min kommune hvor jeg skal gjøre av dette. 

Jeg syr, og får endel stoffrester. Har kontaktet kommunen tidligere. Uten å få vite hva jeg skal gjøre med det.  Så fylte opp en søppelsekk og skrev lapp på tekstil rester. 

Anonymkode: 50605...16b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kaster ikke en pen Trude

:D

Anonymkode: bfff7...607

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

:D

Anonymkode: bfff7...607

Haha, man må jo bare elske autokorrekt! :hoho: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hiver alle tekstiler i søpla og kommer til å fortsette med dette.

Anonymkode: 125f5...364

Saftige bøter venter.

Anonymkode: 06e0b...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun fretex bokser. Og gjenvinningsstasjonen går det ikke offentlig transport til, og jeg har ikke bil. Så da kommer jeg til å fortsette og kaste ødelagte klær i søpla. Kommer de med andre løsninger som blir mer tilgjengelig så skal jeg bruke det. 

Anonymkode: 8be64...64b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og igjen kommer pottitt-regjeringa med en lov/et påbud, uten å tilby løsninger for hvordan dette påbudet skal kunne følges. Det går ikke an å pålegge mennesker å benytte seg av en gjenvinningsordning som ikke enda finnes. 

Anonymkode: b7300...119

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kommer til å fortsette å kaste ødelagte enkelt plagg i søpla, for eksempel truser, sokker, stillongser.

Hvis jeg ser at det er flere ting som er ødelagt, samler jeg det sammen og leverer til UFF. Ett par - tre ganger i året går jeg igjennom barnas klær, det som ikke kan arves bort går til UFF. De maler opp og lager pledd av det som ikke kan brukes på annen måte.

Anonymkode: c19a1...cbb

Disse pleddene skulle jeg gjerne sett... Jeg har flere (ganske dyre) pledd i ren ull, og jeg tror ikke oppmalte truser og allskens syntetstoff gjør samme susen.

Jeg mener å ha lest at disse tekstilgjennvinningsfirmaene sliter med å finne bruksområder for klær som ikke kan brukes/selges. På jobben får vi filler som er klær skåret i biter. Polyester, fleece og andre syntetstoffer er 100%  ubrukelig, selv som filler. Det må være bomull for at det skal være noen vits.

For all del, jeg håper de finner ut et vettugt bruksområde for utslitte klær, men inntil da går de i søpla her i heimen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Saftige bøter venter.

Ja, DET har de kapasitet til - altså, finne ut hvem som har kastet en skitten, hullete truse i restavfallet. Men å følge opp saker om overgrep og vold - nei da, det har de ikke kapasitet til. Mye viktigere med trusene. Det er for øvrig bare tull at man skal få bøter, med mindre man kaster svære lass med klær på én gang. Hvordan skal man finne ut hvem sine klær det er? Ta for deg en situasjon: du kaster en truse i restavfallet, sammen med masse annet. Søppelbilen kommer og henter restavfallet fra deg og 15 andre husstander i gata. Så blir avfallet kjørt til avfallshåndteringen. Tror du at de som håndterer søpla, har tid og kapasitet til å gå gjennom poser med restavfall, gjenstand for gjenstand, for å så drive etterforskningsarbeid på HVEM denne trusa tilhører? Det står jo ikke navn på trusa eller på søpla i posen. Folk liker å bli lurt til lydighet, altså :D 

Anonymkode: b7300...119

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selvfølgelig, men jeg gidder ikke samle opp en masse slitte truser før jeg leverer det. Kjører heller ikke 1 mil for å levere én truse. Det er ihvertfall ikke miljøvennlig… Så jeg kaster de i restavfallet når de er utslitt. Og ja, jeg bruker dem til de er utslitt. Kaster ikke en pen Trude fordi jeg er lei av fargen, liksom 

Ja, slike holdninger skal redde miljøet og en voksende klimakrise? Tenk om alle skulle tenke som ego deg? Latskap. Du "gidder"  å kjøpe disse klærne, da får du gidde å levere de tilbake til gjenvinning også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renovasjonen kommer jo og henter mange fraksjoner avfall som det er i dag. Hvorfor ikke ha en fast dag hvert kvartal der de også tar med slike tekstiler? I restavfall hører det ikke hjemme, og nå er det også forbudt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, slike holdninger skal redde miljøet og en voksende klimakrise? Tenk om alle skulle tenke som ego deg? Latskap. Du "gidder"  å kjøpe disse klærne, da får du gidde å levere de tilbake til gjenvinning også.

Jeg kaster kanskje en truse hvert 3.år, skal jeg samle opp små truser i 30 år for å kunne levere 10 stk da, mener du??? Hadde vært noe annet om jeg var feit og brukte xxxl, men mine truser er bitte små og i str XXS. Orker ikke ha en pose med slitte truser stående i 30 år ass. Så tror neppe de små truser er noe problem :P Alt annet leveres til gjenvinning, jeg kildesorterer alt riktig og leverer alle klær unntatt truser til Fretex. Så jeg er nok flinkere enn deg der, gitt, frøken nesevis ;) 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, plagg som mange har kasta i søpla, sånn som truser, bh, strømpebukser og sokker. Har du tenkt å bli lovbryter, eller skal du levere til innsamling? Hva blir ev. straffen for å ikke følge forbudet?

Ja da føler jeg med alle sånne innsamlingsbokser for klær, de kommer til å flyte over av dårlige og ødelagte klær, samt at det blir mer brenning rundt om. 

Anonymkode: a1705...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...