Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Tar de DNA tester av tøyet de finner? Blir dyrt å finne synderen. Jeg gjemmer klær mellom resten av søpla i posen, kjeder jeg meg så klipper jeg det opp litt også.

Anonymkode: a286b...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imens kommer det 500 containere med temu varer til Norge.

Anonymkode: a286b...eac

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På gjenvinninga her står det på lukene at det kun er rent tøy og sko i gjennomsiktige knyttede plastposer. Vet ikke hva de tenker jeg skal kjøre med utbæsjede bsrmetruser? Der fempakninger fås på tilbud til en hundrelapp står ikke jeg og håndvasker avføring.

Anonymkode: abaf2...fbf

Du kaster dem i en pose sammen med all plast og avfall ellers. Selvsagt skal du ikke legge sånt småtteri blant vanlige klær.

Som en over her skrev: Det er fullt lovlig å bruke hodet og tenke selv.

Hva gjelder vanlige klær som fint kan brukes, så står det containere overalt ved butikker, parkeringsplasser osv. Skal selvsagt ikke kaste hullete og ødelagte klær der, men ellers er det bare å legge poser med rent tøy i containerne. Vil mottakeren ikke ha det, får de kaste det.

Anonymkode: 78f46...1df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fretex container i borettslaget så jeg kaster absolutt alt i den. Vet at de bare vil ha helt og rent tøy men, de må jo gå igjennom uansett. Selv om det gir merarbeid for de på fretex så er det tross alt bedre at det havner der enn at det går i restavfallet. Jeg skal begynne å gjøre som en her foreslo, legge i pose og merke med kast. Det var et godt tips.

Anonymkode: 04f9a...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nærmeste gjenvinningsstasjon om det er ødelagt. Fretex eller andre bokser om det kan brukes.

Anonymkode: c48b2...7b8

Hvor kastes det da på gjenvinningsstasjonen? I rest? I så fall er det vel ingen forskjell på å kaste det i restavfallet hjemme? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På lik linje med innføring av henting av matavfall, så skulle en tro at kommunen er pliktig til å ha samme tilbud på tekstiler når det nå er forbud mot å kaste tekstiler! Altså egen beholder eller sekk til tekstil-avfall. Anbefaler å trykke på ovenfor kommunen om dette, for jeg tviler på de da kan si nei.

Anonymkode: 06e0b...32f

Har allerede gjort det, 4 mailer siden des, sender ukens mail i morgen (ikke svar enda...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

På gjenvinninga her står det på lukene at det kun er rent tøy og sko i gjennomsiktige knyttede plastposer. Vet ikke hva de tenker jeg skal kjøre med utbæsjede bsrmetruser? Der fempakninger fås på tilbud til en hundrelapp står ikke jeg og håndvasker avføring.

Anonymkode: abaf2...fbf

Du kan faktisk legge dem litt i bløt før du kaster dem, da i en gjennomsiktig pose med store bokstaver merket SØPPEL, som en her foreslo. Hvis du selv syntes det er ekkelt med din egen unge sine bæsjetruser, hva tror du andre syntes? Det er ikke samfunnet sitt problem at du slutter å ha bleie på en unge som ikke er klar for bleieslutt.

Anonymkode: 04f9a...ab7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (3 minutter siden):

Hvor kastes det da på gjenvinningsstasjonen? I rest? I så fall er det vel ingen forskjell på å kaste det i restavfallet hjemme? 

Greia er at tekstilene ødelegger maskinene de har på søppelfyllinga. Lever på gjenvinningsstasjon så fikser de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (4 minutter siden):

Greia er at tekstilene ødelegger maskinene de har på søppelfyllinga. Lever på gjenvinningsstasjon så fikser de. 

Ah, da gir det mening, takk 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å levere fillete Boxere og hullete sokker til UFF/Fretex og uten pose for å forhindre plastforurensning ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes alt vi skal kaste av tekstiler som filler først og så kaster jeg det og det kommer jeg til å fortsette med. Fordi jeg er lat og det betyr at jeg slipper å vaske en ekstra maskin med klær. Våte tekstiler kan vel gå i søppelet uansett så teoretisk sett så gjør jeg fortsatt ikke noe galt.

Anonymkode: 0dfde...691

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt er det opp til de ulike kommunene å komme med et tilstrekkelig tilbud til hvor det kan kildesorteres 

Jeg har fretex kontainer utenfor døra, men alle er jo ikke like heldig som meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (22 minutter siden):

O, I C 😅

Anonymkode: 6fcb2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jeg skal gjerne bli med på tiltak, men da må de også gi oss løsning på problemet. Hva kommer du til  gjøre selv? 

Hva har jeg gjort, :dåne:i dag, jo, kastet to utvaskede bukser og en genser, i søpla punktum

Det skal til gjenvinning. Men hvem kan gå, busse, kjøre milevis for å stappe klærne i en gjenvinningskonteiner ingen vet hvor er?

Papir er ikke lov å slenge i søpla, plast skal ikke i søpla, ingenting skal i søpla lengre, så hva skal vi med søppelspann til da? 

Flasker, batterier og småelektrisk kan pantes/resirkuleringskastes på butikken, den er jeg med på, men alt dette andre tullet :risterpåhodet:

Hva kan noen, alle og enhver gjøre med min synd i dag, nei i går forresten, da to bukser og en genser gikk i søpla? Bøtelegge meg, fengsle meg eller henge meg ut i avisa? Nei, det skjer ingen verdens ting. Mitt søppel er søppel. Og det bør :hoppe: sitt søppel og være.

Anonymkode: c02f0...7cc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis man leverer til H&M får man rabatt kuponger 😃

Anonymkode: 44a38...c31

Tar de i mot tøy som er slitt? Hullete eller flekkete?

Anonymkode: b190e...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her brukes alt vi skal kaste av tekstiler som filler først og så kaster jeg det og det kommer jeg til å fortsette med. Fordi jeg er lat og det betyr at jeg slipper å vaske en ekstra maskin med klær. Våte tekstiler kan vel gå i søppelet uansett så teoretisk sett så gjør jeg fortsatt ikke noe galt.

Anonymkode: 0dfde...691

Jo, du gjør noe galt for miljøet, dvs. dine etterkommere, og de kommer til å hate vår generasjon for vår latskap og likegyldighet.

Anonymkode: 06e0b...32f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert best å frakte brukte truser jorda rundt for at de skal kastes der i steden.....

Anonymkode: d47d7...883

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Kommune har fortsatt denne informasjonen:

OBS: Alt du leverer MÅ være rent og tørt, og i en pose med dobbelt knute.

Våte/fuktige/sølete klær og tekstiler (for eksempel klær med malingsøl) er restavfall. Hvis disse leveres i en tekstilcontainer, kan fukten ødelegge på de tørre. Da kan alt ende som restavfall.

Ødelagte sko, vesker, belter og annet tilbehør skal også i restavfallet.

Anonymkode: efd18...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og selvsagt kommer dritten fra EU.

Anonymkode: 5dd4f...96d

Heldigvis tar EU behovet for sirkulærøkonomi og reduksjon i ressursbruken mer seriøst enn bortskjemte, ekle nasjonalister.

Anonymkode: 369bc...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...