Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bi har bestemt å fyre opp et bål i hagen og brenne jlærne der hver gang vi har bråtebrenbing. 

Nekter å gi bort klær.

Anonymkode: 125f5...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.58):

Hiver de inn når man vasker andre truser vel. Er ikke vanskelig men mindre man gjør det vanskelig.

Anonymkode: fc5a1...78b

Riktig. Når jeg kaster glass, hermetikkbokser og melkekartonger, skyller jeg de ALLTID rene før jeg kaster de. Noen VIL bare kverulere og gjøre det vanskelig.

Anonymkode: 06e0b...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.58):

Hiver de inn når man vasker andre truser vel. Er ikke vanskelig men mindre man gjør det vanskelig.

Anonymkode: fc5a1...78b

Hvorfor? For og ødelegge de man ikke skal kaste? 

Anonymkode: 01de1...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Riktig. Når jeg kaster glass, hermetikkbokser og melkekartonger, skyller jeg de ALLTID rene før jeg kaster de. Noen VIL bare kverulere og gjøre det vanskelig.

Det er jo noe helt annet. Og skylle ting du nevner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor? For og ødelegge de man ikke skal kaste? 

Hva blir ødelagt? Jeg har vasket 9 av 10 truser før de har blitt kastet. Ingenting gikk i stykker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Duff skrev (2 timer siden):

Hva blir ødelagt? Jeg har vasket 9 av 10 truser før de har blitt kastet. Ingenting gikk i stykker.

Da spør jeg igjen.. hvilket vaskeprogram bruker du? Koker du ihjel alle trusene dine for og få den ene full av mens blod eller avføring ren før du kaster den? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da spør jeg igjen.. hvilket vaskeprogram bruker du? Koker du ihjel alle trusene dine for og få den ene full av mens blod eller avføring ren før du kaster den? 

Ikke meg du svarer men det går da an å skylle de først. Du er bare trassig nå. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 19.37):

Jeg vasker de vanlig på 60. Skyller de første om behovet er der

Anonymkode: 1ed73...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at de er kastet er det da ingen som vet hvem som har kastet hva? Politiet har annet å gjøre en å etterforske slikt? Hvorfor da slik bekymring for hvordan trusene dine ser ut når de kastes? ingen skal eller er fristet til å bruke de mer uansett... Er det fiber til gjenvinning blir de garantert renset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Etter at de er kastet er det da ingen som vet hvem som har kastet hva? 

Dette har jeg tenkt og. Alt blandes jo i søppelbilen likevel. Hvis de skal vite hvem som har kastet hva, så må de åpne poser på gata, for å lete etter sokker. Det blir for dumt.

Anonymkode: 9f818...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylleprogram er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 19.17):

Bi har bestemt å fyre opp et bål i hagen og brenne jlærne der hver gang vi har bråtebrenbing. 

Nekter å gi bort klær.

Anonymkode: 125f5...364

Hvorfor? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man fjerner ikke blod med varmt vann. Blod løses opp i KALDT vann, og får man blod på et plagg, skal det straks skylles og vaskes i helt kaldt vann (før blodet størkner). Da går blodet bort. Varmt vann gjør bare at blodflekken setter seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette har jeg tenkt og. Alt blandes jo i søppelbilen likevel. Hvis de skal vite hvem som har kastet hva, så må de åpne poser på gata, for å lete etter sokker. Det blir for dumt.

Anonymkode: 9f818...a5e

De har en som lukter på undertøyet og finner ut at det er ditt og  så henges det på døra di neste dag. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 11.21):

Litt rart å innføre regler på dette uten alternativer.  Har ikke funnet ut i min kommune hvor jeg skal gjøre av dette. 

Jeg syr, og får endel stoffrester. Har kontaktet kommunen tidligere. Uten å få vite hva jeg skal gjøre med det.  Så fylte opp en søppelsekk og skrev lapp på tekstil rester. 

Anonymkode: 50605...16b

Tror det gjelder flere.

Snakket med min søster om dette tidligere i uka og i hennes kommune må det foreløpig leveres på gjenvinningsstasjonen. Den ligger langt, langt inne i skauen, så man er 100% avhengig av bil. Nærmeste kollektiv er 6,7 km. unna. Min søster har ikke bil. Hun kaster det i søpla. 

Anonymkode: fb0c8...756

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror det gjelder flere.

Snakket med min søster om dette tidligere i uka og i hennes kommune må det foreløpig leveres på gjenvinningsstasjonen. Den ligger langt, langt inne i skauen, så man er 100% avhengig av bil. Nærmeste kollektiv er 6,7 km. unna. Min søster har ikke bil. Hun kaster det i søpla. 

Anonymkode: fb0c8...756

Det interessante og viktigste er kanskje hva 99% av de andre i landet gjør? Det finnes jo alltid en prosent eller to som av gode grunner ikke kan følge forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...