Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Er ikke noe problem her jeg bor. For jeg oppdaget at det sto en container for klær på retur stasjonen ved nærbutikken her. 

Anonymkode: 9db2d...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke noe problem her jeg bor. For jeg oppdaget at det sto en container for klær på retur stasjonen ved nærbutikken her. 

Flaks for deg at du har slik luksus nær deg.

Anonymkode: c02f0...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet det og min hjemkommune nå, ser at gjenvinningstasjonen her har kleskonteiner som både ødelagt og helt tøy kan leveres, så sortres det. Det som ikke kan brukes brennes...

Anonymkode: e1f31...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Googlet det og min hjemkommune nå, ser at gjenvinningstasjonen her har kleskonteiner som både ødelagt og helt tøy kan leveres, så sortres det. Det som ikke kan brukes brennes...

Problemet er jo at gjenvinningsstasjonene ofte ligger langt unna allfarvei. Har du ikke bil, blir det taxi i flere mil tur retur. Det er faktisk et urimelig krav. 

Anonymkode: 7cf7b...dff

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flaks for deg at du har slik luksus nær deg.

Vil vel ikke kalle det luksus, for det er ikke gåavstand til nærbutikken….men flott at det var på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff tar i mot hullete og slitte klær og tekstiler. Men de må være tørre og rene

Anonymkode: 3e0f1...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Problemet er jo at gjenvinningsstasjonene ofte ligger langt unna allfarvei.
Har du ikke bil, blir det taxi i flere mil tur retur. Det er faktisk et urimelig krav.  Anonymkode: 7cf7b...dff

Nettopp. :klo:  Det blir mye trøbbel for å bli kvitt det på "korrekt måte". Hvem kan kontrollere, daske på lanken og bøtlegge oss for noe som er gjemt inni all annen søppel? Jeg tror jeg må fortsette å kaste i rest. Mine veldig personlige og unevnelige plagg får de ikke gjenbruke noe sted. :jolie: Det bestemmer jeg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldigvis tar EU behovet for sirkulærøkonomi og reduksjon i ressursbruken mer seriøst enn bortskjemte, ekle nasjonalister.

Anonymkode: 369bc...56a

På hvilken måte redder det kloden at man MÅ kjøre 5 mil i bil for å levere den brukte trusa si?

Anonymkode: 05a09...fc4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oslo kommune sine sider, står det at våte/sølete klær/tekstiler er restavfall, mens ødelagte klær kan hives til tekstilinnsamling:

Screenshot_20250103_093543_Chrome.thumb.jpg.eecb878b3b70395d77ce3af9346ad61d.jpg

Anonymkode: af545...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger skal de fortsatt i restavfall. Du må sjekke nettsiden til din kommune. Selv om loven trer i kraft nå er det mange kommuner som ikke har systemet på plass ennå (noe som er vanlig det altså - det er jo lovkravet som tvinger frem tilpasning). 

Å gjenvinne tekstil er ekstremt krevende, så dette er ikke fikset på null komma niks. Vi må smøre oss med tålmodighet. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er kommunene som skal finne opp kruttet her, det burde være tekstilprodusentene som ble tvunget til å ta imot og gjenvinne. 

Anonymkode: d6ede...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da kan vi like gjerne kaste i søpla selv det som ikke kan brukes, så går det rett i forbrenningsovnen uten at vi først skal kjøre milevis og betale ekstra for å levere på en gjenvinningsstasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (26 minutter siden):

Nettopp. :klo:  Det blir mye trøbbel for å bli kvitt det på "korrekt måte". Hvem kan kontrollere, daske på lanken og bøtlegge oss for noe som er gjemt inni all annen søppel? Jeg tror jeg må fortsette å kaste i rest. Mine veldig personlige og unevnelige plagg får de ikke gjenbruke noe sted. :jolie: Det bestemmer jeg!

samle de unevnelige plaggene opp og lag bål i ødemarka :skratte:

Å kaste rekeskall, kaffegrut eller frukt- og grønnsaksskrell i samme posen med tekstiler kan vel heller ikke være ulovlig? Da er tekstilene skjemt av rekeskall med mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har aldri kastet klær i søpla.

Anonymkode: 06045...ac7

Hvor har du gjort av det da?

Anonymkode: 7cf7b...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Imens kommer det 500 containere med temu varer til Norge.

Anonymkode: a286b...eac

DET burde forbys. Masse mikroplast og vemmelige greier i billig kunstfibertøy.

Anonymkode: 16307...56a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samler opp hullete/ødelagte tekstiler som ikke lar seg reparere (av meg) i en pose, når den er full leverer jeg den på gjenvinningsstasjonen. Er jo ikke der så ofte, men et par ganger i året kanskje. Posen med tekstiler spiser ingen mat og kan fint stå i boden imens 😊 

Et annet viktig tiltak jeg har gjort er å prøve å kjøpe bedre klær når jeg først kjøper klær. Og så prøver jeg å reparere de som det går hull på (små barn i hus), slik at vi bruker tøyet lengst mulig. 

Anonymkode: 70779...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte redder det kloden at man MÅ kjøre 5 mil i bil for å levere den brukte trusa si?

Anonymkode: 05a09...fc4

Merkelig at de ikke innførte påbud om å ha bil samtidig. Da må det samtidig bli forbud mot både lav lønn og høy skatt. 

Anonymkode: efd18...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Merkelig at de ikke innførte påbud om å ha bil samtidig. Da må det samtidig bli forbud mot både lav lønn og høy skatt. 

Anonymkode: efd18...310

Ikke bli overrasket over at myndighetene kommer med påbud, lover og regler. Det skjer hele tiden, og bare for oss å innrette oss etter.

Anonymkode: 06e0b...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (9 timer siden):

Greia er at tekstilene ødelegger maskinene de har på søppelfyllinga. Lever på gjenvinningsstasjon så fikser de. 

Da blir det bare lagt i poser i boden til sommeren,jeg har ikke bil og ingen mulighet til å reise til noen gjenvinningsstasjon før sommeren.

Anonymkode: a99ef...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

DET burde forbys. Masse mikroplast og vemmelige greier i billig kunstfibertøy.

Anonymkode: 16307...56a

Helt enig, takke meg til en DYR jakke i 100% polyamid nylon fra norsk kjedebutikk som har bærekraft som en av sine verdier.

Verden vil bedras, men det er lov å bruke hue.

Anonymkode: 2dc92...d68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...