Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, noen må begynne, og det merkes hvis vi begynner her i rike nord.

Anonymkode: 06e0b...32f

Så slutt å fly. Nei det merkes ikke. 

Anonymkode: dff85...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (21 minutter siden):

Hold kjeft. Er det noen jeg beundrer, er det slike som @Maskinfører som har ansvaret for å føre tunge kjøretøy og maskiner. 
Det er mange måter å være oppegående og intelligens kommer i flere former. 
De minst oppegående er de som mobber folk de ikke kjenner på nett. 

Tusen takk @Bacteria slike ord varmer gjør så godt jeg kan ja er sant det du sier der om mobbing ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så slutt å fly. Nei det merkes ikke. 

Snakker du til feil person. Nei, jeg flyr ikke mye, derfor opptatt av miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel, over 200 svar, og over 6,3 k visninger på en torsdag ettermiddag vitner om engasjement om saken.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fuktige og tilgrisede tekstiler kaster du i restavfallet.» - Da er det vel bare å vaske det eller grise det til med noe, så er det ikke noe problem. 

Vi må til avfallsstasjonen for å kaste tekstil, dit går det ikke kollektivtransport.. Så de gjør det jo ikke så enkelt for å få dette til å fungere.

Anonymkode: d4d32...bf1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva enn Norge innfører merkes det ikke. 

Det er sant  Kina og India står for det største om jeg ikke tar feil 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

«Fuktige og tilgrisede tekstiler kaster du i restavfallet.» - Da er det vel bare å vaske det eller grise det til med noe, så er det ikke noe problem. 

Vi må til avfallsstasjonen for å kaste tekstil, dit går det ikke kollektivtransport.. Så de gjør det jo ikke så enkelt for å få dette til å fungere.

Anonymkode: d4d32...bf1

Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjerne bli med på tiltak, men da må de også gi oss løsning på problemet. Hva kommer du til  gjøre selv? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (1 minutt siden):

Folk må vel brenne de hullete sokkene i hagen...

God idè, men neppe lov det heller? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ungen som øver på bleieslutt bæsjer i trusa kommer den fortsatt til å gå i søpla..tipper ingen leter etter den for så å gi bøter liksom..  

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmeste gjenvinningsstasjon om det er ødelagt. Fretex eller andre bokser om det kan brukes.

Anonymkode: c48b2...7b8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (11 minutter siden):

Jeg skal gjerne bli med på tiltak, men da må de også gi oss løsning på problemet. Hva kommer du til  gjøre selv? 

Containerne som står overalt er til klær. Og det spiller ingen rolle om det er til gjenbruk eller destruksjon, de som setter dem ut har mottaksplikt. 
Men om man er litt kul kan man jo merke posen med kast/destruksjon så de slipper å bruke tid på å sjekke.

Forøvrig var jeg på dynga i dag og kastet nettopp klær. Der hadde de fått egne containere til det som skulle destrueres. En pose gikk oppi der, og den andre fikk UFF ☺️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nærmeste gjenvinningsstasjon om det er ødelagt. Fretex eller andre bokser om det kan brukes.

Anonymkode: c48b2...7b8

Fretex er blitt svært kresne på hva de tar imot av klær nå, og kaster også mye.

For min del synes jeg dagens miljøpolitikk er hykleri når man samtidig som man vet hvor mye datasentre bruker av energi og forurenser, likevel oppfordrer folk til å streame alt fra nett fordi dette er mest lønnsomt for eierne.

Der pengene faktisk styrer, gir man fullstendig blaffen i miljøet, noe som også gjelder alle som bruker Spotify eller Netflix.

Anonymkode: db785...32d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist eg la tøy i Fretexcontainar stod det oppslag om at dei ville berre ha reint, heilt og uflekkete tøy. Så dei tar ikkje imot anna her.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gjenvinninga her står det på lukene at det kun er rent tøy og sko i gjennomsiktige knyttede plastposer. Vet ikke hva de tenker jeg skal kjøre med utbæsjede bsrmetruser? Der fempakninger fås på tilbud til en hundrelapp står ikke jeg og håndvasker avføring.

Anonymkode: abaf2...fbf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur man bare gjør så godt man kan. Om man skal hive gamle klær så samler man i en pose å hiver i en kontainer til formålet. Utbæsjet truse  hives i søpla i en knyttet pose . Det går an å tenke sjæl, alt trengs ikke å bli tolket bokstavelig.

Anonymkode: cbe1c...98b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...