Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her går klær som er hele til Fretex. Alt annet i restavfallet. Det kommer jeg til å forsette med frem til eventuelt kommer poser for klesavfall, typ sekker som vi bruker til plast.

Anonymkode: 15f2e...1f9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men hvis det er slik at det skal bli forbudt så betyr det vel egentlig at veldig mange kaster klær som er fullt brukbare? 

jeg kastet en bukse nylig, den hadde et stort hull pga slitasje. 

Anonymkode: 1db7c...c6b

kanskje til og med designerklær? :P 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (31 minutter siden):

Skal sikkert snart tørke dopapiret også og bruke det på begge sider 

Humor i dag, alvor i morgen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sys64738 skrev (Akkurat nå):

Humor i dag, alvor i morgen!

Ja det er det 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men hvis det er slik at det skal bli forbudt så betyr det vel egentlig at veldig mange kaster klær som er fullt brukbare? 

De trenger ikke å være brukbare for at slik galskap skal kunne gjennomføres håper du kasta buksa før 1 Januar eller så gjorde du noe ulovlig som på sikt vil medføre bøter alle klær kan brukes på nytt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her går klær som er hele til Fretex. Alt annet i restavfallet. Det kommer jeg til å forsette med frem til eventuelt kommer poser for klesavfall, typ sekker som vi bruker til plast.

Anonymkode: 15f2e...1f9

Bli med på dugnaden ødelagte klær UFF containeren så er galskapen over innen året er omme 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du har egne beholdere til restavfall, papir, plast, glass og matavfall? Da kunne de vel også ta med en pose tekstilavfall hvert kvartal f.eks.

Anonymkode: 06e0b...32f

Altså, det finnes ganske mange mennesker som ikke har all verdens med plass hjemme. Jeg har utfordringer nok med hvor jeg skal gjøre av søppelsekkene med plastavfall som kun hentes en gang i måneden her jeg bor, om jeg også skal begynne å samle opp tekstiler fordi jeg iblant har en slitt truse eller hullete sokker som ikke er brukbare lenger. Og nei, jeg reiser ikke til en gjenbruksstasjon for å avhende en truse eller to.

Skal de ha forbud mot å kaste tekstiler i restavfallet, må de også ha enkle løsninger for hvordan det skal kastes, som ikke gir merarbeid. 

Anonymkode: 36a4a...d25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 time siden):

Skal sikkert snart tørke dopapiret også og bruke det på begge sider 

Haha!! 

Anonymkode: a1705...0a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, plagg som mange har kasta i søpla, sånn som truser, bh, strømpebukser og sokker. Har du tenkt å bli lovbryter, eller skal du levere til innsamling? Hva blir ev. straffen for å ikke følge forbudet?

Skal huske å kaste truser som er for skitne til å vaskes i en av kontainerne

Tar Fretex siden jeg liker de minst, brukbare klær blir alt donert men ikke til de som Mod har listet opp

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke? Dere vasker det vel før dere kaster det? Og skal alle utslitte tekstiler samles inn for å kvernes opp så blir det garantert vasket igjen uansett.

Nei jeg vasker ikke truser som er for fulle av bæsj, de er boss men skal følge loven og gi de til Fretex

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ser jo ut som om det er "mote" blant jenter å gå i hullete bukser, så der gjorde du nok en gedigen tabbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var jo et stort innslag i Dagsrevyen i kveld for de som ikke trodde på saken eller som ikke tok den seriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Altså, det finnes ganske mange mennesker som ikke har all verdens med plass hjemme. Jeg har utfordringer nok med hvor jeg skal gjøre av søppelsekkene med plastavfall som kun hentes en gang i måneden her jeg bor, om jeg også skal begynne å samle opp tekstiler fordi jeg iblant har en slitt truse eller hullete sokker som ikke er brukbare lenger. Og nei, jeg reiser ikke til en gjenbruksstasjon for å avhende en truse eller to.

Skal de ha forbud mot å kaste tekstiler i restavfallet, må de også ha enkle løsninger for hvordan det skal kastes, som ikke gir merarbeid. 

Hvorfor setter du ikke bare på låven?

Anonymkode: 7df3e...ce8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor setter du ikke bare på låven?

Anonymkode: 7df3e...ce8

Bor midt i byen, du. .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Haha!! 

Anonymkode: a1705...0a4

Ja ikke umulig vi må det 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor stor prosentvis andel av befolkningen har en slik diagnose som deg? Ganske i mindretall vil jeg tro, og om du da kaster dine utgjør ikke du det store problemet heller.

Vi er nok ikke så mange som har to sykdommer som ramponerer underlivet nei. Takk for forståelsen ❤️

Blåttvann skrev (3 timer siden):

Du vet det er mennesker som står og sorterer klærne, sant?

For en ufyselig ting å gjøre mot andre mennesker.

Ikke for det, hvis noen synes det er helt greit å ta i mine truser så skal jeg spandere porto og sende de til de 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Saftige bøter venter.

Hvordan skal man finne ut hvem som kaster? Sitte å DNA teste bremsesporene i trusene til folk?

Anonymkode: c7845...2b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal man finne ut hvem som kaster? Sitte å DNA teste bremsesporene i trusene til folk?

Anonymkode: c7845...2b6

Avløpsverket tar til og med prøver for å finne ut hvilke områder som bruker mest kokain eller hvor det er mest covid. Så ja, hvis de vil kan de finne ut det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min kommune må du til avfallsstajonen for å kaste/gi bort tekstiler. Ikke alle har bil så da kan det bli vanskelig. Jeg kastet en periode småelektronikk i restavfallet da det ikke var mulig å komme seg til avfallsstasjonen uten bil. Ønsker meg løsninger som er mulig for de uten bil. 

Anonymkode: 2db6d...449

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...