Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Altså, plagg som mange har kasta i søpla, sånn som truser, bh, strømpebukser og sokker. Har du tenkt å bli lovbryter, eller skal du levere til innsamling? Hva blir ev. straffen for å ikke følge forbudet?

Anonymkode: 06e0b...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir lovbryter 😂 Leverer ikke brukte truser til innsamling, ass. Får nå være grenser. Bh har jeg aldri kastet i søpla, så den går til Fretex. 

Anonymkode: 3d80e...f2b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år spurt de på gjenvinningsstasjonen hvor tekstiler skal og de har sagt jeg skal gi det til Fretex. Noe som er ganske vilt, for hos Fretex skal bare klær som er gode nok for salg! Så utrolig frekt å dytte dette problemet over på en privat og frivillig aktør!

Så da satser jeg på at de setter opp en søppelcontainer for klær. De kunne jo vurdert å sette opp slike innsamlingsbokser som Fretex har langs veier og i borettslag, men merke det tydelig at det er for klær som er ødelagt og ikke kan selges.

Endret av Blåttvann
  • Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo vært oppfordring til å IKKE kaste tekstil i søpla lenge. Fretex tar i mot ødelagt klær, gjør de ikke?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgrisede, mugne, og våte tekstiler skal fortsatt i restavfallet. 

Tekstiler som kan gjenvinnes leveres for seg selv. De kan være ødelagte. Dette er en bra ting, da det faktisk blir gratis å levere det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte truser til innsamling? Neppe 😂

Anonymkode: c8762...6f2

Nye krav til kildesortering av tekstiler - regjeringen.no

Forskrift om endring i avfallsforskriften kapittel 10a. (Utsortering, innsamling, forberedelse til ombruk og materialgjenvinning av enkelte avfallstyper) - Lovdata

Sitat

For husholdningene vil ikke dette utgjøre store endringer. 

det gjjelder vel ikke "folk flest" per i dag men virksomheter så trusene dine kan du fint fortsette kaste i bosset :P

Anonymkode: 5e2c9...ad1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brukte truser til innsamling? Neppe 😂

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir lovbryter 😂 Leverer ikke brukte truser til innsamling, ass. Får nå være grenser. Bh har jeg aldri kastet i søpla, så den går til Fretex. 

Anonymkode: 3d80e...f2b

Hvorfor ikke? Dere vasker det vel før dere kaster det? Og skal alle utslitte tekstiler samles inn for å kvernes opp så blir det garantert vasket igjen uansett.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke? Dere vasker det vel før dere kaster det? Og skal alle utslitte tekstiler samles inn for å kvernes opp så blir det garantert vasket igjen uansett.

Kjører ikke i milevis og i timesvis til nærmeste innsamling for å levere brukte truser. Det som ikke kan arves bort til andre går i søpla her - enten hjemme eller på grovavfallsplassen

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjører ikke i milevis og i timesvis til nærmeste innsamling for å levere brukte truser. Det som ikke kan arves bort til andre går i søpla her - enten hjemme eller på grovavfallsplassen

Neinei, har du ikke en innsamlingsboks eller gjenvinningsstasjon i nærheten så kjører du selvfølgelig ikke flere mil for ei truse. 😅 Virker bare som et prinsipp i seg selv å ikke levere akkurat trusene og det var rart for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bruker da trusene mine til lappetepper.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaster bare truser, ødelagte bh-er og hullete sokker. Kommer nok til å bli lovbryter, gitt.

Anonymkode: fb7ff...442

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (12 minutter siden):

Dette har jo vært oppfordring til å IKKE kaste tekstil i søpla lenge. Fretex tar i mot ødelagt klær, gjør de ikke?

Nei, de vil ikke ha ødelagte klær. Hva skal egentlig de gjøre med ødelagte klær? 

Jeg kommer til å hive de ødelagte trusene mine i søpla frem til kommunen faktisk har et skikkelig alternativ oppe og går. Bor i en større by og kommunens retningslinjer sier også at ødelagte klær skal i restavfall, sist oppdatert 13. desember. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Går det ikke an å ha en pose/sekk til å sale de opp i, slik at når du eller noen i familien en gang i året eller to skal forbi et sted med innsamling så kan du/dere levere da? Vasker du dine truser/sokker/strømpebukser så blir det ikke noe lukt heller. Mye verre med matavfallet i så måte.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Oslo kommunes nettsider:

Klær og tekstiler

Oslo kommune har avtale med fire tekstilinnsamlere om å samle inn klær og tekstiler fra offentlige områder: UFF, Kirkens bymisjon, Røde Kors og NLM.

De har satt ut tekstilbokser ved siden av 400 returpunkter for glass- og metallemballasje. I disse tekstilboksene kan du levere:

• hele og brukbare klær, tekstiler og sko.
  • slitte og ødelagte klær og tekstiler.

Du kan levere dem samlet i én pose, eller sortere brukbart og ødelagt hver for seg. Da merker du den ene posen med "tekstilavfall".

OBS: Alt du leverer MÅ være rent og tørt, og i en pose med dobbelt knute.

Anonymkode: 59bbb...d8b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 minutter siden):

Nei, de vil ikke ha ødelagte klær. Hva skal egentlig de gjøre med ødelagte klær? 

Jeg kommer til å hive de ødelagte trusene mine i søpla frem til kommunen faktisk har et skikkelig alternativ oppe og går. Bor i en større by og kommunens retningslinjer sier også at ødelagte klær skal i restavfall, sist oppdatert 13. desember. 

Det regjeringen sier er ny lov kan ikke kommunen gå over?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (10 minutter siden):

Hiver det i ovnen og brenner det 😀

Hva slags røyk og utslipp blir det av dine brente truser?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dere ikke vil kaste brukte truser til gjenvinning, det står vel ikke navn på de? Følg reglene for gjenvinning så får andre ta problemet med hvor det går etterpå. Ikke gjem dere bak sånn tull for å slippe å sortere!

Anonymkode: 7df3e...ce8

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...