Peran Skrevet torsdag kl 08:44 #1 Del Skrevet torsdag kl 08:44 Hei. Jeg er en dame på 36 år, somhar 2 barn fra før. Har alltid vært ganske så fertil, så det å bli gravid har ikke vært noe problem. Men nå har jeg en ny kjæreste/samboer - hvor han sliter med å kunne få barn. Vi har prøvd i ca 6 mnd, men det går ikke. er det noen her som vet hvordan reglene er for hjelp med IVF? Prøver og google, men noen steder står det vi må ha vært samboere i 2 år, andre steder at over 35 så er det andre type regler. noen som er oppdatert på de nyeste? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:25 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:25 En regel som er 100% sikker er at før dere får hjelp må dere ha vært folkeregistrert på samme adresse i 2 år, gjelder både privat og offentlig Deretter er det bare å søke via fastlege eller gynekolog, det skal ikke ha noe å si at du er fertil så lenge han ikke er det Anonymkode: bf18b...a84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:26 #3 Del Skrevet torsdag kl 11:26 Ville begynt med å ta en sædprøve av mannen, kan gjøres hos Hausken for ca 2000, da får dere ordentlig svar. Det kan også hende at alt er fint med han men at det tar lengre tid fordi du er eldre. Meg over Anonymkode: bf18b...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peran Skrevet torsdag kl 12:31 Forfatter #4 Del Skrevet torsdag kl 12:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville begynt med å ta en sædprøve av mannen, kan gjøres hos Hausken for ca 2000, da får dere ordentlig svar. Det kan også hende at alt er fint med han men at det tar lengre tid fordi du er eldre. Meg over Anonymkode: bf18b...a84 Ah, takk! han har tatt sædprøver før, så det er han det er noe feil med.. det vet vi med sikkerhet. Var bare usikker på den om den 2års regelen fortsatt gjaldt! Tusen takk for svar❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:40 #5 Del Skrevet torsdag kl 12:40 Peran skrev (8 minutter siden): Ah, takk! han har tatt sædprøver før, så det er han det er noe feil med.. det vet vi med sikkerhet. Var bare usikker på den om den 2års regelen fortsatt gjaldt! Tusen takk for svar❤️ De private er ikke strenge på toårsregelen. Vi startet etter å ha hatt folkeregistrert adresse samme sted i 6 mnd, men de godtok det likevel pga alder og stabil livssituasjon (40 år, hadde kjøpt hus sammen). Anonymkode: 4deb7...c3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:53 #6 Del Skrevet torsdag kl 12:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): En regel som er 100% sikker er at før dere får hjelp må dere ha vært folkeregistrert på samme adresse i 2 år, gjelder både privat og offentlig Deretter er det bare å søke via fastlege eller gynekolog, det skal ikke ha noe å si at du er fertil så lenge han ikke er det Anonymkode: bf18b...a84 Det er ikke enn 100% sikker regel. Jeg og min samboer hadde bare bodd sammen i 6mnd, kjærester i 11 mnd, før vi ble henvist videre fra privat klinikk og tatt inn hos offentlig ivf klinikk. Så de tar individuelle vurderinger fra pasient til pasient. Jeg hadde ingen barn og pga vårt ønske om to barn, var det behov for å preservere min fertilitet pga laveeggreserver. Jeg var 35. Noen pasienter kan ikke vente i to år. Jeg tenker jeg vil anbefale deg TS å ta en fertilitetsutredning privat. Det koster noen tusenlapper, men man får svar kjapt og blir henvist kjapt. Er det påvist lav sædkvalitet hos mannen da? Det at man har fått barn før trenger ikke bety at man er superfertil for alltid. Tilstander kan oppstå etter graviditeter og alder påvirker også fertiliteten. Så er nok best å få sjekket dere begge to. Anonymkode: e7b76...d41 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peran Skrevet torsdag kl 13:49 Forfatter #7 Del Skrevet torsdag kl 13:49 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er ikke enn 100% sikker regel. Jeg og min samboer hadde bare bodd sammen i 6mnd, kjærester i 11 mnd, før vi ble henvist videre fra privat klinikk og tatt inn hos offentlig ivf klinikk. Så de tar individuelle vurderinger fra pasient til pasient. Jeg hadde ingen barn og pga vårt ønske om to barn, var det behov for å preservere min fertilitet pga laveeggreserver. Jeg var 35. Noen pasienter kan ikke vente i to år. Jeg tenker jeg vil anbefale deg TS å ta en fertilitetsutredning privat. Det koster noen tusenlapper, men man får svar kjapt og blir henvist kjapt. Er det påvist lav sædkvalitet hos mannen da? Det at man har fått barn før trenger ikke bety at man er superfertil for alltid. Tilstander kan oppstå etter graviditeter og alder påvirker også fertiliteten. Så er nok best å få sjekket dere begge to. Anonymkode: e7b76...d41 Da er det jo håp for oss også! Vi skal ta en sjekk begge to, da det er mange år siden han tok, og 9år siden jeg fikk siste barnet. Tusen takk for en oppløftende og god forklaring ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:34 #8 Del Skrevet torsdag kl 16:34 Peran skrev (4 timer siden): Ah, takk! han har tatt sædprøver før, så det er han det er noe feil med.. det vet vi med sikkerhet. Var bare usikker på den om den 2års regelen fortsatt gjaldt! Tusen takk for svar❤️ Det er mulig det hjelper å gifte seg? Anonymkode: 16567...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:21 #9 Del Skrevet torsdag kl 17:21 Bioteknologiloven 2-2. Den er åpen for tolkning. I det offentlige ønsker de forenkling, grensen er satt til 2 år. Mens det private bruker tid (og tar seg betalt for) og vurdere fra sak til sak. Samme gjelder ting som vektkrav, psykososiale krav, og alderskrav. Alderskrav i loven er 46 krav, det offentlige har satt det strengere. Assistert befruktning kan utføres på kvinne som er gift, samboer i ekteskapslignende forhold eller enslig. Bare søker som bor alene, regnes som enslig. Anonymkode: bb563...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:33 #10 Del Skrevet torsdag kl 17:33 Vi hadde ikke hatt felles adresse mer enn et par måneder på papiret selv om vi hadde bodd sammen en stund. Giftet oss og da så de helt bort fra det kravet om felles bostedsadresse. Offentlig. Fortsatt i dag, 2 år senere er vi folkeregistrert på hver vår adresse 😂😅 Anonymkode: bd05b...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:18 #11 Del Skrevet i går, 13:18 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 12.26): Ville begynt med å ta en sædprøve av mannen, kan gjøres hos Hausken for ca 2000, da får dere ordentlig svar. Det kan også hende at alt er fint med han men at det tar lengre tid fordi du er eldre. Meg over Anonymkode: bf18b...a84 Ikke vits. Må ta DNA-fragmentasjonstest i så fall. Og den koster 10.000. Den gir mye mer svar. Den vanlige testen er bortkastet, de ser i samme mikroskop som alle andre som gjør det gratis, f.eks det offentlige sykehuset der man får behandling. Anonymkode: 37fe5...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå