Gå til innhold

Det heter ikke "jeg er uføre"!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Føler jeg kan leve med å irritere noen når det er så banalt. 

Å aggere over en liten e.. hvem bryr seg?

Anonymkode: bf07c...6e1

The devil is in the details.

Anonymkode: 88636...eed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 12.54):

Da faller jo forslaget ditt bort, om å heller si uføretrygdet. Mange er ikke uføretrygdet. Diskusjonen her omhandler hvorvidt det heter ufør eller uføre. 

Anonymkode: 0c559...c27

Du er på bærtur.

Anonymkode: 6762c...2d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 0.17):

Mange uføre har ikke mer enn fullført grunnskole derav dårlig norsk. Helt vanlig det i alle språk at personer på trygd har lav /ingen utdanning snakker og skriver morsmålet sitt gramatisk feil. 

Anonymkode: 1b171...cba

Snakk for deg sjæl, der finnes uføre som har jobbet i mange, mange år, der finnes uføre med universitetsutdannelse og der finnes uføre med knapt skolegang. Hvilken bakgrunn en ufør har før hen havner i «ulykka» det vet ingen mye om.

Og der finnes folk som helt sikker lager uføre tråder for å provosere. 

Anonymkode: 2e0f1...814

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 2.1.2025 den 23.46):

Godt nyttår 🎆 @Einus 😀

Godt nytt år til deg også. Nå får du snart mye å gjøre. Snøen er på vei 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er mange som sliter med dette med entall og flertall. Ser stadig folk skrive "han er asiater" også.

Anonymkode: e3353...cba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 23.00):

Det høres rart ut. Man kan si "vi er uføre", men da er det jo flertall.

Anonymkode: 52180...f0f

https://snl.no/dialekter_i_Setesdal

(Tekst uthevet av meg)

Sitat

Adjektiv

I adjektivbøyinga er det skilnad på hankjønn og hokjønn: han æ falsk’e, men hu æ folskog han æ eisemadde, men hu æ eisemo. Vidare heiter det: an gåmåle mann’e, men ai gåmo kåne.

Det er nok flere dialekter som har denne e-en eller kanskje en annen endelse. Det kommer av at i gammelnorsk endte adjektiv hankjønn på -r, og så har det blitt til -er før r-en forsvant (tror jeg). Jeg tror noen dialekter har -u

Ivar Aasen har også denne oversikten over adjektivet stor i ubestemt entall i Norsk Grammatik: hankjønn: stor(er). hunkjønn: stor. intetkjønn: stort.

Anonymkode: dd4bc...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TAKK! Nå regner jeg med at alle uføre begynner å skrive ufør. 

Du kan forresten godt si "eg e uføre" på din dialekt, MEN DU KAN iKKE SKRIVE DET! 

Anonymkode: 09d27...5e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis pronomenet mitt er «dem», gir det da mening å si «vi er uføre»?:-)

Anonymkode: 0b9bd...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan forresten godt si "eg e uføre" på din dialekt, MEN DU KAN iKKE SKRIVE DET! 

Ja, TS nevnte aldri at det var snakk om skrift i første innlegg, så derfor nevnte jeg at det kan være gyldig i noen dialekter om man er mann (mulig det er gyldig i noen dialekter om man er kvinne også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

https://snl.no/dialekter_i_Setesdal

(Tekst uthevet av meg)

Det er nok flere dialekter som har denne e-en eller kanskje en annen endelse. Det kommer av at i gammelnorsk endte adjektiv hankjønn på -r, og så har det blitt til -er før r-en forsvant (tror jeg). Jeg tror noen dialekter har -u

Ivar Aasen har også denne oversikten over adjektivet stor i ubestemt entall i Norsk Grammatik: hankjønn: stor(er). hunkjønn: stor. intetkjønn: stort.

Dette har vi i min dialekt også, både for hunkjønn og hankjønn. Å si "han e uføre" blir helt feil i mitt hode uansett, og jeg kan ikke huske å ha hørt noen herfra si det på den måten heller. Likevel er det jo vanskelig å argumentere for at en dialekt har feil ending i et ord, for det er det jo ingen fasit for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, TS nevnte aldri at det var snakk om skrift i første innlegg, så derfor nevnte jeg at det kan være gyldig i noen dialekter om man er mann (mulig det er gyldig i noen dialekter om man er kvinne også?)

Nei, men jeg kan presisere det nå. Det var ment til alle som skriver det her inne, og her gjelder ikke dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man vet man har lite bekymringer i livet når en e på slutten av et ord er ditt største irritasjonsmoment. Kunne ønske livet mitt var så enkelt.

Anonymkode: ab034...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Amen! Jeg blir gal av dette. Jeg er ufør. Jeg har uføretrygd. 

Anonymkode: 5e371...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har vi i min dialekt også, både for hunkjønn og hankjønn. Å si "han e uføre" blir helt feil i mitt hode uansett, og jeg kan ikke huske å ha hørt noen herfra si det på den måten heller. Likevel er det jo vanskelig å argumentere for at en dialekt har feil ending i et ord, for det er det jo ingen fasit for.

Hm... når jeg tenker meg om litt, så er det mulig (u)før ikke får den endelsen.

jeg tror faktisk det blir feil allikevel!

før kommer fra gammelnorsk fœrr, det har neppe utviklet seg videre til fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man vet man har lite bekymringer i livet når en e på slutten av et ord er ditt største irritasjonsmoment. Kunne ønske livet mitt var så enkelt.

Anonymkode: ab034...5ec

Man kan ha flere tanker i hodet samtidig, skjønner du :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor drar dere inn dialekt her? Jeg ser utallige som skriver «jeg er uføre». 

Anonymkode: 5e371...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TAKK! Nå regner jeg med at alle uføre begynner å skrive ufør. 

Anonymkode: 09d27...5e0

Vet ikke hvilken dialekt det er snakk om her, men i Stavanger og omegn, så heter det "eg e ufør", eller "eg e uføretrygda".

Kjenner ikke til noen dialekter hvor det er korrekt å si "eg e uføre". Det kan selvfølgelig være den yngre generasjonen som gjør om på språket. 

Uføre, skjole, skjino, skjøtt. Ser det er flere som ofte forveksler hun og henne.  Det syns jeg er utrolig irriterende. 

Anonymkode: a5298...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier heller uføre enn trygd. Trygd er gammeldags. 

Anonymkode: e1c6c...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...