Gå til innhold

Kan "alle" stå på slalom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lærte da jeg var barn, lenge før jeg begynte på skolen. Men det kommer nok an på hvor man er vokst opp. Noen er nært skianlegg og det er liksom noe all gjør, andre bor langt unna (og reiser ikke på paaskeweekend i alpene), og har da naturlig nok ikke lært.

men jeg vil tørre å påstå at enhver voksen som er skivant (langrenn) lærer det på et kvarter. Om enn ikke pro style, så nok til å kjøre med barna. Barn lærer også fort, bare ta de i en barnebakke og la de ploge til å begynne med.

Anonymkode: d0847...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både foreldre og unger her i huset klarer på et vis å stable seg frem på bortoverski, men er elendige på nedoverski. Til gjengjeld er  ungene i diverse idrettsaktivitet som ikke betinger ski på bena, og det synes jeg er helt greit. Jeg kan ikke fordra ski og det er nok også grunnen til at ungene bare kan det absolutt basic, men liker å gå i fjell og sko, jogge, sykle, stort sett alt mulig som ikke har med ski å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tenåringer gikk på langrenn i juleferie, vinterferie, påskeferie og noen helger innimellom fra de var 3-4 år. Yngste prøvde slalom første gang som 14-åring og stått 2 ganger med leide ski. Eldste fikk egne ski som 14-15 åring og står med kompiser en 5/6 helger hver vinter. Jeg har ikke stått siden ungdomsskolen, min mann konkurrerte kun noen gsnger siden da, men han konkurrerte i langrenn som ung og er trygg på ski. For ungene var det lett overgang mellom langrenn og slalom.  Hadde ikke ungene drevet med helgidrett hadde det vært mer tid til å prioritere nedoverski, men de måtte mestre EN. Bortoverski ble prioritert.  

Anonymkode: 51cdf...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men halvparten av de tingene har man vel uansett? Sånn hvis man er ute? Jakke, votter, ulltøy osv? Det har man jo vanligvis?

Anonymkode: f0a57...8fa

Det er jo spesielle klær til slalåm. Står ikke akkurat i parkdress og topplue😂

Anonymkode: 894bc...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Står vel ingenting om hverken parkdress eller topplue i det jeg skriver?

jeg har 3 barn, to av de er tenåringer og vi står på (slalåm)ski i snitt en til to ganger i uken gjennom sesongen. Hverken jeg eller de har behov for spesielle klær akkurat til slalåm. Vi har behov for klær til vinteraktiviteter, og det er praktisk om jakka har kortlomme f.eks. Men jeg har ikke unike votter eller ullundertøy bare for å dra i bakken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det ein grunn til at dei ikkje kan bruke parkdress? Eg vil at ungen min skal få vere med på det andre driv med, men merkar at snobbeaspektet irriterer meg litt. Viss det er slik det framstår på KG.

Store barn og vaksne må scanne seg inn i det store trekket (barnetrekket er gratis opp til 9 år), så eg går ut frå at dei fancy spesialkleda har ein kortlomme, men slik elles burde vanlege vinterkle funke bra? Møtte på ei klassevenninne no sist, og ho stod i ein vanleg vinterdress (tredjeklasse). Treng vel ikkje lue under hjelmen.

Anonymkode: 5ae91...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg bruker heldress i bakken selv, null problem det. Samme dress som jeg bruker til mye annet av uteaktiviteter. Ser ikke poenget med å ha eget antrekk til de få gangene jeg skal i bakken. 

Topplue passer nok dårlig under hjelmen dog, en tynn balaklava er å foretrekke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mindre interessert i både snø,kulde og de plastplankene. Ingenting som har med ski tiltaler meg på noe som helst måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 21.49):

Alle barn med ressurssterke foreldrene på Østlandet kan stå alpint. 

Anonymkode: 55a27...28b

Feil

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står vel ingenting om hverken parkdress eller topplue i det jeg skriver?

jeg har 3 barn, to av de er tenåringer og vi står på (slalåm)ski i snitt en til to ganger i uken gjennom sesongen. Hverken jeg eller de har behov for spesielle klær akkurat til slalåm. Vi har behov for klær til vinteraktiviteter, og det er praktisk om jakka har kortlomme f.eks. Men jeg har ikke unike votter eller ullundertøy bare for å dra i bakken?

Alle vi vår familie har slalåmbukser (trenger ikke slike til noe annet), jakker (ellers brukes dunjakker, kåper osv, på langrenn: tynn vindjakke), tynn balaklava, buff, skikkelige votter, hjelm og briller kun til slalåm. I tillegg koster heiskort en formue. 

Anonymkode: a4be2...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna mine har akkurat de samme klærne på slalåm som når de er ute å leker om vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 10.40):

Skikkeleg dumt spørsmål, men kan du ploge og komme deg ned store bakkar også? Dvs lettaste løype i stor bakke, ikkje barnetrekk? Dette lærer dei vel på skikurs, og det er for flautt å spørje andre foreldre i klassen, men eg har lurt på korleis ein trenar på overgang frå barnetrekk til det andre trekket. Ser dritbratt ut, så eg har lurt på om ein må kunne køyre med skia parallelt. Min kan berre ploge og har berre køyrt barnetrekk. På skidagane i fjor, så var det visst nokre som gjekk av heisen eit stykke oppi storetrekket og då virker det meir overkommeleg.

Viss ein kjem seg av heisen da.. Skulle ønske det var ein mellomting mellom barnetrekket og det som er dødsbratt. Får sjå kva dei som ikkje er så flinke, gjer på skidagane i år. 

Anonymkode: 5ae91...b0e

«Alle» kan komme seg ned «store trekket» bare man kan å stoppe. Eneste forskjellen er ofte lengden på bakken, hvertfall her vi står på ski. Mine barn har kjørt alene (uten sele) i «store trekket» fra 4-års alderen så snart de har vist at de kan stoppe selv.

Barn lærer veldig fort, og kanskje mest av å kjøre sammen med andre barn på samme alder som de kan lære av. Generelt ploger vel de fleste barn til å begynne med, og med mengdetrening kommer «vanlig» kjøring fort. Mine barn har kjørt teknisk bedre enn meg fra de var 6 år, nå kjører de lett fra meg 😅 

Har barnet ditt venner som ofte er på slalåm hadde jeg prøvd å avtalt med foreldrene om ditt barn kan være med noen ganger.

Anonymkode: 42799...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...