AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:02 #41 Del Skrevet torsdag kl 12:02 Stod en gang som liten jente, så skulle alle vennene stå når jeg var ungdom. Jeg var den eneste som ikke kunne. Jeg ble med slo meg noe voldsomt og ble sittende alene på varmestua. Stod ikke igjen før jeg møtte mannen, han har stått en del da de hadde hytte. Så våre barn har stått siden de var 2 år, de er ganske så gode og trygge i dag. Jeg skulle ønske jeg begynte som barn, jeg føler meg litt utrygg på skia. Anonymkode: 4d3f1...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:09 #42 Del Skrevet torsdag kl 12:09 Slalåm heter det. SlalÅm. Det er et norsk ord og det er ikke vits å «engelskifisere» det. Jeg har aldri stått på slalåm siden jeg ikke har hatt interesse for det, men det er neppe så vanskelig. Anonymkode: 5e5c9...b51 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl 12:15 #43 Del Skrevet torsdag kl 12:15 (endret) Jeg har heller aldri hørt om skidag med slalåm på skolen. Her er skidag lik langrenn eller akebrett, både da jeg var barn og for barna mine. Aldri hørt om skoleklasser som reiser til slalåmbakker. Jeg synes det høres kjemperart ut at dette er noe man "må" kunne eller er flaut å ikke kunne. Vet ikke om en sjel som driver med det... Endret torsdag kl 12:17 av Uanonym bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet torsdag kl 13:19 #44 Del Skrevet torsdag kl 13:19 (endret) Jeg er sjeleglad for at pappa tok meg med på slalåm som barn, kjørte mye gjennom oppveksten. Nå kjører barna mine og de fleste av vennene deres kjører også. De synes langrenn er dørgende kjedelig, og skøyteis er det ikke altid man har tilgjengelig, så det er genialt å kunne dra til alpinparken. Skal vi klare å begrense skjermbruk må vi la de få muligheter til å finne spennende ting å gjøre utendørs, og alpint, snøbrett og freestyle er skikkelig gøy for mange. Ikke noe hokus pokus å lære seg 😀 Endret torsdag kl 13:28 av missLynch 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet torsdag kl 13:24 #45 Del Skrevet torsdag kl 13:24 Jeg kan det hvertfall ikke! Om man drar i en slalåmbakke får du kanskje inntrykk av at alle kan det, jeg føler meg hvertfall som den eneste nybegynneren der. Men der hvor jeg bor er det heldigvis ikke noe press om å kunne slalåm✨ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:36 #46 Del Skrevet torsdag kl 13:36 På Oslo vest her vi bor er det noe alle kan. Det var obligatorisk langrennskurs i barnehagen, og tilbud om slalåmkurs på aks, noe de fleste var med på. Alle skidager fom 4.klasse har tilbud om å tilbringe dagen på Tryvann. Anonymkode: a4be2...9c5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:57 #47 Del Skrevet torsdag kl 13:57 Det er også vanlig her hvor jeg bor (Trøndelag). Har tatt med mine barn i bakken i ny og ne, for at de i alle fall skal vite hva det er. Eldstemann står lite på ski nå, men yngstemann blir av og til invitert med på hyttetur med kompiser, og da kjører de slalåm. Er så glad for at han ikke er helt nybegynner, da hadde det ikke vært like kjekt for familien som tar ham med på hytta. Jeg synes det er greit at barn får prøve dette, akkurat som skøyter, sykling, langrennski, det å kunne ro en robåt osv, det er kjekt å kunne, og så går man ikke glipp av noen sosiale arenaer når man ikke kan være med på det de andre gjør. Anonymkode: 86c76...405 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:07 #48 Del Skrevet torsdag kl 14:07 Jeg er godt voksen og har kun prøvd slalåm én gang. Har vokst opp i en snørik by med fjell, og alpin-anlegg lett tilgjengelig. Likevel var det ingen i min krets som hadde det som vinteraktivitet. Skidag på skolen da jeg var liten betydde å GÅ på ski, bortover altså, evt ake på akebrett for de som ikke hadde ski. For meg er ski synonymt med å gå på tur, en lang tur, enten bortover eller oppover. Ser egentlig ikke poenget med å ta heis opp en bakke og renne ned, igjen og igjen og igjen (selv om det sikkert også er kjekt altså, men man får jo ikke gått på TUR liksom 😄). Om folk spør meg om jeg liker ski, er mye på ski osv, så svarer jeg ja - men flere blir veldig overraska når de etterhvert skjønner at å «stå i bakken» er helt fremmed for meg. Så de mener på en måte at når jeg ikke står i bakken, så er jeg ikke på ski 😄 Mens jeg mener motsatt. Om jeg hadde hatt barn, så hadde jeg nok introdusert de for både bortover- og nedover-ski. Men skjønner godt at mange ikke har mulighet. Utstyret til slalåm/rando osv er ekstremt dyrt. Anonymkode: e3975...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet torsdag kl 14:10 #49 Del Skrevet torsdag kl 14:10 Einus skrev (6 timer siden): Slalom er et engelsk ord for det originale ordet Slalåm.., Husk slalåm er et norsk ord !!! Akkurat som snowboard og snøbrett. Men jeg ser svært sjelden noen skrive "snøbrett"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:19 #50 Del Skrevet torsdag kl 14:19 TS, hvis du har mulighet, så absolutt ja, send de på kurs! Jeg har begynt å stå slalåm som 19-åring og fortsatt elsker det men jeg ble aldri spesielt god eller spesielt trygg , så det var viktig for meg å få barna på ski tidligere. Det er så enkelt for dem å lære når de er små. I alderen av 4-6 år, de får ikke så stor fart ned bakken pga lav egen vekt, og de tåler fall mye bedre enn eldre barn. Det gir dem trygghet før teknikk, teknikk kommer senere, men da er de vant til å stå på slalåm og ser ikke på det som noe skummelt eller vanskelig. Det er en "gave" jeg ønsket for mine barn. Bor dere nærme skibakken, ville jeg absolutt vurdere det. ps, ja, jeg kjører nå også alene i bakkene, for absolutt alle andre familiemedlemmer er raskere og bedre enn meg, selv om min minste datter som er 7. 😅 Man kan jo si at jeg lyktes med det jeg ønsket, og samtidig gikk det utover meg selv. 😅 Anonymkode: 81784...9d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl 14:39 #51 Del Skrevet torsdag kl 14:39 missLynch skrev (1 time siden): Jeg er sjeleglad for at pappa tok meg med på slalåm som barn, kjørte mye gjennom oppveksten. Nå kjører barna mine og de fleste av vennene deres kjører også. De synes langrenn er dørgende kjedelig, og skøyteis er det ikke altid man har tilgjengelig, så det er genialt å kunne dra til alpinparken. Skal vi klare å begrense skjermbruk må vi la de få muligheter til å finne spennende ting å gjøre utendørs, og alpint, snøbrett og freestyle er skikkelig gøy for mange. Ikke noe hokus pokus å lære seg 😀 Dette er nok veldig geografisk avhengig. Her er det skøyteis "overalt" (både innsjøer og haller), mens det er mange timer å kjøre til alpinbakker. -jk- skrev (24 minutter siden): Akkurat som snowboard og snøbrett. Men jeg ser svært sjelden noen skrive "snøbrett"... Det er jo ikke helt det samme. Poenget til den du siterte er jo at slalåm faktisk er et norsk ord i utgangspunktet, og at "slalom" er den engelske skrivemåten. Mens snøbrett er den norske oversettelsen av snowboard - det er ikke et norsk ord/en norsk oppfinnelse i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:46 #52 Del Skrevet torsdag kl 14:46 Har dere lyst har dere lov. Men gå på kurs. Da lærer dere først å bremse ! og så å svinge riktig teknisk. Man får så mye mer ut av det da. Anonymkode: 2c140...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:00 #53 Del Skrevet torsdag kl 15:00 Nei, det er ingen selvfølge å kunne stå på slalom. jeg har ikke stått på slalom siden jeg var 4. Det er 30 år siden nå. Hverken hatt behov eller lyst til å stå på slalom siden. Anonymkode: cddd1...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toriamoria Skrevet torsdag kl 15:02 #54 Del Skrevet torsdag kl 15:02 Langrenn her, stod førstegang slalåm når jeg var 14, og sistgang ca 19, noen år eldre nå og tror neppe med all forsvarlighet at jeg skal prøve meg i en slalåmbakken noen gang igjen🤭😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:07 #55 Del Skrevet torsdag kl 15:07 Kan og kan. Jeg står på slalåm hver år, men blir ikke stødig og flink allikevel. Jeg tenker så lenge dere ikke har noen fysiske utfordringer kan det være lurt å introdusere barna for slalåm også. Er greit å kunne det grunnleggende som å ta på seg utstyret, lære med skihesiser og kunne ploge seg ned bakkene. Da har en mer glede av det når det blir aktuelt i skolesammenheng eller med venner. Anonymkode: 8609d...af3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:14 #56 Del Skrevet torsdag kl 15:14 Jeg vokste opp rett ved en av de store skidestinasjonene i Norge. Bakken åpnet når jeg var ca 10 år. Hele familien hadde såvidt prøvd slalåm før, vi startet i barnebakken alle sammen for å lære ordentlig. Veldig glad for det, vi hadde skidager på skolen flere ganger, pluss at det ble hobbyen i helger og kvelder når vi ble litt eldre og kunne kjøre med venner, vi bodde omtrent i bakken hele vinteren. Mine barn lærte å kjøre i bakken av meg, og gå på langrenn av faren. Ingen av de brukte veldig mye av fritiden sin på slalåm, men de kan å kjøre og er glad for å ha lært det de også. Anonymkode: 0a206...afb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #57 Del Skrevet torsdag kl 15:15 Her kan begge barna, og alle vennene deres, såvidt jeg vet. Barna begynte da de var 2 og 4 år. De vennene deres som ikke har foreldre som kjører har vært med oss og fått lært. Foreldrene også, men de har konsentrert seg om seg selv, så har vi tatt barna i heis og i seler nedover. Nå som de er ungdommer kjører de mye slalåm alle sammen, både på skidager på skolen og i ferier. De som ikke har kjørt før faller litt utenfor hvis de ikke leier seg ski og blir med.. Så lenge de kommer seg opp og ned bakken fungerer det, man trenger ikke være kjempeflink og kjøre dritfort. Anonymkode: 93200...759 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet torsdag kl 15:24 #58 Del Skrevet torsdag kl 15:24 (endret) . Endret fredag kl 06:05 av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 15:52 #59 Del Skrevet torsdag kl 15:52 Nei, alle kan ikke stå. Men, jeg er vokst opp med det, så jeg synes det er veldig gøy. Har stått siden jeg var 5-6 år. Mannen er glad i å stå på ski, men er vokst opp med langrenn. Jeg hater å stå på langrenn, så mannen fikk et kurs av meg i gave på slalåm. Nå har vi begge en felles interesse i slalåm vi begge får glede av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet torsdag kl 16:35 #60 Del Skrevet torsdag kl 16:35 Jeg er over 40 og har aldri hverken kunne gått på langrennski eller slalåm, så er virkelig ikke noe alle kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå