Gå til innhold

Kan "alle" stå på slalom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ToveM skrev (4 minutter siden):

Oppvokst  og bor på kysten på vestlandet,  aldri stått på slalåm. 

Det samme har jeg, men jeg har stått mye på slalåm :) Det var ganske vanlig med dagsturer til forskjellige bakker i ungdommen, med ungdomsklubben osv. Vi har stått mye med barna opp gjennom årene, men det er jo for at vi trives med det :) 

Anonymkode: 06caf...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordvestlandet. Her kan alle det, mer eller mindre. Unntaket er lavinntektsfamilier og innvandrere eller de som er vokst på ytterst på kysten, øyer.

Kommer an på hvor du bor også, men her er det dessverre slik at de som ikke mestrer slalåm blir sett litt ned på.  Ikke bra, men slik er skolegårdsrealiten. Jeg hadde gjort som de fleste andre ikke-slalåmforeldre, sendt de på kurs.

Anonymkode: c557b...bc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også supplere med at det å kunne både slalåm og langrenn har bidratt til fine øyeblikk også i voksen alder. Både med mannen min og hans familie, og med venner. Det er kjedelig å være på påskebesøk, og så har familien tradisjon for langrennstur og grilling på bål. Eller da jeg har venninner som liker å ta en tur for å stå i bakker nedover i Europa. Eller ta en fast vintertur til Hemsedal. 

Anonymkode: 44273...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv oppvokst på et sted hvor alpint og slalåm er «obligatorisk», men mener definitivt ikke at det er noe alle må kunne. 

Har selv kjent på presset på at barna mine måtte lære det i veldig ung alder, da skolen legger opp til skiaktivitetsdager flere ganger hver vinter.
Utstyr og heiskort er veldig dyrt og her jeg bor er det forventet at «alle» både har langrenn og slalåmutstyr. Ta med barna om dere ønsker, men ikke gjør det fordi dere føler dere må. 

Anonymkode: ff323...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd å stå på slalåm (som det heter), og ikke barna mine heller. Ungene har aldri nevnt det, tror ikke så mange av vennene deres driver med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hverken stått på langrenn eller slalåm. Ikke som barn og ikke som voksen. 

Anonymkode: 3b926...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tror jeg man må være så ærlig å innrømme at det kommer an på hvor dere bor. 

Både sosioøkonomisk, og geografisk. 

Anonymkode: 44273...46c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med slalåm fra tre-årsalderen. I Oslo. Jeg synes alltid det var kjempegøy, men ingen av vennene mine drev mye med det. De hadde gjort det en og annen gang, synes det var gøy, men hadde ikke utstyr.

Ja, du bør i all fall melde barna dine på kurs, men mine forhold til slalåmkurs (for å lære mer) var at det var langt fra like gøy som å stå i bakken selv. 

Prøv det i all fall, så får de kanskje fine opplevelser fra slalåmlivet. Høres jo ut som om de hadde venner som sto på slalåm, så kanskje de kan lære litt bort…

Anonymkode: 431b7...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vokste opp med slalåm fra tre-årsalderen. I Oslo. Jeg synes alltid det var kjempegøy, men ingen av vennene mine drev mye med det. De hadde gjort det en og annen gang, synes det var gøy, men hadde ikke utstyr.

Ja, du bør i all fall melde barna dine på kurs, men mine forhold til slalåmkurs (for å lære mer) var at det var langt fra like gøy som å stå i bakken selv. 

Prøv det i all fall, så får de kanskje fine opplevelser fra slalåmlivet. Høres jo ut som om de hadde venner som sto på slalåm, så kanskje de kan lære litt bort…

I Oslo så mener jeg østkanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri stått på slalåm. Og er i 40 årene. Yngste på 18 har stått litt, men det er da med skole. Er 2 timer til nærmeste bake  brukte veien her litt da ho hadde ski ho hadde arvet.  Han på 20 har aldri hatt slalåm ski eller prøvd. Brukte litt snowboard i veien her.

Anonymkode: 2ba67...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å sjå at det ikkje berre er meg! Folk synes det er rart at eg ikkje kan det, og eg angrar innimellom på at eg flytta hit.

Det kjem heilt an på kvar du bur. Bror min er lærar i ein annan kommune, og der er det ca halvparten av ungane som står på slalom når det er skidag, mens halvparten har langrenn eller akebrett. Slik var det mens eg vaks opp også. I vår kommune, er slalom no minst like viktig som å lære å symje, og dette har teke nattesøvnen frå meg i periodar. For eg har aldri lært det sjølv, er ganske dårleg på ski og ungen min mislikte ski i fleire år (sjølv om eg snakka positivt om ski). 

Min var seint ute med å lære det (det er min feil så klart, men hen blånekta skikurs). Barnebakken er lett no, men det vil jo bli ganske kjedeleg å stå åleine på skidag, for dei andre i klassen meistrar storebakken. Ungane begynner i storebakken frå dei er ca 6 år. Eg er fascinert over at store og små kjem seg levande ned der. Min begynner på skikurs som startar om eit par veker, så får eg håpe det ikkje berre er barnehageungar der (kan også kjøpe timar med ein til ein- undervisning, men det blir jo ein heilt annan pris).

Oppsummert: Det går heilt fint å leve utan slalom, men viss du bur på ein plass der alle kan det frå dei er to år gamle, og har slalom på alle skidagane (minst 3 dagar per år her) så bør du få hjelp til å lære ungen det. 

Anonymkode: 5ae91...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å kunne langrenn. Da blir det enklere å lære slalåm. Jeg er vokst opp på bygda, nær skibakken. Da var ski en obligatorisk del av oppdragelsen (alle typer). Har hatt mye nytte av det som voksen, med skiturer som student og i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 4ae76...08c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lærte i voksen alder, for dette er noe barna driver med og jeg ønsker å kunne delta. Jeg blir som regel kjørende alene for jeg er ikke fartsblind. Er nok heller ikke så elegant som jeg hadde "sett" for meg. Er ganske morsomt, men det beste er å ta av seg skoene etter en endt dag i bakken.  Jeg hadde noen timer med instruktør og det var verdt pengene. 

Kan du ploge kommer du deg ned.

Anonymkode: aa723...1aa

Skikkeleg dumt spørsmål, men kan du ploge og komme deg ned store bakkar også? Dvs lettaste løype i stor bakke, ikkje barnetrekk? Dette lærer dei vel på skikurs, og det er for flautt å spørje andre foreldre i klassen, men eg har lurt på korleis ein trenar på overgang frå barnetrekk til det andre trekket. Ser dritbratt ut, så eg har lurt på om ein må kunne køyre med skia parallelt. Min kan berre ploge og har berre køyrt barnetrekk. På skidagane i fjor, så var det visst nokre som gjekk av heisen eit stykke oppi storetrekket og då virker det meir overkommeleg.

Viss ein kjem seg av heisen da.. Skulle ønske det var ein mellomting mellom barnetrekket og det som er dødsbratt. Får sjå kva dei som ikkje er så flinke, gjer på skidagane i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatet skidager i skoleårene og følte meg komplett idiot i bakken på tvang, eller i varmestuen som et nek til pynt. Lovet meg selv at ungene skulle lære det bare for å slippe å ha samme opplevelse på hver bidige skidag, og det har jeg holdt. Nå syns vi plutselig at det er kjekt på ski hele gjengen, og koser oss i bakkene. Noe jeg aldri hadde sett for meg skulle bli aktuelt.

Anonymkode: de35a...e57

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, eg gløymde å skrive at når barna er 7 og 8 så har dei jo begynt på skulen og de veit sikkert kva dei gjer på skidagane? Du vil då sjå om alle kan slalom, eller om det er meir blanda. Eg ville ikkje ha stressa med det viss de ikkje bur på ein plass der folk er fanatisk opphengde i slalom, viss då ikkje ungane er gira på å lære det. Men kan være kjekt å kunne så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri prøvd. Frister ikke i det hele tatt. Ungene får dra selv når de er store nok. 

Anonymkode: 42012...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann hadde aldri stått og mine barn lærte samtidig som han. Jeg er glad for det nå for yngste er ofte på snø med vennegjengen og det er en del som blir litt utenfor de turene da de ikke står. Det var hovedargumentet mitt for at barna skulle lære det fra tidlig alder. Og det viste seg å stemme ganske bra. 

Anonymkode: c0ebc...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen interesse for slalåm. Mine barn er 11 og 9. Tror de knapt vet hva det er 😅 Vi går på 2-3 skiturer hvert år. Leier da en hytte på fjellet. Det får holde

Anonymkode: 7a6d5...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ingen kjennskap til skidag på skolen. Det har jeg aldri vært med på og tror ikke det blir aktuelt for mine barn heller. Bor ikke i en «vinterby». Som du sier, kommer det nok an på hvor du bor

Anonymkode: 7a6d5...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke. Har kun prøvd et par ganger og kommer meg jo ned. 

Vokste opp i Oslo med hytte på fjellet, der var det kun langrennsløyper og ingen slalåmanlegg. 

Har en mann som har stått masse på slalåm og mener det «må man kunne». Han synes det er helt håpløst at jeg ikke står på slalåm.

Vi kommer til å lære våre barn det, så det er greit nok.

Anonymkode: 658ec...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...