Gå til innhold

Smerter, søvnløshet og et system som ikke bryr seg - Tannhelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her, søvnløs, i så jævlig smerte at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler meg som Lina fra Emil i Lønneberget – hodet er gigantisk, og det dunker som om det skal eksplodere. Smertestillende hjelper ikke. Det er ren tortur.

Jeg har prøvd alt for å finne en tannlege som kan hjelpe meg. Alt! Men hvis du ikke har penger der og da, er du uønsket. Jeg har forklart at jeg kan betale senere i januar, men nei – ingen vil røre meg. Hva faen skal jeg gjøre da?

Jeg klarte å få tak i antibiotika, og det kostet meg over 2000 kroner. To tusen kroner jeg egentlig ikke hadde og måtte låne meg til (av en uføretrygdet venn!). Og hva hjelper det? Det bare demper betennelsen en stund, men den kommer garantert tilbake. For jeg får jo ikke fikset selve problemet. Det er som å sette plaster på en brukket arm.

Og det verste? Jeg jobber fulltid. Jeg sliter ræva av meg hver eneste dag for å betale ned gjeld med trekk fra lønna. Det betyr at NAV ikke engang kan hjelpe meg. I skrivende stund gjelder trekket mitt barns tannregulering(!). Så hva gjør jeg da?

Er det dette som må til? At jeg må sykemelde meg, gå på arbeidsavklaringspenger og til slutt bli ufør? Kanskje si opp jobben og gå noen måneder uten inntekt før jeg kan heve sosialstønad og da ha rett på støtte til tannbehandling? Alt fordi jeg ikke har råd til å fikse tennene mine?! Tannhelsepolitikken i dette landet er rævva! Det klages over høy sykemeldongsgrad. Har noen tenkt på at tannhelse er en stor del av årsaken?

Hvorfor er ikke tannhelse en del av den vanlige helsetjenesten? Det er helse. Det er kroppen vår. Men nei, regjeringen bryr seg tydeligvis ikke om det. Så nå sitter jeg her, uten søvn, uten hjelp, og i smerter jeg ikke kan beskrive. Alt fordi tannhelse er en luksus bare de rike kan unne seg.

Hva slags land er dette egentlig? Jeg føler med dere alle med tannpine. 

Og ja! Til dere som fortsatt leser. Har dere noen tips til å lindre smerten?

Anonymkode: aa8a4...f02

• Liker 1
  • Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tannleger tilbyr kanskje ikke å utsette betaling, men om du har glemt kortet eller det blir avvist så får du regning likevel, hehe. Bestill deg tannlegetime du! Og så betaler du regningen når du får den, og når det er tomt på konto søker du nav om nødhjelp! (det er de pliktig til å innvilge om du ikke har penger på konto). 

Forøvrig helt enig, er en SKAM at tannhelse ikke er "inkludert". Masse lykke til, tannpine er noe av det verste som finns. 

Anonymkode: f9dbe...f5b

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjenner til problemet :( 

Det er en stor skam at tennene ikke tilhører resten av kroppen når det gjelder helsetjenester. Er mange som går med ulidelige smerter og masse skam pga tannstatus.

En trøst kan være at etter ca 14 dager med instense smerter og søvnløse netter så går tannverken over. Da skjønner nok kroppen at det ikke blir gjort noe med signalene den sender ut, å derfor må "reparere" seg selv. Problemene blir ikke borte, men man får noen  uker/ mnd fri fra den intense tannverken - før det er på an igjen :( 

Anonymkode: 27fb3...94a

• Hjerte 1
Skrevet

Har du sjekket om noen tannleger i nabokommunene har avbetaling? Hvis du vet du kan betale senere i måneden hadde jeg vurdert kredittkort (selv om man generelt bør være forsiktig med det). 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (9 minutter siden):

Har du sjekket om noen tannleger i nabokommunene har avbetaling? Hvis du vet du kan betale senere i måneden hadde jeg vurdert kredittkort (selv om man generelt bør være forsiktig med det). 

Ja, jeg har forhørt meg med alt som har vært tilgengelig i romjulen. Jeg håper det blir lettere i morgen når flere klinikker er åpen. Kredittkort og lån er desverre ikke innafor min rekkevidde.

Men et langt brev til regjeringen har det blitt i løpet av natten. Ikke at det hjelper, men det fikk i det minste tiden til å gå litt fortere.

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, tannleger tilbyr kanskje ikke å utsette betaling, men om du har glemt kortet eller det blir avvist så får du regning likevel, hehe. Bestill deg tannlegetime du! Og så betaler du regningen når du får den, og når det er tomt på konto søker du nav om nødhjelp! (det er de pliktig til å innvilge om du ikke har penger på konto). 

Forøvrig helt enig, er en SKAM at tannhelse ikke er "inkludert". Masse lykke til, tannpine er noe av det verste som finns. 

Ja, og takk kanskje det er det som må til. Grave dypt og finne frem min ukjente slue side. 

Når det gjelder NAV så ser de på brutto inntekt, ikke netto desverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Uff, kjenner til problemet :( 

Det er en stor skam at tennene ikke tilhører resten av kroppen når det gjelder helsetjenester. Er mange som går med ulidelige smerter og masse skam pga tannstatus.

En trøst kan være at etter ca 14 dager med instense smerter og søvnløse netter så går tannverken over. Da skjønner nok kroppen at det ikke blir gjort noe med signalene den sender ut, å derfor må "reparere" seg selv. Problemene blir ikke borte, men man får noen  uker/ mnd fri fra den intense tannverken - før det er på an igjen :( 

Ja, det er det antibiotikakur nå kommer til å gjøre. To uker så er det på an igjen om ikke det blir behandlet.

Rene torturen. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

... og jeg som så for meg at jeg skulle kritiseres nedenom og hjem med dette innlegget.

Jeg er skikkelig kampklar i natt. Alt for å få noe annet å tenke på 😅

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

... og jeg som så for meg at jeg skulle kritiseres nedenom og hjem med dette innlegget.

Jeg er skikkelig kampklar i natt. Alt for å få noe annet å tenke på 😅

Det er da ingenting og kritisere deg for. Regjeringen derimot. Håper du får hamret ned et skikkelig beskrivende brev til regjeringen - selv om jeg er redd det bare blir oversett. De som sitter der har jo ingen problemer med å betale en tannlegetime eller ti, så da har vel ikke vanlige folk det heller :kjempesinna:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er da ingenting og kritisere deg for. Regjeringen derimot. Håper du får hamret ned et skikkelig beskrivende brev til regjeringen - selv om jeg er redd det bare blir oversett. De som sitter der har jo ingen problemer med å betale en tannlegetime eller ti, så da har vel ikke vanlige folk det heller :kjempesinna:

Det er vel bare Rødt og SV(?) på Stortinget som ønsker å gjøre tannehandling gratis, så her er det vel virkelig ingen som har forventet noe som helst av nåværende regjering. Ikke blir det bedre når det blir Høyre+FrP heller. Da blir det sikkert slutt på strømstøtte i tillegg. 

Anonymkode: fd00e...91a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvoran er det en skam at ikke tennene er dekket, når absolutt alt av kropp ellers er dekket?

Mye vil ha mer?

Anonymkode: 6659c...534

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det noen sinne innføres en tannhelsereform, vil det neppe bli slik at all tannbehandling vil bli dekket, slik enkelte innbiller seg. Sannsynligvis vil man få dekket akutt og nødvendig tannbehandling og rimeligste akseptable løsning (akseptabelt etter tann helsefaglige prinsipper, ikke pasientens subjektive oppfatning). Noe annet blir enormt kostbart.

Anonymkode: 55c24...bc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvoran er det en skam at ikke tennene er dekket, når absolutt alt av kropp ellers er dekket?

Mye vil ha mer?

Det er en skam at mange nordmenn ikke har råd til å gå til tannlege og få gjort enkle ting. Til slutt så blir det så ille at mange tenner må trekkes, å i mellomtiden så må man leve med uholdbare smerter. Hvorfor klarer andre land å gi en billigere tannhelsetjeneste til befolkningen? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er en skam at mange nordmenn ikke har råd til å gå til tannlege og få gjort enkle ting. Til slutt så blir det så ille at mange tenner må trekkes, å i mellomtiden så må man leve med uholdbare smerter. Hvorfor klarer andre land å gi en billigere tannhelsetjeneste til befolkningen? 

Andre land har gjerne dårligere velferdsordninger på andre områder. For eksempel vesentlig dårligere sykelønnsordning. Problemet er vel at nordmenn neppe ønsker å kutte i andre tilbud for å få billig/gratis tannbehandling.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg spør igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt sykt at tannhelse ikke er med innunder egenandel. Ja de er nå litt på glidd at alle frem til 27 år betaler kun 25% men det gjør og at det presser på skolehelsetannlegen for er ditt en må gå for å få til den prisen. Og der vi bor nå så ligger det 2 år etter på alle de de også er lovpålagt på under 18 år.

Virker ikke som de skjønner tannhelse også henger mye med resten av kroppen

Anonymkode: 14fb6...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns det er helt sykt at tannhelse ikke er med innunder egenandel. Ja de er nå litt på glidd at alle frem til 27 år betaler kun 25% men det gjør og at det presser på skolehelsetannlegen for er ditt en må gå for å få til den prisen. Og der vi bor nå så ligger det 2 år etter på alle de de også er lovpålagt på under 18 år.

Virker ikke som de skjønner tannhelse også henger mye med resten av kroppen

Anonymkode: 14fb6...1dd

Ventetiden blir ikke nødvendigvis så kort hvis Rødt får det som de vil. I partiprogrammet ønsker de å avvikle all privat tannhelsevirksomhet. Alternativet er selvsagt at alt blir offentlig, men de lovpålagte gruppene må fortsatt prioriteres.

Det blir sannsynligvis også mindre attraktivt å utdanne seg til tannlege dersom Rødt får det som de vil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo trukket tanna for mindre enn 2000.

Anonymkode: 0cd24...5a8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke land er dette? Som har billigere tannhelsetjeneste sett i forhold til innbyggernes inntekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kunne jo trukket tanna for mindre enn 2000.

Du tenker at folk som har dårlig råd skal trekke tann for tann når de får tannverk? Til slutt så risikerer de å ikke ha tenner igjen 😮 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...