Gå til innhold

Kjøpe en luftfukter eller luftrenser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sliter med mye statisk støt på meg og klær pga tørr luft, hva er best å skaffe meg av luftfukter og luftrenser? Jeg har penger til å kjøpe noe etter jul så vurderer å kjøpe en av de men vet ikke hva som er best. Vurderte luftfukter men så noen skrev en plass at da kan det komme mugg i rommet så jeg vet ikke :klo: 

Anonymkode: 9062e...b44

Verken luftfukter eller luftrenser hjelper mot statisk elektrisitet og støt. 
Tørr luft er sunt, å fukte inneluften på vinteren er å skade både inneklimaet og boligen med inventar. 
Bruk pengene dine på noe annet. Se på hvilke klær og sko du bruker, det er der «støt» oppstår.

Anonymkode: 40192...71b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å bruke klær av polyester, akryl og lignende. Ha gulvtepper i bomull eller ull. Bruk tøfler med skinnsåle. Bruk bittelitt tøymykner på ull som er statisk. 

Anonymkode: 49916...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Verken luftfukter eller luftrenser hjelper mot statisk elektrisitet og støt. 
Tørr luft er sunt, å fukte inneluften på vinteren er å skade både inneklimaet og boligen med inventar. 
Bruk pengene dine på noe annet. Se på hvilke klær og sko du bruker, det er der «støt» oppstår.

Det er ikke sunt med for tørr inneluft hverken vinter eller sommer. Bor i en ny leilighet og har hatt svært store problemer med tørre øyne og tørr hud. Mange runder med øyedråper hver dag uten at det hjalp så mye. Kjøpte Hydrogmeter for å sjekke luftfuktighet. Ekstremt tørt under 20 %luftfuktighet. Har kjøpt luftfukter, kostet ca 1800 kr.og øynene mine har blitt bra. Fukter en står på et lite bord i stua og skjønner ikke at det kan gi fuktproblemer. Angrer på at jeg ikke fukter en tidligere, da hadde jeg vært spart for mye plagrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Slutt å bruke klær av polyester, akryl og lignende. Ha gulvtepper i bomull eller ull. Bruk tøfler med skinnsåle. Bruk bittelitt tøymykner på ull som er statisk. 

Anonymkode: 49916...d58

Bruker ikke tøfler, går uten sokker. Har ikke gulvteppe heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

colargoal skrev (10 timer siden):

Det er ikke sunt med for tørr inneluft hverken vinter eller sommer. Bor i en ny leilighet og har hatt svært store problemer med tørre øyne og tørr hud. Mange runder med øyedråper hver dag uten at det hjalp så mye. Kjøpte Hydrogmeter for å sjekke luftfuktighet. Ekstremt tørt under 20 %luftfuktighet. Har kjøpt luftfukter, kostet ca 1800 kr.og øynene mine har blitt bra. Fukter en står på et lite bord i stua og skjønner ikke at det kan gi fuktproblemer. Angrer på at jeg ikke fukter en tidligere, da hadde jeg vært spart for mye plagrt

Disse nye leilighetene er særlig utsatt for tørr luft; tett konstruksjon og ventilasjonsanlegg. Hadde samme problem i min nye lelighet, for meg løste det seg med renser. Fukter kan gi problemer over tid, da det kan sette seg fukt/kondens i overflater. Dette er ikke alltid synlig for det blotte øyet. 

Anonymkode: 02cb2...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bruker ikke tøfler, går uten sokker. Har ikke gulvteppe heller 

Bruker du tøymykner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kombinasjon robotstøvsuger som gåt hver dag med en god luftrenser er det jeg foretrekker. Støv er det som gir fr verste plagene.

Anonymkode: b4ed9...82f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

colargoal skrev (10 timer siden):

Tørre øyne og tørr hud kommer ikke av tørr inneluft, det er en myte og feillæring. 
Tørre øyne får du av kroppslige endringer. Eller du har andre problemer i boligen som irriterer, som støv og muggsopper. 
Du kan gjerne innbille oss andre at øynene dine er bra av en luftfukter, placeboeffekten er det som har virket her. Eller du har aldri hatt tørre øyne. Er dette utredet av øyelege, eller bare selvdiagnostisert. 
Der er skrevet doktor oppgave på tørr luft og forsket på temaet, mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kombinasjon robotstøvsuger som gåt hver dag med en god luftrenser er det jeg foretrekker. Støv er det som gir fr verste plagene.

Anonymkode: b4ed9...82f

💯 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tørre øyne og tørr hud kommer ikke av tørr inneluft, det er en myte og feillæring. 
Tørre øyne får du av kroppslige endringer. Eller du har andre problemer i boligen som irriterer, som støv og muggsopper. 
Du kan gjerne innbille oss andre at øynene dine er bra av en luftfukter, placeboeffekten er det som har virket her. Eller du har aldri hatt tørre øyne. Er dette utredet av øyelege, eller bare selvdiagnostisert. 

Luftfukteren gjør at støvet ikke virvles opp så mye, så det er langt fra "placeboeffekten", som ikke finnes uansett, siden alle hadde blitt friske av medisiner om "placebo" virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sliter med tørre, smertefulle øyner og må opp og dryppe 1-3 ganger om natta. Har opplevd å bli bedre(på vinteren) hvis jeg drar til foreldrene mine, som bor ved kysten, i et eldre trehus. Selv bor jeg i nybygg 40m2 med balansert ventilasjon…

Anonymkode: 4c24d...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvpartikler i luften trekker til seg fukt. Er det lite partikler i luften blir luften fuktigere og renere. Verste støvsprederen er moderne ventilasjonsanlegg som er pålagt i alle nye leiligheter. Helsemyndighetene burde forby balansert ventilasjon. Men energisparing er viktigere enn alt annet, også mennesker tydeligvis.

Anonymkode: e5eca...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Støvpartikler i luften trekker til seg fukt. Er det lite partikler i luften blir luften fuktigere og renere. Verste støvsprederen er moderne ventilasjonsanlegg som er pålagt i alle nye leiligheter. Helsemyndighetene burde forby balansert ventilasjon. Men energisparing er viktigere enn alt annet, også mennesker tydeligvis.

Anonymkode: e5eca...94f

Enig. Den nye byggeskikken med tette bygg og balansert ventilasjon er best for energisparing og ikke menneskers helse. Jeg foretrekker gamle bygg som puster naturlig uten maskineri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...