Gå til innhold

Kjøpe en luftfukter eller luftrenser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med mye statisk støt på meg og klær pga tørr luft, hva er best å skaffe meg av luftfukter og luftrenser? Jeg har penger til å kjøpe noe etter jul så vurderer å kjøpe en av de men vet ikke hva som er best. Vurderte luftfukter men så noen skrev en plass at da kan det komme mugg i rommet så jeg vet ikke :klo: 

Anonymkode: 9062e...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg sliter med mye statisk støt på meg og klær pga tørr luft, hva er best å skaffe meg av luftfukter og luftrenser? Jeg har penger til å kjøpe noe etter jul så vurderer å kjøpe en av de men vet ikke hva som er best. Vurderte luftfukter men så noen skrev en plass at da kan det komme mugg i rommet så jeg vet ikke :klo: 

Du kan prøve å starte med å sette ut en stor bolle med vann å se om de hjelper litt på luften 

Anonymkode: a9513...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv en diffuser 🙂

Anonymkode: 50f79...e38

Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luftrenser hjelper ikke på tørr luft, men luftfukter gjør. Du må bare passe på at det ikke blir for fuktig, og at den ikke blir stående ubrukt med fuktighet oppi så det mugner. Noen luftfuktere måler fuktigheten mens andre gjør det ikke. Jeg har en enkel luftfukter og en fuktighetsmåler utenom. Nå er det 34% luftfuktighet her så kanskje jeg skal ta den fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Luftrenser hjelper ikke på tørr luft, men luftfukter gjør. Du må bare passe på at det ikke blir for fuktig, og at den ikke blir stående ubrukt med fuktighet oppi så det mugner. Noen luftfuktere måler fuktigheten mens andre gjør det ikke. Jeg har en enkel luftfukter og en fuktighetsmåler utenom. Nå er det 34% luftfuktighet her så kanskje jeg skal ta den fram...

Stemmer ikke. Luftrenser fjerner partikler/støv fra forurensing som gir tørr luft, i tillegg risikerer man ingenting med tanke på fukt og mugg som kan oppstå hvis man bruker luftfukter. Hadde så tørr luft i min forrige bolig at jeg hadde sprekker og sår på hender og lepper. Renser fikset det. 

Viktig å kjøpe luftrenser med god nok kapasitet, og det kan ta noen dager før man merker forskjell. Jeg lar min stå på nesten maks om natten (i stua), og har den på min på dagtid. Stor effekt. 

Anonymkode: 02cb2...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Stemmer ikke. Luftrenser fjerner partikler/støv fra forurensing som gir tørr luft, i tillegg risikerer man ingenting med tanke på fukt og mugg som kan oppstå hvis man bruker luftfukter. Hadde så tørr luft i min forrige bolig at jeg hadde sprekker og sår på hender og lepper. Renser fikset det. 

Viktig å kjøpe luftrenser med god nok kapasitet, og det kan ta noen dager før man merker forskjell. Jeg lar min stå på nesten maks om natten (i stua), og har den på min på dagtid. Stor effekt. 

Jeg har luftrensere i alle rom pga det kan komme røyk fra naboene, og det er ingen forskjell på lufttørrheten om de står på eller ikke. Men man får bort urenheter i lufta som man selvsagt kan få eksem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (38 minutter siden):

Jeg har luftrensere i alle rom pga det kan komme røyk fra naboene, og det er ingen forskjell på lufttørrheten om de står på eller ikke. Men man får bort urenheter i lufta som man selvsagt kan få eksem av.

Jeg hadde ikke eksem, og hadde veldig tørr hud i ansiktet som er typisk for vinter og tørr luft. Plantene hadde det heller ikke bra. Hadde ikke tørr hud så lenge jeg bruker renseren. Noen rensere er bedre/dårligere, og det er først og fremst hvorvidt symptomer endrer seg, ikke målinger som er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvor stor er leiligheten din? 

Det du kan gjøre er å kjøpe en luftrenser, prøve den i 2 uker, og bytte den inn i luftfukter hvis du ser at det ikke fungerer. Husk også at det å bruke tøymykner er gull for å unngå statiske klær, og at det å gå med tøfler med gummisåle kan gi voldsomme støt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme mugg om lufta ikke får sirkulert, typisk er jo om sofaen feks står inntil veggen. Eller på soverommet der senga står inntil veggen. Derfor skal det også luftes selv på vinteren. Ser på måleren her at ute er luftfuktigheten på 73%, mens inne er den kun 22%. Så jeg skal starte luftfukteren min. Det er kaldt ute nå, og jeg fyrer. Blir ekstra tørt inne da.

Anonymkode: 95299...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts, hvor stor er leiligheten din? 

Det du kan gjøre er å kjøpe en luftrenser, prøve den i 2 uker, og bytte den inn i luftfukter hvis du ser at det ikke fungerer. Husk også at det å bruke tøymykner er gull for å unngå statiske klær, og at det å gå med tøfler med gummisåle kan gi voldsomme støt. 

Glemte å skrive; det er åpent kjøp hos både Power og Elkjøp, så da kan du bytte/returnere så lenge du har originalemballasje. Jeg har denne renseren, meget bra. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-600-luftrenser-epo60571dg-gra/822498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde ikke eksem, og hadde veldig tørr hud i ansiktet som er typisk for vinter og tørr luft. Plantene hadde det heller ikke bra. Hadde ikke tørr hud så lenge jeg bruker renseren. Noen rensere er bedre/dårligere, og det er først og fremst hvorvidt symptomer endrer seg, ikke målinger som er viktig. 

Uansett hva du sier så er ikke renset luft noe fuktigere enn skitten. Om symptomer endrer seg så er det fordi det er renere luft, ikke fordi det er fuktigere luft, og det kan du måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 minutt siden):

Uansett hva du sier så er ikke renset luft noe fuktigere enn skitten. Om symptomer endrer seg så er det fordi det er renere luft, ikke fordi det er fuktigere luft, og det kan du måle.

Det er ikke fukten det går på, det er svevestøvet. Dette støvet blir ekstra ille om vinteren, og påvirker inneklimaet med tørr luft. Derfor er luftrenser effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke fukten det går på, det er svevestøvet. Dette støvet blir ekstra ille om vinteren, og påvirker inneklimaet med tørr luft. Derfor er luftrenser effektivt. 

Ja det er jo det jeg også sier, at luftrenser fjerner forurensninger, den gjør ikke lufta fuktigere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maia70 skrev (1 time siden):

Ja det er jo det jeg også sier, at luftrenser fjerner forurensninger, den gjør ikke lufta fuktigere....

Poenget er at det er svevestøv som gir tørr luft om vinteren, og derfor er det luftrenser som er et godt valg for godt inneklima. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Poenget er at det er svevestøv som gir tørr luft om vinteren, og derfor er det luftrenser som er et godt valg for godt inneklima. 

Det er ikke det, og nå er jeg lei av denne diskusjonen. Du blokkerer jo helt.

https://viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/hvorfor-er-det-sa-tort-om-vinteren-og-hva-kan-man-gjore-med-det/

https://www.philips.no/c-e/ho/artikler/luftbehandling/tips-luftbehandling/toerr-luft-inne-symptomer-pa-toerr-luft.html

https://bedre-inneklima.no/ventilasjon-og-torr-luft/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (13 minutter siden):

"Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) opplyser at det som oppleves som tørr luft ofte skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv lastet med kjemi"

"Mange eksperter råder til varsomhet ved bruk av luftfuktere, på grunn av den store sopp- og råtefaren det kan innebære å bruke slike. "

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/5-tips-mot-torr-inneluft/#:~:text=Tørrmopping og støvsuging vil hjelpe,20 prosent ikke er skadelig.

Luftrenser reduserer/fjerner slik luftforurensing. 

Og sånn kan vi jo fortsette da ;) 

Igjen, jeg har hatt ekstremt god effekt av min luftrenser for tørr luft om vinteren, og jeg må få lov til å dele den delen av løsningen uten å bli beskyldt for å "blokkere". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) opplyser at det som oppleves som tørr luft ofte skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv lastet med kjemi"

"Mange eksperter råder til varsomhet ved bruk av luftfuktere, på grunn av den store sopp- og råtefaren det kan innebære å bruke slike. "

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/5-tips-mot-torr-inneluft/#:~:text=Tørrmopping og støvsuging vil hjelpe,20 prosent ikke er skadelig.

Luftrenser reduserer/fjerner slik luftforurensing. 

Og sånn kan vi jo fortsette da ;) 

Igjen, jeg har hatt ekstremt god effekt av min luftrenser for tørr luft om vinteren, og jeg må få lov til å dele den delen av løsningen uten å bli beskyldt for å "blokkere". 

Støvet oppleves som tørr luft, det er ikke tørr luft. Svevestøvet kommer av tørr luft, fordi det blir lettere virvlet opp når lufta er tørr.

Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) opplyser at det som oppleves som tørr luft ofte skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv lastet med kjemi, og at en innendørs relativ luftfuktighet mellom 10 og 20 prosent ikke er skadelig.

Så de anbefaler faktisk ikke å øke luftfuktigheten, de anbefaler å fjerne svevestøvet, noe som ikke øker luftfuktigheten.

Oppfattelsen av tørr luft henger også sammen med støvinnholdet i luften. Man kan kompensere for noe ved godt renhold.

Legg merke til  ordene oppfattelse og opplevelse.

Du har ikke god effekt av luftrenseren for tørr luft, du har god effekt av den for svevestøv. Det at den gjør lufta fuktigere er feilinformasjon, det er umulig for et tørt filter å tilføre lufta fuktighet, og det å fjerne støv gjør ikke lufta fuktigere, det gjør den bare renere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...