AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:22 #1 Del Skrevet onsdag kl 23:22 Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:39 #2 Del Skrevet torsdag kl 05:39 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Finn boligen, del 50/50. Han låner i bank, ikke av deg! Anonymkode: 83c23...01d 22 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:45 #3 Del Skrevet torsdag kl 05:45 Ikke la han låne av deg, han låner av banken. Og ha ting skriftlig i forhold til arv og erstatning , hvis det blir slutt Anonymkode: 6420f...4b4 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:00 #4 Del Skrevet torsdag kl 06:00 Jeg hadde helt klart gjort 50/50 og han hadde lån i banken. Om absolutt nødvendig kan du stille som kausjonist før han. Anonymkode: 276ad...4c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:12 #5 Del Skrevet torsdag kl 06:12 En godt voksen mann uten barn som ikke har greid å spare opp mer enn 200 000 gjennom livet ville jeg aldri lånt penger til. Anonymkode: d2ea3...39d 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:48 #6 Del Skrevet torsdag kl 06:48 Jeg ville foreslått en litt mindre eierbrøk til han. At du eier 60% og han 40% f.eks. Om han vil eier 50% litt senere i løypa kan han kjøpe de siste 10% av deg. Anonymkode: cd9f2...f19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:02 #7 Del Skrevet torsdag kl 07:02 Har han leid hos deg til nå? To år sammen er altfor lite til å låne ham penger. Det kan være jeg hadde foreslått at jeg kjøpte huset, og at han betalte leie til meg fortsatt. Og hvis han ville, kunne han betalt ekstra til egen konto hvor han kunne spare opp så han hadde råd til å kjøpe seg inn. Ellers kan dere kjøpe sammen, men at han tok opp lån i banken. Har du snakket med ham om hva han mener? Anonymkode: e9eb3...5af 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:03 #8 Del Skrevet torsdag kl 07:03 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville foreslått en litt mindre eierbrøk til han. At du eier 60% og han 40% f.eks. Om han vil eier 50% litt senere i løypa kan han kjøpe de siste 10% av deg. Anonymkode: cd9f2...f19 Er jo ogå en god idé Anonymkode: e9eb3...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:14 #9 Del Skrevet torsdag kl 07:14 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Kan du beholde leiligheten slik at du eventuelt kan flytte tilbake dit hvis det skulle bli slutt? Ikke lån ham penger. Han må låne i banken. Anonymkode: 61f1b...ec2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet torsdag kl 07:22 #10 Del Skrevet torsdag kl 07:22 Hadde ikke lånt ham pengene hvis jeg var deg. Du trenger sikkerheten og kan ikke risikere å tape pengene. Husk også at hvis han skulle ha lånt 3-4 mill av deg så har han kanskje ikke betalt alt tilbake før du er i pensjonsalder. Bedre at han bruker 30 år på nedbetaling til banken enn til deg. Dere bør sjekke med banker først sånn så finansieringsbevis er i orden og dere vet hvor dyre boliger dere kan se på. Er ikke sikkert han får låne så mye som 4 mill. Vurder om du vil være kausjonist, som foreslått over. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:22 #11 Del Skrevet torsdag kl 07:22 Han er 44 år og har kun 200 000,- i banken. Jeg hadde aldri gitt privat lån til noen som har såpass liten evne til å spare. Han får låne i banken, som de fleste andre. Anonymkode: e770e...73e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet torsdag kl 07:30 #12 Del Skrevet torsdag kl 07:30 (endret) Det er vel han som vil ha problemer med å få lån med bare 200 000 i egenkapital, men det kommer jo an på prisen der dere bor. Han vil maks få 1.8 mill i lån med begrensninger i egenkapital. KJøp noe 50/50 så blir det ikke noe tull med deling hvis det skjærer seg, la han betjene sitt eget lån og du casher ut kostnaden. Endret torsdag kl 07:30 av NakenPanda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:39 #13 Del Skrevet torsdag kl 07:39 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Hvis det er hans idé å låne av deg, ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte bolig sammen med ham. Anonymkode: 98fa1...969 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:42 #14 Del Skrevet torsdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): En godt voksen mann uten barn som ikke har greid å spare opp mer enn 200 000 gjennom livet ville jeg aldri lånt penger til. Anonymkode: d2ea3...39d Er det vanlig at alle går rundt og vasser i penger? Hvor får KG denne idéen fra? 200 000 i egenkap. er da ikke så verst. Kan jo hende han har andre eiendeler av verdi eller har prioritert å betale ned gjeld istedenfor å spare alt. Men alle på KG har vel topplederjobb og millionlønn. Men ts, ikke lån han dine penger. Han må låne av bank. Anonymkode: 98fa1...969 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:49 #15 Del Skrevet torsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det vanlig at alle går rundt og vasser i penger? Hvor får KG denne idéen fra? 200 000 i egenkap. er da ikke så verst. Kan jo hende han har andre eiendeler av verdi eller har prioritert å betale ned gjeld istedenfor å spare alt. Men alle på KG har vel topplederjobb og millionlønn. Men ts, ikke lån han dine penger. Han må låne av bank. Anonymkode: 98fa1...969 Han er en 44 år gammel mann som jobber. Jeg hadde 200 000 kr i egenkapital da jeg som 24-åring var ferdig med mastergrad. Dette var penger jeg har tjent via sommerjobb og deltidsjobb fra jeg var 15 år gammel. Men jeg var veldig opptatt av å kunne komme meg inn på boligmarkedet så tidlig som mulig. Anonymkode: 4823a...db4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:52 #16 Del Skrevet torsdag kl 07:52 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det vanlig at alle går rundt og vasser i penger? Hvor får KG denne idéen fra? 200 000 i egenkap. er da ikke så verst. Kan jo hende han har andre eiendeler av verdi eller har prioritert å betale ned gjeld istedenfor å spare alt. Men alle på KG har vel topplederjobb og millionlønn. Men ts, ikke lån han dine penger. Han må låne av bank. Anonymkode: 98fa1...969 Når man er 44 år er 200 000,- lite, når man ikke eier bolig og pengene er bundet opp i det. 200 000,- er omlag 10000 i året fra man er 20 år. Det er under 1000,- i mnd. til sparing. Det er svært lite. Anonymkode: e770e...73e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:56 #17 Del Skrevet torsdag kl 07:56 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Ikke lån ham penger, det kan ta årevis og lange kamper før du får igjen penger som privatperson Anonymkode: ad49f...ff7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:59 #18 Del Skrevet torsdag kl 07:59 Du må ikke finne på å låne han penger privat! Han må låner penger i banken. For du får heller ha en større eierandel for at dere skal ha bolig i den prisklassen, for det virker som det er han som vil begrense dere. Og! Finn en bolig slik at du evt kan kjøpe han ut dersom det blir brudd mellom dere slik at du ikke må flytte (igjen) med barna. Anonymkode: f644d...0c5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:24 #19 Del Skrevet torsdag kl 08:24 Syntes det var et godt forslag lenger oppe her om at du kan beholde leiligheten du har i dag, og evt leie den ut? Så kan dere finne en bolig som han har råd til å kjøpe en grei eierandel i (trenger ikke være 50/50). Han burde låne av banken. Anonymkode: a2f3b...1e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:37 #20 Del Skrevet torsdag kl 08:37 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er det vanlig at alle går rundt og vasser i penger? Hvor får KG denne idéen fra? 200 000 i egenkap. er da ikke så verst. Kan jo hende han har andre eiendeler av verdi eller har prioritert å betale ned gjeld istedenfor å spare alt. Men alle på KG har vel topplederjobb og millionlønn. Men ts, ikke lån han dine penger. Han må låne av bank. Anonymkode: 98fa1...969 Det nevnes ingen andre eiendeler, og betalt ned gjeld? Om han har hatt gjeld han har måttet betale ned er jo det et enda sterkere faresignal. Å kun ha 200 000 når man er 44 er veldig lite for et voksent menneske i jobb. Og hvordan skal denne personen greie å betale ned et lån, når han tydeligvis har mindre enn en tusenlapp til overs til sparing/lånebetaling i måneden? Anonymkode: d2ea3...39d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå