Gå til innhold

Fremtidsfullmakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre er godt over 80, og ønsker at jeg får mulighet til å følge opp økonomien deres ift betaling av regninger mm i nettbank når de selv syns dette blir vanskelig. De klarer det foreløpig helt fint selv, men vil ordne dette nå.

Jeg leser at de kan legge meg til som disponent i nettbanken, ettersom vi har samme bank. Det bør vel være en god løsning? 

Eller bør det tegnes en fremtidsfullmakt? Hva er evt fordelen med det? 

Anonymkode: 918ed...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelen er når en gang i fremtiden dine foreldre ikke lenger er i stand til å ta beslutninger til det beste for seg selv. 

Da vil det settes inn en verge. Med en fremtidsfullmakt kan foreldrene bestemme at du skal være verge. 

Anbefaler å la en advokat ordne fullmakten. Særlig om det er flere etterkommere eller livsarvinger.

Og ikke vent. Min mor ordnet med fremtidsfullmakt uka før hun fikk slag, gjorde alt mye lettere i etterkant for meg ta vare på økonomien hennes. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 timer siden):

Fordelen er når en gang i fremtiden dine foreldre ikke lenger er i stand til å ta beslutninger til det beste for seg selv. 

Da vil det settes inn en verge. Med en fremtidsfullmakt kan foreldrene bestemme at du skal være verge. 

Anbefaler å la en advokat ordne fullmakten. Særlig om det er flere etterkommere eller livsarvinger.

Og ikke vent. Min mor ordnet med fremtidsfullmakt uka før hun fikk slag, gjorde alt mye lettere i etterkant for meg ta vare på økonomien hennes. 

Takk for svar. Jeg tenker jeg får tatt vare på økonomien som disponent på kontoer? Eller tenker du vedr salg av bolig og evt annet? Hva slags annet da?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke blande inn fremtidsfullmakt i det som skjer nå.

Fremtidsfullmakten er for fremtiden, dersom de på ett tidspunkt på grunn av sykdom eller skade ikke lenger kan gi fullmakter, eller ta beslutninger for seg selv.  Dette bør dere absolutt ordne med, og gjerne så fort som mulig, men det har ingenting med dagens situasjon å gjøre.

For dagens situasjon er det godt nok å stå som disponent i nettbanken.
Da kan du hjelpe dem med å betale regninger, sette opp autogiroavtaler, holde oversikt, handle for dem uten å legge ut osv.
Jeg anbefaler også fullmakt til apotek, og at du blir lagt til som disponent på HelseNorge.no, for å følge opp medisiner, timeavtaler innen helsevesenet, forenkle kontakt med fastlege osv.

Anonymkode: 987ce...dc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for svar. Jeg tenker jeg får tatt vare på økonomien som disponent på kontoer? Eller tenker du vedr salg av bolig og evt annet? Hva slags annet da?

TS

https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/vergemal/fremtidsfullmakt/2021-skjema/fremtidsfullmakt-eksempel.pdf

I lenken over vil du få se et eksempel på en fremtidsfullmakt, og hva den kan dekke.   En fremtidsfullmakt handler vanligvis om mer enn daglig økonomi.

Det er mye du sikkert gjør for dem i dag, som du ikke tenker på handler om at de gir deg en midlertidig fullmakt.  (De spør om du kan gjøre noe for dem= de gir deg midlertidig fullmakt til å utføre handlingen)
For eksempel om noe så enkelt som å gi deg tilgang til skattemelding, sende inn søknader, klage på søknader, opprette eller avslutte et abonnement, ordne med julegaver/nursdagsgaver, eller til det mer kompliserte som å selge bolig, fritidsbolig osv.

Alt som dine foreldre i det daglige gir deg midlertidig fullmakt til nå, men som de ikke kan gi fullmakt til dersom de blir kognitivt svekket i fremtiden, bør og må inn i en fremtidsfullmakt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mine foreldre er godt over 80, og ønsker at jeg får mulighet til å følge opp økonomien deres ift betaling av regninger mm i nettbank når de selv syns dette blir vanskelig. De klarer det foreløpig helt fint selv, men vil ordne dette nå.

Jeg leser at de kan legge meg til som disponent i nettbanken, ettersom vi har samme bank. Det bør vel være en god løsning? 

Eller bør det tegnes en fremtidsfullmakt? Hva er evt fordelen med det? 

En fremtidsfullmakt trer ikke i kraft før en person ikke kan ta vare på seg selv. Det vil jeg anbefale å få ordnet, men vil altså ikke ha noen effekt nå så lenge de klarer seg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi selv sette opp en fremtidsfullmakt, som vi signerer hos advokat? Vi vet hvordan vi evt ønsker at den skal se ut.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan vi selv sette opp en fremtidsfullmakt, som vi signerer hos advokat? Vi vet hvordan vi evt ønsker at den skal se ut.

TS

Ja. Du trenger egentlig ikke å gå til advokat heller, bare fullmakten er signert av to uavhengige vitner.

Anonymkode: c3ad7...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Fremtidsfullmakten må oppfylle enkelte formkrav (se eksempelet som lenket til over), og som bruker over her sier, signatur må bevitnes av to uavhengige personer.  Utover det er det ingen problemer med å sette den opp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeger 50 og har opprettet fremtidsfullmakt for meg selv, slik at mine barn kan ta avgjørelser på vegne av meg den dagen jeg ikke selv kan gjøre dette. Og de kan skje fortere enn man aner.  Min samboer på 55 fikk slag for et par år siden, noe som kan skje alle. Eller bli påkjørt og alvorlig hjerneskadet. 

Grunnen til at min samboer ikke er min fullmaktshaver er fordi den dagen jeg ikke kan passe på meg selv, så er det stpr sjanse for at heller ikke han er samtykkekompetent. Jeg benyttet bankens løsning som samarbeidet med Justify. En meget enkel og grei løsning som fikk meg til å tenke over ting jeg ikke haffe gjort uten deres veiviser. 

Nå jobber jeg med å få min mor til å gå inn på samme løsning. Uten fremtidsfullmakt vil ikke jeg og mine søsken kunne selge hennes lelilghet om hun bli dement og ikke kan bo hjemme lenger. 

Anonymkode: e9aba...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kan bli dyrt. Foreldrene mine kontaktet advokat for å ordne fremtidsfullmakt, og det kostet over 10 000 kr.

Anonymkode: 97e0c...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte bare en mal og fikk to vitner til å signere. Om mamma skulle bli dement (hun er dessverre på god vei, noen år siden vi opprettet) så kan jeg ordne opp i alt på hennes vegne. Vi kan selge eller leie ut leiligheten om hun etter hvert må på hjem, avslutte abonnement, betale regninger, hente medisiner osv. Halvsøsteren min har fullmakt for faren vår. En bankfullmakt gir deg ikke rett til å disponere alle hennes midler, eller mulighet til å ordne andre ting. Vet ikke om det er mulig å sette deg opp som frivillig verge allerede?

Anonymkode: 2cc69...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vær obs på at det kan bli dyrt. Foreldrene mine kontaktet advokat for å ordne fremtidsfullmakt, og det kostet over 10 000 kr.

Vi betalte «kun» 3.000 hos Advokat i Trondheim

Anonymkode: 769b3...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har dem blitt lurt. Dem har som regel standard skjema, bytter bare ut navn. Så 10 000 for dette er rett og slett ett ran.

Tips, mange som er fagorganiserte her, mulig dere har gratis advokat fra dem. 

Anonymkode: 023f8...21c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi betalte «kun» 3.000 hos Advokat i Trondheim

Anonymkode: 769b3...fa8

Jeg også. Skulle vi hatt toveis (mellom gjensidig mellom meg og mann/ samboer f.eks) så kostete dette ca 5 000 tror jeg. 

Anonymkode: e9aba...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har fått gode svar over her, og jeg håper du tar dem til deg. For disse to tingene er helt ulike og regulerer helt ulike situasjoner. Som disponent kan du her og nå foreta ting i nettbanken som foreldrene dine ønsker at du skal foreta deg, nettopp fordi de er i stand til å ønske seg at du gjør det for dem. Som disponent har du ikke lov til å ta valg på deres vegne bare fordi du synes de virker fornuftige og i tråd med deres interesser.

Fremtidsfullmakten har null realitet så lenge de er i friske og oppegående. Den dagen de (eventuelt) mister rettslig handleevne, derimot, er det da du som trer inn og overtar rett og plikt til å ivareta deres interesser på de områdene dere har avtalt. Både i banken og forøvrig. Da skal du handle i tråd med deres interesser (både økonomisk og ellers), og for en som er langt fremskredent dement trenger jo ikke interesser heller å være synonymt med deres ønsker. Har du ikke en slik fremtidsfullmakt vil de heller ved behov få oppnevnt en verge, og det å være disponent på noen kontoer vil da være helt verdiløst. De rår jo ikke over pengene selv, og kan ikke da gi deg noen fortløpende rett til å ha tilgang til dem. 

Å være disponent, og tenke at "da har jeg jo alle tilganger", er noe veldig mange brenner seg på. Unngå det. 

Du kan fint sette opp fremtidsfullmakt selv, det finnes gode maler og formkravene er forholdsvis enkle. Det er langt vanligere at folk brenner seg ved å avgrense fremtidsfullmakten for mye enn at de brenner seg ved å gjøre den for generell. En veldig vid og generell fullmakt forutsetter selvfølgelig full tillit mellom fullmaktsgiver og (fremtids)fullmektig. Men har man det, da er det lurt å sørge for at man gis vide fullmakter.

Anonymkode: 89d73...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fått mange gode svar, takk!

Spørsmål; begge mine foreldre lever og de er gift. Må jeg tegne en fullmakt på dem hver? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spørsmål; begge mine foreldre lever og de er gift. Må jeg tegne en fullmakt på dem hver? 

TS

Ja :) Begge må tegne hver sin fullmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS

Jepp! Men de kan godt være praktisk talt likelydende. 

Jeg vil også bare nevne en annen mulighet: Det går fint an at man utformer fullmaktene sånn at de i første omgang velger hverandre som fullmektig. Hvis pappa ikke lenger er i stand til å ivareta egne interesser skal mamma gjøre det og motsatt i mammas fullmakt. Så skriver man at hvis fullmektigen blir forhindret eller ikke lenger er i stand til å ivareta fullmaktsgivers interesser (f.eks. ved at begge blir demente eller at den som fortsatt er «med» faller fra), da skal du tre inn som ny fullmektig. I så fall skal du først bli fullmektig i det øyeblikk de to, til sammen, ikke lenger er i stand til å passe på seg selv. Dette med å ta inn en slags alternativ fullmektig, hvis den første ikke kan ta over lenger, står i vergemålsloven paragraf 79 tredje ledd. 

Det er ikke gitt at det er den beste løsningen, selvfølgelig. Det kan være slitsomt for et annet gammelt menneske å ha et sånt ansvar i tillegg til ansvaret for seg selv. Man risikerer også at det er ekstra belastende, som partner gjennom flere tiår, å ta vanskelige avgjørelser om den man bor med. Det gjelder kanskje særlig de avgjørelsene som går på tvers av det en kognitivt svekket partner selv vil (men som er lure/nødvendige). Samtidig er det jo mange voksne par som føler mer selvstendighet og tilfredshet ved å, som enhet, klare seg selv så lenge som mulig. Utfylle hverandre hvis den ene sliter fysisk og den andre kognitivt. 

Det vurderer dere best selv. Vi har valgt at jeg, som sønn, går direkte inn. Så er den andre forelderen min nr. 2 på listen hvis det mot formodning skulle skje noe med meg før det skjer noe med dem. Neppe aktuelt, men vi så få grunner til å la være når alternativet er en helt fremmed. Ville uansett bare nevne at dette også er mulig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jepp! Men de kan godt være praktisk talt likelydende. 

Jeg vil også bare nevne en annen mulighet: Det går fint an at man utformer fullmaktene sånn at de i første omgang velger hverandre som fullmektig. Hvis pappa ikke lenger er i stand til å ivareta egne interesser skal mamma gjøre det og motsatt i mammas fullmakt. Så skriver man at hvis fullmektigen blir forhindret eller ikke lenger er i stand til å ivareta fullmaktsgivers interesser (f.eks. ved at begge blir demente eller at den som fortsatt er «med» faller fra), da skal du tre inn som ny fullmektig. I så fall skal du først bli fullmektig i det øyeblikk de to, til sammen, ikke lenger er i stand til å passe på seg selv. Dette med å ta inn en slags alternativ fullmektig, hvis den første ikke kan ta over lenger, står i vergemålsloven paragraf 79 tredje ledd. 

Det er ikke gitt at det er den beste løsningen, selvfølgelig. Det kan være slitsomt for et annet gammelt menneske å ha et sånt ansvar i tillegg til ansvaret for seg selv. Man risikerer også at det er ekstra belastende, som partner gjennom flere tiår, å ta vanskelige avgjørelser om den man bor med. Det gjelder kanskje særlig de avgjørelsene som går på tvers av det en kognitivt svekket partner selv vil (men som er lure/nødvendige). Samtidig er det jo mange voksne par som føler mer selvstendighet og tilfredshet ved å, som enhet, klare seg selv så lenge som mulig. Utfylle hverandre hvis den ene sliter fysisk og den andre kognitivt. 

Det vurderer dere best selv. Vi har valgt at jeg, som sønn, går direkte inn. Så er den andre forelderen min nr. 2 på listen hvis det mot formodning skulle skje noe med meg før det skjer noe med dem. Neppe aktuelt, men vi så få grunner til å la være når alternativet er en helt fremmed. Ville uansett bare nevne at dette også er mulig.

Takk for gode råd. Men vil ikke min mor, uten fremtidsfullmakt, kunne ta avgjørelser på vegne av min far? Jeg vil aldri overprøve noen av dem, og kreve at fremtidsfullmakten trer i kraft, så lenge en av dem lever i beste velgående. De kjenner hverandre aller best.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...