AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:03 #1 Del Skrevet onsdag kl 23:03 dersom man arver 6-7 mill.. har en gjeld på 500.000 som er statens lånekasse.. inntekt på ca 42750 kr i mnd. ingen egenkapital fra før arv på 6-7 mill. hvor mye lån tror dere jeg kan få til å kjøpe bolig? Anonymkode: d5ae2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet torsdag kl 02:20 #2 Del Skrevet torsdag kl 02:20 Du har jo med arven mye egenkapital. Jeg ville tro du ikke trenger mye lån. Sjekk laanekalkulator.no og prøv ulike kombinasjoner. Kommer an på hvor du ønsker å bo, men jeg anbefaler å vurdere noe med mulighet til utleie. Det er fleksibelt og gir en grei ekstra inntekt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet torsdag kl 04:40 #3 Del Skrevet torsdag kl 04:40 Bruk en lånekalkulator. Du må legge inn infoen du nevner, pluss antall barn, biler (og noen ganger hytter) og om du har medlåntaker. Kjøper du bolig med utleie får du en ekstrajobb med på kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:49 #4 Del Skrevet torsdag kl 04:49 Ved så mye å arve trenger en vel ikke låne så mye? Der vi bor hadde du ved den arvet sittet gjeldskrise og med fort 3 til 5 millioner igjen Anonymkode: 42f50...d4d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:04 #5 Del Skrevet torsdag kl 05:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): dersom man arver 6-7 mill.. har en gjeld på 500.000 som er statens lånekasse.. inntekt på ca 42750 kr i mnd. ingen egenkapital fra før arv på 6-7 mill. hvor mye lån tror dere jeg kan få til å kjøpe bolig? Anonymkode: d5ae2...51f Hvis du arver 7 mill og har 500.000 i gjeld, er det bare å betale gjelda og kjøpe en bolig som koster inntil 6 mill. Ingen grunn til å ta opp boliglån. Anonymkode: 130e5...020 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:56 #6 Del Skrevet torsdag kl 12:56 Det er ikke alle plasser i landet man får en enebolig eller leilighet for den del for 7 mill. Prøv en lånekalkulator. Har jo mye å si om du er enslig eller ikke. Ville ikke betalt ned studielånet. Anonymkode: db455...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet torsdag kl 13:01 #7 Del Skrevet torsdag kl 13:01 Veldig dumt å makse lån. Begrens deg, er mitt råd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:14 #8 Del Skrevet torsdag kl 13:14 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du arver 7 mill og har 500.000 i gjeld, er det bare å betale gjelda og kjøpe en bolig som koster inntil 6 mill. Ingen grunn til å ta opp boliglån. Anonymkode: 130e5...020 Studielån bør man ikke betale ned, siden det kan ettergis om man feks skulle bli ufør. Så det er det siste lånet man bør ha igjen å nedbetale. Anonymkode: 8dedb...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:26 #9 Del Skrevet torsdag kl 14:26 Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:12 #10 Del Skrevet torsdag kl 17:12 Noen? Anonymkode: d5ae2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:25 #11 Del Skrevet torsdag kl 17:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f Hvorfor skal du ha lån om du kan cache ut et hus på 6 mill? Her jeg bor ville du fått en ganske stor enebolig for den summen. Alternativt vil du ut fra inntekt kjapt kunne fått 2,5-3 mill i lån, og kunne kjøpt bolig for 8,5-9 mill inkl EK Det du må tenke på er at jo større bolig, jo dyrere kommunalavgifter, forsikring, eiendomsskatt, med strøm, og vedlikehold også. Og de må dekkes av inntekten din Anonymkode: bdde5...97f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:38 #12 Del Skrevet torsdag kl 17:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke alle plasser i landet man får en enebolig eller leilighet for den del for 7 mill. Prøv en lånekalkulator. Har jo mye å si om du er enslig eller ikke. Ville ikke betalt ned studielånet. Anonymkode: db455...636 Hvor i landet får man ikke kjøpt leilighet for 7 mill? Anonymkode: 25e43...6ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:10 #13 Del Skrevet torsdag kl 18:10 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f Hva skal du med lån hvis du casher ut boligen? Anonymkode: 3e511...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:11 #14 Del Skrevet torsdag kl 18:11 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f 3 millioner er nesten 6 ganger inntekten din. Det får du ikke. Jeg ser det også som lite sannsynlig at du får 5x inntekt med såpass lav inntekt. Selv om du har masse egenkapital, så skal du jo også ha betjeningsevne på lånet du tar opp. Anonymkode: 89cc7...741 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet torsdag kl 21:24 #15 Del Skrevet torsdag kl 21:24 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f Hvorfor skal du kjøpe en leilighet til 6 mill og ta opp et lån på tre millioner når du har 6 millioner i egenkapital? Rimelig idiotisk å ha et lån med 5,5% rente når du såvidt får 5% rente på sparekontoen… Men du kan sikkert kjøpe noe til 8 mill uten problemer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:51 #16 Del Skrevet torsdag kl 21:51 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hvis jeg kjøper et hus til 6 da( casher ut) hvor mye lån vil dere tro jeg kan få da? Spør mest av nysgjerrighet, ingen planer om å bo meg i hjel. men ville jeg feks fått et huslån på 2 - 3 mill? tjener 513.000 i året. Anonymkode: d5ae2...51f Arven hjelper deg ikke all verden inform av å skulle ta opp høyre lån. Den nye ek grensen er 10%, 10% av hva lønnen din gir deg lån på. Du tjener ikke all verden så gitt at du ikke har andre lån en nevnt, barn eller bil. Så vil du kunne låne til bolig omlag 1,5 -2,3 mil - for og låne beløpet trenger du min 150 til 230 000 i ek. Som du ser påvirker ikke arven selve låne, sett bort fra at du kan ta fra arven for å oppfylle egenkapitalkravet. Men arven påvirker hvor mye du totalt kan og ønsker å kjøpe bolig for. Anbefaler ikke å bruke opp hele arven på en styk bolig, da har du lagt alle korta i en kurv. Sett noe bort i fond,aksjer. Se om det kan være aktuelt å invistere i utleie. Sørg for at du også har en rikelig privat buffer. Anonymkode: dda99...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:57 #17 Del Skrevet torsdag kl 21:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arven hjelper deg ikke all verden inform av å skulle ta opp høyre lån. Den nye ek grensen er 10%, 10% av hva lønnen din gir deg lån på. Du tjener ikke all verden så gitt at du ikke har andre lån en nevnt, barn eller bil. Så vil du kunne låne til bolig omlag 1,5 -2,3 mil - for og låne beløpet trenger du min 150 til 230 000 i ek. Som du ser påvirker ikke arven selve låne, sett bort fra at du kan ta fra arven for å oppfylle egenkapitalkravet. Men arven påvirker hvor mye du totalt kan og ønsker å kjøpe bolig for. Anbefaler ikke å bruke opp hele arven på en styk bolig, da har du lagt alle korta i en kurv. Sett noe bort i fond,aksjer. Se om det kan være aktuelt å invistere i utleie. Sørg for at du også har en rikelig privat buffer. Anonymkode: dda99...5e9 Rettelse : du hadde 500k i eksisterende gjeld. Max belåning til bolig blir derfor 513 000*5 = 2 565 000 - eksisterende gjeld 500 000 = 2 065 000 i max belåning til bolig. Men egentlig ikke så viktig hva du max lovlig kan få utdelt i lån, du har for lav lønn ( betjeningsevne) til å håndtere max belåning. Det er derfor ikke såå aktuelt. Anonymkode: dda99...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet torsdag kl 21:59 #18 Del Skrevet torsdag kl 21:59 Var planen din å ta opp maximalt lån der du brukte "penger på konto" som sikkerhet for lånet, og så i etterkant bruke opp pengene på noe annet? Siden det er uaktuelt å bruke dem til å kjøpe bolig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:58 #19 Del Skrevet torsdag kl 22:58 Beloved skrev (58 minutter siden): Var planen din å ta opp maximalt lån der du brukte "penger på konto" som sikkerhet for lånet, og så i etterkant bruke opp pengene på noe annet? Siden det er uaktuelt å bruke dem til å kjøpe bolig? Hvis penger på konto er sikkerhet for et lån, blir pengene sperret og kan ikke brukes til noe som helst. Anonymkode: 09e09...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå