Gå til innhold

Tar du tilbake venner som kuttet kontakt da du trengte de som mest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har samme erfaring. Hun ble veldig selvopptatt og selvsentrert. Hadde løsningen på alt og ble sur når jeg ikke gjorde alt hun sa, som skulle gjøre meg helt frisk. Ble voldsomt og umulig å ha et vennskap tilslutt. 

Tviler på at folk avslutter lange vennskap pga den ene har blitt mer positiv. Ligger nok mer bak.

Anonymkode: 3a74f...2e7

Som tidligere sagt var hun den som ikke forlot meg da ulykken skjedde og har hjulpet meg enormt! Så jeg har vært så takknemlig for henne. Har også hatt mye dårlig samvittighet fordi alle andre sviktet. Jeg forstår hun er sliten. Det hadde vært nok å si at hun er sliten og trenger en liten pause fra å hjelpe og støtte. Det er uansett svært kort tid til alt er OK igjen, så det var ikke det som egentlig plaget henne. Og hun sa det hele på en frekk måte og toppet det med å blokkere! Kjent hverandre nesten hele vårt liv og så smeller hun til med dette.

Anonymkode: 5678b...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som tidligere sagt var hun den som ikke forlot meg da ulykken skjedde og har hjulpet meg enormt! Så jeg har vært så takknemlig for henne. Har også hatt mye dårlig samvittighet fordi alle andre sviktet. Jeg forstår hun er sliten. Det hadde vært nok å si at hun er sliten og trenger en liten pause fra å hjelpe og støtte. Det er uansett svært kort tid til alt er OK igjen, så det var ikke det som egentlig plaget henne. Og hun sa det hele på en frekk måte og toppet det med å blokkere! Kjent hverandre nesten hele vårt liv og så smeller hun til med dette.

Kan jeg spørre hva slags ulykke det var som førte til at hun måtte hjelpe såpass mye? Høres egentlig ut som om hun er utbrent etter å ha stått på for deg i det som høres ut som ganske lang tid? Du burde kanskje vært litt tålmodig med henne, å være pårørende kan være beintøft. Høres vondt ut for dere begge. 

Anonymkode: 8f80a...8d2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har erfart at folk som oppfører seg sånn har gjerne mange rundt seg når de selv opplever en krise, men de er ikke noe medmenneske til andre som kanskje ikke har like mange rundt seg.

Ts

Anonymkode: 438c1...72c

Jeg tror jeg hadde gitt en ny sjanse til deb lykkelige. Det virker som hun tar selvkritikk og muligens har lært litt siden sist.

Hun som har sviktet deg to ganger, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er så ferkst så kjenner jeg må få mye ut her.

Om ikke lenge er jeg i en bedre posisjon, helsemessig og økonomisk. Fordi hun var en trofast person som reddet livet mitt med hjalpen hun gav meg, hadde jeg tenkt å gjengjelde dette. Hun sliter også med økonomi. Jeg hadde planlagt å hjelpe henne der ganske mye også. Jeg hadde sørget for at hun var sikret livet ut. Jeg har også sagt til henne at snart er det hele over, og jeg sa også at jeg kommer til å gjengjelde denne hjelpen. Og så skjer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hva slags ulykke det var som førte til at hun måtte hjelpe såpass mye? Høres egentlig ut som om hun er utbrent etter å ha stått på for deg i det som høres ut som ganske lang tid? Du burde kanskje vært litt tålmodig med henne, å være pårørende kan være beintøft. Høres vondt ut for dere begge. 

Anonymkode: 8f80a...8d2

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om ikke lenge er jeg i en bedre posisjon, helsemessig og økonomisk. Fordi hun var en trofast person som reddet livet mitt med hjalpen hun gav meg, hadde jeg tenkt å gjengjelde dette. Hun sliter også med økonomi. Jeg hadde planlagt å hjelpe henne der ganske mye også. Jeg hadde sørget for at hun var sikret livet ut. Jeg har også sagt til henne at snart er det hele over, og jeg sa også at jeg kommer til å gjengjelde denne hjelpen. Og så skjer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikret livet ut? Jøss, skulle ønske det var meg som hadde hjulpet deg, jeg trenger virkelig penger!

Men fra spøk til alvor, jeg har også nylig vært i en situasjon der jeg har trengt hjelp, og opplevd både at folk har oppført seg veldig kontrollerende, og at har droppet ut. Det er svært sårende når man er i en vanskelig situasjon.

Fortsatt god bedring til deg!

Anonymkode: 0d56c...dac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikret livet ut? Jøss, skulle ønske det var meg som hadde hjulpet deg, jeg trenger virkelig penger!

Men fra spøk til alvor, jeg har også nylig vært i en situasjon der jeg har trengt hjelp, og opplevd både at folk har oppført seg veldig kontrollerende, og at har droppet ut. Det er svært sårende når man er i en vanskelig situasjon.

Fortsatt god bedring til deg!

Anonymkode: 0d56c...dac

❤️ :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er du Geir Kåre Nyland?

Fra spøk til alvor, hele historien skurrer. Du ble utsatt for en ulykke, du har en venn igjen som stiller opp og støtter deg gjennom alt, men rett før du blir frisk og kan sikre henne livet ut økonomisk så dropper hun deg og blokkerer deg fordi du er blitt for positiv?

Anonymkode: 42a0a...6b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du Geir Kåre Nyland?

Fra spøk til alvor, hele historien skurrer. Du ble utsatt for en ulykke, du har en venn igjen som stiller opp og støtter deg gjennom alt, men rett før du blir frisk og kan sikre henne livet ut økonomisk så dropper hun deg og blokkerer deg fordi du er blitt for positiv?

Selvsagt sier man ikke alt i detalj!!! Men du får tro hva du vil. Det er stygt gjort å skrive slikt til noen som er i sjokk og sorg!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ghostet de. Eller skjelt de ut. Vanskelig å si, men vennskapet var deres avgjørelse å bryte. Det er rett og slett konsekvensen av egne valg de må ta ansvar for. 

Full forståelse for at dette er vanskelig for deg. Om du har andre venner og nettverk som er bra for deg, synes jeg at du skal fokusere på de. Godt å høre at du er bedre etter ulykken.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt tilbake venner som plutselig hadde trengt meg. Spesielt ikke når de forsvant på den måten som er gjort her. Jeg har selv hvert i situasjon at jeg mista venner da jeg ble syk. Pga jeg ikke orka så mye så var jeg kjedelig og ble aldri bedt med ut.  Det var ingenting med min situasjon jeg fikk gjort med men syntes det var kjekt og høre hvordan andre hadde det og ikke bare snakke om mine ting. Men jeg var ikke lenger interessant. Det som er merkelig nå etter flere år når disse har fått kroniske ting så er det ikke måte på hvor fælt de har det. Jeg gidder ikke mer og har kutta ut de fleste vennene. Jeg ble belært i og ta meg sammen så mange ganger at nok er nok. Fokuserer heller på meg og mitt enn og ha dårlige venner. 

Sannsynligvis blir du brukt nå. Den unnskyldningen hadde jeg ikke akseptert, hadde ikke kritisert de men sagt at nå er jeg på et annet sted i livet og har nok med meg selv.  Angrep fører som regel ikke noe bra med seg. 

Anonymkode: fb78c...388

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i motgang ein ser hvor ein har sitt folk  !   Desv. så opplever ein at noen tar kontakt bare av rei nysgjerrighet så hører ein ikkje noe mer.  Falske personer er noe av det verste som finnes. 

Anonymkode: 38521...faa

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du Geir Kåre Nyland?

Dette henger ikke på greip nei. Er forskjellige anonymkoder også. Så kan være noen som troller her eventuelt. 

Anonymkode: 26eef...bdc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde holdt avstand. Det handler ikke om å tilgi eller risikovurdere hva som skjer i fremtiden, men rett og slett om de gjør meg mest godt eller vondt. For meg ville det vært sistnevnte. 

Anonymkode: ce6c8...d84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Sånne folk får ikke en ny sjanse.

Var i en sånn situasjon for noen år siden med alvorlig sykdom og usikkert utfall. To av de som alltid la ut på FB, Insta etc innlegg om å ta vare på hverandre, se hverandre, stille opp for hverandre... forsvant fortere enn dugg for solen. Da jeg konfronterte dem med det ble jeg blokkert på samtlige sosiale medier.

Men Good riddance, trenger ikke sånne falske folk i livet mitt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har behov for å fortelle henne at man ikke kan kutte ut venner når de står i krise, og ta de inn igjen når livet er mer normalt.

Trenger ikke å kjefte.

Ts

Men du forstår at dersom du sier dette til henne er det implisitt det samme som å si at du ikke ønsker henne i livet ditt? Så hvorfor kalle det at hun "sikkert bare vil ghoste deg igjen" når det er du som bryter? For det er det et sånt utsagn gjør, det inviterer ikke. 

Anonymkode: 89669...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 23.57):

For mange år siden var jeg involvert i en motorsykkelulykke og lå på sykehus hardt skadd.

Den ene venninnen min droppet meg allerede etter 5-6 uker, fordi hun mente jeg var sutrete og kunne ikke forstå at jeg hadde skadet meg så alvorlig at jeg fremdeles var sengeliggende når jeg kom hjem.

Hun var veldig lykkelig pga ny type og baby på vei, og kunne ikke omgi seg med folk som var negative, skrev hun i en sms.

Den andre vennen droppet meg etter et par måneder og jeg hørte ikke noe før jeg møtte henne på gaten 4 år senere, og da sa hun til meg at det var jo ikke vits å besøke meg for jeg "lå jo bare der", men nå som jeg var oppe og gikk ville hun gjerne ta opp igjen vennskapet.

For et par måneder siden kontaktet "den lykkelige" venninnen meg ut av det blå og lurte på om vi kunne være venner igjen, fordi hun var skilt og følte seg ensom.

Hun beklaget og mente at hun hadde vært en dårlig veninne, og unnskyldte seg med at hun ikke forstod hvor alvorlig skadet jeg var den gangen.

Den andre veninnen som trodde jeg "bare lå der", gjenopptok jeg vennskapet med den gangen og var glad for det, men da jeg mistet min lillebror i mars i fjor, ghostet hun meg igjen kort tid etter at han døde.

I julen kontaktet hun meg fordi hun savnet meg, og skrev at hun hadde masse tid til meg nå, fordi mannen hadde begynt å jobbe i utlandet og var hjemme kun én uke pr mnd.

Hva hadde dere gjort?

Gitt de en sjanse?

Skjelt de ut?

De der er ikke venner. De er kanskje dine bekjente eller noe i den stilen. Men dine venner har de aldri vært.

Anonymkode: 6f2d1...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, i mangel på andre ord.

Jeg hadde droppa de der så fort at de ikke hadde skjønt hva som skjedde. Og hadde de spurt, så skulle de jammen meg ha fått begrunnelsen også:

"Du ditcha meg når jeg trengte en støttende venn aller mest, og nå forventer du at jeg skal støtte deg når du trenger det? Vennskap er gi og ta, en toveisgate. Du vil ha ett vennskap som er enveiskjørt. Det er ikke jeg interessert i, derfor dropper jeg deg."

Jesus efffffffffing christ som jeg misliker sånne folk som det der.

Edit: Ser nå at den ene faktisk ba om unnskyldning og kan se ut til at hun har grunna litt på greiene. Tolka du den unnskyldninga som oppriktig, så gi det ett forsøk til.

Men hun som ghosta deg to ganger, først ved en alvorlig ulykke og deretter når broren din døde? Fuck no, ghost a tilbake.

Endret av Bålkaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...