AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:23 #1 Del Skrevet onsdag kl 22:23 Hei. Har to barn med min tidligere samboer. For 1 1/2 år siden var vi på familievernkontoret å skrev en samværavtale. I den avtalen står det at avtalen kan vurderes/evalueres 2 gang pr år. kan den avtalen endres om det bare er den ene som ønsker endringer? Barnefordeling er 65/35 % , og nå ønsker min samboer 50/50 og ønsker heller ikke å betale barnebidrag lenger, da han også sier det ikke blir rett fordi jeg får «foreldrefradraget fra barnehage» vi har delt på utgifter til forsikring av barn samt barnehage/sfo. + han har betalt en liten sum på 2500,- da jeg har barna 65% og han tjener en del mer enn meg. Vi har en privat skriftlig avtale på barnebidrag der det også står at bidrag kan reguleres etter 1 år. jeg som mor mottar da barnetrygden ,og 2500,- fra barnefar. barnefar kjøper ingenting til barna, da det er jeg som må stå for alle utgifter ettersom jeg får bidrag og trygden. jeg har etter bruddet fått nytt barn som jeg har full omsorg for alene, og mottar også utvidet barnetrygd Kan barnefaren få endra samvær selv om jeg ikke ønsker endring? Hva kan jeg gjøre om han ikke betaler avtalt barnebidrag? Hva burde jeg gjøre og hva burde jeg ikke gjøre generelt? Anonymkode: 4834a...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:52 #2 Del Skrevet onsdag kl 22:52 Dette lurer jeg også på, da jeg står litt i konflikt med barnefar selv. Jeg har skrevet under på en avtale som ikke lenger fungerer, og ønsker å få endret denne. (Etter avtale kan den evalueres en gang i året) Men hvem har "endelig bestemmelsesrett" dersom man ikke blir enig? Er man da låst til den opprinnelige avtalen for evig? Anonymkode: 22287...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:55 #3 Del Skrevet onsdag kl 22:55 Han kan ikke kreve endring av samvær nei, dere må være enige ellers må han eventuelt ta det til retten, men der blir det ikke dømt 50-50. Når det gjelder barnebidrag kan du ta det via nav dersom han skulle slutte å betale. Det du burde gjøre er å forsøke samarbeide best mulig og se på hvilken fordeling som er best for barna, hva er grunnen til at du ikke ønsker 50-50? Anonymkode: 8a002...32a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:57 #4 Del Skrevet onsdag kl 22:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette lurer jeg også på, da jeg står litt i konflikt med barnefar selv. Jeg har skrevet under på en avtale som ikke lenger fungerer, og ønsker å få endret denne. (Etter avtale kan den evalueres en gang i året) Men hvem har "endelig bestemmelsesrett" dersom man ikke blir enig? Er man da låst til den opprinnelige avtalen for evig? Anonymkode: 22287...5db Hvis dere ikke blir enig så må den av dere som ønsker endring eventuelt gå til retten. Ingen av dere har endelig bestemmelsesrett. Det beste er selvfølgelig å løse dette utenfor retten, som både kan ende dyrt, med mer konflikt og potensielt uten den samværsfordelingen man ønsket. Anonymkode: 8a002...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet onsdag kl 22:59 #5 Del Skrevet onsdag kl 22:59 Hvis han betaler 50% av barnehage skal han ha 50% av skattefradraget 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:11 #6 Del Skrevet onsdag kl 23:11 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis dere ikke blir enig så må den av dere som ønsker endring eventuelt gå til retten. Ingen av dere har endelig bestemmelsesrett. Det beste er selvfølgelig å løse dette utenfor retten, som både kan ende dyrt, med mer konflikt og potensielt uten den samværsfordelingen man ønsket. Anonymkode: 8a002...32a Ja, rettssak er ikke aktuelt, da må bare ungene og jeg leve med en samværsløsning som ikke fungerer for oss. Anonymkode: 22287...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:24 #7 Del Skrevet onsdag kl 23:24 Tror han det er billigere å kjøpe klær, fritidsutstyr og mat enn 2500 i mnd? Jeg ler Anonymkode: be1de...aed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:30 #8 Del Skrevet onsdag kl 23:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror han det er billigere å kjøpe klær, fritidsutstyr og mat enn 2500 i mnd? Jeg ler Anonymkode: be1de...aed Skulle skrive det samme. Min eks ville ha 50/50 for å slippe bidrag. Etter 6 måneder angret han seg. Ble jævlig dyrt å ha barna så ofte og måtte dele på utgiftene. Han ville ha dem 30% og heller betale bidrag. Ok, sa jeg Anonymkode: 09b7d...1ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:43 #9 Del Skrevet onsdag kl 23:43 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror han det er billigere å kjøpe klær, fritidsutstyr og mat enn 2500 i mnd? Jeg ler Anonymkode: be1de...aed Det er rimeligere om en har ett edruelig forhold til hva en kjøper. Barn krever ikke 30k i året dei første årene i stasj. Men det kan bli høyere når en starter på skolen alt etter hvilken aktiviteter en har barna med på. Ekstra matt kostnader om en er alene eller har ett barn er marginalt. Anonymkode: d31ab...9cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:59 #10 Del Skrevet onsdag kl 23:59 Du kan når som helst be NAV fastsette bidraget. Samværsfordeling må dere bli enige om, ellers må den som er uenig ta det til retten. Kan også be om samtale på familievernkontoret, men det er bare mekling, husk at de bestemmer ingenting Anonymkode: 61e28...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:49 #11 Del Skrevet torsdag kl 00:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette lurer jeg også på, da jeg står litt i konflikt med barnefar selv. Jeg har skrevet under på en avtale som ikke lenger fungerer, og ønsker å få endret denne. (Etter avtale kan den evalueres en gang i året) Men hvem har "endelig bestemmelsesrett" dersom man ikke blir enig? Er man da låst til den opprinnelige avtalen for evig? Anonymkode: 22287...5db Er dessverre veldig vanskelig å få endret en avtale utenom retten om den ene parten ikke vil frivillig endre. Hva er det som ikke fungerer? Blir ikke samværet fulgt slik det er? Hvor gammel er barnet/barna? En kan be om mekling ved fvk hvis det ikke fungerer. Forhåpentligvis kan de få motparten til å være enig i en endring. Anonymkode: de4bc...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:41 #12 Del Skrevet torsdag kl 07:41 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han kan ikke kreve endring av samvær nei, dere må være enige ellers må han eventuelt ta det til retten, men der blir det ikke dømt 50-50. Når det gjelder barnebidrag kan du ta det via nav dersom han skulle slutte å betale. Det du burde gjøre er å forsøke samarbeide best mulig og se på hvilken fordeling som er best for barna, hva er grunnen til at du ikke ønsker 50-50? Anonymkode: 8a002...32a Grunnen til jeg ikke ønsker 50/50 er at han jobber turnus i 12 dager, og har fri 6 dager. Har da ikke mulighet til samvær med barna Anonymkode: 4834a...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:42 #13 Del Skrevet torsdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er dessverre veldig vanskelig å få endret en avtale utenom retten om den ene parten ikke vil frivillig endre. Hva er det som ikke fungerer? Blir ikke samværet fulgt slik det er? Hvor gammel er barnet/barna? En kan be om mekling ved fvk hvis det ikke fungerer. Forhåpentligvis kan de få motparten til å være enig i en endring. Anonymkode: de4bc...21b Barna er 8 og 5 . For min(mors side) så fungere det fint. Men han ønsker dem mer, selv om han ikke har dem selv , grunnet turnusjobb. Anonymkode: 4834a...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:44 #14 Del Skrevet torsdag kl 07:44 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror han det er billigere å kjøpe klær, fritidsutstyr og mat enn 2500 i mnd? Jeg ler Anonymkode: be1de...aed Han ventet selv nytt barn nå. Tror han kommer til å få sjokk, for det er jeg i alle år som har kjøpt alt til barna 🤣 Anonymkode: 4834a...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:05 #15 Del Skrevet torsdag kl 17:05 Om far ønsker økt omsorg å dette lar seg gjør bør han det , penge spørsmål bør ikke være 1 tema. Anonymkode: 3e065...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:08 #16 Del Skrevet torsdag kl 17:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om far ønsker økt omsorg å dette lar seg gjør bør han det , penge spørsmål bør ikke være 1 tema. Anonymkode: 3e065...002 Far ønsker økt «omsorg» for å slippe å betale bidrag. Selv om han får 50/50 vil han ikke se barna noe mer da han er på jobb. Anonymkode: 4834a...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:14 #17 Del Skrevet torsdag kl 17:14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Far ønsker økt «omsorg» for å slippe å betale bidrag. Selv om han får 50/50 vil han ikke se barna noe mer da han er på jobb. Anonymkode: 4834a...81d Så da tenker du fortsatt å ha barna 65% av tiden? Anonymkode: aba2c...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet torsdag kl 17:16 #18 Del Skrevet torsdag kl 17:16 (endret) Folk burde huska at historien fra en side er fremdeles bare en side av saken, kanskje han har skaffet seg ny jobb pga ny familie og ønsker mer tid med barnet sitt. Antagelser er så enkelt Endret torsdag kl 17:19 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:17 #19 Del Skrevet torsdag kl 17:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Far ønsker økt «omsorg» for å slippe å betale bidrag. Selv om han får 50/50 vil han ikke se barna noe mer da han er på jobb. Anonymkode: 4834a...81d Han har nok en plan for hvordan jobb skal løses dersom han vil ha barna mer. Anonymkode: b7df8...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:29 #20 Del Skrevet torsdag kl 17:29 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så da tenker du fortsatt å ha barna 65% av tiden? Anonymkode: aba2c...124 Ønsker selvsagt å ha dem like mye Anonymkode: 4834a...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå