Gå til innhold

2 uker ferie, skal bare ha 1

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber turnusuke fra onsdag til onsdag. Skulle hatt ferie 1 uke, men sjefen sier at jeg må da søke om ferie for 2 uker. Har dem virkelig lov til det? 

Anonymkode: c685d...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før i tiden jobbet jeg en uke på og en uke av , kveld og nattarbeid.  Faktisk onsdag til onsdag . 
Da hadde vi 33.5 t og  og ikke 37,5.  Vi praktiserer ferie ved å krysse av antall dager. 
3 dager i uke 1 f.eks. vil være det samme som 1 uke ferie . 
Hvis sjefen din forlanger at du skal krysse ut 3 dager i uke 1 og 3 dager i uke f.eks. to så vil det si at  du har 14 dagers ferie. 
Jeg tror sjefen tar feil . 
Så lenge du ikke jobber fra mandag og ut uken ( altså innenfor sammen uke ) så mener jeg at må dere bruke antall dager ferie istedenfor uker . 

Anonymkode: 4dfa7...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Før i tiden jobbet jeg en uke på og en uke av , kveld og nattarbeid.  Faktisk onsdag til onsdag . 
Da hadde vi 33.5 t og  og ikke 37,5.  Vi praktiserer ferie ved å krysse av antall dager. 
3 dager i uke 1 f.eks. vil være det samme som 1 uke ferie . 
Hvis sjefen din forlanger at du skal krysse ut 3 dager i uke 1 og 3 dager i uke f.eks. to så vil det si at  du har 14 dagers ferie. 
Jeg tror sjefen tar feil . 
Så lenge du ikke jobber fra mandag og ut uken ( altså innenfor sammen uke ) så mener jeg at må dere bruke antall dager ferie istedenfor uker . 

Det er akkurat det, jeg må ta 2 hele uker ferie, for å ha 1 uke ferie. Så jeg mister 1 uke. Får høre med HR eller noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har rett, man skal ikke spekulere i turnusen når man har ferie. 

Og arbeidsgiver har styringsrett. 

Anonymkode: 3c678...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjefen din har rett, man skal ikke spekulere i turnusen når man har ferie. 

Og arbeidsgiver har styringsrett. 

Anonymkode: 3c678...30c

Hvorfor har den sjefen rett ? 
Det må kunne gå an å ta bare 1 uke ferie ?  
Jobber du turnus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke helt klare regler rundt dette, men ettersom arbeidsgiver har styringsrett, så kan han nok dessverre kreve at du avvikler 2 uker.

Hvis du har flere uker sammenhengende, f.eks. sommerferie på 4 uker, så vil du måtte bruke 4 uker ferie (20 dager eks lørdag, 24 dager inkl lørdag) selv om du ikke har jobb alle disse dagene. 

Anonymkode: 6f801...923

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er en ferieuke mandag-fredag. Pluss frihelg i en av endene.

Og man må ta hele ferieuker.

Anonymkode: ca230...a41

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 100% stilling og jobber 35,5 time i uka, så skal én ferieuke tilsvare 35,5 timer. Om du jobber alle dager fra onsdag-onsdag og dette blir ca 60 timer (7,5 time x 8 dager), så overstiger det én ferieuke. Om du har 50% stilling, tilsvarer én ferieuke 17,75 timer.

Man skal ikke kunne spekulere i ferie ut i fra når man jobber/har turnusfri. 

Anonymkode: 85a48...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ta to uker. Ferie regnes fra mandag til søndag, og ikke hvilken dag turnusen din starter. 

Anonymkode: 48971...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber onsdag til onsdag annen hver uke kan du ikke dele opp ferien og ta en og en uke slik at dine 5 uker ferie i praksis blir 10. Ferien må tas i friuken også. Så det er vel det sjefen prøver å si.

Anonymkode: fd7fb...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår. For meg er det ikke meningen å spekulere i ferie, jeg trenger bare den uken fri. Som sagt når jeg tar hovedferien så tar jeg også ferie da jeg egentlig har fri. 

Nå er det ikke hovedferie, men kun 1 uke, men uansett så må jeg bruke 2 uker. Synes det er merkelig og dem som jobber turnus taper jo ferie. 

En annen ting som er merkelig er om jeg kun tar ut 1 uke som da gjør at jeg får fri onsdag til søndag. Så må jeg fortsatt jobbe søndagen siden jeg jobber natt og begynner kl 22. Da mener dem at jeg må jobbe søndagen. Om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Har du kveldsarbeid/natt og hvor mange arbeidsdager har du pr ukenr? 
Jeg har jobbet i over 20 år med kveldsturnus og 3 dagers uke . 
Dvs vi begynte på en onsdag og jobbet torsdag og fredag , fri lørdag og jobbet søn, man, og tirsdag , og så 1 uke fri. 
V hadde en antall FERIEDAGER tilgjengelig, og vi fulgte tariff og loven i sin helhet. 
Skulle vi ha en uke fri så noterte i 3 feriedager i den aktuelle uken , og da var 1 uke ferie bestilt . 
En har ikke ferie i fridagene sine !  
Når har vi endret turnus til 4 dagers uke, men praksisen er akkurat den samme. 
Vil jeg ha en uke ferie så krysser jeg ut antall dager den uken jeg skulle ha jobbet. 
Dvs 4 dager ferie . 
Vi har 20 dager ferie som tilsvarer 5 uker ferie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det har han rett til. Det er for mange timer for en uke, så hvis du tar to går skyggeregnskapet opp

En ferieuke skal gjenspeile en arbeidsuke, og man kan ikke plukke vakter og ta ferie fra. En uke er en uke

Anonymkode: 84096...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber altså annenhver onsdag til onsdag, altså én uke på og én uke av? I så fall blir det selvsagt to uker ferie om du skal ha fri hele strekket ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 12.29):

Forstår. For meg er det ikke meningen å spekulere i ferie, jeg trenger bare den uken fri. Som sagt når jeg tar hovedferien så tar jeg også ferie da jeg egentlig har fri. 

Nå er det ikke hovedferie, men kun 1 uke, men uansett så må jeg bruke 2 uker. Synes det er merkelig og dem som jobber turnus taper jo ferie. 

En annen ting som er merkelig er om jeg kun tar ut 1 uke som da gjør at jeg får fri onsdag til søndag. Så må jeg fortsatt jobbe søndagen siden jeg jobber natt og begynner kl 22. Da mener dem at jeg må jobbe søndagen. Om.

Men dersom det ikke var slik så kunne du jo - helt legitimt - tatt fri 6 uker i sommer og brukt 3 uker ferie på det. Om dere alle skulle avviklet ferie slik så forstår du at ting ikke ville gå opp. At du «nå» tar en uke utenom spiller ingen rolle. Du får likevel uttelling for to uker.

At du ikke kan avvikle ferie fritt er noe som er kjent om turnusarbeid. For mennesker ferie, fleksitid ta er viktig for velger derfor bort utdanninger som leder til tyrker med slik arbeidstid. Det er en helt vanlig del av foreldre og læreres rådgivning rundt yrkesvalg, sammen med lønnsnivå, evner etc.

Anonymkode: 0abcd...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det har han rett til. Det er for mange timer for en uke, så hvis du tar to går skyggeregnskapet opp

En ferieuke skal gjenspeile en arbeidsuke, og man kan ikke plukke vakter og ta ferie fra. En uke er en uke

Anonymkode: 84096...99d

Dette nekter jeg å tro på ! 
Jobber med ansettelser og har god oversikt over arbeidsmiljøloven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette nekter jeg å tro på ! 
Jobber med ansettelser og har god oversikt over arbeidsmiljøloven? 

Men det stemmer. En feriedag skal tilsvare 7,5 timers arbeid. Når man jobber turnus vil ikke en ferieuke samsvare med det som er bestemt i ferieloven og man må derfor bruke flere ferieuker for at arbeidsgiver skal kunne sikre at antall feriedager samsvarer med det trekket i lønn som tas når feriepengene utbetales. Man får altså trekk for en mndslønn ca, og ferie brukt må stemme med dette. Når TS jobber turnus jobber hun «for mye» en uke med påfølgende fri uken etter. Derfor er en arbeidsuke for henne det samme som to arbeidsuker. TS kan derimot forsøke å få byttet vakter om hun heller vil det.

Anonymkode: 0a343...526

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 12.29):

Det siste der kan jeg svare på, slik er det dessverre. I fjor måtte mannen min (lege) ha helgevakt den siste helga i sommerferien sin. 🙄 Det er for at de som skal gå ut i ferie ikke skal jobbe etter midnatt natt til mandag når de går ut i ferie (eller noe lignende). Deres interesser går altså foran interessene til dem som er ferdige med ferien sin. 

Anonymkode: bda11...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...