Gå til innhold

"Why men get so few matches on dating apps" (matematisk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mann, og prøvde meg på online dating et par teknologigenerasjoner før Tinder, uten noe særlig suksess. Etter det jeg har forstått om Tinder er ubalansen enda verre der. Så kom jeg over denne videoen, som forklarer det matematisk, men likevel enkelt. Du trenger ikke være god i matte for å forstå dette, det er veldig visualisert. 

Har jeg noe mål med dette? Om noe vil jeg oppfordre menn til å spare pengene de bruker på Tinder. Algortimen i Tinder jobber mot deg. 

Anonymkode: b7667...cc5

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

333 women

667 men

Trenger ikke være god i matte for å skjønne at damer lettere får likes når de fleste medlemmene er heterofile menn. 

Anonymkode: 248a9...12a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Alle som sviper først og sorterer etterpå må slutte. Det er største grunn til at damer får mange likes.

2. Tenk over hvordan du fremstår.

Anonymkode: 4bb51...d7a

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi kvinner ikke gidder å være der, er fordi de mennene som er der er kun ute etter sex. Når det første de spør er "skal vi ha sex?" (Noen ganger uten å si hei til og med 🤷) "Eller hva din favoritt stilling er"? Så får jeg bare lyst til å kaste hele telefonen. 

Anonymkode: 48700...665

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Alle som sviper først og sorterer etterpå må slutte. Det er største grunn til at damer får mange likes.

Nå er en vel sin egen lykkes smed når en sviper så det blir det nok ikke slutt på før en får begrensning på antal likes pr dag eller pr dame kanskje. 

Om en dame hadde fått 20 likes pr dag så kunne hun blitt tatt ut av sirkulasjon for resten av dagen. 

Endret av Flintis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (1 minutt siden):

Nå er en vel sin egen lykkes smed når en sviper så det blir det nok ikke slutt på før en får begrensning på antal likes pr dag eller pr dame kanskje. 

Om en dame hadde fått 20 likes pr dag så kunne hun blitt tatt ut av sirkulasjon for resten av dagen. 

Om det var 20 gjensidige likes ja, ellers har det vært svært urettferdig at vi aldri fikk lete etter noen vi liker bare fordi noen kanskje liker oss.

Men burde vært samme for menn, for noen får jo fler enn 20 per dag.

Syns det hadde vært bedre om alle bare hadde 20 likes å gi bort på en dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om det var 20 gjensidige likes ja, ellers har det vært svært urettferdig at vi aldri fikk lete etter noen vi liker bare fordi noen kanskje liker oss.

TS her. I tillegg til det rent matematiske som videoen får fram, tror jeg også at onlinedating skaper en ekstrem versjon av den virkelige verden på andre måter.

Menn har alltid vært mindre selektive enn kvinner. Det er naturlig: Det endelige målet er å føre sine gener videre, og da har menn interesse av å prøve bredest mulig. Kvinner derimot har en mye større biologisk kostnad/investering, så kvinner er jevnt over mye mer selektive.

Det er ikke alle menn som går rett på sak med enhver kvinne de møter, men alle kvinner som er på datingapper vil oppleve disse mennene. 

Personlig er jeg overbevist om at kvinner og menn ville vært lykkeligere hvis datingappene forsvant, særlig mennene, men det skjer nok dessverre ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. I tillegg til det rent matematiske som videoen får fram, tror jeg også at onlinedating skaper en ekstrem versjon av den virkelige verden på andre måter.

Menn har alltid vært mindre selektive enn kvinner. Det er naturlig: Det endelige målet er å føre sine gener videre, og da har menn interesse av å prøve bredest mulig. Kvinner derimot har en mye større biologisk kostnad/investering, så kvinner er jevnt over mye mer selektive.

Det er ikke alle menn som går rett på sak med enhver kvinne de møter, men alle kvinner som er på datingapper vil oppleve disse mennene. 

Personlig er jeg overbevist om at kvinner og menn ville vært lykkeligere hvis datingappene forsvant, særlig mennene, men det skjer nok dessverre ikke. 

Mange innrømmer å ikke like dem de sviper på, så det handler ikke om det. 

Jeg tror ikke det er meningen menn skal ligge med flest mulig i menneskets art, fordi våre barn er totalt avhengige av foreldre i mange år kontra dyr hvor mor er alene med dem og barna klarer å reise seg fort og er tenåring/ung voksen på et år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange innrømmer å ikke like dem de sviper på, så det handler ikke om det. 

Jeg tror ikke det er meningen menn skal ligge med flest mulig i menneskets art, fordi våre barn er totalt avhengige av foreldre i mange år kontra dyr hvor mor er alene med dem og barna klarer å reise seg fort og er tenåring/ung voksen på et år. 

TS her igjen. Naturen har skapt flere forskjellige strategier for å forplante seg. Noen menn sadser på kvalitet,  andre på kvantitet. Grunnen til at det fins menn som går rett på sak, er at det har fungert tidligere. Deres fedre har klart å ha seg med en eller flere kvinner slik at det har blitt barn av det. Selvsagt har dette i noen tilfeller ført til at kvinner har oppdratt barn alene, med de ulemper det innebærer.

Men formeringsstrategier i naturen har ingen etikk eller moral. Hvis det fungerer, så fungerer det. Menneskelig kultur har til en viss grad klart å overstyre dette, men på sosiale medier ser vi dette fritt for kulturelle begrensninger. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde man hatt apper som er mye mer presise mht matching basert på preferanser og egenskaper. Dette hadde vært bedre for de seriøse. Å ha begrensning på antall likes du gir pr dag hadde nok også vært bra. 

Men folk flest gidder ikke ting som krever innsats. Så Tinder er mest populært fordi den er idiot-enkel og godt markedsført. 

Det finnes bedre plattformer men de har dårligere utvalg. 

Anonymkode: 5077b...c68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

TS her igjen. Naturen har skapt flere forskjellige strategier for å forplante seg. Noen menn sadser på kvalitet,  andre på kvantitet. Grunnen til at det fins menn som går rett på sak, er at det har fungert tidligere. Deres fedre har klart å ha seg med en eller flere kvinner slik at det har blitt barn av det. Selvsagt har dette i noen tilfeller ført til at kvinner har oppdratt barn alene, med de ulemper det innebærer.

Men formeringsstrategier i naturen har ingen etikk eller moral. Hvis det fungerer, så fungerer det. Menneskelig kultur har til en viss grad klart å overstyre dette, men på sosiale medier ser vi dette fritt for kulturelle begrensninger. 

Jeg tror jeg står over menn.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet ubestridelig faktum er at datingappene ikke er tjent med at flest mulig finner seg fast partner. Da mister de kunder. Bedre å holde folk på appene lengst mulig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg slutter med det når markedet blir mer balansert. Med andre ord aldri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. 

Anonymkode: 021ed...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Babler du om sånt piss som dette her på appene også, så skjønner jeg at du er singel. 

Anonymkode: 021ed...05d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, samme for menn også. 

Jeg mente jo ikke at damene ikke skulle få like noen selvom de ikke blir vist fram i bunken.  Hun må selvfølgelig bli vist fram til dem hun liker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er mann, og prøvde meg på online dating et par teknologigenerasjoner før Tinder, uten noe særlig suksess. Etter det jeg har forstått om Tinder er ubalansen enda verre der. Så kom jeg over denne videoen, som forklarer det matematisk, men likevel enkelt. Du trenger ikke være god i matte for å forstå dette, det er veldig visualisert. 

Har jeg noe mål med dette? Om noe vil jeg oppfordre menn til å spare pengene de bruker på Tinder. Algortimen i Tinder jobber mot deg. 

Nå er vel tallene på kjønnsbalansen på sjekkeapper i Norge ikke kjent, så vi vet vel strengt tatt ikke om amerikanske tall er overførbart til norske forhold.

Selv så hadde jeg en måned med betalt medlemskap, sveipet lite selv, men matchet heller med noen av de som hadde likt min profil. Og opplevde ikke mangel på likes…

M50, skalla og ikke spesielt høy.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen er det beste innspillet jeg har sett.

Det er antatt 667 menn og 333 kvinner. Pluss at kvinner liker 15% av menn og at menn liker 25% av kvinner. Det er omtrent alt.

Det overraskende er at dette alene gir en typisk (median) kvinne får hele 89 ganger (!) så mange likes som en mann.

Det er nesten kun matematikk, og det liker jeg. Det er ikke mye vits å trekke inn evolusjon, at menn er har dårlige holdninger, at kvinner er kresne etc. 

Anonymkode: c59cc...45d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Som individ kan du ikke påvirke den større gruppens oppførsel ved å gå foran som et slags eksempel. Den som slutter med det der, oppnår ingenting annet enn å få færre matches.

Dette er et problem som må løses på systemnivå.

Anonymkode: 4b662...8c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Problemet med en slik teoretisk simulering, er at den får de resultater som den som lager modellen har lagt inn. Her valgte han å lage simuleringen slik at den skulle få et slikt resultat. Utfordringen er at han sporet helt av i forutsetning tre i sin modell. Som ikke passer med det som finnes av data fra nettdating (ikke Tinder, men nettdatingsteder som har delt faktisk brukerdata). 

PS. Både du og han glemte faktisk helt bort algoritmen i programmet. Tinder har en kompleks algoritme som styrer hvilke profiler du skal se, som prøver å motvirke det som vises i videon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...