AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:22 #1 Del Skrevet onsdag kl 20:22 Er det flere enn meg som tidvis stopper opp og tenker over hvor mye "rart" kvinner driver med mtp utseende? Ting som i utgangspunktet er ganske snålt, men som vi har blitt lært opp til at "sånn er det bare", uten at vi tenker så mye rundt bakgrunnen? Ting det liksom bare er naturlig at vi gjør: - barbere legger, armhuler og bikinilinjen, sminke oss, gå med høye hæler, bruke plagg som holder inn/løfter opp/skjuler/fremhever, bruke penger på (ofte dyre) hud og hårpleie produkter, ordne neglene, ordne vippene, pedikyr, botox, fillers, hudpleie, spraytan, og sikkert tusen andre ting. Jeg vet at ingen tvinger oss til dette, og at mange heller ikke gjør det. Og mange vil sikkert argumentere at det handler om velvære osv, men det er ikke helt det jeg er ute etter med denne tråden. Jeg lurer rett og slett på hvorfor dette er i mange tilfeller er blitt normalen? Sånn litt ufra en historisk/filosofisk/ og evt feministisk vinkling? “If tomorrow, women woke up and decided they really liked their bodies, just think how many industries would go out of business.” Anonymkode: 3f17e...c69 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:27 #2 Del Skrevet onsdag kl 20:27 Vi er omvendt av dyreverden. Hos våre rase er det kvinnene som bruser med fjærene. Se på påfuglen f.eks. Hvorfor er hannen så vakker? For å tiltrekke seg motsatt kjønn. Anonymkode: 766ed...f72 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:27 #3 Del Skrevet onsdag kl 20:27 Den Komplette Galskap. Anonymkode: 00233...778 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:28 #4 Del Skrevet onsdag kl 20:28 Jeg tenker ofte over dette. Jeg er overbevist om at det handler om flokkmentalitet. Folk analyserer hva flokken gjør, ser på hva flokken gjør som en "fasit" og følger strømmen. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i dette. Vi er flokkdyr, og individer som ikke ser ut som de hører hjemme blir fryst ut. Sånn er naturen, og vi er biologiske vesener. Det er også viktig å gjøre seg lekker for menn (selv om de fleste tenker at de gjør dette for seg selv, handler dette dypest sett om et primalbehov vi ikke selv styrer). Så vi gjør det vi tror at vil maksimere vårt reproduksjonspotensiale (underbevisst hos mange av oss). Anonymkode: 6a7ac...0c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:41 #5 Del Skrevet onsdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker ofte over dette. Jeg er overbevist om at det handler om flokkmentalitet. Folk analyserer hva flokken gjør, ser på hva flokken gjør som en "fasit" og følger strømmen. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i dette. Vi er flokkdyr, og individer som ikke ser ut som de hører hjemme blir fryst ut. Sånn er naturen, og vi er biologiske vesener. Det er også viktig å gjøre seg lekker for menn (selv om de fleste tenker at de gjør dette for seg selv, handler dette dypest sett om et primalbehov vi ikke selv styrer). Så vi gjør det vi tror at vil maksimere vårt reproduksjonspotensiale (underbevisst hos mange av oss). Anonymkode: 6a7ac...0c0 Gode poeng 👍 Interessant også å se på hvordan dette arter seg forskjellige i ulike tidsperioder og kulturer. For eksempel fotbinding i Kina, leppeplating osv. At det ikke var vanlig å barbere armhulene før på tidlig 1900-tall, men nå er man nærmest "avviker" og skaper overskrifter om man ikke gjør det. Hvor mye samfunnet/kulturen er med å forme skjønnhetsidealer, og at vi liksom bare "er med på det", i varierende grad. Jeg har inntrykk av at de som "gjør for mye opprør" mot dette blir sett på som sære og rare, når det egentlig ikke er noen logiske grunner for å vakle rundt på stiletthæler, og sprøyte botox i fjeset, liksom. 😅 Anonymkode: 3f17e...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:53 #6 Del Skrevet onsdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gode poeng 👍 Interessant også å se på hvordan dette arter seg forskjellige i ulike tidsperioder og kulturer. For eksempel fotbinding i Kina, leppeplating osv. At det ikke var vanlig å barbere armhulene før på tidlig 1900-tall, men nå er man nærmest "avviker" og skaper overskrifter om man ikke gjør det. Hvor mye samfunnet/kulturen er med å forme skjønnhetsidealer, og at vi liksom bare "er med på det", i varierende grad. Jeg har inntrykk av at de som "gjør for mye opprør" mot dette blir sett på som sære og rare, når det egentlig ikke er noen logiske grunner for å vakle rundt på stiletthæler, og sprøyte botox i fjeset, liksom. 😅 Anonymkode: 3f17e...c69 Du har veldig gode refleksjoner. Jeg husker at i introduksjonskurs til evolusjonen på universitetet brukte de en del tid på å forklare påfugl. Påfuglhannen er utspjåket og lett å få øye på i naturen. Han er jo den første som blir spist hvis det kommer et rovdyr. Det kan jo ikke lønne seg? Likevel eksisterer han i den fargesprakende munduren sin fordi det faktisk HAR lønnet seg i lengden. Selv om påfuglhanner kanskje ikke har levd lenge, har de med best utspjåking fått flere barn enn de andre, og dermed fått sine gener videreført. Jeg tenker at vi er jo hakket lenger, siden vi kan finne opp og økte vår egen pynt, og det gjør vi. Så vil (i min egen tankerekke) individer som blir sett på som viktige individer gjerne lede an i å bestemme hva som er "riktig" nå. Det er jo opp igjennom historien for eksempel de kongelige som har bestemt moten. Flokken følger lederen, og dem som er gode på å følge lederen er "trygge" partnervalg. De som ikke følger lederen, er heller ikke en del av flokken (altså rar og sær og best å holde på avstand). Anonymkode: 6a7ac...0c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:53 #7 Del Skrevet onsdag kl 20:53 For meg er ikke alt du nevner normalt. Jeg barberer med nedentil, leggene og under armene fordi jeg foretrekker det selv. Ellers bruker jeg mascara til fest. Butikksåpe, shampoo, balsam og hårkur. Det eneste hudpleieproduktet jeg bruker er Spenol ved behov (sjelden). Og solkrem ved behov. Jeg begriper ikke hvorfor damer bruker så sykt mye penger på utseende. Har nok med penger, men helt andre prioriteringer. Anonymkode: a056a...8d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:57 #8 Del Skrevet onsdag kl 20:57 Gjør ikke halvparten av det du skriver. For meg holder det å være naturlig. Minst mulig kjemikalier på min hud. Har lite rynker til min alder. Bruker kun vann og litt oljer. Bruker ikke penger på at andre skal bli rike på giftprodukter. Anonymkode: 06bf9...950 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:59 #9 Del Skrevet onsdag kl 20:59 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ting det liksom bare er naturlig at vi gjør: - barbere legger, armhuler og bikinilinjen, sminke oss, gå med høye hæler, bruke plagg som holder inn/løfter opp/skjuler/fremhever, bruke penger på (ofte dyre) hud og hårpleie produkter, ordne neglene, ordne vippene, pedikyr, botox, fillers, hudpleie, spraytan, og sikkert tusen andre ting. Anonymkode: 3f17e...c69 Jeg gjør heldigvis lite eller ingenting av dette, men har et inntrykk av at mange kvinner gjør det for andre kvinner. Det virker i hvert fall som om svært få menn bryr seg om disse tingene. Og basert på kg er jo 99% av ufrivillig single menn, så det er kanskje de som burde bruse med fjærene blant mennesker også. Bare synd for dem at svært få kvinner liker at menn sminker seg og går med høye hæler 😄 Anonymkode: 2ad98...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:03 #10 Del Skrevet onsdag kl 21:03 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg er ikke alt du nevner normalt. Jeg barberer med nedentil, leggene og under armene fordi jeg foretrekker det selv. Ellers bruker jeg mascara til fest. Butikksåpe, shampoo, balsam og hårkur. Det eneste hudpleieproduktet jeg bruker er Spenol ved behov (sjelden). Og solkrem ved behov. Jeg begriper ikke hvorfor damer bruker så sykt mye penger på utseende. Har nok med penger, men helt andre prioriteringer. Anonymkode: a056a...8d0 Jeg lurer noen ganger på hvor mye av dette man egentlig "velger selv", om du forstår hva jeg mener? Det er jo på en måte "naturstridig" å fjerne hår på disse stedene (da de har en funksjon), og hvis ingen hadde gjort det, hadde vi da "ut av det blå" kommet på å fjerne håret her? Det har jo startet et sted, og så blitt vanlig. 🤔Er ikke ment som noe stikk eller kritikk, bare en refleksjon om hva som ligger bak. Hører gjerne dine tanker om det. 😊 Anonymkode: 3f17e...c69 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:04 #11 Del Skrevet onsdag kl 21:04 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For meg er ikke alt du nevner normalt. Jeg barberer med nedentil, leggene og under armene fordi jeg foretrekker det selv. Ellers bruker jeg mascara til fest. Butikksåpe, shampoo, balsam og hårkur. Det eneste hudpleieproduktet jeg bruker er Spenol ved behov (sjelden). Og solkrem ved behov. Jeg begriper ikke hvorfor damer bruker så sykt mye penger på utseende. Har nok med penger, men helt andre prioriteringer. Anonymkode: a056a...8d0 Greia er jo at hadde ingen andre damer eller menn rundt deg fjernet hår nedentil eller under armene, så hadde mest sannsynlig ikke du gjort det heller. Dette er en atferd vi blir opplært til og deretter vender oss til, vi liker følelsen det gir oss. Vi føler oss bedre, og dermed fortsetter vi fordi vi passer inn i samfunnets krav. Så er det en og annen som ikke følger etter, eller følger andre krav som du ikke følger. Anonymkode: 28ef6...7c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:05 #12 Del Skrevet onsdag kl 21:05 Skjønner ikke jeg heller, og derfor gjør jeg nesten ingenting av det. Barberer legger på sommeren, og under armene, og trimmer litt nedentil hvis jeg har grunn til det (altså puling). På vinteren barberer jeg bare de nederste 5 cm av leggene elns som synes i treningstights. 😎 Og jeg skulle i grunn ønske jeg helt slapp barbering og, spesielt fordi jeg gjør det jo kun for å slippe at andre stirrer/kommenterer. Anonymkode: f4f11...ae4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:13 #13 Del Skrevet onsdag kl 21:13 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har veldig gode refleksjoner. Jeg husker at i introduksjonskurs til evolusjonen på universitetet brukte de en del tid på å forklare påfugl. Påfuglhannen er utspjåket og lett å få øye på i naturen. Han er jo den første som blir spist hvis det kommer et rovdyr. Det kan jo ikke lønne seg? Likevel eksisterer han i den fargesprakende munduren sin fordi det faktisk HAR lønnet seg i lengden. Selv om påfuglhanner kanskje ikke har levd lenge, har de med best utspjåking fått flere barn enn de andre, og dermed fått sine gener videreført. Jeg tenker at vi er jo hakket lenger, siden vi kan finne opp og økte vår egen pynt, og det gjør vi. Så vil (i min egen tankerekke) individer som blir sett på som viktige individer gjerne lede an i å bestemme hva som er "riktig" nå. Det er jo opp igjennom historien for eksempel de kongelige som har bestemt moten. Flokken følger lederen, og dem som er gode på å følge lederen er "trygge" partnervalg. De som ikke følger lederen, er heller ikke en del av flokken (altså rar og sær og best å holde på avstand). Anonymkode: 6a7ac...0c0 Dette gir mening. I dag er det vel kjendiser/influensere som setter standarden i stor grad, spesielt gjennom SoMe. Tenker at standarden man "holdes til" stadig blir høyere og vanskeligere, men det kan være at det alltid har vært sånn? At grensene pushes? Vi har jo hatt noen perioder med "opprør" mot skjønnhetsidealer og kjønnsroller, da kvinner på 20-tallet begynte å klippe håret kort og gå med bukser osv, som jeg tror de fleste vil se på som en positiv, mer frigjørende utvikling. Lurer på hvor pendelen svinger i neste omgang, om flere vil ta avstand fra tingene vi anser som "normalt" i dag, mtp utseende. Anonymkode: 3f17e...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:22 #14 Del Skrevet onsdag kl 21:22 Jeg gjør det ikke - det er helt uproblematisk? Bare å prøve. Anonymkode: 0ed59...e73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:25 #15 Del Skrevet onsdag kl 21:25 Jeg trives med det. Føler mye velvære. Koste meg lenge i går med peeling, masker og langt bad. Fikset negler, og mer. Har nettopp tatt en god dusj, smurt meg inn. Gjør det kun for egen del. Har fri i fire dager til, er gift på 21. året, ingen har vel egentlig sett leggene mine siden november en gang. Og om du kom innom midt under korona så var jeg hårløs, med fine negler, da og. Det er jo egentlig ikke verre enn at man bare dropper det man ikke føler for å gjøre? Anonymkode: 2a462...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:30 #16 Del Skrevet onsdag kl 21:30 På sommeren bruker jeg å barbere beina. Men ellers aldri. Bruker krem for jeg blir tør ellers. Men det gjør jeg ikke for å flotte meg. Anonymkode: 25f50...e0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet onsdag kl 21:32 #17 Del Skrevet onsdag kl 21:32 Det handler vel også noe om makt og privilegier. En velstelt kvinne får mye mer enn ustelt kvinne. Jeg tar jo meg selv i å heller søke råd hos en som klipper seg og tar bare på huden VS en som er motsatt. Og kvinner pynter seg veldig mye for hverandre. Har du sett hvordan vi damer ordner oss og verter opp når det samlinger med kun kvinnelige deltakere? Det er selvfølgelig ikke optimalt at det er sånn, men sånn er det bare. Vi følger bare flokken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:35 #18 Del Skrevet onsdag kl 21:35 Som skrevet i HI, er jeg ikke ute etter å verken rette pekefingre mot hva noen gjør eller ikke gjør. Har heller ikke uttalt meg om hvorvidt jeg gjør eller ikke gjør disse tingene selv. Ønsket å høre hva andre evt gjør seg av refleksjoner på hvorfor det er slik. 😊 Et spørsmål som dukket opp etter et av de siste innlegget er jo om det virkelig "bare" er å droppe det, hvis man ikke føler for det? Sånn rent praktisk kan man jo det, men vil det eventuelt være noen konsekvenser? Ville vi gjort oss noen tanker dersom vi så en dame på stranden med ubarberte legger og armhuler for eksempel? Ville vi snakket om det, kommentert til de vi var sammen med? Dømt henne / "hyllet" henne? I så fall hvorfor? Anonymkode: 3f17e...c69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:35 #19 Del Skrevet onsdag kl 21:35 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Greia er jo at hadde ingen andre damer eller menn rundt deg fjernet hår nedentil eller under armene, så hadde mest sannsynlig ikke du gjort det heller. Dette er en atferd vi blir opplært til og deretter vender oss til, vi liker følelsen det gir oss. Vi føler oss bedre, og dermed fortsetter vi fordi vi passer inn i samfunnets krav. Så er det en og annen som ikke følger etter, eller følger andre krav som du ikke følger. Anonymkode: 28ef6...7c9 Jeg HATER å ha hår i underlivet og på leggene, det irriterer meg, og sånn følte jeg det lenge før noen lærte meg noe som helst. Har ingen å spjåke meg til for, men fjerner det uansett. Det eneste som ikke irriterer meg personlig er armhulehår, men jeg har ikke så mye av det, så kanskje derfor. Hadde jeg hatt mer hadde jeg sikkert syntes det ble ekkelt/ubehagelig med deodorant på. Anonymkode: 428c8...400 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet onsdag kl 21:37 #20 Del Skrevet onsdag kl 21:37 Jeg gjør de tingene jeg føler velbehag med, og de tingene jeg ikke får noe ut av gjør jeg ikke. Jeg går jevnlig til frisøren, jeg tar jevnlig et varmt bad med god badeolje, jeg liker å ha glatt hud og det er så deilig å gå å legge seg med nytt sengetøy og glattbarbert hud at det gjør jeg hele året med glede, spiller ingen rolle at ingen andre enn meg skal se meg (eller ta på meg). Jeg sminker meg lett men gjør meg ikke noe å gå uten sminke. Jeg bruker gode feite kremer om vinteren da jeg er mye ute og går tur i all slag vær. Jeg har neglelakk på tærne 365 dager i året og som med glattbarberte legger, nedentil og armhuler spiller det liten rolle at noen skal se det uten meg selv. Jeg skal se tærne mine og jeg liker at det er neglelakk på de. Jeg eier ikke høye hæler, har ingen hold in undertøy, ingen push up bh, botox, fillers eller annet. Men jeg bryr meg heller absolutt ingen verdens ting om de som har det. De plager jo ikke meg så jeg har jo heller ingen grunn til å bli irriterer på de for at noen går i høye hæler eller tar silikon for den del. Liker meg på fjellet og har ingenting imot å leve enkelt en uke eller to eller tre og ta seg kattevasker i fjell vann men jeg liker også skjørt, kjoler, den gode følelsen av glattbarberte lår og legger, mascara, øyenskygge, pedikyr, neglefil, et godt deilig varmt bad med gode oljer, barberhøvel, kroppsskubb, ansiktsmaske. Velvære Jeg lever ikke i en svart/hvitt verden. Jeg liker begge deler. Litt av alt.... Og jeg har ikke så mye dårlig samvittighet for at jeg føler velbehag når jeg har glattbarberte legger eller for at jeg liker å ta på meg mascara, like lite som jeg ikke har dårlig samvittighet for at jeg elsker å sove 2-3 uker på fjellet og leve helt enkelt. Føler det er mye skvalder og at en fort blir litt mistenkeliggjort om en som kvinne sier at en gjør noe som helst med utseendet sitt fordi en selv liker det. Om det nå en er å ta på seg en fin kjole i hverdagen, pynte seg med farger, om en liker å barbere seg, om en elsker å sminke seg, eller synes det gir et velbehag å ta en kroppsskubb. Det synes jeg er veldig rart i grunn, at det skal skape så mye mistenkeliggjøring og innimellom latterliggjøring. Men det er nå bare min mening. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå