AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:27 #41 Del Skrevet onsdag kl 22:27 Falt det deg inn å spørre datteren din hvordan hun har det og hvorfor det var drama?👀 Anonymkode: bc355...823 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:27 #42 Del Skrevet onsdag kl 22:27 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det største problemet er langtidsfraværet og for lav grunnbemanning i utgangspunktet. Man skal egentlig tåle at 1 ansatt er syk 1 dag. Anonymkode: 2ec8a...adb Å være syk når man ikke er syk er det samme som å stjele fra arbeidsgiver. Anonymkode: f0e88...0b2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:40 #43 Del Skrevet torsdag kl 02:40 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når jeg leser svarene her skjønner jeg i hvert fall noe av grunnen til at AS Norge har skyhøyt sykefravær! Her har vi en samvittighetsfull mor som prøver å lære bort arbeidsmoral og gode holdninger til avkommet, og hun får nærmest kjeft og beskjed om å roe seg kraftig ned?! Virker som folk flest synes det er helt innafor med en egenmeldingsdag selv om man ikke er syk. Kvalmende og sjokkerende! Anonymkode: e3991...aaf Oppdragelsen er over når "barnet" er myndig og vel så det. Nå er det kollegene på jobb som skal "oppdra". Anonymkode: 024e2...059 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:59 #44 Del Skrevet torsdag kl 02:59 Jeg mener det er på høy tid å endre de gode velferdsordningene våre pga så lav arbeidsmoral hos de yngre. Trekk i lønn som FRP ønsker.. noe må gjøres. Anonymkode: b0a8f...1ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:12 #45 Del Skrevet torsdag kl 03:12 På slike dager blir det lagt godt merke til hvem som er "syk". Det skal mye til før man bør holde seg hjemme da. Slike dager byttes på, og tenk så kjipt for den som måtte jobbe i stedet. I tillegg legger nok leder og kolleger merke til at hun har skulket. Det kan resultere i at hun ikke får tilbud om å fortsette hvis hun har vikariat, eller at de spør andre vikarer før henne hvis det er behov for flere. Kanskje noe du kan nevne for henne? Men dagens unge har jeg inntrykk av ikke har like stor forståelse for verden rundt de. I deres verden handler det meste om de selv. "Jeg og vil delta på den festen" i stedet for "tenk hvis noen må beordres på jobb fordi jeg ikke kommer". Men hun skjønner kanskje ikke enda at dette går utover noen? Og det er ikke sikkert det gjør det heller. Kan godt hende det var flere som kunne (hos oss krangler ekstravaktene om helligdagene da de er godt betalt). Men arbeidsgiver må jo betale vikar i tillegg. Kanskje hun må lære det på den harde måten. Selv hadde jeg strenge foreldre. Skole og jobb skulle man på uansett. Følte jeg ikke fikk lov til å være syk og tvang meg på skolen likevel. Sliter fremdeles med sinnsykt dårlig samvittighet hvis jeg er syk på jobbi dag, men har klart å lære meg at jeg kanskje har godt av det innimellom. For det er menneskelig å være syk innimellom, og noen ganger blir man fortere frisk hvis man ikke tvinger seg til å jobbe og stå på "bare fordi". Dessuten kan man smitte kolleger. Så du har ikke feilet. Det er din datter som har tatt valget, ikke du. Du har lært henne hva som er rett og galt, men nå er hun myndig og står på egne bein. Mulig hun får en ubehagelig opplevelse om hun blir konfrontert av kolleger eller leder med "var du syk"? Hva skal hun svare da? Lyge? Slikt ser man gjennom veldig lett. Anonymkode: 161b1...092 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:22 #46 Del Skrevet torsdag kl 03:22 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når jeg leser svarene her skjønner jeg i hvert fall noe av grunnen til at AS Norge har skyhøyt sykefravær! Her har vi en samvittighetsfull mor som prøver å lære bort arbeidsmoral og gode holdninger til avkommet, og hun får nærmest kjeft og beskjed om å roe seg kraftig ned?! Virker som folk flest synes det er helt innafor med en egenmeldingsdag selv om man ikke er syk. Kvalmende og sjokkerende! Anonymkode: e3991...aaf Altså, for min del handler det ikke om egenmeldingen, men om morens reaksjon. Det er jo overdramatisk. Jada, samvittighetsfull, for all del, men å bli så hysterisk at hun må gå i bilen for å roe seg ned og føle at man har feilet som mor pga en egenmelding, er å dra det langt. Anonymkode: eb087...66d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:56 #47 Del Skrevet torsdag kl 04:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, for min del handler det ikke om egenmeldingen, men om morens reaksjon. Det er jo overdramatisk. Jada, samvittighetsfull, for all del, men å bli så hysterisk at hun må gå i bilen for å roe seg ned og føle at man har feilet som mor pga en egenmelding, er å dra det langt. Anonymkode: eb087...66d Du fikk med deg at datteren hadde planer om å bruke egenmelding for å delta i bursdagen til en venninne? Og at moren da forklarte henne sakens alvor? Anonymkode: e3991...aaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:38 #48 Del Skrevet torsdag kl 08:38 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hun er ung og har begrenset erfaring med jobb fra før. Arbeidsmoral og gode vaner må læres. Hun er fortsatt fersk i jobben sin, og dette er en jobb som typisk er mer hektisk i høytida. Hun sliter tydeligvis i vennskapene sine så hvis du vil bidra som mor så hør på hennes opplevelse. Og spør hvordan hun vil velge å bruke tida neste gang. Anonymkode: 024e2...059 Jeg er så lei av folk som bruker argumentet om at man er ung som en unnskyldning. Det handler ikke om at man er ung, men det handler om kulturen/miljøet som barnet er oppvokst i. En 14-16 åring kan fint ha god arbeidsmoral, hvis de beveger seg i et miljø med gode verdier og holdninger. Jeg vet om mange som ikke eier et snev av egoisme i seg, og har god arbeidsmoral - fordi de nettopp er i et miljø der det er standarden. Så har vi miljøet, der egoismen vokser og ungdommene er bare opptatt av seg selv. Dessverre begynner den siste kategorien å bli normalen, fordi mange er så opptatt av å passe inn og gjøre som alle andre. Det trenger absolutt ikke ha noe med oppdragelse å gjøre, men selve miljøet/kulturen. Anonymkode: b142b...b49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet torsdag kl 08:44 #49 Del Skrevet torsdag kl 08:44 Å påstå at du har feilet totalt som mor er like overdramatisk som å ta seg egenmelding pga venninnedrama. Så hun har blitt som deg. Gratulerer. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:09 #50 Del Skrevet fredag kl 21:09 La henne være, herregud så dramatisk du er. Voksne mennesker med gode verdier har også behov for en hjemmedag av og til, det er ikke bare feber som er godkjent. Slapp av. Anonymkode: 24cdb...9a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:16 #51 Del Skrevet fredag kl 21:16 Haha nei nei hvor mange lider av en psykisk lidelse her inne. Hvorfor komme her med svada. Bare legg alt ut på fb å se hva som skjer Anonymkode: be39b...47e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:14 #52 Del Skrevet lørdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 21.00): Jeg er så skuffet over datteren min og over meg selv som tydeligvis har feilet fullstendig som forelder. Hun var ferdig på VGs til sommeren og har et friår hvor hun jobber. Først jobbet hun i barnehage men trivdes ikke sosialt. Hun begynte i hjemmesykepleien i oktober/november, og hun har hele tiden sagt at hun liker den jobben. Jeg har vært på besøk hos moren min de siste tre dagene mens datteren min har vært hjemme alene fordi hun skulle jobbe. Hun skulle jobbe kveldsskift i dag, men da jeg kom hjem lå hun på sofaen og så på film. Hun hadde tatt egenmeldingsdag fordi hun var sliten etter jentedrama i går. Hun pleier ikke drikke noe særlig så hun pleier ikke være fyllesyk. Jeg ble så sint at jeg måtte gå ut og sette meg i bilen. Jeg er så sint og skuffet nå! Trodde jeg hadde lært henne arbeidsmoral. Anonymkode: 6b5c1...2f8 Din datter er nok eit forbilde av hvorfor sykefraveret har økt særlig blandt den yngre genrasjon. Er man syk så skal ein holde seg hjemme, mener det snakk om "slyesyke" bør ein kome seg på jobben. Ingen tvil om at det har skjedd en holdningsendring blandt den yngre genrasjon som tidligere genrasjoner ikkje kjenner seg igjenn i. Har full forståelse for at du ble sint og furstrert, og håper du tar deg en moralpreken med din datter. Det man borte far jobben så øker det presset på andre, og bedriften betaler for en slye til kvinnfol som ikkje gidder å gå på jobb. Anonymkode: ff62e...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:24 #53 Del Skrevet lørdag kl 16:24 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 4.22): Altså, for min del handler det ikke om egenmeldingen, men om morens reaksjon. Det er jo overdramatisk. Jada, samvittighetsfull, for all del, men å bli så hysterisk at hun må gå i bilen for å roe seg ned og føle at man har feilet som mor pga en egenmelding, er å dra det langt. Anonymkode: eb087...66d Du forsøker heilt klart å avdramatisere moren reaksjonsmønster men her handler det åpentbart om missbruk av en velferdsgode, og slik har samfunnet desv. blitt. Det moalske forfallet er blitt lett synleg, og i fritt fall. Anonymkode: ff62e...a44 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:04 #54 Del Skrevet lørdag kl 17:04 Helt enig i at datteren din er på bærtur. Aldri hørt om at noen har brukt egenmelding fordi de er sliten etter venninnedrama, med mindre det er noe veldig alvorlig og psykisk tungt å håndtere, på grensen til en krisesituasjon. Men at det betyr at du har feilet som mor? Er dette den ene testen som kan sette to streker under svaret på din oppdragelse? Eller går du hele tiden rundt å følger med og dømmer hennes handlinger og hva disse handlingene sier om deg? Synes du ikke selv at det er veldig selvsentrert av deg? Hun er, på tross av oppdragelse, også en helt egen person. Oppdragelse er ikke alt, arv og andre miljø er også en bidragsfaktor. Jeg hadde blitt gal om min mor skulle fått alt jeg gjorde og ikke gjorde til å handle om henne og hennes oppdragerevner. Fremstår narsissistisk for meg. Anonymkode: aa4be...107 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:15 #55 Del Skrevet lørdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Helt enig i at datteren din er på bærtur. Aldri hørt om at noen har brukt egenmelding fordi de er sliten etter venninnedrama, med mindre det er noe veldig alvorlig og psykisk tungt å håndtere, på grensen til en krisesituasjon. Men at det betyr at du har feilet som mor? Er dette den ene testen som kan sette to streker under svaret på din oppdragelse? Eller går du hele tiden rundt å følger med og dømmer hennes handlinger og hva disse handlingene sier om deg? Synes du ikke selv at det er veldig selvsentrert av deg? Hun er, på tross av oppdragelse, også en helt egen person. Oppdragelse er ikke alt, arv og andre miljø er også en bidragsfaktor. Jeg hadde blitt gal om min mor skulle fått alt jeg gjorde og ikke gjorde til å handle om henne og hennes oppdragerevner. Fremstår narsissistisk for meg. Anonymkode: aa4be...107 På min arbeideplass hadde ein tilgang på egenmelding 3 dager maks 3 g. i året. La ofte merke til at når noen var syk og nytta egenmelding så kom de alltid tilbake på tredje dagen. Er ein borte på ein fredag, så blir lørdag og søndag regnet med. Desseverre er det noen som øydelegger for mange andre, og utnytter systemet, og er snyltere på velferd. Poenget : Mor til jenta har nok en annen moralsk holdning overfor jobben en dotter, og virker som mange her forsvarer jenta sitt moralske forfall. Noen må betale for jentas holdninger, og det påfører økt belastning på de andre på arbeidsplassen. Anonymkode: ff62e...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet i går, 08:45 #56 Del Skrevet i går, 08:45 Ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og avsporinger, og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #57 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 21.00): Jeg er så skuffet over datteren min og over meg selv som tydeligvis har feilet fullstendig som forelder. Hun var ferdig på VGs til sommeren og har et friår hvor hun jobber. Først jobbet hun i barnehage men trivdes ikke sosialt. Hun begynte i hjemmesykepleien i oktober/november, og hun har hele tiden sagt at hun liker den jobben. Jeg har vært på besøk hos moren min de siste tre dagene mens datteren min har vært hjemme alene fordi hun skulle jobbe. Hun skulle jobbe kveldsskift i dag, men da jeg kom hjem lå hun på sofaen og så på film. Hun hadde tatt egenmeldingsdag fordi hun var sliten etter jentedrama i går. Hun pleier ikke drikke noe særlig så hun pleier ikke være fyllesyk. Jeg ble så sint at jeg måtte gå ut og sette meg i bilen. Jeg er så sint og skuffet nå! Trodde jeg hadde lært henne arbeidsmoral. Anonymkode: 6b5c1...2f8 Greit nok å bli sint og ta en alvorsprat med henne, men du har da ikke feilet som mor pga dette? Alle barn og ungdommer, og voksne tar valg som ikke er til å bli stolt over iblant, det er menneskelig. Så lenge hun lærer av dette, og ellers har gode kvaliteter og for det meste tar gode valg, så går dette helt fint. Anonymkode: 30cac...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #58 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 22.24): De aller fleste gjør det i blant, tar ut egenmelding for filleting. Anonymkode: ab6ea...6b9 De aller fleste har et minimum av arbeidsmoral, så nei de fleste gjør ikke det. Men det finnes en egen plass i helvete for de som tar egenmelding for filleting. Ikke alle arbeidsplasser har vikarer på stående fot. Og tror du ikke de/vi som står igjen legger merke til mønstret og etterhvert aner hvem som sniker seg unna og hvem som er reellt syk? Vi er ikke født i går Anonymkode: e3bc8...98b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #59 Del Skrevet 2 timer siden Dette var veldig dramatisk! Feilet som mor fordi din datter tar en egenmelding. Du får det til å høres ut som det handler om deg. Ingen er perfekt. Ikke voksne barn og heller ikke foreldre. Anonymkode: cb043...c1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #60 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 9.38): Jeg er så lei av folk som bruker argumentet om at man er ung som en unnskyldning. Det handler ikke om at man er ung, men det handler om kulturen/miljøet som barnet er oppvokst i. En 14-16 åring kan fint ha god arbeidsmoral, hvis de beveger seg i et miljø med gode verdier og holdninger.. Anonymkode: b142b...b49 Det er uansett ute av mors hender og inne på arbeidsplassen. Jeg jobber selv på et sted med mye unge nyansatte. Mange av dem vil gjøre en innsats og jobbe mye men de trenger grundig opplæring hva som forventes av dem før, under og etter jobb. Mange har ikke lært det vi ser på som selvfølgelig fordi de ikke hadde samme opplegg med dugnad, plikter hjemme og deltidsjobb ved siden av skolen som vi hadde. De er også vant til å få veldig detaljerte instruksjoner på skolen, og er lite selvstendige. Vi som er to eller tre ganger så gammel må rett og slett lære dem opp hvis vi skal få gode kolleger. Og klarer de det ikke da, så blir de sagt opp. Anonymkode: 024e2...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå