Gå til innhold

Måltider til 10 kroner

Cognizance

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å spare penger :P

1500 kr på en måned gir 50 kr per dag, som gir 10 kr per måltid i budsjett. Jeg er over 100 kg tung og prøver å spise ofte. Med litt innsparing blir det plass til et større måltid til 15 kr hver dag.

Er det noen andre som har forslag til måltider som ikke koster over 10-15 kr?

Her er noe av hva jeg spiser nå om dagen:

En boks 110 gram makrell i tomat fra Lidl (6-7 kr) og en pose nudler (2-3 kr). Masse omega 3!

En boks bønner i tomatsaus (3-4 kr), med noen brødskiver (1kr) og eventuelt litt ost (1 kr).

En 400-grams fiskepudding (9 kr Rema)

400 gram kjøttdeig (18 kr Rema), 1 boks tomatpuré (2-3 kr), 1 løk (2 kr), 500 gram makaroni (5 kr) holder til i alle fall tre måltider.

150 gram frossen sei eller 1 svinekotelett (29 kr/kg Rema) koster ca 6-7 kr hver. Legg til poteter (2-3 kr) og litt rømme (2-3 kr) og eventuelt en tomat eller to (2-4 kr) og det blir en bra middag.

En banan, en appelsin (10 kr/kg, tilsammen 3 kr), en haug med havregryn (1 kr) og en skvett melk (1 kr) - superb frokost!

Noen hundre gram røde linser (3 kr) pluss litt buljong og krydderblandinger (1 kr) - veldig veldig sunt og godt.

Hm :P tror egentlig det skal gå veldig fint å leve på 1500 kr i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Du bør ta vitamintilskudd i tillegg, og passe på å få i deg nok fiber. Utover det høres det egentlig helt greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Coop X-tra produktene, samt euroshopperproduktene, er veldig billige. Masse å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke grøtris rekker til mange middager og koster ikke mange kronene.

Men melka koster penger.

Det finnes nesten ikke proteiner i risengrynsgrøt så det blir en skral middag. Kveldsmat derimot :P

Vitamintilskudd ja jo. Kommer an på hvor mye billig frukt jeg får tak i. Dessuten drikker jeg tran :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg så forresten ikke tunfisk på lista di? Glimrende proteinkilde. :) Nudler er bare fyllstoff, så da er det definitivt bedre med ris. For bønner, linser, ris osv, er innvandrerbutikker veldig bra og billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom butikken i dag, og First Price har en stooor pose med pastaskruer til 10 kroner. Det kan jo bli endel middager utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske rotgrønnsaker er billig hele året, feks gulrot, kålrot, purre og løk. Holder seg også bra i kjøleskap. Hvitløk er heller ikke så dyrt og gir mye smak for pengene.

Med utgangspunkt i en boks hermetiske tomater kan du da lage vegetarisk pastasaus med hvitløk og grønnsaker (surr i olje først, kok ferdig i sausen), du kan lage suppe, med litt buljong og gjerne noen bønner, eller ha oppi litt seifilet i stedet + evnt litt rømme/matyogurt, og du har fiskesuppe, eller fiskegryte med ris/pasta til etc. Kan du spandere litt tørkede urtekrydder som oregano og timian blir det enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både havregrøt og semulegrøt basert på vann er glimrende frokost og superbillig. En pose semulegryn varer i en evighet, for du trenger utrolig lite til en porsjon (ca 40-60 gram holder). Du kan blande banan i havregrøten for smakens skyld.

First Price har forresten kneippbrød til 3,50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price har også billig pytt i panne, 3 pizza'r til rundt 25 kr (blir bra med litt ekstra fyll) og mye annet billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price har en blokk seifilet til 20,- rett over 600g og da har du 4 fine biter av den.

Lever er veldig billig om du liker det.

Rema1000 har også mye bra tilbud på kjøtt/fisk så følg med i avisa der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gaja ii

du har ikke mulighet til å ta deg en fisketur? da får du masse gratis mat :)

ellers pleier blodpølse og svinekoteletter å være relativt billig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som jeg har sagt før: Gå jevnlig innom Kiwi og ta deg et kvarter med å sjekke datostemplingen på matvarer. Finner du noe som går ut på dato idag eller imorgen får du det gratis. Finner du noe som er GÅTT over dato, får du ny vare eller penger for det. Og beste tid er selvsagt akkurat når det åpner og andre ikke har gått gjennom datomerkingen før deg... Jeg får matvarer for ca 1000 kr hver mnd av det jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjøp tørkede gule erter. Det koster kun 5-6 kroner, og du får masse god ertesuppe som du kan ha løk, gulrot, purre osv i. Ertene må legges i bløt over natta, men det er ikke noe problem.

En fin proteinkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risgrøt

Tomatbønner og ris (kjempegodt)

Pasta med pølser eller kjøttdeig og løk (FirstPrice-pasta koster bare 5 kr for en halv kilo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Euroshopper har mye billig ja, men fy så mye dårlig mat de har. Har kjøpt litt euroshopper og ble skuffet hver gang. Av og til er det sammenheng mellom pris og kvalitet. Mat skal også smake godt, være næringerikt. Ikke bare være vom fyll og koste minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Pasta og tunfisk er godt og billig. Stek tunfisken (5 kr. pr. boks), med litt løk (2 kr), og tilsett kokt pasta (en pakke ca. 10 kr, dvs. ca. 3 kr. til dette måltidet.), salt og pepper.

Grønnsakssuppe. Koster litt i innkjøp (de grønnsakene du liker + buljong), men kan lett lage en stor porsjon, og fryse ned i f.eks. melkekartonger, så har du mange middager.

Fiskeboller (Coop sine hermetiske, 7 kr), med potet (et par kroner), gulerot og løk.

Fisk i folie. Kjøp en pk frossentorsk (20 kr Rema, holder til i alle fall to porsjoner), legg i folie sammen med litt gulerot, løk og purre, samt litt olje/margarin, salt og pepper. 200 grader i ca. en halvtime. Kok potet til hvis ønskelig. Middag til to for under 30 kr.

Ellers er et tips å bruke litt mer penger, lage store porsjoner, og fryse ned, f.eks. supper, gryteretter o.l. På den måten får du mange gode og billige middager!

Husk å variere litt, ellers får du sikkert avsmak på enkelte matvarer (Jeg takler fremdeles ikke nudler etter jeg levde på det i nesten en måned!)

*fattig student*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...