Gå til innhold

Hjelp! Barn med intoleranser, hva sende med i matpakken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har alltid hatt problemer med mage/tarm, og skal derfor nå kutte melk helt. Hun spiser fra før ikke brød, ikke fordi hun har cøliaki, men fordi hun ikke liker det. Jeg mistenker at hun kanskje også reagerer på det på grunn av tilstanden hennes. Spørsmålet mitt nå er: hva gir jeg henne til mat? Middag går stort sett greit, men matpakker? Er det noen som har gode tips til melkefrie matpakker uten brødskiver?

Anonymkode: b019a...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en matboks termos og gi henne middagsrester..?

Anonymkode: 0f0b1...570

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Datteren min har alltid hatt problemer med mage/tarm, og skal derfor nå kutte melk helt. Hun spiser fra før ikke brød, ikke fordi hun har cøliaki, men fordi hun ikke liker det. Jeg mistenker at hun kanskje også reagerer på det på grunn av tilstanden hennes. Spørsmålet mitt nå er: hva gir jeg henne til mat? Middag går stort sett greit, men matpakker? Er det noen som har gode tips til melkefrie matpakker uten brødskiver?

Et barn som verken spiser melkeprodukter eller brødmat, skal ha veiledning og kostholdsopplegg fra ernæringsfysiolog. 
Faren for at barnet blir alvorlig feilernært og må betale dyrt for feilernæring seinere i livet er mer et faktum enn er risiko her. 
Dennlegen som har bedt dere om å kutte melkeprodukter og samtidig ikke henvist dere til sykehus og videre derifra til ernæringsfysiolog har virkelig gjort en dårlig jobb. 
Er der ingen lege inne i bildet her, så spiller du russisk rulett med barnets liv og helse. 

Anonymkode: 6202d...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker, omelett, pasta,groce vafler ect. Uten melk er ganske enkelt og greit. Frukt og grønnsaker

Anonymkode: 0f7e5...141

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et barn som verken spiser melkeprodukter eller brødmat, skal ha veiledning og kostholdsopplegg fra ernæringsfysiolog. 
Faren for at barnet blir alvorlig feilernært og må betale dyrt for feilernæring seinere i livet er mer et faktum enn er risiko her. 
Dennlegen som har bedt dere om å kutte melkeprodukter og samtidig ikke henvist dere til sykehus og videre derifra til ernæringsfysiolog har virkelig gjort en dårlig jobb. 
Er der ingen lege inne i bildet her, så spiller du russisk rulett med barnets liv og helse. 

Det er jo en sterk overdrivelse. 

Anonymkode: cae30...b97

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det med melkeprodukter er kun en periode for å undersøke om det har effekt, så det skal nok gå bra. Hun spiser noe brødmat (knekkebrød), og andre kornprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er dette barnet?

8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pannekaker, omelett, pasta,groce vafler ect. Uten melk er ganske enkelt og greit. Frukt og grønnsaker

Anonymkode: 0f7e5...141

Takk, gode tips! Brukte omelett litt før, før hun sluttet å spise det. Hun er dessverre også kresen, og kan fint la være å spise en hel dag om hun får noe hun ikke liker. Men grove vafler og pannekaker er fint!👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det med melkeprodukter er kun en periode for å undersøke om det har effekt, så det skal nok gå bra. Hun spiser noe brødmat (knekkebrød), og andre kornprodukter.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

8

Det har vi fått klar beskjed om at ikke går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi fått klar beskjed om at ikke går bra. 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt ris med kylling, gulrot og grønne erter fungerer fint i termos-matboks her.

Anonymkode: 6ae03...10f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere forsøkt laktosefritt fremfor melkefritt? 

Anonymkode: 6ae03...10f

Ja, det har fungert litt, men hun er fremdeles dårlig. Derfor prøver vi melkefritt nå, og merker at det er ganske stor forskjell😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med cøliaki, allergi mot melkeprotein og eggallergi. Helt sykt vanskelig i begynnelsen når man ikke er helt inn i det, men bare prøv ut forskjellige oppskrifter og se hva som faller i smak. Så kan man jo lage opp en del og fryse ned så matpakken blir enkel å lage. Pizzasnurrer er en hit her, med vegansk ost, eller uten ost.

Anonymkode: 4153b...057

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har et barn med cøliaki, allergi mot melkeprotein og eggallergi. Helt sykt vanskelig i begynnelsen når man ikke er helt inn i det, men bare prøv ut forskjellige oppskrifter og se hva som faller i smak. Så kan man jo lage opp en del og fryse ned så matpakken blir enkel å lage. Pizzasnurrer er en hit her, med vegansk ost, eller uten ost.

Anonymkode: 4153b...057

Takk for tips! Ja, det er det med å komme inn i det. Jeg har jo egentlig tilpasset maten til en viss grad lenge, men nå når det kom en ny faktor inn i bildet var det akkurat som jeg ble helt blank igjen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, folk greier seg fint i resten av verden 😅 Japanere er da sunne, normalvektige og lever lenge. Har du sett lunsjen barna får der?

Det er ingen som spiser mer brød og drikker mer melk enn skandinavere. 

Anonymkode: 01e15...18f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastasalat, matmuffins, kjøleskapsgrøt (med havre eller mandel- melk), smoothie med havregryn (hell på termoflaske), wrap med diverse pålegg og salat, middagsrester, fiskekake eller fiskepinner i lompe/wrap

Anonymkode: 012b2...325

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Baker du brød selv? Om ikke, så prøv evt det.

Butikkbrød er tilsatt ekstra gluten, så sarte mager kan reagere på det, selv om de egentlig ikke har cøliaki og tåler andre kornprodukter helt greit. Mange som tåler hjemmebakt brød, men har avsmak på butikbrød.

Anonymkode: 1ec45...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Baker du brød selv? Om ikke, så prøv evt det.

Butikkbrød er tilsatt ekstra gluten, så sarte mager kan reagere på det, selv om de egentlig ikke har cøliaki og tåler andre kornprodukter helt greit. Mange som tåler hjemmebakt brød, men har avsmak på butikbrød.

Anonymkode: 1ec45...957

Ja, der sier du noe. Hun spiser faktisk  hjemmebakt brød, men vil ikke ha butikkjøpt. Kanskje jeg må bake oftere, gjør det jo en del, men blir ikke alltid prioritert. Takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...