Gå til innhold

Barn med asberger ute klare symptomer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen min er 11 år og diagnostisert med adhd for fire år siden, og fikk i tillegg asbergerdiagnose for en kort tid tilbake siden. Vi har enda ikke fortalt han om den siste diagnosen, fordi vi ikke vet hvordan vi skal legge det frem.

Dette høres kanskje rart ut, men saken er at jeg rett og slett ikke forstår hvilke trekk ved han BUP mener er klart  "autistiske". Han har jo alltid hatt en del utfordringer, men mye knyttet til reguleringsvansker/sinne/utagering, noe som er bakgrunnen for adhd-diagnosen. Asbergerutredningen er gjort på initiativ fra en behandler på bup, og har i stor grad tatt utgangspunkt i tidligere observasjoner (barnehage + noe fra tidlig skolealder), i tillegg til skjema og rapportering fra oss foreldre. Jeg opplever at de har vært veldig opptatt av tiden han var ca 4 år, da han også hadde en del trekk som kunne tyde på autisme (problemer med relasjoner, særinteresser, vanskelig å få kontakt med til tider). Men, i dag er han en sosial gutt med mange venner og fritidsinteresser. Han har utfordringer, men for det meste er disse knyttet til raguleringsvansker. I tillegg har han noe motoriske utfordringer, for eksempel knyttet til kroppskoordinasjon og balanse. Dette er likevel lite fremtredende i hvamerdagen hans. Jeg lurer derfor på to ting, fra dere som har erfaring og kunnskap:

1. Hva kan være subtile symptomer på asberger hos barn i 11-års alder?

2. Er det noen som har opplevd at barnet feilaktig har fått asbergerdiagnose? Hva gjorde dere i så fall, og hva ble resultatet?

Anonymkode: 624b3...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...