Gå til innhold

Hvor vanlig er styrketrening blant jenter/ kvinner i Norge pr 2024?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor populært er det blitt blant jenter/ kvinner . Jeg snakker da om regelmessig og seriøs styrketrening, der fokuset er på å bygge muskler og styrke. Er dette blitt den mest populære treningsformen blant kvinner i nyere tid? Driver du selv med styrketrening eller kjenner du noen som driver med det, eller har inntrykk av hvor vanlig det er blant dine miljøer?

Anonymkode: 813dd...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke inntrykk av at det er vanlig, jeg kjenner ingen. 

Crossfit var noe mange gikk på en periode, enkelte har fortsatt med det. Men de fleste trener kondisjon, løp ute eller på mølle, eller elipsemaskin. Eller går til kombi-timer på Sats. 

Foretrekker selv trening med fokus på kjernemuskelatur, med egen kroppsvekt. kombinert med løp. Har ikke noe behov for å være sterk i armer. 

Anonymkode: 2620f...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange på seriøs styrketrening tror jeg. Virker som løping og ymse gruppetimer er mer populært for majoriteten kvinner.

Selv prøver jeg meg med useriøs styrketrening og er fornøyd med det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig. Men synes det er flere jenter der jeg trener enn det var før. Mange av dem trener på samme tid og går i styrke. 

Anonymkode: 1e448...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du definerer styrketrening veldig smalt, høres det ut som. Snakker du kun om kroppsbygging?

Mitt inntrykk er at de fleste kvinner og jenter som trener, trener både styrke og kondisjon. Jeg trener styrke i form av pilates, slyngetrening med egenvekt og manualer/strikk/kettlebells, men jeg tar ikke 150 kilo benkpress… 

Jeg vil ha en funksjonell og sterk kropp og forebygge osteoporose, det er målet mitt med styrketrening (og all annen trening forsåvidt). 

Anonymkode: ad2cf...d4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" vennen min driver styrketrening, men på ulike nivå og ulikt hvor hyppig.

Anonymkode: 5cdb1...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke si det er vanlig, men jeg håper flere og flere begynner med seriøs styrketrening  sånn mtp alderdommen som kommer.

Jeg ser flere kvinner og jenter trener, men de trener med lusevekter og det er liksom ikke noe fres over det. 

Mitt inntrykk er at det er litt enten eller. Enten går de all in eller bare sånne små lusinger.

I min vennekrets er det kun jeg og ei til som trener tung styrke. De andre er på gruppetimer ala Zumba osv.

Anonymkode: 5978e...638

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"useriøs styrketrening" var et godt begrep 😂 

Styrke handler for meg rett og slett om 1) unngå belastningsskader, da jeg løper, samt sitter mye stille i jobb. 2) unngå vondter i ryggen, som jeg lett får om jeg er inaktiv. 3) vedlikeholde muskelmasse.  

Men styrketrening er hat, det er kjedelig og lite lystbetont, sett mot å få opp pulsen på en fin skogssti. Men når man nærmer seg overgangsalder er det en nødvendighet. Og jeg burde vel mulig sette meg inn i manualer og slik, i stedet for å kun drive core training med egen kroppsvekt. 

Anonymkode: 2620f...884

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke mange jenter som trener det. Jeg gjør det selv og går på en av Norges største treningssenter , mens jeg har mine økter det er det kanskje 1-3 jenter , mens det er 30-40 menn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke og elsker det. 
Ser noen få andre damer/jenter gjøre det samme der jeg trener, men de fleste løper på mølla. 

Anonymkode: e8be6...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke (hvorvidt TS vil anse det som "seriøst" er en annen ting) og kjenner flere andre kvinner som også gjør det.

Anonymkode: 3e0cb...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke, men bruker apparatene og små manualer/kettlebells. 
Målet er en bedre alderdom, ikke å få fin kropp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (5 minutter siden):

Jeg trener styrke, men bruker apparatene og små manualer/kettlebells. 
Målet er en bedre alderdom, ikke å få fin kropp. 

Men du vet at jo tyngre du løfter, jo bedre gjør du kroppen din godt når du blir eldre? Til et visst punkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanlig blant unge kvinner vil jeg påstå. Litt færre blant kvinner som har fått barn, sikkert fordi "skikkelig" styrketrening krever en del utstyr og det er ikke like enkelt å få til hjemme eller rett utenfor hjemmet. 

Jeg trener på et senter der de fleste kundene er 35+, og der er det helt klart flest menn i styrkeavdelingen, og noen få unge kvinner. Da jeg trente på senter med mange studenter var det 50/50 mellom kjønnene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du vet at jo tyngre du løfter, jo bedre gjør du kroppen din godt når du blir eldre? Til et visst punkt.

Ja, det vet jeg. Men har en muskel-og skjelettsykdom som gjør at det fort blir skader. Så all «økning» av belastning må skje meget sakte eller så er det flere uker med hvile. Det har tatt over et år å komme dit jeg er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 2x fullkropp hver uke, pluss 5 sett chins og pushups etter løpeøktene mine (2x i uka). Ser mange jenter på senteret som trener styrke, men har inntrykk av at "hvermannsen" ikke gjør det (f.eks. få av kollegaene mine som gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner som trener tung styrke på mitt senter, hvertfall. Selv har jeg blitt en av dem etter at jeg spaserte litt utrygg inn på senteret for første gang i mitt liv for et år siden og oppdaget til min store overraskelse at jeg synes styrketrening er kjempegøy. Dessuten er jeg heldig med genetikken og har en kropp som formes og tilpasser seg styrketrening fort, hvilket gjør det ekstra motiverende. Også elsker jeg å være fysisk sterk 😁

Anonymkode: 960ea...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...