AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:05 #1 Del Skrevet onsdag kl 19:05 Det kan virke som et rart spørsmål, men jeg finner ingen info på nett. Det eneste jeg finner er hyttelån med sikkerhet i bolig, og det er ikke det jeg lurer på. Altså: Jeg og samboer skal kjøpe hus. La oss for enkelthets skyld si at huset koster 6 millioner, at min andel da er 3 millioner. Jeg vil helst unngå å bruke av egenkapitalen min, som er på ca 700.000 kr. Jeg har en hytte som jeg har arvet, men jeg har ingen anelse om verdien. Skal selvfølgelig skaffe takst hvis det blir aktuelt. Hvor mye må hytta/eiendommen være verd for at jeg kan slippe unna å bruke av egenkapitalen? Anonymkode: 4533e...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:02 #2 Del Skrevet onsdag kl 21:02 De eneste du kan få ordentlig svar av her er banken din. Jeg fikk rammelån på 50% av verdien på hytta, så mulig det kan være et utgangspunkt. Dvs da si at hytta må være verdt minst 1.400.000 om de godtar 50% av verdien som sikkerhet for de 700.000 du vil låne ekstra til boligen. Men da låser du fast hytta og har ikke muligheter for å selge denne før lånet på boligen er betalt ned tilsvarende denne verdien. Du må også ha lønn god nok til å dekke det ekstra lånet, Anonymkode: b2d26...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:29 #3 Del Skrevet onsdag kl 21:29 Bankene ga oss MYE mindre i lån pga hytte. Hytte er en stor utgift og selv om vi leier ut ga det oss ingen fordel i det hele tatt. Dette var splitter ny hytte i ski-eldorado. DnB trakk fra en mill på finansieringen. Bare til info, vi trodde også det var fordel å eie eiendom. Anonymkode: c3efe...cae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:40 #4 Del Skrevet onsdag kl 21:40 Hvis du ikke aner verdien er den neppe verdt noe særlig. Det er ingen sikkerhet i fritidsbolig, da markedet er særdeles skjørt. Anonymkode: 039e5...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:00 #5 Del Skrevet onsdag kl 22:00 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bankene ga oss MYE mindre i lån pga hytte. Hytte er en stor utgift og selv om vi leier ut ga det oss ingen fordel i det hele tatt. Dette var splitter ny hytte i ski-eldorado. DnB trakk fra en mill på finansieringen. Bare til info, vi trodde også det var fordel å eie eiendom. Anonymkode: c3efe...cae Jeg har ingen utgifter på min hytte annet enn vedlikehold og forsikring. Med utleie av jaktterreng går den i null. Men uansett om de trekker i finansieringen burde det gå greit, iom at vi ikke makser lånet uansett. Ifølge lånekalkulatorer kan vi låne 9,6 mill, men vi tenker å låne max 6. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke aner verdien er den neppe verdt noe særlig. Det er ingen sikkerhet i fritidsbolig, da markedet er særdeles skjørt. Anonymkode: 039e5...7b3 Det er nok mest eiendommen, ikke hytta, som er noe verd. Den har jaktterreng, fiskerett i lakseelv, og litt skog. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): De eneste du kan få ordentlig svar av her er banken din. Jeg fikk rammelån på 50% av verdien på hytta, så mulig det kan være et utgangspunkt. Dvs da si at hytta må være verdt minst 1.400.000 om de godtar 50% av verdien som sikkerhet for de 700.000 du vil låne ekstra til boligen. Men da låser du fast hytta og har ikke muligheter for å selge denne før lånet på boligen er betalt ned tilsvarende denne verdien. Du må også ha lønn god nok til å dekke det ekstra lånet, Anonymkode: b2d26...689 Takk for svar! Det var akkurat et sånt regnestykke jeg var ute etter🙃 Hytta skal ikke selges, den har vært i familien i hundre år😉. Anonymkode: 4533e...0c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:35 #6 Del Skrevet torsdag kl 11:35 Man kan stille annen fast eiendom som tilleggssikkerhet. Så kommer det an på flere ulike faktorer. Hvor mye egenkapital stiller samboer med? For hvis dere totalt har under 10 % egenkapital, så vil det bli gjort en vurdering fra bankens side om de skal unnta dere fra egenkapitalkravet pga din tilleggssikkerhet. Hytta må ha en verdi høy nok til å dekke opp slik at dere har minimum 10 % egenkapital inkludert det banken aksepterer som sikkerhet i hytte. Anonymkode: 89b9f...a57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:13 #7 Del Skrevet torsdag kl 15:13 Jeg ble skilt og skulle kjøpe bolig på nytt. Jeg hadde ca 3 mill i EK og i tillegg nedbetalt hytte med verdi ca 3.5 mill. Jeg hadde 730000 i års inntekt. Jeg fikk 2.7 i lån og banken ville ikke bruke hytta som sikkerhet for mer lån, da de kun så på inntekt. Jeg hadde 2 store barn som skulle bo hos meg og bil. Hytta så de også på som utgift, selv om jeg hadde utleie inntekter på den. Anonymkode: fc3c3...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå