Gå til innhold

Beregning av kaloribehov

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

hvordan finner jeg ut av hva som er mitt omtrentlige kaloribehov daglig? Jeg har en sportsklokke som forteller meg dette, men kan jeg stole på den? Jeg er veldig aktiv, men er en del sittestillende utenom. Dermed går det vel mye opp i opp. Klokka sier at jeg trenger 2300-2400 kalorier på de mest aktive dagene ☺️

Anonymkode: 19a9a...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du vedlikeholde vekten?

Anonymkode: 4dcca...f95

Vedlikeholde eller periodevis være i lett underskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste egentlige måten du kan måle dette på er å se om vekten og/eller midjemålet forandrer seg. Det vil ikke si hvor mange kalorier du hverken inntar eller forbrenner, men om balansen i sum er positiv eller negativ. 

Hvis du føler at kaloritelling fungerer, så gjør det. Men for de fleste av oss er det nok bedre å heller fokusere på å spise ordentlig mat og å få inn en eller annen form for trening. Da vil kroppen som regel bli både slankere, sunnere og sterkere. Hvis du ønsker å spise mye sukker eller annen usunn mat, kan kaloritelling være lurt, i form av at du sammenligner kaloriene i f.eks Stratos og Seigmenn. Men med ordentlig mat trengs det ikke for 99% av oss.

Anonymkode: eef27...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Den eneste egentlige måten du kan måle dette på er å se om vekten og/eller midjemålet forandrer seg. Det vil ikke si hvor mange kalorier du hverken inntar eller forbrenner, men om balansen i sum er positiv eller negativ. 

Hvis du føler at kaloritelling fungerer, så gjør det. Men for de fleste av oss er det nok bedre å heller fokusere på å spise ordentlig mat og å få inn en eller annen form for trening. Da vil kroppen som regel bli både slankere, sunnere og sterkere. Hvis du ønsker å spise mye sukker eller annen usunn mat, kan kaloritelling være lurt, i form av at du sammenligner kaloriene i f.eks Stratos og Seigmenn. Men med ordentlig mat trengs det ikke for 99% av oss.

Anonymkode: eef27...08c

Ja, jeg er helt enig i det du sier. Jeg spiser mest råvarebasert mat og trener jo en del (løper 50-70 km i uken). Men føler jeg i perioder legger på meg (på hofter), og tror det skyldes litt mye energi i maten. Jeg prøver og ikke være redd for å spise nok, og det er krevende. Og på dager uten trening trenger jeg jo naturligvis noe mindre og da tenkte jeg at det å vite omtrentlig kunne være greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...