Gå til innhold

Spør en transmann.

TommyAaron

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
TommyAaron skrev (15 minutter siden):

Menn som er født med vagina kan bære fram barn om vi vil. Vi er tross alt i 2025 og ikke i 1925...

INGEN MENN er født med vagina. Damer er født med vagina, menn med penis. Uavhengig av årstall er dette en sannhet uansett hvordan du vrir og vender på det. 

Anonymkode: 5e494...c7c

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
TommyAaron skrev (17 minutter siden):

Menn som er født med vagina kan bære fram barn om vi vil. Vi er tross alt i 2025 og ikke i 1925...

Uenig. Kvinner og transmenn kan bli gravide. 

Anonymkode: 32e9e...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TommyAaron skrev (26 minutter siden):

Vil være mann helt ut.

Men hvis du da ønsker å bli anerkjent som mann, som jeg regner med? Så kan du jo ikke gå gravid?

Anonymkode: 9549b...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (4 timer siden):

Det føles veldig feil for meg å bli kalt kvinne og hun fordi jeg er født med en guttehjerne og derfor blir å ha jentekropp feil for meg. 

Hva mener du med «guttehjerne»? Mener du at jenter ikke kan tenke, like og føle det samme som gutter??

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mange "tilstander" en kan bli født med, og det er flott at vi har et helsevesen (offentlig og privat) som kan rette opp det naturen har gjort feil. 

Veldig synd at noen synes det er feil å operere/behandle bort et kjønn som har blitt feil, men synes at "det skulle da bare mangle" hvis noen operer bort sin tredje fot, får rettet på sin klumpfot, løsnet fingre som henger sammen, sydd en navlebrokk, kommet i puberteten ved manglende hormoner, behandlet infertilitet, få et hørselsimplantat, og mange andre slike ikke-livstruende tilstander en kan bli født med... 

Anonymkode: af427...7fa

Det er ikke noe fysisk galt med de som tror de er født i feil kropp. 

Ser du ingen farer ved å operere eller fjerne friske organer, og medisinere friske kropper?

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TommyAaron skrev (4 timer siden):

Det føles veldig feil for meg å bli kalt kvinne og hun fordi jeg er født med en guttehjerne og derfor blir å ha jentekropp feil for meg. 

Du motsier deg selv. Du synes det er feil å bli kalt kvinne og hun, og synes dameundertøy er ekkelt. Men du ønsker å bære frem og føde eget barn. Som er det mest kvinnelige som finnes. 

Du skal ikke operere bort vagina, men du skal i herregarderoben fordi det føles rett for deg. Hvis du virkelig føler deg som en mann, hvis du virkelig mener at kvinnekroppen du har fått utdelt er ekkel og helt feil for deg, hadde verken graviditet, fødsel eller fortsette å ha en vagina vært aktuelt for deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (9 minutter siden):

Hva mener du med «guttehjerne»? Mener du at jenter ikke kan tenke, like og føle det samme som gutter??

Alle foster starter som jentefoster før noen utvikles til guttefoster. Noen ganger under denne prosessen skjer det feil og hjernen forblir jente mens kroppen utvikler seg til gutt og noen ganger som i mitt tilfelle utvikler hjernen seg til gutt mens kroppen forblir jente. Og noen ender opp et sted i mellom jente og gutt fysisk og/eller mentalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du motsier deg selv. Du synes det er feil å bli kalt kvinne og hun, og synes dameundertøy er ekkelt. Men du ønsker å bære frem og føde eget barn. Som er det mest kvinnelige som finnes. 

Du skal ikke operere bort vagina, men du skal i herregarderoben fordi det føles rett for deg. Hvis du virkelig føler deg som en mann, hvis du virkelig mener at kvinnekroppen du har fått utdelt er ekkel og helt feil for deg, hadde verken graviditet, fødsel eller fortsette å ha en vagina vært aktuelt for deg. 

Det er forskjell fra transperson til transperson hva en føler er mest riktig for seg. Kjønn sitter i mellom ørene ikke i mellom beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TommyAaron skrev (7 minutter siden):

Alle foster starter som jentefoster før noen utvikles til guttefoster. Noen ganger under denne prosessen skjer det feil og hjernen forblir jente mens kroppen utvikler seg til gutt og noen ganger som i mitt tilfelle utvikler hjernen seg til gutt mens kroppen forblir jente. Og noen ender opp et sted i mellom jente og gutt fysisk og/eller mentalt.

Kilde?

Anonymkode: 32e9e...b69

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TommyAaron skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell fra transperson til transperson hva en føler er mest riktig for seg. Kjønn sitter i mellom ørene ikke i mellom beina.

Vel, for resten av verden sitter kjønn mellom bena og hva øyet ser. 

En gravid/fødende person er ei kvinne. Vagina = kvinne. Person med penis er en mann, uansett hvor mye vedkommende sminker seg og/eller klær seg i dameklær. 

Skulle likt å se en mann med penis gå inn i damegarderoben og si "jeg er dame, men jeg vil ikke kvitte med meg penisen min fordi jeg ønsker å ha sex og produsere barn som alle andre menn" vedkommende hadde blitt kastet ut og forhåpentligvis tvangsinnlagt på psyk.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (56 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. De gjennomsnittlige forskjellene mellom jenter og gutters hjerner er utrolig små, mye mindre enn individuelle forskjeller innen hvert kjønn. Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at en hjerne er gutte eller jentehjerne. En jente kan tenke, føle, og like akkurat det samme som en gutt, men hun er fortsatt en jente.

Endret av Tartufo
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger og boka "gleden med sjeden" ironisk nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (44 minutter siden):

Det her er jo rett og slett løgn

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TommyAaron skrev (1 time siden):

Men du tiltrekkes jo av kvinner. Er det ikke da naturlig at kvinnen i forholdet tar morsrollen?

Om du hadde vært homofil (likt menn) hadde jeg skjønt det. Da kunne han stilt med sæd og du med egg. Som to biologiske kvinner må dere uansett ha donor, så da er det veldig rart om mannen i forholdet skal gå rundt å være gravid🧐

Anonymkode: 6efef...1da

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TommyAaron skrev (1 time siden):

Vil være mann helt ut.

Tydeligvis ikke... 

Anonymkode: ff0f9...a61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør anonymt fordi jeg skammer meg over disse fordommene, og håper du kan svare avklarende ❤️

Jeg har liksom tenkt at grunnen til at mange med autisme er trans også er fordi de kanskje hyperfokuserer på et tema og går dypt inn i det. Løsningsfokusert og rasjonelt. Om problemet er utenforskap, søkes det etter oppskrift på løsning. Når det står om diagnoser etc på nettet er det ofte lett å kjenne seg igjen. Særlig om de kombineres med utenforskap. Ser at miljøene er veldig åpne og inkluderende og forstår hvordan dette kan appellere veldig til folk med eksempelvis autisme som kan streve med å finne sin gjeng. Tror du dette kan være en driver for hvorfor trans og autisme er linket? 

Og, i fare for å støte: hvis du alltid har kjent på dysforien, hvorfor vente til 30årene med skifte? Har ikke nær familie eller venner merket noe? Hvordan har du klart å overleve så lenge i en kropp du avskyr uten å snakke om det? Hvordan vet du at du er trans før du har fått diagnose? 

Anonymkode: ed913...90d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Blir aldri å forstå hvorfor enkelte er villige til å lemleste egen kropp for å prøve å bli noe annet enn hva de er. Hvorfor ikke bare være lesbisk og gå med maskuline klær?

Anonymkode: 77386...602

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (5 timer siden):

Menn er ikke født med vagina. Det blir et ordspill når du snakker på den måten. Vi har to kjønn, det er XX eller XY. Er du mann så er du født med mannlige kjønnsorganer, er du kvinne så er du født med kvinnelige kjønnsorganer, det er ikke noen vei utenom dette.
At det fødes et fåtall barn hvert år som ikke har et klart kjønn er noe som blir korrigert med kirurgi veldig tidlig og ja det er en liten mulighet for at hvordan personen føler seg når vedkommende vokser opp ikke stemmer med kjønnsorganet de har, men vi snakker om 10-12 barn, så dette er nesten en ikke problemstilling. Så hvis du er født med penis, men ønsker å utad presentere deg som en kvinne, så ER du ikke en kvinne og det gjør deg heller ikke til en kvinne. Du cosplayer som en kvinne, noe du gjerne må gjøre, såfremt du ikke gjør det i typiske situasjoner der det kan gjøre andre ukomfortable, omkledningsrom/garderober er et godt eksempel. Om du tisser på jente eller herretoalettet driter jeg tynt i.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke bestemt meg helt enda for jeg ønsker meg biologiske barn. 

Kan du forstå at noen syns det kan virke ulogisk at du er føler deg som mann men samtidig ikke er sikker på at du ikke ønsker å ha fjerne muligheter å lage barn med dine kvinnelige kjønnsorganer? For å så bære frem og fødde barn, som ikke er noe menn kan gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TommyAaron skrev (5 timer siden):

Men tenk om du har en "jente" hjerne, men har en opplevd kjønnsidentitet som mann? 

Følelser hos andre mennesker kan vi aldri si er feil, du føler det du føler. Det å ta utgangspunkt i det var frem til nok så nylig det sentrale i behandlingstilbud til transpersoner. En anerkjennelse av en nok så rigid følelse av å være født i feil kropp. 

Men er noe helt annet med når man som du, spekulerer i at din kjønnsidentitet er koblet til at du har enn biologisk mannlig hjerne. Da åpner du opp for at du kan ha feil. Hjernen din er kanskje (meget sannsynlig) en kvinnelig hjerne, og med din logikk så er det din kjønnsidentitet som er feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...