Gå til innhold

Bli frisør eller apotekteknikker? -29 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet det er to ganske forskjellige yrker, men jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil jobbe med.. Står like stille i spørsmålet nå som snart 30 åring som da jeg var 15 år. Blitt litt små deprimert av det her, og det plager meg ganske mye.. Det jeg liker mest å holde på med er planter, men hvilke jobber er det å finne med det liksom.. 

Har tidligere gått vg1, vg2 helse så har bare 1 år igjen for å kunne være ferdig med en utdannelse å bli enten apotekteknikker, tannhelsesekretær eller helsesekretær (det er ikke aktuelt pga. jeg besvimer av sprøyter). Gått påbygg tidligere men strøk i matte, og jeg har ingen ønsker om å gå høyskole da jeg helt ærlig synes de aller fleste utdanninger/yrker virker kjedelige. 

Tusen takk om noen har noen tips, står litt fast som sagt og der har jeg stått lenge :( (har prøvd karriererådgiver men ga meg ingenting)

Anonymkode: b90bd...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan legge til at jeg ikke bryr meg noe særlig om lønn, lever minimalistisk og elsker det. Eier leilighet, bil, har nok klær o.l. for resten av livet tror jeg og vil heller ikke ha barn/dyr. Så har ikke akkurat så store utgjifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet det er to ganske forskjellige yrker, men jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil jobbe med.. Står like stille i spørsmålet nå som snart 30 åring som da jeg var 15 år. Blitt litt små deprimert av det her, og det plager meg ganske mye.. Det jeg liker mest å holde på med er planter, men hvilke jobber er det å finne med det liksom.. 

Har tidligere gått vg1, vg2 helse så har bare 1 år igjen for å kunne være ferdig med en utdannelse å bli enten apotekteknikker, tannhelsesekretær eller helsesekretær (det er ikke aktuelt pga. jeg besvimer av sprøyter). Gått påbygg tidligere men strøk i matte, og jeg har ingen ønsker om å gå høyskole da jeg helt ærlig synes de aller fleste utdanninger/yrker virker kjedelige. 

Tusen takk om noen har noen tips, står litt fast som sagt og der har jeg stått lenge :( (har prøvd karriererådgiver men ga meg ingenting)

Ta opp matten, ta deretter en bachelor. En bachelor i for eksempel sykepleie, vernepleie, bioingeniør, sosialt arbeid, barnevern, folkehelse, psykologi, paramedisin, pedagogikk, sosiologi eller farmasi vil gi deg et HAV av karriere-muligheter og muligheter for videreutdanning senere. Det er alt annet enn kjedelig. Apotektekniker eller frisør vil i praksis låse deg til et fysisk tungt lavtlønnsyrke der mulighetene er å klippe hår eller selge hudkremer på apoteket. Det virker både kjedelig og demotiverende spør du meg. 
Skal du likevel gå yrkesfag så ta ihvertfall helsefagarbeider eller barne-og ungdomsarbeider. Da vil du ha liiitt bedre muligheter på arbeidsmarkedet, i teorien. Men tungt og lavtlønnet er det okke som.

Anonymkode: e8ea2...67a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva jobber du med nå da?

Anonymkode: 4c1e0...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frisør er mye slitasje, altså de får ofte slitasjeskader/vondter. 

Anonymkode: b5d9b...e92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

sykepleie, vernepleie, bioingeniør, sosialt arbeid, barnevern, folkehelse, psykologi, paramedisin, pedagogikk, sosiologi eller farmas

Jeg besvimer av sprøyter og nesten alt med sår, legeting blir jeg dårlig av så: Sykepleie, vernepleie, paramedisin er ikke noe å vurdere for meg. Sosialt arbeid og barnevern tror jeg absolutt ikke passer dessverre.. Er veldig introvert hater egentlig å snakke så mye med andre. Strøk i matte fordi jeg synes det er som gresk skjønner faktisk så vidt pluss og minus, husker ikke hvordan man setter opp et dele stykke riktig. haha uff.. Så bioingeniør og farmasi kan jeg bare glemme å komme meg inn på, ikke snakk om klare å fullføre.. Men takk for svar :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Frisør er mye slitasje, altså de får ofte slitasjeskader/vondter. 

Anonymkode: b5d9b...e92

Ja hørt det.. Og de er noen av topp yrkene med mest lungeskader pga. alle kjemikalier.. Men slitasje får mange andre yrker også da, elektrikkere for eksempel så tror ikke man kommer unna. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva jobber du med nå da?

Anonymkode: 4c1e0...a04

Jeg vasker for et firma.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier du er interessert i planter, så hva med gartner eller anleggsgartner? 

Anonymkode: e2874...18d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke jobbe på f.eks. lager? Er vel bedre betalt enn frisør også… Som frisør må du prate med kunder dagen lang og yte topp service. 

Anonymkode: fedc2...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke jobbe på f.eks. lager? Er vel bedre betalt enn frisør også… Som frisør må du prate med kunder dagen lang og yte topp service. 

Bedre betalt enn apotekteknikker også.

Anonymkode: 80389...bdc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styr unna apotektekniker i hvert fall! MYE ansvar (nei, man selger ikke bare hudkremer som enkelte her påstår) og en lønn som ikke står i forhold i det hele tatt. Har snart 20 års erfaring fra apotek og tjener knapt nok 500K...

Anonymkode: 086a0...21f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange muligheter til å få jobb i blomsterbutikk, som Mester Grønn. Jeg startet rett i fast 80% stilling der. Men jeg opplever det som en veldig sosial jobb, så er en fordel å være interessert i folk og å ville snakke godt med kundene.

Anonymkode: 9aaa5...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du er glad i planter så kan du ta gartner utdannelse. Der trenger du ikke å ha så mye med kunder å gjøre. Da jobber du mest med planter. Og litt med kunder. Frisør så må du prate mye med folk. Og det er tungt. Jeg jobbet 15 år som frisør. Pensjonist alder på frisør er 32 år. Er ikke mange som klarer å stå så lenge i det yrket dessverre. Noen klarer det selvfølgelig. Men mange som slutter etter noen år i yrket. 

Anonymkode: 56f7f...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil tro lagerjobber blir borte pga. AI..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste drivhus bruker vel bare roboter nå? Tror ikke det er det letteste å få jobb med nå og i fremtiden.. Vil prøve å finne noe jeg kan stå i mange tiår. anleggsgartner blir litt for tungt for meg tror jeg (kjøre store kjøretøy, bæring osv.) er under 160cm  49 kg. Har tenkt på å søke på plantasjen, men det går dårlig for kjeden fått kortere åpningstider her og lagt ned butikker flere steder. Er også et par ansatte som har fast der, de trenger ikke så mange faste..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig. Frisør er ikke et yrke hvis man er introvert, heller ikke apotek eller tannhelselinja. Er jo kundekontakt non stop, hver time hver dag. 

Har en venn som er anleggsgartner og hu stortrives. Mye utetid og fleksible tider- hvis hun behøver fri til en legetime kan hun ordne hagen til kunde x neste dag. Lite prating med kundene da jobbingen foregår utendørs.

Eneste ulempen er at det er et fysisk yrke, man må være litt sterk etter hva jg har skjønt, men min venn er heldigvis det så ingen stress for henne. 

Anonymkode: 5fa80...bec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått for apotek, det er enkel og grei jobb om du er litt interessert i helse og flink til å småprate med mennesker og tar til deg informasjon om diverse tilstander, produkter osv.

Frisør ville jeg aldri valgt ikke om jeg var 15 og iallfall ikke om jeg var så gammel som du er nå, den jobben tar knekken på deg.

Anonymkode: 93a8b...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg besvimer av sprøyter og nesten alt med sår, legeting blir jeg dårlig av så: Sykepleie, vernepleie, paramedisin er ikke noe å vurdere for meg. Sosialt arbeid og barnevern tror jeg absolutt ikke passer dessverre.. Er veldig introvert hater egentlig å snakke så mye med andre. Strøk i matte fordi jeg synes det er som gresk skjønner faktisk så vidt pluss og minus, husker ikke hvordan man setter opp et dele stykke riktig. haha uff.. Så bioingeniør og farmasi kan jeg bare glemme å komme meg inn på, ikke snakk om klare å fullføre.. Men takk for svar :)

Ts

Matte kan du lære deg, ts, du kan mer enn du tror. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hva man jobber med, må man se muligheter og ikke kun det negative.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil tro lagerjobber blir borte pga. AI..

Vel, da jobber du inntil AI tar over. 

Anonymkode: 8461a...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...