Gå til innhold

Jeg blir ikke våken av kaffe, blir heller beroliget av det. Hvordan kan det ha seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan det ha seg? Dessuten har jeg hørt dette er ofte noe som skjer med de som har ADHD. Jeg har blitt satt til å utrede meg nå på nyåret. Men stemmer det at dette kan være typisk ADHD, eller finnes det muligens andre årsaker? 

Anonymkode: 1415e...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veit om flere som ikke blir påvirket av kaffe, som kjenner på en heller beroligende effekt enn en oppkvikkende effekt. En av dem har adhd, men de andre har ikke. Jeg har aldri forstått det, drikker jeg kaffe etter fire om dagen sliter jeg med å sove om kvelden 😅 men vi er vel ulike da 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 539c4...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å si uten å vite noe mer, men hvis du er avhengig av koffein kan du oppleve at du føler deg rolig når du får stoffet du er avhengig av. For mye koffein kan gi økt puls og blodtrykk som kan gjøre at man føler seg rolig/trøtt. Kanskje kaffe gjør deg dehydrert og at det er derfor du ikke føler deg oppkvikket.

Anonymkode: 9bf0e...0d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er vel avhengig og stilner abstinensene etter koffein da

Anonymkode: 003b3...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir ikke bare rolig av kaffe, men jeg nærmest sovner av det. Har våkna opp mange ganger sittende i sofaen med en nytømt kopp kaffe på birdet. Kan drikke kaffe på sengekanten og falle rett i søvn.

Anonymkode: 5d093...a03

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også sånn. Men er avhengig. Får hodepine om jeg ikke drikker det. Kan ta en kaffe til kvelds og sovne som en stein uten problemer. Jeg har ingen symptomer på adhd, så har ikke noe med det å gjøre. 

Anonymkode: cedf8...beb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir ikke bare rolig av kaffe, men jeg nærmest sovner av det. Har våkna opp mange ganger sittende i sofaen med en nytømt kopp kaffe på birdet. Kan drikke kaffe på sengekanten og falle rett i søvn.

Anonymkode: 5d093...a03

Samme her! Blir noen ganger enda trøttere av det. Kan hende det er avhengighet som andre nevner, og jeg har trappet ned. Drikker max to kopper om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir også trøtt av koffein. 
drikker redbull en sjelden gang da jeg synes det smaker godt, men drikker ikke koffein ellers, så ingen avhengighet for min del. 
har heller ikke adhd som jeg vet om iallefall. 

Anonymkode: 03901...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker kaffe fordi det er godt. Blir absolutt ikke noe spesielt våken av det, utover det jeg blir av å drikke et glass melk. Tror egentlig ingen blir det, at du blir søvning skyldes nok at det er en varm og avslappende drikk, tviler på at du kan bruke kaffe til å diagnostisere.

Anonymkode: 4d8dc...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste kaffen jeg blir våken av er iskaffe med isbiter, kulden gir hjernen et piff 🤭 Ellers får bare kaffe meg til å drite. Kan styrte tre doble espresso og gå og legge meg og sove 🤷‍♀️

Har bare antatt at jeg ikke har noe særlig til koffeinreseptorer, mange i min familie som ikke har noen effekt av kaffe. 

Det har riktignok blitt mer enn antydet at jeg har ADHD, men om det har noe med saken å gjøre vet jeg ikke 🤔

Anonymkode: 4fb76...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein er et svært mildt sentralstimulerende, det er jo en grunn til at det fortsatt er lovlig selv om de fleste stimulerende stoffer er forbudt.

Den lille effekten koffein har bygger man fort toleranse for ved daglig inntak.

Anonymkode: ecf67...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilfeldigvis adhd? 
Har det selv, og kaffe blir jeg også trøtt av😂

Anonymkode: 09311...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg drikker kaffe fordi det er godt. Blir absolutt ikke noe spesielt våken av det, utover det jeg blir av å drikke et glass melk. Tror egentlig ingen blir det, at du blir søvning skyldes nok at det er en varm og avslappende drikk, tviler på at du kan bruke kaffe til å diagnostisere.

Bruker ikke kaffe til å diagnotisere. Men har hørt mange med ADHD også har samme erfaring. Det går jo ikke utover funksjonen dette med kaffe, men det er det mange andre symptomer som gjør. Var psykologen som ville utrede med tanke på helt andre ting enn kaffe. Bare nevner det nå slik det ikke blir misforståelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tilfeldigvis adhd? 
Har det selv, og kaffe blir jeg også trøtt av😂

skal utrede meg! Sannsynligheten er stor for at jeg har det. Det kryr av adhd i familien på begge sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker ikke kaffe til å diagnotisere. Men har hørt mange med ADHD også har samme erfaring. Det går jo ikke utover funksjonen dette med kaffe, men det er det mange andre symptomer som gjør. Var psykologen som ville utrede med tanke på helt andre ting enn kaffe. Bare nevner det nå slik det ikke blir misforståelser

Jeg er ganske sikker på at selv store mengder kaffe inneholder en tilnærmet ubetydelig andel sentralstimulerende virkning sammenlignet med medisin som brukes for adhd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

skal utrede meg! Sannsynligheten er stor for at jeg har det. Det kryr av adhd i familien på begge sider. 

😅Fikk en følelse ja🙈 Lykke til med utredning!

uansett; for mye koffein i kroppen kan øke pulsen, blodtrykket og for noen kan det faktisk føre til trøtthet. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har adhd men drikker ikke kaffe. Men merker at hvis jeg drikker cola så får jeg ikke sove.  Motsatt virkning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker aldri noe til virkningen av koffein (dessverre!). Kan drikke både cola, energidrikk og kaffe uten å merke noe som helst.

Har ikke ADHD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...