Gå til innhold

Time på overvektsklinikken i morgen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. 

Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. 

Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med  at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren.

Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris.

Ts

Anonymkode: e26e6...5dc

Hvis du først skal begynne med det nå, så er det jo ikke rart du ikke har gått ned i vekt tidligere, dette skulle jo være forsøkt for mange år siden. Beklager å si det ts, men ut fra hva du skriver her inne så har du ingen måte forsøkt alt, du tror tydeligvis det er en quick fiks med operasjon. Omtalen av oppholdet på evjeklinikken beskriver det godt. Du er en av de som garantert komemr til å legge på deg alt igjen om det i det hele tatt har effekt.

Anonymkode: ce7ef...ad1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg laget ikke denne tråden for å spørre om hva jeg burde og ikke burde gjøre, men for å høre andres erfaringer.

Du beskylder meg for ikke å ha prøvd nok, men jeg har bl.a vært på flere opphold ved Evjeklinikken, det lengste i 4 uker, så ett opphold i 3 uker, deretter 2 uker for de resterende opphold. Mens jeg var der så fulgte jeg måltidene der og spiste kun det de serverte på klinikken. Der får man også anbefalte mengder mat. Jeg deltok på treningene der og var aktiv. Likevel gikk jeg ikke ned mer enn 1/2 kg på oppholdene. Det er det legen mener - og jeg å- at jeg trenger noe mer hjelp. Jeg trenger ikke beskyldninger om at jeg overspiser godteri, for det har jeg holdt meg langt unna under oppholdene og en tid etter at jeg kom hjem.

Du får tro og mene hva du vil, men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg som bare skal prøve å overtale meg til og gjøre hva du synes er best, samt at du synser på hva jeg har gjort og ikke gjort. 

Prøve å overtale? I alle dager. Men var et slikt type svar jeg antok at jeg fikk også. Om det blir kalt for beskyldninger og overtaling å reflektere, da er det ikke rart ingenting fungerer.

Anonymkode: 9c6a6...b1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overvekt sitter ikke bare i hodet folkens. Jeg er ikke uenig i at hodet «skal fikses», men operasjon eller medisiner hjelper til med å fikse hodet. Mangel på medisiner eller operasjon kan gjøre en person gal etter mat, karbohydrater eller annet, kroppen skriker etter å legge på seg! Da trenger kroppen og hodet hjelp for å takle det.

Anonymkode: 8d163...80d

Jeg har heldigvis effekt av "slankemedisin", og det er bra fordi jeg blir aldri mett. Var hos en spesialist som sa at det var feil på samspillet mellom tarmbakterier og hjerne som gjorde at det var sånn. Men jeg lurer på hvordan det ble slik, for jeg var normalvektig mesteparten av livet. Jeg spiste ikke mer enn andre, trente, og jeg spiste sjeldent søtt da jeg aldri har vært fan av godteri. Og for å være helt ærlig, så følte en viss forakt for overvektige. Heldigvis tar jeg injeksjoner som holder vekta i sjakk, selv om det koster en god del. 

Anonymkode: 2c53e...ebf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Marit Kolby sin bok «hva og når skal vi spise» . Så slipper du operasjon. På slankeklinikker lærer du å spise magert og knekkebrød som gjør at ingen holder ut og blir tjukke igjen. Du må spise ordentlige måltider med nok protein og trene styrke. 

Anonymkode: ab745...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les Marit Kolby sin bok «hva og når skal vi spise» . Så slipper du operasjon. På slankeklinikker lærer du å spise magert og knekkebrød som gjør at ingen holder ut og blir tjukke igjen. Du må spise ordentlige måltider med nok protein og trene styrke. 

Anonymkode: ab745...cdb

Men ser du ikke hva trådstarter skriver? Fungerer ikke på henne.. 

Lurer fælt på hvor forskningen er på disse menneskene som ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd. Det er jo veldig interessant medisinsk, for skulle jo være umulig at en person ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men ser du ikke hva trådstarter skriver? Fungerer ikke på henne.. 

Lurer fælt på hvor forskningen er på disse menneskene som ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd. Det er jo veldig interessant medisinsk, for skulle jo være umulig at en person ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd? 

Har TS skrevet at råvarebasert kosthold ikke virker på henne? Har bare sett hun har prøvd livsstilsendringer fra kurs og evjeklinikken. De fronter mager, kalorifattig kost med hyppige måltider, ikke råvarebasert der du får kontakt med kroppens egne signaler.

Anonymkode: ce435...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har TS skrevet at råvarebasert kosthold ikke virker på henne? Har bare sett hun har prøvd livsstilsendringer fra kurs og evjeklinikken. De fronter mager, kalorifattig kost med hyppige måltider, ikke råvarebasert der du får kontakt med kroppens egne signaler.

All mat er lagd av råvarer. Hva er det du forsøker å si egentlig? O:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All mat er lagd av råvarer. Hva er det du forsøker å si egentlig? O:)

Råvarebasert kosthold fremfor slankeklinikk kosthold.

Hvis du vil lese mer sjekk ut Marit kolby. Hun har skrevet bok, deltar i podcaster og er aktiv på Instagram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Aner ikke. Nei, jeg vet. Men når en lege forteller deg at eneste hjelpemiddel er slankeoperasjon så er det det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Beklager, formulerte meg feil. Voldsom overvekt ER det, men såpass at det trengs operasjon, ikke medisiner? Der er jeg usikker, men jeg er ikke «utdannet i faget». Må innrømme at jeg trodde de som gikk for operasjon ville veie langt mer, nå som medikamenter er så tilgjengelig.

Anonymkode: 8d163...80d

Det er sykelig overvekt, ja. 100 kg er det ikke normalt å veie uansett høyde. Kanskje om man er 2 meter høy og muskuløs. Men det er ikke de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Råvarebasert kosthold fremfor slankeklinikk kosthold.

Hvis du vil lese mer sjekk ut Marit kolby. Hun har skrevet bok, deltar i podcaster og er aktiv på Instagram. 

All mat er råvarebasert! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange som ikke går ned i vekt av opplegget på Evjeklinikken. Jeg har vært der selv og det var først da jeg lærte meg andre måter å spise på og ikke fulgte opplegget jeg gikk ned 45kg.  Når jeg lærte meg å forstå kroppens signaler og spiste det kroppen min trengte sluttet jeg å ha søtsug eller lyst på mat utenfor måltidene. Opplegget på Evje fokuserte på det ytre, kaloritelling og veldig lavkvalitets råvarer når du er der. 

har du lest boka til Marit Kolby? Hva og når skal vi spise? Uansett om du ønsker operasjon etterhvert vil den være nyttig.

Ikke ts, men en som også har sultsenter på avveier. For meg fungerte wegovy bra, men vanskelig få tak på her jeg bor. Medisinen gjør at jeg kan spise normalt. Uten er det som om hjernen kidnapper alle sultfølelser og får de til 1000 ganger sterkere. Gjetter litt som abstinenser for de som røyker etc. 
Med medisin kan jeg forstå de som sier «jammen spis litt mindre og tren mer da». 

Men det er dyrt, derfor lurer jeg litt på hva som skiller Marit Kolby mot alle andre som sier følg din kropp, lær kjenne deg selv, spis råvare basert.

Anonymkode: a6777...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

All mat er råvarebasert! 

Du bør sette deg ned med ei bok eller Google littegranne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville også prøvd Wegovy hvis vi kunne fått det på blå resept. Nå som vi må betale full pris så har jeg dessverre ikke råd til det :( 

Ts

dette får meg til å undre for om du får wegovy og bruker klikk er det ikke store kostnaden i mnd når du trekker fra det du bruker ekstra på alt du ellers putter i deg av potetgull, lakris osv som du ramset opp selv. Jeg tror du også med sprøyten og trening selv om du sier du ikke liker trene osv ville hatt vel så god hjelp kombinert med samtaleoppfølging som du får av operasjon nettopp fordi en operasjon kan reverseres om man ikke har alle brikkene i boksen før man tar den - og det vrker litt på svarene dine som om du har noen brikker igjen å plassere før du er der? 

Anonymkode: c59d3...767

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (18 minutter siden):

Du bør sette deg ned med ei bok eller Google littegranne.

All. Mat. Er. Råvarebasert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ultraprosessert mat har en gang vært råvare. Ja. Men når begrepet råvarebasert brukes om kosthold betyr det minst mulig prosesseringsgrad. Det betyr ren fisk istedenfor fiskeboller, havregrøt istedenfor frokostblanding som cornflakes osv. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke ts, men en som også har sultsenter på avveier. For meg fungerte wegovy bra, men vanskelig få tak på her jeg bor. Medisinen gjør at jeg kan spise normalt. Uten er det som om hjernen kidnapper alle sultfølelser og får de til 1000 ganger sterkere. Gjetter litt som abstinenser for de som røyker etc. 
Med medisin kan jeg forstå de som sier «jammen spis litt mindre og tren mer da». 

Men det er dyrt, derfor lurer jeg litt på hva som skiller Marit Kolby mot alle andre som sier følg din kropp, lær kjenne deg selv, spis råvare basert.

Anonymkode: a6777...bac

Har du lest Marit Kolby? Anbefaler det. Boken er lettlest og inndelt i korte kapitler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ultraprosessert mat har en gang vært råvare. Ja. Men når begrepet råvarebasert brukes om kosthold betyr det minst mulig prosesseringsgrad. Det betyr ren fisk istedenfor fiskeboller, havregrøt istedenfor frokostblanding som cornflakes osv. 

Har du lest Marit Kolby? Anbefaler det. Boken er lettlest og inndelt i korte kapitler. 

Det er vel verdt å ta en kikk i den bok altså. Den er tilgjenglig på bilbliotek også, helt gratis.

Hun er også å finne på nett.

Anonymkode: bddb6...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du. Tar. Feil. 

"Et råvarebasert kosthold som består av blant annet hel eller oppkuttet frukt, bær, grønnsaker og potet, belgfrukter, fullkorn og rene stykker av fisk eller kjøtt, kan gjøre det enklere å spise i tråd med kostrådene. Lag gjerne mat fra bunnen av, det gjør det enklere å spise råvarebasert" - Helsedirektoratet. 

Råvarebasert mat = mat som er helt lik eller veldig nærme sin egen form. En tomat er en råvare. Toro tomatsuppe er ikke det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk går gjennom alt mulig for å gå ned i vekt, bortsett fra å endre kostholdet. 

Det er bare trist. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har prøvd både mysimba og saxenda. Vi har ganske lik historie du og jeg, veid ca det samme (jeg mer), holdt på i mange år, medisiner og drømmer om et lettere liv - bokstavlig talt. 

Mysimba funket på meg, men jeg ble så dårlig av det at det ikke var til å holde ut. Saxenda funket ikke, så etter 6 mnd sluttet jeg. Legen skrev ut Ozempic, som funket på meg. Det var seriøst som å skru på en bryter, og så forsvant matstøyen. Nå er det wegowy jeg går på, siden oz er for diabetes. 

Jeg foreslår at du hører med legen om å prøve noen mnd med wegowy. Det er ikke samme virkestoff som saxenda. Anbefaler uansett at du tar noen timer hos psykolog. 

Operasjon er ett helt strålende verktøy for å få magesekken til å bli liten, og dermed fysisk føle på metthet. Men man må ha med deg det psykiske i samme slengen, ellers blir man skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 889cd...ba7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...