AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:38 #41 Del Skrevet onsdag kl 22:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da må du snakke med legen din og få henvisning. Synes det er helt merkelig at du har blitt fulgt opp i flere år uten at psyken og det faktum at mange spiser følelsene sine ikke er et tema under den tiden. Anonymkode: 77591...95f Det jeg reagerer på er at der ikke finnes "strengere" behandlingstilbud hvor man følger en kosthold og aktivitetsplan, hvor det er garantert at vekten går ned om man følger planen. Om en person viker fra planen og for eksempel smugspiser, så bør ikke det "kvalifisere" til operasjon senere, for eksempel. Dette høres strengt ut og kanskje litt absurd ut, men det er helt utrolig hvordan legemidler og operasjon blir konstant pushet på mennesker, når de faktisk ikke må ha det. Man kan gå ned i vekt uten operasjon og uten medisiner, men mistenker at kommunikasjonen svikter et eller annet sted slik at kunnskapen ikke kommer frem. Har selv veid over 100 kg. Ikke faen om jeg ville operere meg for å gå ned i vekt. Det tok noen år før jeg endelig klarte å ta kontroll over egen helse, egen psyke. Jeg ser trådstarter at du skriver "mange mener at det bare er å spise mindre og trene", og at det ikke er så enkelt. Nei, det er jævla vanskelig. Helt ekstremt også. Men det er gjennomførbart. Man dør ikke uten godteri selv om man kjenner på noe som minner om abstinenser, fortvilelse og sorg over å ikke kunne spise det man vil. Det som plager meg er at problemet ikke løses der det skal burde løses. I hodet. Det er der alt sitter. Hjelper ikke med slankeoperasjon om man ikke får bukt med spiseproblemene man ar. Det er ikke operasjonen som gjør at noen holder vekta over flere år, det er det faktum at de endrer på mye annet underveis. Jeg vil ikke si at en operasjon er en enkel løsning. Det er en løsning som på sikt kan være skadelig. Anonymkode: 9c6a6...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:48 #42 Del Skrevet onsdag kl 22:48 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men.. du vil ned i vekt, men du vil ikke trene. Du vil ned i vekt, men spiser sjokolade og chips.. det fungerer jo ikke helt sånn? Anonymkode: 71d19...fd1 Man har mer lyst på sjokolade og chips enn man har å gå ned i vekt. Man ser på det som umulig fordi det er veldig vanskelig, og man ønsker en løsning som er enklere. Det er veldig typisk mennesker og om man er vandt til en livsstil hvor man får konstant tilførsel av for eksempel sjokolade og godteri, så vil kroppen og hodet reagere sterkt på at det fjernes eller reduseres. Mange skylder på gener, som om der er et DNA som gjør at man legger på seg 5 kg der andre ville lagt på seg 1 kg. De er så lett å skylde på alt mulig for at man er stor. Men jeg vil ikke si at fedme er et personlig problem, nå i dag, det er et samfunnsproblem. Svært mange er sykelig overvektige. Det er for lett å si at det er fordi ingen av de eier viljestyrke. Man ser at mange spiser følelsene sine, og man ser at mange sliter med å begrense seg og blir "grådige" på det gode. Hvordan kan man løse det? Hva med all den ultraprosesserte maten i butikkene? Skal du spise råvarer og økologisk, så kan du knapt handle 10% av butikken. Jeg tror faktisk enda mindre enn det. Maten er stappfull i tilsetningsstoffer, fortykningsmidler, maten er kokt i hjel og man kan lure litt på hvor mye av næringen som faktisk er igjen. Likevel så kan man ikke peke rundt seg og si at det og det er grunnen til at jeg er tjukk, og jeg får ikke til å gå ned i vekt på egenhånd. Det er viktig å være ærlig med seg selv og om man klarer det, så kan man kanskje få driven til å faktisk gå ned. Jeg kjenner flere sykelig overvektige mennesker, deriblant en nær slektning, som konstant snakker om genene sine og at "alle" i familien er tjukke. Hen mener oppriktig at hen ikke kan gå ned i vekt, at hen må sulte seg (ja, du vil være en del sulten i starten om du reduserer antall kalorier betraktelig og det er helt greit, med 50+ kg ekstra så sulter du ikke i hjel på lang, lang tid), at hen spiser så sunt. Og så ser jeg vedkommende kjøpe 2 kg druer, 5 kg appelsiner, som kanskje varer bare i noen få dager. I tillegg til dette er all maten ultraprosessert. Godteri og potetgull kommer på toppen her igjen. Fedme er komplekse greier. Jeg skulle ønske skoler drev med mer forebyggende arbeid. Kroppen vil aldri bli den samme etter å ha opplevd fedme. Fettceller krymper, de forsvinner ikke. Sliter man med selvtilliten når man er tjukk, så vil man kanskje også slite med den når huden henger og slenger fordi man måtte gå ned veldig mange kilo, og huden ikke klarte å følge med. Det har så mange negative konsekvenser, men så er der alltids et geni som skal påstå at fedme ikke er så farlig, at folk har vært feite før også. Nei. Slutt. Fedme er virkelig ikke bra, overhodet ikke. Det er ikke bra for kroppen vår at vi sitter for mye i ro, det er ikke bra at vi kjører i stedet for å gå og det er ikke bra a vi er tjukke. Anonymkode: 9c6a6...b1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:53 #43 Del Skrevet onsdag kl 22:53 Har du tatt kontakt med frisklivssentralen ts? De pleier å ha gratis trenings opplegg som passer alle. Anonymkode: 77591...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:28 #44 Del Skrevet onsdag kl 23:28 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har desverre ikke råd til det. Er ufør og har kun råd til vanlig egenandel. Jeg kunne få resept på Wegovy, men den er altfor dyr, så den har jeg ikke råd til. Kunne tenke meg å prøve den, men sånn ble det ikke pga prisen Ts Anonymkode: e26e6...5dc Etter operasjon må du uansett også kjøpe inn en del som ikke dekkes av egenandel. Har vært gjennom mølla og har en ‘åpen invitasjon’ til operasjon. Har tatt kurset og alt. Folk på klinikken pusher på operasjon, på kurset framstilles vi som late og smash-spisende mens vi ligger på sofaen og kommanderer andre i hjemmet rundt (de har sett for mye på My 600ib life!). Det er tydelig at de kjører samlebåndmodell i Gjøvik. Det ironiske er at på mitt første møte fikk jeg beskjed om at målet mitt ville jeg aldri klare på egen hånd, men statistikken de selv viser av vektnedgang av de opererte, ville jeg heller ikke nådd målet mitt med operasjon Jeg skal ikke ta operasjon. Den er irreversibel og den fikser ikke det egentlige problemet: hodet. De jeg kjenner som har blitt opererer for flere år siden, er enten oppe i vekt eller utviklet annen avhengighet. Alkohol er typisk! Anonymkode: bddb6...34e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:33 #45 Del Skrevet onsdag kl 23:33 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mann får oppfølging av overvektsklinikken nå. Han hadde en samtale med overlege der før han ble med på et 10 uker langt kurs. Etter endt kurs vurderte man hvilken vei man ville gå videre: operasjon, medisin og kosthold hjemme eller rehab-opphold. Dersom du ønsket operasjon var det en lang oppkjøring i forkant. De vil være helt sikre på at du er inneforstått med konsekvensene det medfører for resten av ditt liv. Nå husker jeg ikke i farta hvor lenge man holder på i forkant, men minst ett år. Jeg antar at noen også må ned i vekt av praktiske årsaker. Mannen min går på Mysimba og får oppfølging hjemmefra. Dersom en koblet mat og følelser sammen under samtale med fagpersonell kunne de henvise til psykolog. Anonymkode: a98fe...fef Kurset har kun fokus på operasjon. De er så vidt innom kosthold. Kostholdet det snakkes mest om, er det etter operasjon. Det er først kurset. Så er det møte med kirurgen for å finne ut hvilken operasjon som passer for deg. Så en tre ukers kur hvor det er maks 1000 kcal dagen. Typisk knekkebrødkur eller Shake. Deretter følger operasjon. Etter operasjon er den en uke med flytende før man kan begynne å introdusere most føde. Det er IKKE ett år fra kurs til operasjon. Det kan gå så fort som fire uker fra fullført kurs til operasjon. Anonymkode: bddb6...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:35 #46 Del Skrevet onsdag kl 23:35 Min egen historie, i kortversjon: Jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv. Prøvd alle tilbud, prøvd alle treningsformer, prøvd alle dietter. Først da jeg endelig fikk prøve Wegovy (da Ozempic) løste det seg for meg. Medisinene tok vekk lysten på mat, trangen til å overspise, og det evinnelige søtsuget. Sultfølelsen jeg før hadde kjent på 24/7, og trangen til å spise noe for å døyve følelsene mine var plutselig borte. Jeg har i dag gått fra alvorlig fedme (grad 2) til normal vekt. Vekten har jeg nå holdt i 14 måneder. Jeg har møtt mange som har gått for slankeoperasjon, og som virkelig sliter med konsekvensene av dette i ettertid. For min del er jeg derfor evig takknemlig for at medisinene har hatt så god effekt for meg, for det de går igjennom unner jeg ingen. Anonymkode: 20b0e...401 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:43 #47 Del Skrevet onsdag kl 23:43 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min egen historie, i kortversjon: Jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv. Prøvd alle tilbud, prøvd alle treningsformer, prøvd alle dietter. Først da jeg endelig fikk prøve Wegovy (da Ozempic) løste det seg for meg. Medisinene tok vekk lysten på mat, trangen til å overspise, og det evinnelige søtsuget. Sultfølelsen jeg før hadde kjent på 24/7, og trangen til å spise noe for å døyve følelsene mine var plutselig borte. Jeg har i dag gått fra alvorlig fedme (grad 2) til normal vekt. Vekten har jeg nå holdt i 14 måneder. Jeg har møtt mange som har gått for slankeoperasjon, og som virkelig sliter med konsekvensene av dette i ettertid. For min del er jeg derfor evig takknemlig for at medisinene har hatt så god effekt for meg, for det de går igjennom unner jeg ingen. Anonymkode: 20b0e...401 Det er veldig fint, men Wegovy har ikke vært forsket på lenge nok til at man kan si at det er uten uheldige langtidsbivirkninger. Slankeoperasjon var også "feilfritt" og det beste når det var nytt. Samme med antidepressiva. Og så ser vi 20+ år etter at det ikke er så bra alltid. Anonymkode: 9c6a6...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:51 #48 Del Skrevet onsdag kl 23:51 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig fint, men Wegovy har ikke vært forsket på lenge nok til at man kan si at det er uten uheldige langtidsbivirkninger. Slankeoperasjon var også "feilfritt" og det beste når det var nytt. Samme med antidepressiva. Og så ser vi 20+ år etter at det ikke er så bra alltid. Anonymkode: 9c6a6...b1e Semaglutid har vært forsket på, og på markedet i rundt 20 år, så akkurat det er ikke helt riktig. Slankeoperasjon fungerer perfekt for mange, men for de som sliter etterpå er det et helvete. Jeg er snart medisinfri, etter å ha gradvis trappet ned på medisinene til laveste mulige nivå. Det må selvsagt kombineres med lisstilsendring, som er grunnen til at jeg klarer å opprettholde vekten nå omtrent uten medisiner. Men herlighet for en fantastisk hjelp det har vært på veien hit. Anonymkode: 20b0e...401 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:31 #49 Del Skrevet torsdag kl 09:31 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ville også prøvd Wegovy hvis vi kunne fått det på blå resept. Nå som vi må betale full pris så har jeg dessverre ikke råd til det Ts Anonymkode: e26e6...5dc Hvor stor differanse er det mellom det du bruker på det du overspiser på (som du nevner chips og sjokolade) og prisen på Wegovy? Om du setter det opp i et regnestykke er det kanskje ikke så uoppnåelig som du tror. Jeg har forresten hatt god effekt av Cymbalta. Nå er dette et antidepressiva utskrevet mot Fibromyalgi, men det demper også gleden ved overspising og jeg har gått ned 15 kg på et halvt år. Det finnes mange andre muligheter enn operasjon. Anonymkode: 4b016...9ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:38 #50 Del Skrevet torsdag kl 09:38 Følg programmet til klinikken. De veileder deg til psykolog hvis de mener du trenger det. ❤️ Anonymkode: 12eef...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:39 #51 Del Skrevet torsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Etter operasjon må du uansett også kjøpe inn en del som ikke dekkes av egenandel. Har vært gjennom mølla og har en ‘åpen invitasjon’ til operasjon. Har tatt kurset og alt. Folk på klinikken pusher på operasjon, på kurset framstilles vi som late og smash-spisende mens vi ligger på sofaen og kommanderer andre i hjemmet rundt (de har sett for mye på My 600ib life!). Det er tydelig at de kjører samlebåndmodell i Gjøvik. Det ironiske er at på mitt første møte fikk jeg beskjed om at målet mitt ville jeg aldri klare på egen hånd, men statistikken de selv viser av vektnedgang av de opererte, ville jeg heller ikke nådd målet mitt med operasjon Jeg skal ikke ta operasjon. Den er irreversibel og den fikser ikke det egentlige problemet: hodet. De jeg kjenner som har blitt opererer for flere år siden, er enten oppe i vekt eller utviklet annen avhengighet. Alkohol er typisk! Anonymkode: bddb6...34e Joda man kan reoperere om man må. Anonymkode: 12eef...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:34 #52 Del Skrevet torsdag kl 10:34 Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren. Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris. Ts Anonymkode: e26e6...5dc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:52 #53 Del Skrevet torsdag kl 10:52 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren. Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Du burde også innføre aktivitet. Anonymkode: 77591...95f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:08 #54 Del Skrevet torsdag kl 12:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren. Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Men hvorfor kan du ikke gjøre det selv om du ikke skal operere? Vet ikke hva jeg tenker om dette. Man har ikke prøvd alt om man bare fortsetter å gå opp i vekt. Da følger man ikke planen man skal. Tankene om mat og godteri forsvinner ikke bare fordi magesekken din krymper, det er viktig å forstå. Vet du hvem Helene Drage er? Hun tok slankeoperasjon. Det ble ikke så mye resultater av det. Du lærte mye på kurset, hvorfor ikke følge alt på dette kurset? At du i noen uker vil være nedstemt, stresset og til og med sint på grunn av "abstinenser" er helt normalt. På sikt så vil endringene vedvare og resultatene komme. Se litt objektivt på det, løsriv deg fra at det er personlig. Høres det ikke veldig merkelig ut å skulle få en operasjon fordi man spiser for mye sjokolade og potetgull? At man skal fysisk fjerne deler av magesekken fordi man ikke klarer å la være å spise noe? Ikke kom med unnskyldninger eller bortforklaringer, konfronter det litt. Jeg syns det er helt merkelig at en lege kan si "siden du har prøvd alt og det resulterer i vektoppgang, så er operasjon det du trenger".... Hadde det vært Dr. Now i My 600-lb Life hadde han sett dumt på deg og sagt "jammen du har jo IKKE prøvd alt, da hadde du gått ned i vekt". Om du ikke har sett det programmet så anbefaler jeg deg å se det, og virkelig følge med på noen episoder og legge merke til hvor "enkel" oppskriften er, men hvor vanskelig man gjør det for seg selv. Og ikke smell tilbake med at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om. Har overspisingslidelse og har hatt et vanskelig forhold til mat hele livet. Jobber iherdig med det daglig og det har blitt litt bedre, og vekta har også gått nedover. Litt pause nå. For meg var "sjokket" når jeg bikket 100 kg og jeg virkelig innså at dette ikke er greit. Men skulle jeg hørt på "alle" rundt meg så hadde jeg ikke trengt å gå ned i vekt fordi ingen tør å være ærlige. https://www.forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090 https://www.creon.no/nb-no/causes/gastric-surgery https://tidsskriftet.no/2023/01/originalartikkel/problematisk-alkoholbruk-etter-fedmekirurgi-en-kvalitativ-studie (kan det tenkes at en avhengighet av mat og usunne matprodukter erstattes med alkohol hos enkelte?) Og så videre... Der er mange solskinnshistorier også. Men mange tragiske historier. Legen din vil selvsagt "pushe" denne løsningen, akkurat som at en lege som er kjøpt og betalt av et firma som selger antidepressiva, vil anbefale antidepressiva til en som er deprimert i stedet for å peke på forskning som viser at fysisk aktivitet og variert kosthold i stor grad kan lindre symptomer og være til hjelp. Gjør din egen research og ikke tro blindt på hva legen sier. Les andres erfaringer, snakk med de som har opplevd en mislykket operasjon og vær kjent med de negative sidene og langtidskonsekvensene av å gjøre dette før du eventuelt gjør det. Nå er "alt" bedre enn å være tjukk, med tanke på helsa di, men... Anonymkode: 9c6a6...b1e 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:10 #55 Del Skrevet torsdag kl 12:10 Jeg har kun "forsvart" slankeoperasjon èn gang, og det var når en nær slektning av meg luftet det. Igjen så påsto hun at hun hadde prøvd alt, men ingenting fungerte... Det var ikke rart med tanke på så mye hun spiste. Hun hadde aldri klart å gå ned i vekt fordi hun var mer opptatt av å se på seg selv som et offer, skylde på alle andre for problemene sine og hun gadd rett og slett ikke å prøve. Jeg var tett på denne slektningen så jeg så alt. Det var ikke noe forsøk. Ingen dedikasjon, og heller ingen vilje til å lære om mat, kropp og kosthold. Så da var det løsningen, da. Anonymkode: 9c6a6...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:22 #56 Del Skrevet torsdag kl 13:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor kan du ikke gjøre det selv om du ikke skal operere? Vet ikke hva jeg tenker om dette. Man har ikke prøvd alt om man bare fortsetter å gå opp i vekt. Da følger man ikke planen man skal. Tankene om mat og godteri forsvinner ikke bare fordi magesekken din krymper, det er viktig å forstå. Vet du hvem Helene Drage er? Hun tok slankeoperasjon. Det ble ikke så mye resultater av det. Du lærte mye på kurset, hvorfor ikke følge alt på dette kurset? At du i noen uker vil være nedstemt, stresset og til og med sint på grunn av "abstinenser" er helt normalt. På sikt så vil endringene vedvare og resultatene komme. Se litt objektivt på det, løsriv deg fra at det er personlig. Høres det ikke veldig merkelig ut å skulle få en operasjon fordi man spiser for mye sjokolade og potetgull? At man skal fysisk fjerne deler av magesekken fordi man ikke klarer å la være å spise noe? Ikke kom med unnskyldninger eller bortforklaringer, konfronter det litt. Jeg syns det er helt merkelig at en lege kan si "siden du har prøvd alt og det resulterer i vektoppgang, så er operasjon det du trenger".... Hadde det vært Dr. Now i My 600-lb Life hadde han sett dumt på deg og sagt "jammen du har jo IKKE prøvd alt, da hadde du gått ned i vekt". Om du ikke har sett det programmet så anbefaler jeg deg å se det, og virkelig følge med på noen episoder og legge merke til hvor "enkel" oppskriften er, men hvor vanskelig man gjør det for seg selv. Og ikke smell tilbake med at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om. Har overspisingslidelse og har hatt et vanskelig forhold til mat hele livet. Jobber iherdig med det daglig og det har blitt litt bedre, og vekta har også gått nedover. Litt pause nå. For meg var "sjokket" når jeg bikket 100 kg og jeg virkelig innså at dette ikke er greit. Men skulle jeg hørt på "alle" rundt meg så hadde jeg ikke trengt å gå ned i vekt fordi ingen tør å være ærlige. https://www.forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090 https://www.creon.no/nb-no/causes/gastric-surgery https://tidsskriftet.no/2023/01/originalartikkel/problematisk-alkoholbruk-etter-fedmekirurgi-en-kvalitativ-studie (kan det tenkes at en avhengighet av mat og usunne matprodukter erstattes med alkohol hos enkelte?) Og så videre... Der er mange solskinnshistorier også. Men mange tragiske historier. Legen din vil selvsagt "pushe" denne løsningen, akkurat som at en lege som er kjøpt og betalt av et firma som selger antidepressiva, vil anbefale antidepressiva til en som er deprimert i stedet for å peke på forskning som viser at fysisk aktivitet og variert kosthold i stor grad kan lindre symptomer og være til hjelp. Gjør din egen research og ikke tro blindt på hva legen sier. Les andres erfaringer, snakk med de som har opplevd en mislykket operasjon og vær kjent med de negative sidene og langtidskonsekvensene av å gjøre dette før du eventuelt gjør det. Nå er "alt" bedre enn å være tjukk, med tanke på helsa di, men... Anonymkode: 9c6a6...b1e Altså, jeg laget ikke denne tråden for å spørre om hva jeg burde og ikke burde gjøre, men for å høre andres erfaringer. Du beskylder meg for ikke å ha prøvd nok, men jeg har bl.a vært på flere opphold ved Evjeklinikken, det lengste i 4 uker, så ett opphold i 3 uker, deretter 2 uker for de resterende opphold. Mens jeg var der så fulgte jeg måltidene der og spiste kun det de serverte på klinikken. Der får man også anbefalte mengder mat. Jeg deltok på treningene der og var aktiv. Likevel gikk jeg ikke ned mer enn 1/2 kg på oppholdene. Det er det legen mener - og jeg å- at jeg trenger noe mer hjelp. Jeg trenger ikke beskyldninger om at jeg overspiser godteri, for det har jeg holdt meg langt unna under oppholdene og en tid etter at jeg kom hjem. Du får tro og mene hva du vil, men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg som bare skal prøve å overtale meg til og gjøre hva du synes er best, samt at du synser på hva jeg har gjort og ikke gjort. Anonymkode: e26e6...5dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:02 #57 Del Skrevet torsdag kl 14:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren. Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Jeg var også positiv etter min første time der. Operasjon vil kun være en midlertid løsning hvis ikke hodet blir fikset. Faste måltider og kutte ned på godteriet vil jo hjelpe uansett, det vet du også allerede. Det vil også ernæringsfysiologen si til deg. Også maser de om fire måltider om dagen: kl 8, 12, 16 og 20. De er utrolig konservative. Det samme med KG som ikke tillater snakk om inntak under 1500 kcal. Andre steder i verden hvor overvekt ikke er et problem, spiser de tre ganger om dagen. Just saying. Du har vært på livsstilsendrinskurset. Hva gjør at du ikke har klart å få det inn i dine rutiner? Jeg fikk piller av nevrologen min som har dempet apetitten min kraftig. Det funker her. Han har også stor tro at på wegovy og alle disse (og flere med tiden) vil komme på blå resept igjen. Anonymkode: bddb6...34e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:33 #58 Del Skrevet torsdag kl 14:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du beskylder meg for ikke å ha prøvd nok, men jeg har bl.a vært på flere opphold ved Evjeklinikken, det lengste i 4 uker, så ett opphold i 3 uker, deretter 2 uker for de resterende opphold. Mens jeg var der så fulgte jeg måltidene der og spiste kun det de serverte på klinikken. Der får man også anbefalte mengder mat. Jeg deltok på treningene der og var aktiv. Likevel gikk jeg ikke ned mer enn 1/2 kg på oppholdene. Det er det legen mener - og jeg å- at jeg trenger noe mer hjelp. Jeg trenger ikke beskyldninger om at jeg overspiser godteri, for det har jeg holdt meg langt unna under oppholdene og en tid etter at jeg kom hjem. Anonymkode: e26e6...5dc Det er mange som ikke går ned i vekt av opplegget på Evjeklinikken. Jeg har vært der selv og det var først da jeg lærte meg andre måter å spise på og ikke fulgte opplegget jeg gikk ned 45kg. Når jeg lærte meg å forstå kroppens signaler og spiste det kroppen min trengte sluttet jeg å ha søtsug eller lyst på mat utenfor måltidene. Opplegget på Evje fokuserte på det ytre, kaloritelling og veldig lavkvalitets råvarer når du er der. har du lest boka til Marit Kolby? Hva og når skal vi spise? Uansett om du ønsker operasjon etterhvert vil den være nyttig. Anonymkode: ce435...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:47 #59 Del Skrevet torsdag kl 14:47 Overvekt sitter ikke bare i hodet folkens. Jeg er ikke uenig i at hodet «skal fikses», men operasjon eller medisiner hjelper til med å fikse hodet. Mangel på medisiner eller operasjon kan gjøre en person gal etter mat, karbohydrater eller annet, kroppen skriker etter å legge på seg! Da trenger kroppen og hodet hjelp for å takle det. Anonymkode: 8d163...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:52 #60 Del Skrevet torsdag kl 14:52 Hva har du egentlig prøvd på egenhånd? Og hvor flink har du vært til å holde deg til en plan og gjennomføre den? Anonymkode: 01d7e...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå